Wat mij betreft is een auto niet compleet zonder ronde vormen, maar er zijn ontwerpers die er anders over denken.
Sterker nog: je hebt designers die vergroeid zijn met hun lineaal en niet anders kunnen dan rechte lijnen trekken. Neem de Nissan Cube of Kia Soul, twee behoorlijk hoekige auto’s die eruit zien alsof ze eerst vakkundig zijn gladgestreken door een overijverige Japanner, Koreaan of Chinees.
Het zijn namelijk voornamelijk Aziaten die alle aerodynamica-wetten aan hun laars lappen en een blokkendoos op wielen de weg op sturen. Het Chinese Qoros introduceerde deze in Los Angeles bijvoorbeeld de QorosQloud Qubed: niet bepaald moeders mooiste, maar naar Aziatische maatstaven blijkbaar behoorlijk trendy.
We bidden elke avond dat de blokkendoos-trend vooral niet overwaait. Om je te laten zien waarom hebben we een klein overzicht samengesteld van vijf vierkante auto’s die je ongetwijfeld nachtmerries gaan bezorgen.
dimi zegt
Ik vind zo’n Cube nochtans stukken toffer dan een Meriva of Modus. Echt mooi word zo’n kleine MPV toch nooit.
stancedjetta zegt
@dimi: idd en als je in een cube heb gereden ga je ze helemaal wel grappig vinden want ze rijden echt heel goed!
nvn1993 zegt
G-klasse. I rest my case
Carreza zegt
@nvn1993: hoe durf je de G-Klasse een blokkendoos te noemen…
… je ziet toch dat het een zeecontainer is.
edgaar zegt
@nvn1993: 1
e1000bmw zegt
@nvn1993: Vergeet de LaRo en Jeep niet…
Carreza zegt
Zowel de Soul als de Cube zijn een totale flop in Europa. Merken zijn heus niet zo dom om in de toekomst opnieuw zo’n blokkendozen op ons af te vuren…
dimi zegt
@Carreza: De Cube is vooral geflopt omwille van de veel te hoge prijs. De Kia is teveel van het goede.
Carreza zegt
Juist ja, de Multipla is vast ook geflopt door zijn prijs…
dimi zegt
@Carreza: Ah, dat is dus sinds kort ook een blokkendoos?
roppp zegt
@carreza: ik denk dat je je een tikje vergist. Fiat heeft nooit veel verkocht in dat segment. De Multipla was echter een aardig succes als we verder kijken dan alleen naar Nederland. Wij tellen (zeker tegenwoordig) nauwelijks nog mee als interessante markt voor autoproducenten.
gtwillem zegt
Ik mis een beetje de reden/strekking van het artikel. Moeten we een petitie opzetten? ;-)
Alhoewel ik het zelf niet snel zou overwegen, vind ik het wel geinige auto’s om te zien. De Kia Soul, Nissan Cube en Daihatsu Materia (Scion Xb) zijn in elk geval geen saaie auto’s. Liever een van die drie dan een Skoda Fabia Combi of Seat Ibiza ST…
De reden van dit boxy design is niet alleen het uiterlijk, maar vooral de packaging en ruimteindeling. Een Nissan Note is een auto waarmee je met 4/5 personen bagage prima kint zitten zonder dat het claustrofobisch wordt. Daarbij zit je lekker hoog en doordat het zo’n hoekig ontwerp is, kun je hem makkelijk parkeren (probeer dat maar eens met een Toyota Auris) en leent het zich behoorlijk goed voor alternatieve aandrijflijnen. En dat met een auto die qua footprint niet groter is dan een Golf.
toyotafortuner zegt
Kan zo’n vierkante Jappanner anders echt wel waarderen.
Of het nou een Cube, Materia, of de Scion xB is. (die geregeld hier door Amstelveen tuft). Vind ze allemaal leuk. Sterker nog: geen een van de vierkante Jappanners uit de gallery gaat me nachtmerries brengen. Doe mij maar eentje uit de gallery.
Echt waar. Ik zou zonder schaamte en zelfs met trots iets als een Daihatsu Materia rijden.
airisforballoons zegt
@toyotafortuner: liefst dan wel de oude “vierkante” scion xb! Wat een vette auto is dat
spidermann zegt
@airisforballoons:
Tli
tupperware zegt
@toyotafortuner:
Yep, of je het nu mooi vindt of niet, ze geven wel kleur aan het straatbeeld.
Ik heb liever dat ze met een liniaal ontwerpen dan met een copiëerapparaat..
Robert zegt
@toyotafortuner: Ik snap helemaal wat je bedoelt. Nadat ik in 2007 voor m’n werk in de VS was geweest, ben ik nog een tijdje op zoek geweest naar een Honda Element (A href=http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Divers/aziatisch_vierkant/vierkante-hokken-japan-0003.jpg>afb. 3 in de galerij), waar een collega daar ter plaatse mee rond reed. Er zijn er wel een handvol via de grijze import naar Nederland gehaald, maar de spoeling was sowieso dun. Daarnaast was de onderdelenvoorziening dusdanig, dat alles uit de VS of uit Japan moest komen. Verre van ideaal dus, als je apk-perikelen wenste te voorkomen.
Robert zegt
@RRRobert: damn it: afbeelding 3 dus.
lexushondagtr zegt
Zo’n vierkante wagen is gewoon erg lekker en stoer, neem de Nissan Pathfinder R51 of de Mitsubishi Pajero uit ’99.
toyotafortuner zegt
@lexushondagtr: zeker wel! Maar ik denk dat onze @JordyS meer doelt op gewone vierkante Japanners en niet over terreinspeeltjes. Zulke terreinwagens waren altijd al hoekig. Los daarvan: volgens mij is die hoekige trend echt iets Japans.
lexushondagtr zegt
@toyotafortuner: Yep ben ik met je eens hoekig is inderdaad typisch Japans. Alhoewel Japanners ook hele mooie strak gelijnde futuristische auto’s kunnen ontwerpen. Zij zijn van alle markten thuis. De nieuwe Pathfinder is minder stoer dan de oude Pathfinder juist omdat deze niet meer zo vierkant is. Dus alle terreinwagens gewoon vierkant laten aub. Van de normale auto’s is de Honda Element de eerste die bij mij opkomt.
tupperware zegt
@toyotafortuner:
Italiaanse ontwerpers waren en de 70-ies ander ook erg vaardig met hun lineaal, niet vierkant maar wel erg hoekig. Denk eens terug naar de Golf 1, de Scirocco 1 en de Alfa 75 en 90.
Ook in de Esprit mk1 zal je geen ronde lijn zien.
Toch hebben weinig mensen wat tegen die ontwerpen, persoonlijk vind ik sommige van die hoekige Japanners erg geinig.
lexushondagtr zegt
@tupperware: Klopt net als de Italiaanse ontwerper Bruno Sacco die de Mercedes W124 en de W201 (190) had ontworpen.
lexushondagtr zegt
@toyotafortuner: Of de Mitsubishi Ek wagon, Pajero Mini.
toyotafortuner zegt
@lexushondagtr: Toyota had in Indonesie pas echt een hoekige wagen: de Kijang. Heerlijk hoekig en je stopt er zo je uitgebreide gezin in. Je ziet ze nog bij bosjes rijden. Maar Toyota zwoer de liniaal Kijang helaas af in 2004. Jammer.
Indonesischer dan een Liniaal Kijang met een heel gezin er in bestaat gewoon niet. Zucht..
almera-ga16det zegt
Haha moet je in Engeland eens kijken, daar doen ze rat-style op Cube 1 2 en 3….. Vind het wel gaaf eigenlijk. Niet iedereen houdt van slammed golfjes met 20″ of te dure auto’s die we alleen als model of op een poster kunnen betalen
csx3000 zegt
Help, wat zullen de buren wel niet denken over de blokkendoos auto die ik mooi vind, nee ik ga toch maar voor de geaccepteerde ronde vormen, wel zo veilig.
JanJansen zegt
Jongens wat een onzin journalistiek stukje. Lees je eens in over het fenomeen Kei-car en check je artikel dan nog eens.
dimi zegt
@JanJansen: Dit.
E550 zegt
@JanJansen: Niet alle auto’s die hier zijn genoemd zijn kei auto’s.
eklasse zegt
@janjansen: weer wat geleerd!
nickelb zegt
@janjansen: en daar komt ook nog eens bij. Aerodinamisch is niet perse rond. Vooral de achterkant kan je beter hoekig en scherp hebben om de lucht beter los te laten. Kijk de ampera/volt en nieuwe prius. Ook al iets wat niet klit in dit artikel
nickelb zegt
@nickelb: klopt
tupperware zegt
@nickelb:
Yep, de eerste Ypsilon van Lancia is daar een mooi voorbeeld van.
Die had destijds een CW van 0.31 en dat is door een dergelijke kleine auto nog steeds niet geëvenaard.
nieeekkk zegt
Toen ik het artikel zag dat ik eerst dat het een vw transporter was
csx3000 zegt
@nieeekkk: ja die zijn ook vaak grijs.
baardmijt zegt
@nieeekkk: Die zag ik ook als eerste. Of nou ja, vooruit misschien zag jij ’n eerder, maar dan was ik tweedst!
RutgerK zegt
Een dag in Tokyo of een andere grote stad in Japan en je snapt waarom vierkante auto’s helemaal zo gek niet zijn. Iedere centimeter is belangrijk om te gebruiken. Een huis is vaak niet veel breder dan 3-3,5 meter en je auto moet je er ook kwijt.
http://static.dezeen.com/uploads/2013/05/dezeen_Park-House-by-another-APARTMENT_8.jpg
Tonnie zegt
Zo’n cube of soul is best oke. Geinige designelementen. Kan me saaiere en lelijkere auto’s bedenken.
Mairsil zegt
Hoekig is prima, geen enkel probleem met een Countach of een Esprit. Dit zijn wel minder mooie modellen, maar zijn Europese equivalenten als een 1007 of een Polo dan echt veel beter?
fconderkantlat zegt
de vorige generaties range rovers en defenders waren ook aardig blokkerig
tupperware zegt
@arashrsf:
De huidige Range Rovers en de Evoque vind ik nu ook niet bepaalt “bolletjes”., al worden ze wel vaak op die manier gefinancierd..
Esprit_de_Flandre zegt
Allez, dat zijn juist de leukste baksjes die er bestaan. Technologie en efficiëntie in één. Jammer dat alleen de Japanse cultuur die combinatie kan maken. In Europa neemt men een kleine gezinswagen, men plakt er wat zwart plastiek tegen, en hoppa, een ‘cool’ modelletje. Dat noemt men dan ‘innovatie’…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Die QorosQloud Qubed is ook niet mis. Hoog conceptgehalte natuurlijk, maar indrukwekkend voor een jong Chinees merk. Qoros wordt het eerste Chinese merk dat echt kan inbreken op de Europese markt…
norge zegt
Ach mijn 240 is nou ook niet echt rond te noemen..
pudi zegt
Ik vind een Kei-car wel grappig eigenlijk
rob5nismo zegt
Ik vind de materia wel een geinig karretje om te zien
mazdarx zegt
De Nissan Cube en Daihatsu Materia zijn geen Kei-cars!!! Ze voldoen aan geen enkele eis. Afmeting: te groot, motor inhoud: te groot, vermogen: te hoog. Verder vind ik deze autootjes echt wel wat hebben, verrassend veel ruimte voor zijn afmetingen.
De Suzuki Wagon R (ook vierkantig) is bijvoorbeeld wel een Kei-car. Zo, hebben jullie weer wat geleerd.
tupperware zegt
@mazdarx:
Dat gaat trouwens alleen op voor de Japanse Wagon R, de Wagon R voor de Europese markt was een stuk breder en voldoet niet aan de Keicar regels.
Esprit_de_Flandre zegt
@tupperware: Idd, was de Wagon R+ in Europa, het grote model. De Daihatsu Move was wel Kei, Gran Move weer niet.
Momenteel zijn bijna alle Daihatsu’s kleine vierkante doosjes…
http://www.daihatsu.co.jp/
scottishcarspotter2000 zegt
Phantom, G-klasse, Range Rover, Discovery, etc. etc.
thierryvth zegt
@scottishcarspotter2000: en natuurlijk de Lancia Delta
Joost zegt
Foto 3 vind ik wel een leuk apparaat….
En een Scion xB is ook niet heel verkeerd. Heb ze voor het eerst gezien in San Fransisco en daar struikelde je bijna over die dingen
thierryvth zegt
@iJoost: die dingen zijn daar cult dacht ik
roppp zegt
Feitelijk zijn vierkante auto’s het meest efficiënt. Ital Design heeft in de jaren 80 een hele stapel vierkante stadsauto’s ontworpen in de stijl van de oerPanda. Maar op de één of de andere manier staan wij liever ALLEEN in een 5 meter lange Audi, BMW of Mercedes in de file. Buitengewoon asociaal en ruimteverslindend.
Hubert zegt
De Cube is voor de gebruiker DE ideale auto.
Dat de buurman er van over z’n nek gaat, dat is zijn probleem.
Moet hij maar lekker in z’n lease Fabia rond blijven rijden.
Design_Driven zegt
Hoe blokkiger hoe beter. Mijn Discoveru II for the WIN!
BaRa zegt
Aerodynamica? Wat heeft dat met recht of rond te maken? Als aerodynamica het criterium was, dan zagen alle auto’s er uit als een vliegtuigsnuit. Of als de voorkant van een hogesnelheidstrein. Maar al die “ronde” auto’s van vandaag, hebben een hoop troep aan de voor- en achterkant zitten die echt geen bal te maken heeft met verhoogde efficiëntie bij het doorklieven der lucht.
Edge zegt
Het is wel heel erg autistisch om te roepen dat je van vierkante auto’s nachtmerries krijgt. Ik vind het juist, leuk, af en toe zo’n vierkante auto tussen al die gevaartes met vele rondingen. Het zorgt tenminste voor afwisseling in het straatbeeld.
hillegaar zegt
[img]http://p1.pichost.me/640/12/1354086.jpg[/img]
huupe zegt
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Kei_car