En is de Red Bull RB18 vandaag ook zo traag?
De sprintrace van de GP Brazilië was uiterst vermakelijk. Veel actie, veel plaatswisselingen en een leider die van zijn troon valt. Althans, zo leek het. De superieure Verstappen was gisteren namelijk niet zo dominant als de andere races dit seizoen.
Nu is dat an sich niet erg: de sport heeft er baat bij dat de status quo constant verandert. Het levert immers leukere races op. Maar het is wel opmerkelijk dat Verstappen ineens zoveel trager was dan normaal.
Waarom was Red Bull zo traag?
De medium-band werd door sommigen aangewezen als de schuldige. De enige die ook op medium reed was Nicholas Latifi, niet echt het beste ijkpunt (ja, hij eindigde stijf achteraan uiteraard). Ook liep Verstappen een beetje schade op met de lichte aanrijding met Sainz, maar toen was de in België geboren en Monaco woonachtige Nederlander al rondenlang niet snel genoeg.
Wat is er aan de hand? Waarom was Red Bull zo traag? Volgens Mark Hughes van het erg interessante The Race ligt het aan de baantemperatuur. Tijdens de tweede vrije training op zaterdag deed Red Bull nog goed mee. De baantemperatuur was toen zo’n 50 graden Celsius. Echter, tijdens bij de sprintrace was de temperatuur gekelderd van 50 naar 27 graden.
De Red Bull schijnt het beter te doen in warme omstandigheden. Met name de grip op de voorkant is er gevoelig voor. In Mexico was duidelijk te zien dat de oplopende temperatuur zorgde voor een RB18 die telkens beter functioneerde.
Gaat het nog goed komen deze race?
Dus hoe zal het vandaag gaan? Daarvoor kijken we even naar het weerbericht. Het gaat vanmiddag 30 graden worden, dit zal uiteraard zorgen voor hoge baantemperaturen. Dus een Red Bull RB18 die ‘meer op zijn gemak is’. Overigens moeten we uiteraard onze pet afnemen voor de stappen die Mercedes ogenschijnlijk heeft gezet. Als ze deze lijn doorzetten kan 2023 nog weleens een heel bijzonder jaar worden!
Dan is er ook nog een tactisch voordeel. Verstappen heeft nog twee verse soft-banden liggen. Brazilië is een baan dat behoorlijk veeleisend is voor de banden, dus reken op een tweestops-strategie.
Verstappen is de enige die de medium-soft-soft (of een variant daarvan) kan dan, terwijl de andere coureurs maar één vers setje hebben liggen. Russell en Hamilton hebben beide nog een jong gebruikt setje rood naast hun verse rode band. Als we kijken naar de bookmakers, is Verstappen alsnog favoriet, alleen is de afstand met Hamilton een stukje kleiner dan voorheen.
Meer lezen? Check hier de startopstelling van de GP Brazilië 2022 en hier de tijden en alles dat je moet weten over de GP van Brazilië 2022!
Neuf-Trois zegt
Interessante analyse maar volgens mij was Verstappen tijdens een koude Q2 (Q3 was niet representatief)sneller dan Ferrari en mercedes op softs dus ik vraag me af of deze analyse wel hout snijdt.
Gewoon verkeerd gegokt met de banden en niet de juiste afstelling gekozen lijkt me meer plausibel.
Weet iemand trouwens of je de downforce nog aan mag passen tijdens Parc Fermé?
rollingstoned zegt
Ze kunnen nog spelen met de afstelling van de voorvleugel.
rollingstoned zegt
Hieronder trouwens een overzicht van alles wat wél is toegestaan onder parc fermé:
– Motoren mogen worden gestart
– Brandstof mag worden toegevoegd of juist worden verminderd en de brandstof ontluchter mag geplaatst worden
– Banden mogen worden verwijderd of worden vervangen, waarbij de bandenspanning gecontroleerd mag worden
– Bougies mogen verwijderd worden voor het inspecteren van de verbrandingsmotor
– Toegestane verwarmings- en/of koelingsapparaten mogen bevestigd worden
– Een jump starter mag worden aangesloten en de elektronica is vrij toegankelijk via een fysieke connectie met de auto
– ERS mag worden opgeladen of juist worden ontladen
– Remmen mogen worden gereinigd
– Olie mag verwijderd worden
– Perslucht mag worden toegevoegd of worden verwijderd
– Vloeistoffen morgen worden verwijderd of aangevuld, mits de toegevoegde vloeistop hetzelfde is als de reeds gebruikte vloeistof
– De aerodynamische afstelling van de voorvleugel mag gewijzigd worden met de bestaande onderdelen
– Bij grotere temperatuurschommelingen mogen teams de airducts rond de remmen aanpassen
– Bodywork mag verwijderd en/of gereinigd worden
– Cosmetische aanpassingen aan het bodywork mogen uitgevoerd worden en tape mag worden bevestigd
– Alle onderdelen mogen schoongemaakt worden
– Alle onboardcamera’s en apparatuur voor de tijdwaarneming mogen verwijderd, vervangen en gecontroleerd worden
– Alles wat door de technische afgezant van de FIA noodzakelijk wordt geacht, mag gedaan worden
– Alles voor het comfort van de coureurs mag gedaan worden, met toestemming van de technische afgezant van de FIA
– De drinkfles van de coureur mag steeds bijgevuld worden tot een maximum van 1,5 liter
– Schade door ongelukken mag gerepareerd worden
– Bij het verwijderen van onderdelen moeten die onderdelen altijd in de buurt van de auto blijven en die onderdelen moeten allemaal weer bevestigd zijn op het moment dat de auto de baan weer op rijdt
https://racingnews365.nl/dit-mogen-de-f1-teams-wijzigen-aan-autos-onder-de-parc-ferme-regels/amp
Neuf-Trois zegt
Ze mogen feitelijk alleen wat aanpassingen doen aan de voorvleugel dus. Ben benieuwd of dat genoeg is om alsnog te winnen.
Meen me te herinneren dat bij de sprintrace in Oostenrijk (dacht ik) Leclerc in het tweede deel van de sprint ook sneller was dan Verstappen en nog heel dichtbij kwam. Om Verstappen tijdens de race vervolgens het snot voor de ogen te rijden dus wat dat betreft geen goed vooruitzicht.
Russel mag hem best winnen als Verstappen het niet wordt maar absoluut niet die vermaledijde nr 44
Richmond zegt
Ik zou niet teveel credits geven nog aan Mercedes. Wat ze nu doen geeft niet perse iets aan over volgend seizoen. Ze hebben de auto goed ontwikkeld gedurende het seizoen en vooral voordeel gehad van hun betrokkenheid en conservatieve strategie, waardoor ze Ferrari op de baan inhaalden. Dit geeft een vertekend beeld van hun echte positie. Ze zullen er begin volgend jaar beter bij zijn dan begin dit jaar. Maar om nu al te gaan zeggen dat ze mee gaan doen voor het wk vind ik te voorbarig. Dat heeft dit jaar tenslotte al bewezen.
pomoek zegt
Ik zei het al eerder in het bericht over de sprintrace, maar ik kan me zo voorstellen dat voor Red Bull 2023 al is begonnen. Dus waarom niet in de laatste races van het seizoen nog wat experimenten uitvoeren met de auto? Updates testen die je om uiteenlopende redenen eerder niet op de auto hebt geschroefd maar nu toch nog kan proberen? Ze hebben in 2023 veel minder windtunneltijd dan de andere teams, dus alle data die je nu met relatief weinig kosten kan winnen is alleen maar meegenomen.
vopo zegt
Ik heb ook het idee dat het meer in die hoek zit inderdaad Pamoek.
harrie zegt
Mercedes schroeft op jacht naar een dagsuccesje de motoren de laatste twee races wat verder open.
Maar waar hebben we het over, op een zachter compound hadden ze nog moeite om Max zijn Red Bull te verschalken. Denk dat het wel goed komt straks.