Met die fabrieken van Volkswagen kunnen ze zorgen dat je sneller je Touareg R50 TDI in kunt ruilen voor een schonere auto.
Elektrische auto’s zijn leuk en aardig en ‘de toekomst’ volgens velen. Het concept heeft echter een enorm groot nadeel en dat zijn de accu’s. Daardoor zul jij in de meeste gevallen jouw leven moeten aanpassen aan de auto. Ook zijn accu’s enorm zwaar en is de energiedichtheid niet denderend. Misschien wel het grootste nadeel is de prijs. Ze zijn erg duur.
Nieuwe Volkswagen fabrieken
Je zit dus met een auto die minder goed stuurt dan dat ‘ie had kunnen sturen en waar je niet zo heel erg veel mee kan. Tenzij je vrij vermogend bent en/of een Tesla van de zaak kunt rijden. Volkswagen gaat daar gelukkig wat aan doen! Dat melden ze op Volkswagen Power Day, een evenement dat niet is afgekeken van Tesla’s Battery Day. De Duitsers willen maar liefst zes fabrieken uit de grond stampen. Deze moeten moeten er voor zorgen dat er altijd voldoende accu’s zijn.
Solid State accu
Deze Volkswagen fabrieken zullen een pakket produceren dat voor 2030 in zo’n 80% van alle Volkswagen Group producten terecht gaat komen. De batterij wordt in 2023 onthuld en toegepast. Niet alleen moeten deze accu’s beter en goedkoper (30 tot 50%) te produceren zijn, ze zijn tevens recyclebaar.
Het zijn overigens nog geen ‘Solid State’-accu’s, maar Volkswagen is de architectuur er wel op voorbereid. Volkswagen is van plan enkele jaren later namelijk hierop over te stappen. Volgens VW wordt dat een revolutionaire stap. Hopelijk worden de accu’s dan lichter en hoef je ze minder vaak te laden.
Waar alle Volkswagen fabrieken komen te staan is nog niet bekend. Eentje is gepland Duitsland (Salzgitter) en eentje in Zweden (Skellefteå). Over plaatsen gesproken, er zullen héél veel plaatsen voorzien worden van laadstations. In totaal moeten er voor 2025 meer dan 18.000 snellaadstations uit de grond gestampt.
Alle fabrieken moet voor 2030 operationeel zijn.
cazzo046 zegt
En daarmee is de overgang naar EV wel definitief geworden…
knapzuur zegt
“Hopelijk worden de accu’s dan lichter en hoef je ze minder vaak te laden.”
Zou je denken? ..anders kunnen ze de ontwikkeling wel achterwege laten!
Charles Taycan 4S zegt
De VW- Groep staat uitstekend voorgesorteerd voor de toekomst!👍
Lars zegt
Zeker, ze gaan de revolutie naar elektrisch denk ik wel overleven
TheMaster zegt
Zeker, VW groep gaat in de toekomst ook een grote speler worden. Alleen lijkt het hier toch heel erg op; https://uploads.disquscdn.com/images/f8c31ced3571c1aee961eb89cf54e072ec6d17cd9d2cec30e56178b004e737dc.png?w=800&h=620
Alleen dan minder ambitie. Ik heb nog niet alles goed doorgenomen, maar volgens mij worden alle snelladers bij BP/etc slechts 150kW laders. Prima voor je ID3/4/5/6/7, maar voor je Taycan, heb je daar niet heel veel aan.
Ook de 240 GWh is niet heel veel (in 2030). Als je dit deelt door een gemiddelde accu per auto van 60 KWh, is dit slechts voor 4 miljoen auto’s. Zoveel accu capaciteit heeft Tesla in 2025 nodig op basis van 4 miljoen verkopen, en dan gaat er nog eens 250 GWh ook nog eens naar Powerwall en Megapack/Powerpack. Doelstelling Tesla is daarom ook; “Tara is the new Giga”.
gekketurbo zegt
Goed gespiekt bij Tesla, maar gelukkig zien ze het belang van batterijen eindelijk in. 240GWh is enkel eigen fabrieken voor Europa waar ze nu 4 miljoen auto’s gaan verkopen. Daarnaast blijven ze batterijen afnemen van derde partijen. Dus die 240GWh is voor het gros van hun vloot waarbij ze ook uitgaan van een groter marktaandeel. Hun oorspronkelijk plan was 30 GWh voor Europa in 2025, ze hebben dat dus bijgesteld naar 80 GWh in 2025 en 240 GWh in 2030.
Er worden zoveel laders uit grond gestampt dat je straks met je Taycan altijd wel een 250kW lader kan vinden. Zelfs nu heb je in west Europa alleen maar stukken in Portugal, Zuid-Spanje en Zuid-Italie waar je geen 350kW lader hebt. Valencia, Napels, Madrid is allemaal bereikbaar met enkel 350kW laders op de route.
fanboy zegt
@TheMaster: Ja 350kw is nog leuker maar ook kostenverhogend. Met 150kW kan je al erg lekker op vakantie e.d.
Leuk om dan 350kw laders neer te zetten, maar kijk dan niet verrast op als de kWh prijs hoog uit valt.
mashell zegt
Die 150 kW is best wel ok, ook voor een Taycan. Maar je hebt andere problemen bij snelladers, iedereen wil aan die 350kW lader, ook als het geen enkele zin heeft. Die laadstations van Fastned zijn een beetje een rommeltje met meerdere verschillende typen laders en zijn vaak onhandig ingedeeld met een middeneiland.
Voorbeeld van afgelopen zaterdagmiddag, bij een Fastned in Limburg. Ik kom aan met de e-tron, die 150kW kan laden. Rechts aan het middeneiland staan een Model 3 en een e-golf aan de 300kW+ lader. Die e-Golf had beter de 50kW lader helemaal rechts kunnen nemen. Maar die lader is slecht als 50kW te herkennen. De Model 3 stond correct. Helemaal links stonden twee vrije 150kW laders, perfect voor mij, maar dat ze 150kW waren stond aan de achterkant en zag ik pas nadat ik uitgestapt was en even had rondgekeken. Fastned zou met voorwaarts inparkeren (zoals iOnity) moeten werken en de laders met een kleurcode of zo duidelijk moeten kenmerken. Want het werkt zoals het nu is niet optimaal.
cazzo046 zegt
Beter goed gejat dan slecht bedacht!
Pascal zegt
Volkswagen domineert hun EV-thuismarkt nog alles behalve dus ze moeten ook nog wel éven aan de bak! https://www.teslarati.com/tesla-model-3-germany-february-2021-performance-vw-id3/ ondertussen worden de eerste Duitse Model Y’s ook al gespot: https://www.teslarati.com/tesla-model-y-giga-berlin-biw-photos/
gekketurbo zegt
Ze wachten met leveren voor de release van software update 2.1. Die moet de grootste issues verhelpen. Redelijk bekend nieuws op andere websites dan Teslarati…
gekketurbo zegt
Wordt trouwens in de reacties tegengesproken; het zijn dummies for testruns. Die hypemachine van Teslarati functioneert in ieder geval zonder gebreken…
Pascal zegt
VAG wordt natuurlijk gewoon de grootste in Duitsland (in 2021 zijn er nog altijd meer ID.3’s verkocht dan Model 3’s), maar het is an-sich een leuk feitje dat de ‘Amerikaanse underdog’ in februari toch nog steeds zo goed kon scoren in Volkswagen’s eigen hometown. Overigens belichten ze bij Teslarati de context met het succes van Volkswagen en de tijdelijke software problemen ook uitgebreid, dus daar zie ik bepaald geen ‘hypemachine’ in.
dwfc zegt
Pascal,
Tesla moet nog veel fabrieken bijbouwen willen ze aan de oplopende vraag voldoen.
We zitten nog maar juist aan het begin van de omslag.
Het zijn echt wel wat wagens hoor die nog moeten afgeschreven worden om de omslag naar EV te maken.
Daarom ook VW alles snel op de rails wil zetten en huidige fabrieken reeds omtuned naar EV productie.
Ooit schreef er hier iemand over de nalatige investeringsdrang van de VW groep, wel ik hoor die mens niet meer :-)
Ik zie Toyota nu ook wel de kraan van de omslag opendraaien ….
s2000vtec zegt
Wat is dat nou voor dom gepraat ‘Teslarati’….
dirkv zegt
Ben benieuwt hoe de werkelijke uitrol van het elektrificatie programma van VAG gaat uitpakken.
Zou zo maar kunnen dat ze de grootste gaan worden.
maze zegt
R50 tdi inruilen dacht het niet kunststukje diesel en betrouwbaar tot in grote lijnen, sorry geen elektrische wagen hier rek ’t wel dan erna maar een stalling in. Dan weten de kleinkinderen later ook v10 diesel woww