Het lijkt erop dat het sprookje dat Kroymans heet echt keihard tot een einde gaat komen. Voor de meeste mensen werd pas echt duidelijk dat er iets mis was bij Kroymans toen er 1,5 week geleden surseance van betaling werd aangevraagd. Sindsdien is er al een hele stroom aan bizarre verhalen over ons heengekomen. Onder andere het verhaal dat de schuld is opgelopen tot meer dan 1 miljard euro en dat er duizenden(!) auto’s staan te verrotten in havens en op opslagterreinen. En vandaag is bekend geworden dat een faillissement van Kroymans Corporation onafwendbaar is. Vandaag overleggen de vakbonden met de bewindvoerders van het bedrijf over het ontslag van alle arbeiders.
En ook de klanten van merken die Kroymans verkoopt hebben inmiddels last van de problemen. Mensen die bijvoorbeeld een Cadillac, HUMMER, Kia of Saab gekocht hebben moeten er niet op rekenen dat hun auto snel afgeleverd zal worden. De levering aan alle Nederlandse dealers is gestaakt. Nieuwe auto’s die al bij de dealer zijn afgeleverd mogen ook niet aan de klanten worden overhandigd. Ook worden er geen onderdelen meer geleverd aan dealers.
Het personeel van Kroymans kan voorlopig ook fluiten naar hun loon over de maand maart. Normaal gesproken zou bij een surseance uitkeringsinstantie UWV het loon betalen, maar bij de aanvraag is ‘iets’ fout gegaan en dus kan het personeel nu 12 weken wachten voordat ze hun loon krijgen. In 2008 werkten er overigens nog zo’n 4.000 mensen voor Kroymans. Hoeveel dat er op dit moment zijn is niet bekend, aangezien dit jaar al een aantal (winstgevende) bedrijfsonderdelen zijn verkocht. (via: volkskrant.nl)
hans zegt
another one bits the dust..
lullig voor al die mensen die er werken en ineens te horen krijgen dat de boel om zeep is..
Theo zegt
‘iets fout gegaan bij de UWV-aanvraag’….. mijn zolen die zijnze vergeten!! Te duk met zichzelf insnel voor een interimbureauelders gaan weken. Kun je voorstellen als je in de werkplaats staat en pas over 3 maanden poen vangt?!! !@##$%^ En klanten van ons die 25% aanbetaald hebben zijn hun geld kwijt; http://www.lenen.nl??
En de grootste Belgenmop; juist ja, die is met miljoenen bonus naar huis gegaan!!
westleah zegt
Heel vervelend. Hoop dat mensen weer eens gaan spenderen anders blijft die klote crisis maar aanhouden. Dan zullen we waarschijnlijk ook nog meer van dit soort klote nieuws te horen krijgen…
Trommelt zegt
De managers zagen de bui al hangen en zullen hun rekeningen wellichtop tijd gespijzigd hebben. Het voetvolk zal wel enkele maandjes wachten op hun zuurverdiende centen.
Wraakroepende situatie in al die grote bedrijven. Slimme managers = crisis : niet meer en niet minder.
F1Ferrari zegt
JAMMER!
Jan zegt
Best wel vervelend dat er een einde aan komt..
Joost zegt
Heel sneu voor alle mensen die op straat komen te staan!!
Ik denk dat een faillissement niet eens zo slecht kan uitpakken voor deze markt, Kroymans corp is veel te snel gegroeid, veel bedrijven overgenomen met geleend geld. Aangezien Kroymans daardoor de markt van voor naar achter (van gereedschap, onderdelen naar auto’s) is gaan beheersen is er een soort van monopoly ontstaan, dit heeft de prijzen niet echt beter gemaakt.
Nog een voorbeeld; een aantal jaren geleden heeft Kroymans de importeur Saab overgenomen, maar dat was niet genoeg. Kroymans moest ook Saab dealers hebben (een belangenverstrengeling zou je zeggen), kort daarop heeft Saab NL een groot aantal toenmalige dealers laten weten dat ze hun dealerschap zouden verliezen als ze niet aan een aantal (onmogelijke eisen) zouden voldoen. Aan deze eisen konden en wouden veel bedrijven, die soms alwel 50 jaar in de familie waren, niet voldoen. Waarop Kroymans in diezelfde dealer rayons een nieuwe Saabdealer kon plaatsen.
Nogmaals heel sneu voor de mensen, maar Kroymans werd te rot van binnen!
Mr_R zegt
Heeft dit alles betrekking op alle merken van Kroymans? In eerdere berichtgeving trof de puinhoop alleen de GM-tak, maar nu ook Jaguar, Kia, Alfa?
Robert zegt
Jammer maar helaas, Pyramidespel qua financiering gaat fout als de verkopen achterblijven. Merkenportfolio bevat te veel zwakke broeders om succesvol te kunnen zijn met zo’n risicovolle strategie.
Laatste kans voor een ieder die nog een nieuwe SAAB wil. Geen weldenkende ondernemer zal dit merk gaan importeren. SAAB is net een kalkoen: halen allebei de kerst niet.
Bert zegt
En meneertje Kroymans waar is die en wat is zijn rol? Wat gebeurt er met zijn centjes? Die heeft nog het nodige achter de hand toch? Of zit die inmiddels lekker op één of ander subtropisch eiland van zijn centjes te genieten?
Geert Schoots zegt
Mocht er een faillissement van komen dan houd ik me vast aanbevolen voor de 250 GTO van meneer Kroymans zelf, maar ik vermoed dat die er wel buiten zal vallen….
schoning zegt
als kroymans die hummers nou eens gewoon aan irak verkoopt, daar is dat ding toch een nieuw statussymbool.. lijkt mij een vrij logische deal
Joost zegt
@Robert
Helamaal met je eens.
SAAB importeur overnemen zou gedeeltelijk oninteressant zijn, met name de auto import tak zal moeilijk te verkopen zijn, doordat het zo slecht gaat met GM is het namelijk de vraag of er uiteindelijk nieuwe auto’s(9-5,9-4x,9-3x) komen(of dat er überhaupt nog auto’s komen).
De import van onderdelen en CRM lijken mij zeker wel interessant, aangezien er toch wel wat SAAB rijders overblijven en SAABs over het algemeen lang op de weg blijven. Ook zijn er een groot aantal dealers (welke niet van Kroymans zijn) afhankelijk van de CRM services die de importeur biedt.
Merry zegt
Doei Rroymans, het was leuk dat je even langs geweest ben!
Ik vind deze”crisis” wel goed hoor, jaren lang zijn de prijzen hoger en hoger geworden.We moeten de meest belachelijke prijzen betalen voor simpele dingen.
Huizen prijzen zakken, auto’s worden mischien weer eens een normale prijs.
Het enige wat ik jammer vind is dat er jaren lang door de “top” een giga wanbeleid is gevoerd en de werkende man nu de prijs betaald.
Allemaal managers aandeelhouders die binnen notime snel cash wilde verdienen en er een puinhoop van maakte.
Maar die hebben hun centjes binnen, en hun jankverhaaltjes al klaar liggen.
Want ze zijn nu zo zielig, en de”rest” is zo kortzichtig en zij zijn de helden van deze wereld met hun super inzicht en ondernemingsdrift.
Ik kan er geen traan om laten dat de grote autohandelaren weg gaan.
En het is niet zo gek dat mensen deze dagen zelf hun auto’s uit Duitsland of Frankrijk halen is veel goedkoper.
En dat zal wel weer als reden aangedragen worden door alle autohandelaren dat het zo slecht gaat.
SJ zegt
Mierennoiken:
“De levering aan alle Nederlandse dealers is gestaakt.”
“Het personeel van Kroymans kan voorlopig ook fluiten naar het loon over de maand maart.”
Het is ook maar de vraag wat er met de import en levering van die auto’s gebeurd. Het zijn niet bepaald de merken waar bedrijven voor in de rij staan om die over te nemen. En die 1 miljard euro kan nooit alleen door de crisis komen. Daar moet al jaren lang ergens iets heel erg mis zijn in de organisatie.
Jan Rap zegt
@ Merry, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb de autoprijzen nog niet zien dalen.
Ik kan er ook niet echt bedroefd om zijn dat de een paar grote autobedrijven omwille van hun eigen risicovolle ondernemingen op de fles gaan, maar het is wel vervelend.
De meeste mensen die er niks van begrijpen schreeuwen van laat die banken maar omvallen, laat die automerken maar failliet gaan! Daarbij zie je dus over het hoofd dat bijvoorbeeld die automerken voor veel werkgelegenheid zorgen. Er is zoveel gebaat bij de autohandel. Mensen die de auto’s verkopen verliezen hun baan, de mensen die ze onderhouden, die mensen die de banden en alle andere onderdelen verkopen etc etc. En die mensen kunnen hun huis niet meer betalen, hun boodschappen etc etc. Uiteindelijk heeft iedereen er last van als zulke grote bedrijven verdwijnen.
Bovendien wordt de wereld een stuk saaier als de helft van de automerken op de weg verdwijnt.
(Naja Opel, Renault en Peugeot mogen van mij sowieso wel verdwijnen ;))
Jan Rap zegt
@ SJ: Geef geen commentaar op taalfouten als je zelf de spellingsregels nog niet onder de knie hebt.
Eric zegt
En de familie Kroymans? Verhuist naar Monaco? Of een ander belastingsparadijs samen met hun kunstwerken en andere dure stukken?
Of ronddobberend op hun jacht buiten de territoriale wateren?
Simpson zegt
smerige spelletjes, bah.
ik hoop dat ze meneer kroymans en de verantwoordelijke managers hoofdelijk aansprakelijk kunnen stellen. Of dat anders het personeel ze (collectief) civielrechtelijk aan kan pakken wegens nalatigheid (voor het onvolledig aanvragen van de UWV uitkering)
Joost zegt
deze site http://www.kroymans-nederland.nl/ en meerdere sites van kroymans zijn nu off-line
Fout zegt
Na hoogmoed komt de val
Fout zegt
OF: hoogmoed komt voor de val
http://www.kroymans.nl doet het wel nog
Benjamin1 zegt
Zielig voor de werknemers dit. Schuif ook niet alles af op Frits zelf, die heeft nog 25 miljoen eigen geld erin geinvesteerd. Iets meer respect is wel van toepassing.
DeSoto zegt
Een aantal bedrijfsonderdelen ZIJN verkocht? Nederlands blijkt steeds moeilijker te worden. Klaarblijkelijk vormt dat echter geen enkel beletsel om in de communicatiesector te werken. Afijn.
Ik grote meelij hebben met Kroijmans personeel, maar niet met de baaspatsers. 1,2 miljard schuld. SUKKELS!
-edit: leer eerst zelf eens ABN-
simon zegt
och och wat een gezeik op de heer Kroymans. Hij heeft tientallen jaren werk gebracht voor honderden en later zelfs duizenden banen. Na al die jaren gaat het dan fout en geeft iedereen hier die zo kortzichtig is hem de schuld. Er is wel wat meer aan de hand dan alleen je eigen beslissingen. Je hebt met veel externe omstandigheden te maken die grote invloed hebben op het resultaat. Alsof hij dit zo gewild heeft. Hij is met de meeste van ons een groot autoliefhebber waarbij als je het hem of 1 van de collega’s vraagt zijn collectie mag bezichtigen.
ps. het is nu een tijd waar auto’s zeer goedkoop zijn. De overcapaciteit moet nu tegen een te lage prijs weg. In de toekomst zullen de verliezen die nu gemaakt worden terug verdient moeten worden. Verwacht dus in de toekomst veel saaie modellen en hoge prijzen.
arjens zegt
@simon, inderdaad dat heb ik van meerdere gehoort, de oude baas is een auto liefhebber pur sang en is niet beroerd dat met een ander te delen. Maar als ik alle informatie bekijk, publicaties lees dan denk ik dat dhr Kroymans ook weinig blaam treft, enkel wellicht een wat te naieve houding mbt het…….. management…
Laten we het eens over het management hebben, daar moet m.i. de schuld worden neergelegd icm een neerwaartse verkoop. Wat ik lees, fout op fout en macht strubbelingen aan de top. Wat de beste heren overigens niet bekend voor komt. En als dan het water aan de lippen komt, het zinkende schip als eerste verlaten.. Jammer…
Ik wens de medewerkers en dhr Kroymans succes en sterkte voor de komende tijd. En het management, wat er met hun gebeurt, I don’t give a f…
wilco zegt
Management van grote bedrijven gaat vaak fout. De ellende is dat ze denken dat ze groter en groter moeten worden. Dat je ook finaal uit je jasje kan groeien is hiermee duidelijk gebleken.
Ik vind perosonlijk dat het opslokken van kleinere dealers geen goede zaak is. Globalisering werkt alleen voor grootschalige dingen (zoals post ofzo), maar bij dit soort bedrijven is juist het persoonlijke belangrijk. Door al die grootgrutters gaat juist dat bergafwaarts, men wil geld verdienen, de klant is een melkkoe. Die instelling kom ik helaas te vaak tegen bij dealers.
simon zegt
@Arjens
Het grote verschil met de financiele instellingen die in grote problemen verkeren hebben te maken met de graai cultuur en de overdreven bonussen die niet op resultaat danwel lange termijn zijn gebaseerd. Ik ben zelf van mening dat familiebedrijven zich anders in de markt ontwikkelen en zich meer op lange termijn bezig houden. Dat het nu met Kroymans verkeerd is gegaan is natuurlijk te wijten aan de fouten die zijn gemaakt maar er is geen enkele ondernemer geweest die een daling van 60% van de omzet van bepaalde bedrijfstakken had kunnen voorzien. Kroymans is gestart met het importeren van de amerikaanse merken voor de slurptax en andere ontzinnige mileutax. Sinds die tijd zijn de verkopen van deze merken ontzettend gedaald. Als ondernemer kan niet zonder meer van verwacht worden dat de invloeden van de politiek op het belastingstelsel hadden kunnen voorzien. Daarnaast de wanprestatie die de amerikaanse automerken de verkopen ook niet gestuwd. De banken die in deze onzekere tijden( die ze zelf hebben gecreëerd ) geen financiele steun geven en te snel de stekker eruit trekken. Natuurlijk zijn er managers geweest die graag Kroymans groot zag worden. en waarschijnlijk te snel maar dat is volgens mij de trend van de huidige generatie managers (werknemers )die zo snel mogelijk rijk willen worden.
Theo zegt
Ik ben benieuwd wanneer we de verantwoordelijke voor het debakel bij Barend&Witteman of Netwerk tegen gaan komen om zichzelf schoon te praten. De afgelopen jaren struikelden ze over elkaar heen in persberichten om zichzelf te promoten.
Nu is het angstvallig stil. Geen namen meer als ‘dhr Manders zegt, dhr de Muynck laat weten, dhr de Vries heeft besloten’. We moetenhet doen met “geen commentaar, de woordvoerder zeg, of een secretariaatsdame reageert”. Tsja allemaal druk doende onzichtbaar te worden…… De curator zal er hopelijk wat meer antwoorden uit krijgen. Voorlopig moeten wij wachten, lang wachten op ons geld.
Zelfs Ti-Ta tovenaar bouwde betere droomkastelen.
VivelaFRANCE zegt
Erg zielig, ik hoop echt dat ze niet failliet gaan!
zagy zegt
merry, volgens mij snap jij het hele verhaal niet helemaal.
Je begint te eerste met de autoprijzen, heb je wel eens gehoord van BPM? Aangezien de BPM zakt naarmate de auto ouder wordt kan het goedkoper zijn om een auto uit duitsland te halen, met de extra kosten die hiermee gemoeid zijn is dit echter geen optie bij jonge auto’s.
Daarnaast heb je het over de werkende man, de werkende man kan de werkende man zijn omdat er andere mensen zijn die hun nek uitsteken en risico lopen door een bedrijf te starten. Zonder deze mensen, ook wel ondernemers, heeft de werkende man geen baan.
Het is erg sneu om te zien dat er mensen zijn die het leuk vinden dat bedrijven failliet gaan. Je snapt echter niet wat dat voor een impact heeft op de economie, het enige waar jullie aan denken is dat mensen die risico nemen en ooit veel geld hebben verdiend nu eindelijk onderuit gaan.
Heb je ooit gedacht aan het principe persoonlijk garant staan voor een lening, dat is de ultieme vorm van risico, als het dan fout gaat ben je letterlijk alles kwijt. Het schijnt dat kroymans persoonlijk garant stond voor aardige bedragen, dus zo goed komt hij er wellicht niet uit.
Al hoop ik dat wel aangezien het de ondernemers zijn die een land opbouwen, niet de werkende mannen die geen risico durven te nemen en lopen te zeiken op mensen die geld verdienen.
Theo zegt
http://www.quotenet.nl voor het laatste nieuws :-)
gogogomagazine.com zegt
Fuck, ik blijf me toch verbazen over die 1 miljard schuld; hoe kun je het zo ver laten komen? En dan ook nog eens voor een relatief ‘klein’ bedrijf!
topless zegt
De televaag is niet de meest betrouwbare informatiebron, maar toch interessant om te lezen.
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3579993/__Het_DRAMA_van_Mister_Ferrari__.html
Theo zegt
Da’s een kwestie van een belg geheten de Muynck, een lange man genaamd de Vries en een financieel-onder-het-tapijt-veeg-wonder van Steenhoven inhuren en vooral gebakken lucht verkopen met veel charme. Iedereen verwachtte dat de duvel op een echte hoop scheet. Helaas bleek ie wel te stinken maar weinig echt.
b0z4 zegt
Heel treurig , zelfs ” onze ” school gaat ten onder door de crisis.
Onze school zit in het Ford Eindhoven pand en we hebben vernomen dat het pand ook van Kroymans is ( was ) en dat de dealer langzamerhand gaat sluiten alle auto’s worden beetje bij beetje weggenomen , nogmaals erg treurig :(
julian zegt
nou daar gaat de grootste kia dealer van nederland in utrecht.
Neal zegt
Vandaag bij Kroymans Brussel geweest (invoerder) en ze waren al vrolijk de Corvette en Hummer reclame aan het verwijderen…
DeSoto zegt
@ edit
Aha, jij opgepikt hebben alles wat ik bedoelt ben.
Jurjen zegt
Ik heb een kia Pro Ceed besteld die in de haven staat van rotterdam deze wordt nou niet geleverd doordat de transporteurs ook stil staan. De dealer heeft mij verteld dat dit nog wel even kon duren:S
Thomas zegt
Ik ben nu mijn onderhouds garage kwijt omdat ze niet meer reageren op mijn oproep voor een grote beurt en daarom schaam ik me om met de sticker KROYMANS op mijn KIA Cee`d te rijden ik ga er alles aan doen om hem te verwijderen