De jonge Duitser gaat een wat minder plezante zomerstop tegemoet.
Lange tijd ging het gerucht rond dat Sauber volgend jaar met motoren van Honda aan de start verschijnt. Nu hebben we daar heel veel grappen over gemaakt, want die Japanse krachtbronnen gingen aan de lopende band kaduuk. Intussen lijkt de motorenfabrikant het lek boven te hebben en dus dachten we even dat Sauber een prima toekomst tegemoet ging.
De renstal heeft het echter nog beter geregeld. De motorendeal met Honda ketste af en in plaats daarvan rijdt het team volgend jaar met aandrijflijnen van Ferrari. En dan geen oud spul, maar gewoon de motoren waar het fabrieksteam ook mee rijdt. Op papier dan.
Deze motorendeal heeft echter gevolgen voor Sauber. Ferrari is namelijk van plan, als we Sergio Marchionne mogen geloven, om de van origine Zwitserse renstal om te toveren tot een soort juniorploeg. Denk aan de verhouding tussen Scuderia Toro Rosso voor Red Bull Racing. Pascal Wehrleins carrière staat daarmee automatisch op de tocht.
Wehrlein is namelijk onderdeel van het opleidingsprogramma van Mercedes en je raadt natuurlijk al dat er voor hem geen plek zou zijn bij een eventueel mini-Ferrariteam. Bovendien heeft de coureur een ietwat twijfelachtige reputatie vanwege zijn gedrag naast de baan.
Een eventuele exit van Wehrlein bij Sauber lijkt oneerlijk. De Duitser is zijn teamgenoot Marcus Ericsson duidelijk de baas, maar die heeft weer goed betalende sponsoren achter zich staan. Volgens Bild is de kans dan ook groot dat Antonio Giovinazzi of Charles Leclerc volgend jaar naast Ericsson in de Sauber zit en dat er voor Wehrlein niks anders op zit dan op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever. Hij is echter nog wel reserverijder bij Mercedes, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel.
trustmeiamanengineer zegt
Het verdwijnen van zowel Wehrlein als Ericsson zou geen gemis zijn voor de sport. Zijn vast betere en sympathiekere (jonge) coureurs te vinden. Slinger er een paar jonge Italianen in, paar Alfa Romeo stickers erop en gaan!
Of zouden ze Wehrlein in een Williams lepelen? Want ik dacht dat ‘ie de kroonprins van Toto Wolff was?!
Edge zegt
@trustmeiamanengineer: Ik weet niet of Williams hem überhaupt wel kan/mag aannemen. In het contract tussen Williams en Stroll staat een clausule dat er een ervaren teamgenoot naast Stroll moet zitten, zodat hij een mentor heeft van wie hij kan leren hoe je je setup verbetert en dergelijk. Ik weet niet of die clausule enkel voor dit seizoen geldt, of volgend seizoen ook nog van kracht is. In dat tweede geval kun je Wehrlein natuurlijk niet aannemen.
Daarnaast zit je ook nog met Martini. Ik kan me goed voorstellen dat die niet zitten te wachten op een stel babyfaces om hun drank te promoten.
dennisjuh95 zegt
@Edge: Als dat in een contract moet staan… Waar is je talent dan gebleven, Stroll mag exit van mij.
bluebird zegt
@dennisjuh95: weet je wat Stroll sr. overmaakt aan Claire & co? Dan mogen er best wat rare voorwaarden in het contract staan ?
Loek zegt
@bluebird: je versterkt zijn punt. Iemand laten rijden omdat papa betaalt en niet omdat zoonlief een ster is, is bijna omkoping te noemen.
bluebird zegt
@720s: niet als je het vanuit Williams bekijkt, die hebben het geld helaas zo hard nodig. Overigens heeft die gekke Stroll wel al een podium gehaald, niet zo slecht voor een rookie van 18 jaar. Vind het ook een rare constructie, kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Zegt wel veel over de zorgelijke situatie van de F1, erg veel teams in de financiële shit. Ik vraag me af of dat ooit opgelost wordt…
Tonnie zegt
@bluebird: stroll heeft inderdaad zijn podium al binnen! Dat kun je bijv niet zeggen van “supertalent” hulkenberg, die het al jaren niet klaar weet te spelen met een auto die dat wel kan.
toniominestrone zegt
@trustmeiamanengineer: Wehrlein is een DTM kampioen dus zeker geen pannenkoek, sympathie is geen maatstaf.
87sandyd zegt
@trustmeiamanengineer: ik zou leclerc de kans geven. Die man rijdt op zijn dooie akkertje het hele gp2 veld aan stront. Die jongen is echt een klasse apart
duckmefaddy zegt
Wehxit
Nerekop zegt
@duckmefaddy: Whahahaha!
basvspr zegt
Jammer voor hem. Denk echter niet dat er velen zijn die hem gaan missen
viezefreddyw zegt
Wehrlein heeft ook de grote pech dat zijn concullega, Ocon, het werkelijk fantastisch doet bij Force India. Tuurlijk, hij heeft er ook de betere auto voor, maar Ocon lijkt het grotere talent van de twee te zijn.
Nou moet ik zeggen dat ik Wehrlein nooit echt super heb gevonden. Wellicht is Williams wat voor het team, dat zou natuurlijk goed kunnen als Massa straks definitief stopt.
griffendahl zegt
@viezefreddyw: Ik vind het wel jammer, in de DTM heeft Wehrlein ook goede dingen laten zien. Terug daar naar toe zit er straks ook niet meer in met Mercedes die uit de DTM vertrekt. Misschien Formule-E dan?
viezefreddyw zegt
@griffendahl: Klopt ja. Op twintig jarige leeftijd kampioen DTM. Dan kan je natuurlijk wel een goed potje sturen. Eigenlijk kan je pas echt over hem oordelen als hij in een competitieve auto zit zoals een Ocon.
Orichy zegt
@viezefreddyw: Dat hoeft helemaal niet, eigenlijk kun je veel meer zeggen, als hij met minderwaardig materiaal hele knappe en goede prestaties neerlegt op de baan. Dan kun je concluderen, dat het bijzonder talent is. Nu lijkt het een middelmatig goede coureur te zijn.
Natuurlijk kan hij een potje sturen en gasgeven, anders wordt je geen DTM-kampioen. Maar DTM is wel wat anders dan Formule 1, zover is ook wel duidelijk. Doorgroeien vanuit de “normale” opstap klasses, als de F3 en F2 zijn betere voorbereidingen op een Formule1-carriere. Maar het is ook mogelijk vanuit de DTM, maar dit vraagt wel meer aanpassing en waarschijnlijk langere tijd.
Laat hem dit jaar maar afmaken en hopelijk verbeterd hij zichzelf nog en dan zien wij volgend jaar wel verder.
Dat Ferrari een satelietteam gaat introduceren, zou wel eens een keer tijd worden, met de pot geld die men binnenhaalt, uit televisierechten, is dat niet meer dan normaal. Plus dat zijzelf baat hebben bij de ontwikkeling van jong talent.
Misschien zijn de ogen geopend door het talent van Max Verstappen en de mogelijkheden die Toro Rosso biedt, voor Red Bull Racing.
Breinstein zegt
@viezefreddyw: Ocon was degene die Max Verstappen van het kampioenschap in de Formule3 heeft weten af te houden. Ik heb hem dan ook erg hoog zitten als rijder en verwacht dat hij zeker de stap naar het fabrieksteam van Mercedes zal gaan maken in de toekomst.
Nemus zegt
Toch erg spijtig, want Wehrlein laat heel regelmatig mooie dingen zien, alleen merken enkel de kenners dat. Hij heeft ook het nadeel de zoveelste Duitser te zijn, en ik schat Vettel en Hülkenberg toch ook weer net even hoger in. Ik was er haast van overtuigd dat hij vorig jaar, na het afscheid van Rosberg de ideale kandidaat was voor Mercedes, maar blijkbaar dachten ze dat hij niet klaar was voor die stap.
Dat is zo mogelijk zijn doodsvonnis in de F1… Toch spijtig.
lekkaah zegt
@nemus: vindt wehrlein ook underrated
die heeft zeker potentie en neemt niet snel genoegen, dat kon je ook in de DTM zien, die gast reed fantastisch en bizar snel, én consistent.
w0o0dy zegt
Magnussen, Ericsson, Wherlein, Stroll. Allemaal zouden ze prima vervangen kunnen worden door iemand anders. Overigens hou ik vanDoorne dan (onterecht als ik er over nadenk want totaal niet onder de indruk van zijn prestaties) de hand boven het hoofd.
Allemaal redelijke talenten maar niets uitzonderlijks in hun prestaties. Dat zou ik graag anders zien. Alleen nog maar exceptionele rijders in F1. Mannen die de stukken van een zeepkist rijden en bijkans ondenkbare resultaten halen met een hok van een auto… Dat wil ik zien!
berlinetta zegt
@w0o0dy: Voeg Palmer daar ook maar aan toe. En VanDoorne wil ik ook nog wel een kansje geven, maar vooralsnog laat hij het niet zien.
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Helaas zijn we dan in het verkeerde tijdperk. Ik in het verkeerde tijdperk geboren.
bassx zegt
@viezefreddyw: Nah… In F1 zijn er hooguit 3 exeptionele goede coureurs tegelijk in één seizoen en als je terug kijkt zie je dat het altijd al is geweest. Soms met wat overlap en soms even wat minder. Kijk naar ’99 bijvoorbeeld, wie van de startgrid was echt heel erg goed? Eigenlijk maar 1 coureur, zelfs Hakkinen was tzt mooi-weer rijder. Ga je tien jaar verder terug heb je Mansell, Senna en Prost. Ga je weer tien jaar terug dan heb je Lauda, Villeneuve, Piquet. Coureurs die altijd goed werk leveren, keer op keer het maximale eruit halen en dat hele races soms een carriere lang zijn er maar weinig. Berger was een ontzettend goede rijder maar mag hij zich meten met Senna en Prost? De video’s waar hij al powerslidend over Monaco gaat is wel spectaculair maar toch behoorde hij tot de subtop.
Edge zegt
Wehrlein is een prima coureur die zo zijn goede momenten heeft, maar in mijn ogen net niet dat beetje extra heeft dat bijvoorbeeld een Ocon wel lijkt te hebben, wat Verstappen bij Toro Rosso liet zien en wat Leclerc nu in de Formule 2 laat zien. Dat zal ook zijn bottleneck worden, vrees ik. Force India heeft een meerjarig contract met Ocon en Perez onderhandelt al met het team over contractverlenging.
Wat de situatie bij Sauber betreft, ik verwacht volgend jaar Ericsson en Giovinazzi. Persoonlijk zou ik liever Leclerc zien, maar Marchionne heeft al toegezegd dat het eerste stoeltje naar Gio gaat en ik acht de kans klein dat Ferrari beide stoeltjes mag invullen. Ericsson zit immers vuistdiep in dat team. Hij wordt persoonlijk gesponsord door een aantal rijke zweden, en laten diezelfde zweden nou deel uitmaken van Longbow Finance, de toko die Sauber even geleden heeft overgenomen.
berlinetta zegt
Hoe is de verhouding eigenlijk tussen Haas en Ferrari? Ik dacht namelijk dat Haas flink wordt ondersteund door Ferrari en dat dat team vroeg of laat ook een opleidingsteam voor Ferrari zou worden.
poes zegt
@berlinetta: volgens mij is er niet zoveel steun bij Haas vanuit Ferrari. Ja, ze kopen veel (kant-en-klare) onderdelen in, maar meer ook niet.
bassx zegt
@berlinetta: Er is een regel in F1 dat je de “part list” zelf moet maken. Deze is aangescherpt omdat STR een team was dat in oude RBR auto’s reed. De partlist maakt Dallara voor HAAS, niet een onbekende in de racewereld. HAAS laat de rest van de auto grotendeels door Ferrari bouwen zoals de motor. Omdat het tegenwoordig haast onmogelijk is om meteen mee te doen in F1 is dit een slimme manier om langzaam maar zeker een F1 team op te bouwen. Niet voor niets zijn de overige F1 teams allemaal 20 jaar of ouder.