We halen steeds meer auto’s uit het buitenland en daar is een simpele reden voor.
De vraag naar occasions groeit namelijk nog steeds, maar het aanbod loopt achter. Om die reden worden in toenemende mate auto’s over de grens opgesnord, al is dit niet echt nieuws. In 2015 en 2014 nam het aantal importauto’s ook al toe.
Volgens Bovag groeide het aantal importauto’s in 2016 met 15% ten opzichte van 2015. In totaal gaat het om 140.000 stuks die voornamelijk afkomstig zijn uit Duitsland. De Volkswagen Golf is de populairste importauto, gevolgd door de Polo.
Hoe het dan zit met de verkoop van nieuwe auto’s? Die blijft flink achter op de occasionmarkt, wat niet heel verwonderlijk is aangezien het vooral ouderen zijn die een nieuwe auto bij de dealer ophalen. De reeds genoemde VW Golf voert trouwens ook de lijst met populairste occasions aan, voor wie benieuwd was.
Foto: geïmporteerde Delta Integrale, via Autojunk
nord zegt
Nieuwe auto’s worden te duur gemaakt, die zijn toch vooral voor hun eigen thuismarkt bedoelt. Wij of oost europa of Afrika krijgen de afdankertjes.
porker zegt
@nord: wat een onzin. Voor nl markt worden wel vaak bepaalde opties weggelaten om zo de basis auto goedkoper te krijgen vanwege ons belastingklimaat. Niets mis mee. Zo kan je bv fluiten naar stuur verwarming in een Tiguan van een halve ton! Achteraf inbouwen kost 5k. 5!
thomassnelweg zegt
@porker: HAP HAP
viezefreddyw zegt
Ik neem aan dat er ook meerdere redenen zijn om een auto te importeren. Zeker vanuit Duitsland kan het heel erg lonend zijn om daar een auto aan te schaffen en te importeren naar Nederland. Daar zijn de prijzen een stuk schappelijker maar zijn de auto’s, zeker auto’s in het hogere segment, veel voller qua opties. Voor het geld van een Nederlandse 520D koop je in Duitsland een 535XD vol met opties.
nord zegt
En toch blijf je dan nog met een bedrag (natuurlijk voorzien maar altijd een koude douche) voor importeren, keuren, bpm etcetera zitten waardoor je weer in de buurt komt van het bedrag dat je zou besteden als je gewoon in nederland shopt. Tel daar de uren die je kwijt ben om de auto op je deurstap te krijgen, is toch eigenlijk een liefhebbers dingetje naast het lucratieve aspect.. @viezefreddyw:
Erik zegt
@nord: er zijn ook bedrijven dier daarin gespecialiseerd zijn en de rompslomp uit handen nemen voor je.
nord zegt
Uiteraard. Voor hun is het dan weer wel lucratief @erik2907:
gokartmozart zegt
@nord: regelmatig gedaan, stelt allemaal niet zoveel voor.
Als ze maar meer dan 3000 km op de teller hebben scheelt het al aanzienlijk incl alles. Zeker bij de AMG tjes in de hogere prijsklassen. Na inkoop ff naar de RWD , kenteken aanvragen , rest BPM aftikken en klaar.
f31bmw320d zegt
@nord: Dat is niet helemaal waar, ik heb in december een 320d uit Duitsland geïmporteerd en daarop na afdracht van de rest-BPM en de bijkomende kosten toch een 3k tot 4k mee bespaard t.o.v. de qua leeftijd gelijke modellen in Nederland. Dan neem ik de kilometerstand en uitrustingsverschillen nog niet mee, in Nederland vaak vanaf 150k km’s en met maar 163pk en echt kariger uitgerust.
suheyl zegt
@nord: valt allemaal reuze mee. Heeft me duizenden euro’s gescheeld. Vind de Duitse auto’s er over het algemeen ook beter uitzien, dealer onderhouden, veel opties. De volgende komt daar ook zeker vandaan.
gregorius zegt
@viezefreddyw: Net zolang er (stomme) regelgeving bestaat, bestaan er slimme mensen die het lezen en het uitbaten.
Als ik zo de BPM afschrijflijst er even bij pak:
Na 1 jaar is 1/3e van de BPM afgeschreven.
Na 2 jaar 47% en na 3 jaar 57%.
Op die 535 zit nu 15855 euro BPM (co2 tax); vergelijken bij de CO2 belasting in Duitsland (die hebben ze ook, alleen een stuk minder, zeker voor benzine) is dat gewoon verloren geld.
Dus ja, als je naar de welbekende 3 jaar oude auto’s, waarom zou je dan niet importeren? Voor een paar 10tjes is het de moeite niet waard. Voor 1000 euro voordeel verkoopt de gemiddede NLer zijn (schoon)moeder zelfs!
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: eensch, helemaal wanneer je een gedeelte van het papierwerk zelf doet. Een ander voordeel is dat de wat duurdere auto’s in Duitsland een stuk rijker zijn aangekleed en dat er weinig ‘kale modellen’ te vinden zijn op de occasion markt daar te vinden zijn.
Bij de auto van mijn ouders die zij ruim 3 jaar geleden geïmporteerd hebben heeft het meer als €5000 gescheeld en was de motorisering die de ouwe heer wilde hier heel schaars.
viezefreddyw zegt
@dieselkameel: Dat bedoel ik dus. En 5000 Euro is natuurlijk erg veel geld. Kan je heel leuk van op vakantie.
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: minimaal 1x als je met zijn 2en bent lijkt me zo :) Nog genoten van de Ferrari met dit lekkere zonnetje?
viezefreddyw zegt
@dieselkameel: Absoluut. Daar kan geen vakantie tegenop. En geniet jij ook van het mooie weer?
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: Absoluut, jammer genoeg kan het dakje van de XC70 niet omlaag ;p Heb de leaseslet Focus 1.6 TDCI ingeruild op een fraaie XC70 D5, deze onlangs laten chippen naar de 230 PK. Je zult het bijna niet raden maar hij is nog zuiniger op de snelweg ook.
Het BBQ’tje heeft net al lekker weer kunnen branden.
viezefreddyw zegt
@dieselkameel: Ah, zeer netjes. 230 PK in een XC70 is ruim voldoende. En ooit komt de cabrio er wel eens, toch? Of die ene leuke coupe!
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: De High Perfomance sound optie is toch wel het lekkerste aan die hele auto, lekker een concertje van Deep Purple of Status Quo op en gaan maar. Die ene leuke coupe ben ik mee bezig, ben al sinds tijden aan het kijken naar een mooie Ford Capri. Verzekering en wegenbelasting kost geen drol en voor alleen de plezierritjes is de benzine goed te betalen.
Als ik ooit het geld en de ruimte heb komt er een Jensen Interceptor…..
Stomme vraag misschien, maar heb jij ooit last gehad van vandalisme bij de Ferrari net zoals die rapper waarvan laatst een filmpje op dumpert stond?
viezefreddyw zegt
@dieselkameel: Ah, een Ford Capri. Een jeugdsentiment van velen. Ikzelf heb er niet veel mee maar ik snap het van anderen weer wel. Een Interceptor is natuurlijk wel echt heel gaaf. Zijn naam alleen al…
Nee, ikzelf heb gelukkig geen last gehad van vandalisme. Misschien komt dat omdat ik in Friesland woon waar niet van die gekke lui zijn. En ook omdat ik de auto vrijwel nooit in het openbaar parkeer en er van wegloop.
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: je hebt een prachtige C63 AMG voor de prijs dat hier een C180D kost… ;)
rufctr01 zegt
Ik ben bezig met een C5 3.0Hdi Tourer, het is wel de truc om goed te kijken, soms zijn ze in NL niet heel veel duurder.
De vrouw is de Seat zat, en moet kilometers maken.
viezefreddyw zegt
@rufctr01: Pssssst. Tourers zijn saai. C5 is wel aardig. Maar voor hetzelfde geld kan je iets echt moois kopen. Komt toevallig uit dezelfde fabriek. Een C6!
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Als je echt een Tourer nodig hebt is een C6, zeker qua kofferruimte, geen alternatief. Bovendien rijdt een C5 met die motor altijd op Hydractive 3 (zelfde veersysteem als de C6) en heeft ie iets betere (modernere) stoelen. Qua styling vind ik een C6 ook mooier.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Klopt. Als een gezin hebt met kleine kinderen is een C6 geen aanrader. Maar hij is wel mooi. Maar dan ook echt mooi. En als het een tourer moet zijn, dan toch een 159 SW, toch?
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Nou, een C5 met die diesel sla ik zeker niet af. Heb meer dan een jaar met zo’n C5 gereden als demo. Heerlijke reisauto. Maar wel veel minder ‘scherp’ dan de Alfa. Maar die motor, echt een beest.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: ook erg mooi, zeker zo’n JTDm
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: ik vind een C6 geniaal mooi! Alleen mijn vrouw wil geen C6. Mijn ouwe heer heeft ook een C6, het rijdt fantastisch, meest comfortabele moderne auto die je kon kopen.
Kwam van de week deze tegen, waanzinnige kleur op deze auto. Eerst de C5 maar…
http://www.ginacollectorcars.com/en/citroen-cx-25-gti-turbo-2-1987-efh-brun-maya-2/
viezefreddyw zegt
@rufctr01: Die ouwe van je heeft smaak, zoveel is duidelijk. Jijzelf trouwens ook. Het is een prachtige Citroën CX die Gina heeft staan. Gina zit redelijk bij mij om de hoek, ik mag er graag kijken. Hij heeft trouwens ook twee prachtige C6’en staan. Erg fraai.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: ken je het bedrijf een beetje? Ik zie het wel voorbij komen op internet, ben er nog niet geweest.
Halen vaak en veel leuk spul uit het buitenland.
viezefreddyw zegt
@rufctr01: Ik ken ze niet persoonlijk maar ben er wel eens naar binnen gestapt toen ze nog gevestigd waren in Drachten. Nu zitten ze in een heel mooi pand langs de A7 in Leek.
@casperh kent de mensen daar denk ik wel goed aangezien hij voor Autoblog redelijk vaak auto’s heeft mogen testen. Dat waren altijd hele leuke rijtesten om naar te kijken en ik vond dat Casper dat uitstekend deed. Ik vraag me af waarom dat niet meer gebeurt…
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: zal er binnenkort eens naartoe rijden. Voor mij ook maar een half uurtje rijden.
Ik vind deze CX wel heel erg mooi, niet om kilometers in te maken, maar af en toe lekker toeren en genieten van de auto.
viezefreddyw zegt
@rufctr01: Ik raad je aan het te doen. Erg leuke zaak. Sinds dat hij in Leek zit ben ik er ook niet meer geweest. Ik ga ook maar weer eens kijken daar. Vanaf mijn werkplek ben ik er binnen een minuut of 20.
roesplace zegt
@viezefreddyw: Douwe Leitner zit achter Gina classics. Dus inderdaad een bekende naam in de autowereld.
desjonnies zegt
@rufctr01:
Belgiė kan een goed alternatief zijn om een C5 te scoren evenals Luxemburg en Italiė.
Ik zou zeggen: blaf autoscout bij het detail zoeken op al deze landen, fantastische wagen de C5 met hydractieve vering, vriend heeft een 2.2 HDI en doet hem nooooit meer weg, was een Audi – BMW man, maar de C5 is het gewoon voor hem.
” Niets rijdt zo goed als een grote Citroën ” desjonnies
dieselkameel zegt
@rufctr01: Zeker een comfortabele cruiser. Snel zat en met de befaamde Citroën vering echt een zeldzaam comfortabele auto. Qua styling vind ik hem ook echt gaaf, heeft wat meer als een Passat of Mondeo en oogt chiquer als een ordinaire 5 serie.
Vroegâh heeft de jonge dieselkameel de routes naar zuid Frankrijk doorgebracht in de oude C5, wat een ruimtebak was dat.
rufctr01 zegt
@dieselkameel: ja heb ik ooit ook gehad, een 2.2 Hdi automaat break. Je schoof er gewoon een koel/vries combinatie in.
Jantje_555 zegt
nieuwe auto’s worden voor een particulier veel te duur de laatste jaren, de salarissen gaan niet omhoog, maar al de rest wel.
intimrasiert zegt
Zelfs voor nieuwe auto’s kan het lonen om te shoppen in DE of UK (nu nog voor de Brexit), en dan te importeren. Kijk maar wat een GT3 + BPM kost in DE en wat ie hier moet doen…zit zo 20k tussen
E550 zegt
@intimrasiert: maar dan zit je met RHD. Enkel dure auto’s zoals Ferrari’s en RR’s heb ik gezien met LHD.
eelco74 zegt
Het is natuurlijk logisch, dealers zijn heel terughoudend met hun voorraad, zit nog voor vooroordelen. Zoals het inkopen van alleen grijs, zwart en zilver. Want een andere kleur denken ze blijft staan. Net als een beetje aardige motorisering.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een C-klasse (W205) vanaf 2015 in estate, kleur blauw, automaat en het liefst een C200. Je moet het voor de gein is invoeren in gaspedaal. Dan wordt pijnlijk duidelijk dat de MB dealers zich vooral focussen op het wegzetten van de laatste plugin’s. Een C200 is nauwelijks te vinden. En in de blauwe kleur is het overgrote deel (plugin) hybride.
In Duitsland is het heel anders. Daar is voldoende aanbod, ook dicht bij de grens. Auto’s in fabrieksgarantie zijn er veel en ook Junge sterne garantie is europees geldig.
Als je even zoekt vind je betrouwbare import adressen, waar je voor 600/700 Euro alles uit handen kan laten nemen. Komt er afhankelijk van de afstand nog transport kosten bij. Het is even wat werk, maar dan nog heb je een auto die rijker uitgerust is en bespaar je duizenden euro’s.
En import bedrijven met een eigen keuringsstraat hebben ook geen last van de lange wacht tijden bij de RDW voor keuren. Ook dat is overigens het gevolg van de vele import auto’s.
gokartmozart zegt
@eelco74: als je hem buiten de randstad aanbiedt aan aan de RWD voor keuring hoef je echt niet lang te wachten hoor.
peug206 zegt
@gokartmozart: vandaag bellen, morgen brengen en als je geluk hebt zaterdag ophalen indien klein/geen mankement.
Alleen kom je met de duurdere auto’s wel sneller tegen dat er geen onderdelen op voorraad zijn, wat dan wel weer een dat extra is.
f31bmw320d zegt
@eelco74: Wat @gokartmozart zegt, wachttijden buiten de randstad vallen echt wel mee. Ik heb het in december mijn auto opgehaald en begin januari bij de RDW langs geweest. Afspraak binnen 5 dagen met een weekend ertussen, daar kan je niks van zeggen lijkt me.
eelco74 zegt
@f31bmw320d: Dat is inderdaad heel acceptabel, maar hier in de randstad is het al snel een aantal weken.
Er staat ook op de RDW site een waarschuwing dat er lange wachttijden zijn en dat ze bezig zijn deze op te lossen. Dit stond er echter in Nov 2016 ook al.
fanboy zegt
@eelco74: De meeste mensen komen ook sochtends aan met hun import die ze de dag ervoor nog naar Nederland hebben gehaald. Dus ja, het is wel wat irritant wachten, maar je kan dus wel de volgende dag terecht.
eelco74 zegt
@fanboy: ik doelde meer op de wachttijd voor een afspraak, als je die nu maakt ben je een paar weken later aan de beurt. Een hele dag op het rdw terrein wachten, kost me meer, dan kan ik het beter laten doen.
Design_Driven zegt
Nog even en we zijn zo uitgekleed door de overheid en dingen als auto zo zwaar belast dat we net zoveel auto’s importeren dan landen als Moldavië.
tarquesh zegt
Nieuw kopen, en dan alles onder de €12000,– loond zich nog enigzins.
Daarboven zou ik vooral kiezen voor een occasion of uit NL of het buitenland.
Ik heb 1 ding waarom ik niet snel zal uitwijken voor een buitenlandse tweedehands, hoe hard reden de vorige eigenaren in Duitsland? Constant 250 km/h op volle toeren?
In België met diepe kuilen in de weg?
Het Nederlandse biljartlaken is gezond voor het onderstel, en drempels kunnen rustig genomen worden. Door een lage maximuumsnelheid worden de auto’s nauwelijks afgejakkerd. Dan maar een kalere occasion.
Het buitenland word pas interessant voor speciale modellen met dito sterke snelle motoren.
Of liefhebbers youngtimers zoals de foto laat zien, een Lancia Delta Integrale raily elephantino ?
gokartmozart zegt
@tarquesh: ik heb liever een auto uit Duitsland. Feit is gewoon dat Duitsers in zn algemeenheid betere chauffeurs zijn en de gereden afstanden groter zijn. Verder zijn er ook daar niet veel plekken meer waar je helemaal los kunt. Ik leg jaarlijks daar meer dan 80.000 km af in een personen auto dus ben enigszins deskundige op dat gebied.
karhengst zegt
@gokartmozart: Zou wel graag cijfers willen zien dar Duitsers beter met hun auto omgaan dan Nederlanders. Dan heb ik het vooral over leaserijders, aangezien dat waarschijnlijk de hofleveranciers zijn van de drie jaar oude modellen met een ton op de teller.
Genoeg collega’s die er niet voor schromen vol gas met een koude diesel wegtrekken. Zeker als je er maar drie ipv vijf jaar mee moet doen.
pa045 zegt
@gokartmozart: kijk. Daar zeg je wat. De gereden afstanden groter zijn. Maar ze hebben wel allemaal minder gelopen in Duitsland. Dat rijmt niet met elkaar. Bovendien. In Duitsland bestaat niet zoiets als een NAP. Voor mij altijd een reden om huiveriger te zijn voor een import auto.
E34M5Touring zegt
En de import blijft voorlopig nog wel doorgaan zo. In NL worden nagenoeg enkel bijtellinglievertjes geleased. Aangezien daar het gros van de occasions weer vandaan komt zul je voor alles dikker dan een 1.6 gewoon elders moeten kijken. Over een jaar of 6 vermoed ik dat het minder wordt omdat je qua bijtelling de leuke auto’s niet meer hoeft te laten staan. Dan komt er vanzelf weer leuker aanbod en zal de import wellicht wat minder worden. Want het is gewoon dikke treurnis op occasionsites tegenwoordig.
pinut187 zegt
Mike Brewer heeft er een supercar van kunnen kopen door steeds ergens op de wereld iets op de kop te tikken en die vervolgens met winst in het dan wel het thuisland of ergens anders waar die bepaalde auto zeldzamer is en dus voor een leuke winst kan worde verkocht.
Best een leuke handel.
desjonnies zegt
@pinut187:
Ja, maar die rekent geen reis en verblijf kosten, transport en verzekering, huurwagens, benzine of verzekering.
Hij leeft in de Discovery wereld en die is gewoon anders ingericht….
karhengst zegt
Ik kan bijster weinig van het “waarom” uit de titel terugvinden in het artikel. Ik had meer details verwacht dan enkel dat het aanbod niet op de vraag aansluit.
Gelukkig zijn er de reacties nog zeg maar ;)
Design_Driven zegt
Twijfel er niet aan dat de nieuwe regering dit keihard gaat aanpakken. Onder het mom van het milieu natuurlijk. Mark my words.
duitseautos zegt
Toevallig ben ik nu ook opzoek naar een 118D 5-deurs (2007-2011) met het N47 blok. Veel keus, maar de specificatie die ik zoek is alsnog lastig te vinden, zelfs in Duitsland.
rufctr01 zegt
@duitseautos: mooie auto’s alleen zooooo krap van binnen. Ik zou er niet aan moeten denken om daar uren in te moeten zitten.
bmw535dxdrive zegt
Leuk. Iemand interesse om mijn auto te importeren? Staat te koop in Antwerpen. 535d xdrive full option, uit 04/2013. 75.000 km, 1e eigenaar, voor 29.000 euro excl btw mag je deze komen halen..
kennone zegt
@bmw535dxdrive: Voor 0,- laat ik hem staan :p
sracert zegt
Met dank aan de Nederlandse (R)overheid krijgen wij de afdankertjes uit het buitenland. Zoals Nord al zei in de comments.
desjonnies zegt
De Nederlandse overheid is kampioen in het zich bemoeien met zaken die volkomen nutteloos zijn en daar van die 555 subsidies aan te spenderen.
Onderwijs, OV , veiligheid en zorg daarentegen…..
toyotafortuner zegt
Suprise ~ helemaal niemand.
freshlife zegt
Sommige auto’s zijn in nederland ook simpelweg niet tot nauwelijks verkocht. Probeer maar eens een bmw 3 serie facelift touring te vinden met 6 cilinder(e91). In zo’n auto wil je sportstoelen, navigatie en een normaal stuur(sportstuur dus). In nederland bijna onvindbaar, of tegen erg hoge prijzen.
mrrallycross zegt
Nederlanders blijven altijd zoeken of het goedkoper kan. Volkomen terecht als je het mij vraagy
trbn zegt
Yes toch mijn fotootje nog gebruikt ^x^