Dus jij hoopte dat de regelveranderingen voor volgend jaar in de F1 zouden leiden tot meerdere teams die voor het kampioenschap kunnen gaan? Een man die weet waar hij het over heeft denkt daar heel anders over.
Ross Brawn geeft namelijk aan dat hij in het geheel niet verbaasd zou zijn als er volgend jaar weer slechts één team het hele jaar domineert. Regelwijzigingen voorkomen dat wat hem betreft niet, maar spelen het juist in de kaart.
Onlangs werd Brawn nog in verband gebracht met de functie van F1-eindbaas, voor zover die bestaat. Opeens zagen sommigen in hem de ideale opvolger van Bernie Ecclestone. Inmiddels horen we weinig meer van die geruchten, onder andere omdat Bernie zelf heeft aangegeven dat hij blijft. Desalniettemin vonden de jongens van ESPN het hoog tijd om eens te babbelen met Brawn over zijn verwachtingen voor het nieuwe F1-seizoen.
Tijdens dat interview spreekt de techneut onder andere uit dat hij verwacht dat één team de nieuwe regels beter gaat ‘interpreteren’ dan andere teams en zodoende letterlijk een voorsprong zal nemen op de rest. Het zou eigenlijk puur toeval zijn als meerdere teams de regels zodanig uitleggen dat ze ‘samen’ de beste auto’s maken. Tenzij er weer iemand documenten gaat bietsen zoals bij ‘spygate’.
Brawn kan het weten. Hij kende in de Formule 1 veel succes als hoge pief bij verschillende teams. De Brit vormde aanvankelijk een tandem met Schumacher bij achtereenvolgens Benetton en Ferrari. Na zijn periode bij het Italiaanse team stapte hij in 2008 in bij het ondermaats presterende team van Honda. Toen Honda onder het mom van ‘de crisis’ de aftocht blies, kreeg Ross het team uit Brixworth zelf in handen. De rest is geschiedenis: in 2009 won Jenson Button dankzij de dubbele diffuser zijn eerste (en waarschijnlijk laatste) wereldtitel, onder andere doordat hij de eerste zes races van het op zijn naam schreef. De andere teams kwamen pas dichterbij toen ook zij hun diffusers op punt hadden.
Volgens Ross zorgt juist continuïteit in de regels uiteindelijk voor aan elkaar gewaagde teams. De huidige situatie op de grid reflecteert dat volgens hem, omdat Ferrari en met name Red Bull langzaam maar zeker dichter in de buurt van Mercedes beginnen te komen. In principe heeft Brawn daar wel een punt, echter blijft het feit staan dat Mercedes ook veel voordeel haalt uit hun superieure power unit. Een voordeel dat de andere teams niet zomaar kunnen ‘kopiëren’ zoals vroeger mogelijk was geweest, dankzij de engine freeze die de motorengoeroe’s de afgelopen jaren in de tang hield.
Dat het team dat Ross zelf overdeed aan Mercedes na het belachelijk succes met Button en Barrichello de afgelopen jaren zo dominant is geweest, schrijft Brawn echter niet alleen toe aan de motor. Immers rijden er nog meer teams rond met diezelfde motor. Die doen het aardig, maar winnen geen races. De hamvraag wélke van de teams hij ziet als de favoriet voor dominantie in 2017 beantwoordt hij dan ook behoudend. Het zou Red Bull kunnen worden zoals velen inmiddels verwachten, maar onderschat vooral ook Mercedes niet!
bmwm3gtr zegt
Spanning weer weg zucht……
metalmike zegt
@bmwm3gtr: Als dat ervoor zorgt dat Max kampioen wordt, dan kan ik daar best mee leven voor een seizoen.
bmwm3gtr zegt
@metalmike: Ik niet, er moet spanning en actie in de F1 zijn, het gaat niet alleen om max… Dan ben je geen echte F1 fan.
jaccovdzaag zegt
@bmwm3gtr: JUIST!
bassx zegt
@bmwm3gtr: precies! Aan de ene kant wil je dat Max kampioen wordt. Maar 2002 en 2004 was een bijzonder saai seizoen. Zie graag dat Max om elke meter moet vechten.
martinus zegt
Opzich allemaal logisch.
Maar het blijft gespeculeer.
87sandyd zegt
Ik hoop eigenlijk dat Red Bull de regels beter interpreteerd dan Mercedes zodat Red Bull meer mechanische grip heeft. Zo kan de achterstand op motorvermogen worden ingeperkt. Want ondanks een nieuw blok van Renault, verwacht ik dat de Mercedes krachtbron nog steeds superieur is
harrie zegt
@87sandyd:
Ja en dan is er nog het puntje betrouwbaarheid, altijd listig bij een compleet nieuw blok.
Hoop dat ze het gat met Mercedes kunnen dichten en we Max eindelijk met Hamilton kunnen zien vechten.
john4545 zegt
@87sandyd: Je zag dit jaar dat ook betere aero niets uitmaakt als de motor achterloopt. Er waren hoge verwachtingen van oa Silverstone en daar kwam niets uit. Zelfs in Singapore was de Mercedes veruit de betere auto. Ze hebebn gewoon zoveel reserves en die spreken ze aan wanneer ze maar willen. Sterker, de stemmen het tijdens de vrije trainingen zo af dat ze ongeveer een halve seconde voor wie er dan hun grootste rivaal is.
Smmige races zag je het ook: als Mercedes alles loslaat, zijn ze 1 tot 2 seconde per rondje sneller dan de rest. Meer dan 100pk verschil. Dat gaat echt niet zomaar ingelopen worden. Met dank aan die idioot Sergio Marchionne.
87sandyd zegt
@john4545: Klopt, maar afgelopen jaren heeft Adrian Newey zich minder bemoeit met de auto. De aero-expert heeft zich nu weer helemaal gestort op het ontwikkelen van de auto. Men verwacht dus dat auto weer “ouderwets” goed zal zijn
metalmike zegt
In de laatste alinea wordt gesuggereerd dat de Mecedesmotor niet de enige reden is van de voorsprong, omdat hij ook door andere teams wordt gebruikt. Ik kan echter niet geloven dat zij over exact dezelfde specificatie beschikken. De extra pk’s die bij kwalificatie beschikbaar (zouden) zijn, zullen wellicht ontbreken bij de klantenmotoren.
evian zegt
@metalmike: In de race werd ook al een verteld dat klanten teams bijvoorbeeld 3 rondes beschikking hebben over tijdelijk extra vermogen, waarbij Mercedes zelf dit 12 rondes tot zijn beschikking heeft. Ik zou het dan inderdaad ook niet meer dan logisch vinden dat er ook andere restricties worden opgelegd aan klanten teams.
Dit zou ook gedeeltelijk verklaren waarom Mercedes het enige team is met motorproblemen (van de Mercedes motoren), bij de klantenteams wordt meer op safe gespeeld.
cantuccini zegt
Het is jammer voor de koningsklasse dat deze vaak zo saai is als er 1 team dominant is.
Daar is gewoon geen bal aan, autotjes die rondjes rijden.
Nu is het vorig jaar en zeker dit jaar spectaculairder voornamelijk door Max zn prestaties en acties.
Maar is het niet velen malen leuker als het veld wat richter bij elkaar zit ?
Dan komt het meer op de coureur aan ipv het materiaal.
john4545 zegt
Ik hoop Red Bull maar alles zal afhangen van Renault.
Mercedes heeft na die opgeblazen motor van Hamilton de boel omlaag geschroefd. Ze hebben nog steeds tussen de 50 en 80pk meer dan Ferrari. En die auto is echt, echt goed. Daarnaast, en dat moet je echt niet onderschatten: ze waren dit jaar zo dominant dat ze veel R&D niet eens gebruikt hebben en pas volgend jaar op de auto schroeven. Als Renault volgend jaar ongeveer bij het niveau van Mercedes nu, teruggeschroefd en al, kunnen komen is dat wonderlijk. Maar ook Mercedes zal niet stilzitten en volgend jaar mag alles aan de motoren veranderd worden.
Ik wacht de ontwikkelingen en pre-season testsessies af maar ik ga ervan uit dat Mercedes weer het te kloppen team is, en tijdens Melbourne weer iedereen een halve seconde achter zich zal laten.
mrB zegt
@john4545: kans is groot. Die dikkere banden en grotere vleugels geven veel grip, maar zullen ook een hoop power vreten. 80 pk extra is dan ook heel lekker, zeker als je al ver in het seizoen kan beginnen met de nieuwe auto. Het is te hopen dat Red Bull met inventiviteit zoveel goed kan maken.
In ieder geval is het goed dat de engine freeze over is, dat zal volgend jaar de boel spannender maken.
w0o0dy zegt
Mijn verwachting is dat het veld meer in elkaar schuift.. de meeste teams zullen het totaalpakket niet optimaal hebben aan het begin van het seizoen. Als er één team is dat alles goed doet dan zijn die de eerste paar races dominant tot de rest het pakket op orde heeft. Hopelijk zijn er drie teams die op verschillende punten elkaar kloppen waardoor ze op bepaalde banen de bovenliggende partij zijn maar op andere banen tekort komen. Dan is in ieder geval het kampioenschap niet zo saai als dit jaar.
Edge zegt
Het moge duidelijk zijn dat Red Bull er in ieder geval een andere interpretatie op nahoudt. Zij kiezen immers voor een wagen met een wielbasis die een centimeter of 20 langer is dan de rest van het veld. Of dat een juiste interpretatie is moet nog blijken, maar ik heb alle vertrouwen in Adrian Newey en twijfel er dan ook niet aan dat Red Bull met afstand het beste chassis/aerodynamica heeft. Nu alleen nog hopen dat die nieuwe Renault-krachtbron ook de peekaa’s heeft om Red Bull ook op dat vlak bij de besten te laten horen.
tkoote zegt
De geschiedenis leert dat dit de laatste jaren altijd het geval was na regelwijzigingen; met Brawn in 2009, Red Bull heeft daarvan geprofiteerd en nu Mercedes. Zolang er zulke budgetverschillen zijn zal het niet snel anders worden…
Dutchdriftking zegt
Laten we hopen dat de teams vooral dicht bij elkaar blijven om het spannend te houden.
pomoek zegt
Een vaak onbesproken voordeel dat MB heeft op andere teams ligt in de ophanging. Ik begrijp het half maar is een artikel over de ophanging van MB: http://www.motorsport.com/f1/news/tech-analysis-what-s-behind-mercedes-suspension-controversy-826518/
Het voordeel dat ze hieruit halen is dat de auto dus veel stabieler ligt die van de concurrenten. Wat meteen ook duidelijk maakt waarom clubs als Williams en Force India niet de snelheid hebben van MB. Wat ook helpt is dat MB, uit mijn hoofd, 4 keer zoveel budget heeft als de 2 genoemde teams.
john4545 zegt
Zoals ik hierboven als schetste: Mercedes werkt aan een zeer innovatieve, nieuwe remschijf die ook de extra brede banden beter op temperatuur gaat houden. Red Bull is echt nog niet zomaar de dominante jongens in 2017
http://www.motorsport.com/f1/news/tech-analysis-is-mercedes-doing-enough-to-stay-ahead-in-2017-851180/
aug1 zegt
Van mij mag RB zo dominant zijn dat Max gelijk de records voor de jongste wereldkampioen, met de meeste overwinningen, pole positions, snelste rondes, meeste rondes aan de leiding pakt. Daar heb ik wel een saai seizoen voor over. Daarna mag het van mij spannend worden.
mashell zegt
@aug1: tja sommigen houden van sport, anderen van Guinness (Book of World Records).
Van mij mag Max kampioen worden maar alleen met de hakken over de sloot waarbij hij vecht met minstens 3 anderen en tot de laatst race niet bovenaan in het tabelletje staat. Maar door een briljante race met goede inhaalacties op zijn opponenten de race wint en daarmee nipt het kampioenschap.
Als je kampioen wordt in een superieure auto met alleen je teamgenoot als serieuze tegenstander dan blijft toch altijd een beetje de smaak van de gouden paplepel en het presenteerblaadje hangen.
aug1 zegt
@mashell: Ik hou ook wel van de sport hoor, maar de tendens in zijn carriere is records breken. Kan die ze maar beter gelijk bijna allemaal gehad hebben. En achter Max hoeft het niet saai te zijn hoor!
retetikker zegt
De nieuwe regels kosten te veel geld voor de kleine teams, grotere achtervleugels zullen meer vuile lucht produceren waardoor auto’s elkaar niet makkelijker kunnen volgen, ons Max heeft al gezegd dat de 2017 auto in de simulator makkelijker te besturen was en nu zegt Brawn dat er weer één team zal domineren…
Kan niet wachten op het volgende seizoen!
ralfast zegt
Wat betreft sport, is het natuurlijk veel leuker als de concurrentie dicht op elkaar zit.
Wat betreft de technische sport is het juist smullen welk team de gouden combinatie heeft gevonden tussen het gat in de regels en de technische oplossing.
Persoonlijk vind ik dat laatste het meest magische aan de F1.