Om de transportkosten te drukken werd in de jaren ’70 dit bizarre transportsysteem ontwikkeld door General Motors. Bizar, maar efficiënt!
De auto’s die je in de treinwagons ziet zijn Chevrolet Vega’s. Een traditionele autotrein kon ongeveer 18 auto’s per wagon kwijt. Omdat de transportkosten de prijs van de destijds $2000 dollar kostende Vega flink beïnvloedde, liet GM het getoonde systeem ontwikkelen. Hierdoor werden de transportkosten teruggebracht van dik $260 dollar per auto voor de langste rit, naar $160 dollar per auto. De nieuwe wagons konden namelijk 30 Vega’s vervoeren.
Het ingenieuze laadsysteem werd Vert-A-Pac genoemd, maar het bracht ook wat complicaties met zich mee. Zo moesten bepaalde onderdelen van de Vega opnieuw ontworpen worden. Dit om te voorkomen dat de vloeistoffen uit de auto’s zouden lopen. Zo was er een aangepast ontwerp nodig voor onder meer het carter, de accu en de carburateur. Daarnaast waren er plastic beschermringen nodig om te voorkomen dat er schade aan de motor en versnellingsbak zou ontstaan tijdens het transport.
Doordat de auto’s aan de openklappende laadkleppen bevestigd waren konden ze ook relatief snel in- en uitgeladen worden. De auto’s werden aan de laadkleppen bevestigd met een speciale set moeren op de bodemplaat van de auto. Naast de financiële stimulans van meer auto’s per wagon, had de Vert-A-Pac ook andere voordelen. Zo was het lastiger de auto’s van het transport te stelen en waren de auto’s beter beveiligd tegen schade door het gesloten model van de wagon. Een aantal bewegende beelden zijn in deze video te bekijken (vanaf ongeveer 5:00).
Helaas voor General Motors en de liefhebbers van dit freaky autotransport ging het niet heel goed met de Vega. Toen de auto eenmaal uit productie ging was er geen nut meer voor de treinwagons en dus werden ze omgebouwd naar reguliere wagons. Toch vragen we ons stiekem af of dit niet een betere, efficiëntere manier is om auto’s te vervoeren. We zullen het waarschijnlijk nooit weten. Meer foto’s van dit unieke transportsysteem zijn te vinden op Autojunk.
BmwMPower zegt
Hulde voor innovatieve uitvindingen, dit kan me wel bekoren.
viezefreddyw zegt
Dit zijn nog eens leuke, informatieve en interessante stukjes. Top mannen!
Nooit geweten dat dit bestond, tof!
clarkson zegt
Ze vervoeren het nu via de Hori-zo-pac methode.
peugti zegt
Wow vet man! Mooi artikel ook. Keep up the good work.
bsxc2 zegt
Deze beelden komen volgens mij uit 1970 (begin v/d productie) aan de auto’s te zien.
gwnbmw zegt
mooi stukje weer casper!
mrB zegt
Tegenwoordig zijn er zoveel SUV’s dat dit nooit meer gaat werken. Wel geniaal systeem voor kleine sedans!
raym zegt
@mrb: dacht precies het zelfde. Met een Q7 ofzo gaat die niet echt werken
toniominestrone zegt
Interessant artikel, lijkt mij naast de efficiency voordelen ook erg kostbaar, auto’s zo te ontwikkelen om ze te kunnen vervoeren .
Ozan zegt
@toniominestrone: zoals de vierkante watermeloenen in Japan! (Geen grap)
martingtv zegt
@toniominestrone: gebeurde wel vaker. Ik kan het merk en type niet snel meer achter halen. Daar hadden ze de achterruit zo stevig ontwerpen dat de auto’s achterste voren op de trein konden. Een nieuwe designer wist dat niet en vondt dat het wel minder sterk kon. Met alle gevolgen van dien.
Ozan zegt
Wordt met hedendaagse auto’s de ‘max load’ niet overschreden op deze manier?
danmar zegt
Grappig, de prijs van de auto met 100 dollar verhogen was natuurlijk geen optie.
MAB zegt
@danmar: nee toen naaide ze de klanten nog niet.
vonklausenburg zegt
@mab: gelukkig is naaien een volledig tijdloos begrip en werden consumenten ook toen “genaaid”. Of denk je dat de Consumentenbond pas drie jaar bestaat?
Ozan zegt
@danmar: 100 dollar was destijds relatief meer geld dan nu.
ziekegeest zegt
@Ozan: ik kan me nog herinneren dat ik met 1 gulden al tevreden was, samen met je voetbalmaat naar de Edah(supermarkt die niet meer bestaat) om drinken en snoep te kopen. Zie een hedendaags kind maar blij te maken met 50 cent of een euro.. Die willen minimaal harde rode flappen zien voordat ze stoppen met krijsen.. Kutkinderen
ruzzz zegt
@ziekegeest: Dat noemen we ook wel inflatie. En als een kind pas stopt met krijsen bij 10 euro is het gewoon een verwende snotneus.
dikdraak zegt
@danmar: $100 op een auto van $2000 is erg veel. Ter vergelijking: een dergelijke verhoging is overeenkomstig met een prijsverhoging van €2249,75 op de basisversie van de Infiniti Q70.
clarkson zegt
Ze exporteren auto’s nog steeds in containers op hun zijkant. telt dat ook?
Dan zegt
Ja heel informatief artikel, maar dit komt gewoon letterlijk van Jalopnik hè? Zie ook geen bronvermelding….
vonklausenburg zegt
@Dan: enige nodige bronvermelding gaat over de foto’s. Jalopnik hoeft dus echt niet genoemd te worden omdat zij er ook over hebben geschreven. Zou rare situaties leveren waarin NOS naar RTL moet verwijzen als RTL eerder heeft bericht over een afgetreden Minister.
Dan zegt
@vonklausenburg: Zit wat in, echter dit is geen nieuwsartikel wat elke site publiceert. Iemand heeft moeite gedaan om dit verhaal neer te zetten en autoblog neemt het over alsof zij het zelf bedacht hebben.
vonklausenburg zegt
@Dan: dan nog is er formeel geen bronvermelding nodig. Tenzij op Jalopnik iemand van GM aan het woord komt die alles uitlegt.
Hupke zegt
Leuk, maar met al die hoge SUV’s zal dit wel wat tegenvallen.
flutterby zegt
Ik denk dat de wagon zelf een stuk duurder wordt en ook de auto zelf om geschikt te zijn om zo te vervoeren.
Hoeveel extra moeite is het om gewoon met een extra wagon te rijden waarvan je zeker weet dat elke auto erop kan?
Vermoedelijk waren de lasten zwaarder als de baten.
dafmaf zegt
@flutterby: De S-klasse van een paar generaties was zo breed dat hij niet meer op een standaard wagon paste. Geen idee hoe dat toen is opgelost.
galverink zegt
Dit kan toch alleen op spoorlijnen zonder bovenleiding. Dus nergens toepasbaar.
vonklausenburg zegt
@galverink: in de VS rijden ze naar ik weer nogal veel met dieselelektrische aandrijving: geen bovenleiding nodig dus.
giogiorgio zegt
De huidige wagens zouden gewoon bezwijken onder hun eigen gewicht.
erwh zegt
Mooi artikel!
Veel Duitse autofabrikanten vervoeren hun auto’s per spoor omdat daar de infrastructuur aanzienlijk beter ingericht is voor goederenvervoer (wel wat minder efficiënt dan dit).
Hier in Nederland zijn we helaas verslaafd aan de vrachtwagen die we dan ook genereus subsidiëren (of eventueel de binnenvaart, maar de dekkingsgraad daarvan is alleen in NL echt goed). Uitzondering is Pon die een gedeelte van hun auto’s via het spoor aangeleverd krijgt.
Mooi weetje is dat Porsche ook hun eigen locomotieven heeft met op de zijkant de tekst: “Wir fahren mit die bahn weil die strasse uns am herz geht.” Oftewel “We vervoeren per spoor omdat de weg ons aan het hart gaat.”
miezemiez zegt
Raar dat ze alle vloeistoffen etcc dan niet bij aankomst bij de dealer vullen in plaats van af fabriek, lijkt me een hoop aanpassingen te besparen. Of ik denk te makkelijk..
arjontje zegt
@miezemiez: dan heb je problemen met transport op locatie. Dan zou elke auto geduwd moeten worden.
Geen optie.
miezemiez zegt
@arjontje: hmm… zit ook wat in ja
Dutchdriftking zegt
Ik heb dit plaatje vaker gezien, op zich heel leuk, alleen moet het wel modulair zijn voor meerdere modellen.
mrrallycross zegt
Nog nooit gezien. Lijkt mij best handig om te gebruiken