VAG houdt de touwtjes nog steeds in handen.
CEO Matthias Müller spreekt van 12 succesvolle merken en ziet geen enkele reden om één van deze merken af te stoten. Dit zegt hij in een interview met het Duitse Neuen Presse. Volgens Müller behoort bij het huidige bezuinigingspakket geen verkoop van een VAG-merk, omdat deze genoeg concurrentie bieden tegenover de rest van de huidige automarkt. Een zwart schaap in de familie is Seat, die de afgelopen jaren met tegenvallende verkoopcijfers kampen. Vooralsnog geen reden voor Müller om afscheid te nemen.
Volkswagen heeft zich voorbereid op harde klappen. Claims stromen wereldwijd binnen en het concern zal zich dit jaar schrap gaan zetten om alle gevolgen met betrekking op het dieselschandaal op te vangen. Voorlopig heeft VAG genoeg reserves zodat Müller uitspraken zoals deze zich kan veroorloven.
87sandyd zegt
Ik hoop eigenlijk op een scenario dat Seat lekker voor zichzelf verder gaat, eventueel alleen met motoren van VAG. Dan kunnen ze daadwerkelijk sportieve auto’s maken wat het merk, of VAG, pretendeerd te zijn. Helaas zal dit wel nooit gebeuren. Als ze losgekoppelt worden valt het denk ik helemaal als een kaartenhuis in elkaar…
Dutchdriftking zegt
@87sandyd: Ja. dan word het net het Spaanse Alfa Romeo. Schitterend merk, maar geen auto`s…..
87sandyd zegt
@dutchdriftking: dat zeg in eigenlijk ook maar dan in andere woorden..
eelco74 zegt
@87sandyd: dat sportieve label is ook alleen maar verzonnen door de marketing machine van VAG. Voor de overname door vag bouwden ze net als Lada modellen van Fiat in licentie
87sandyd zegt
@eelco74: volgens mij zeg ik ook dat ze dan DAADWERKELIJK sprotieve auto’s kunnen gaan bouwen.
desjonnies zegt
@87sandyd:
Weet je, ik ben altijd benieuwd waar dat sportieve imago van SEAT toch vandaan komt en de link als Spaanse Alfa Romeo.
Het was niets meer of minder dan een Spaanse assemblage fabriek in Barcelona die FIAT’s in licentie bouwde en eigenlijk zelf nooit een auto echt heeft ontwikkeld.
http://www.autobild.es/sites/default/files/seat-1500-en_torreciudad.jpg
87sandyd zegt
@desjonnies: true that. Maar de marketingmachine heeft er een sportief label op geplakt. Zou tof zijn als ze zelfstandig worden en echte sportieve auto’s gaan maken. Ongeacht wat de historie is.
Ach wat kletsen we ook, gebeurt toch nooit
vorsprungdurchbetrug zegt
@87sandyd:
Je zal bedoelen, Seat dat voor zich zelf verder gaat, zonder VW aandrijflijn,
er is beter spul te koop op de markt, vraag maar aan Suzuki.
Die zijn al eens gaan winkelen bij VAG en kwamen met een lege winkelkar bij kassa, omdat er niks in de rekken lag wat de moeite waard was.
ukbob zegt
@vorsprungdurchbetrug: strookt niet helemaal met de werkelijkheid maar wel heel leuk verwoord!! :)
87sandyd zegt
@vorsprungdurchbetrug: Jij bent wel erg vooringenomen getuige je naam dus met jouw in discussie gaan is zinloos. Je moet wel objectief zijn.
Het ging er om dat ze dan zelf geen motoren hoeven te ontwikkelen wat heel veel geld kost
rufctr01 zegt
@87sandyd: ik vind zijn naam wel leuk bedacht.?
vorsprungdurchbetrug zegt
@87sandyd:
Klopt, ik ben subjectief omdat ik al teveel reparatie aan mijn VW heb gehad die allen voor eigen rekening waren.
Hoe vaker een onzinnige reparatie, hoe blijer dat je wordt van een VW .
bofkont zegt
@87sandyd: Nou als je ziet hoe die cupra presteert op de ring kun je absoluut spreken van een sportieve auto!! Zelfs korte tijd de snelste FWD.
Design_Driven zegt
@87sandyd: Seat als klein zelfstandig merk is niet levensvatbaar. Alle kleine merken zijn verdwenen en dat is niet zonder reden. Het ontwikkelen van een auto is erg duur, het ontwikkelen van auto’s die concurrerend zijn nog veel duurder. Bovendien heb je druk nodig om scherp te kunnen inkopen bij toeleverancier, die druk heb je niet als klein merk. Ook moet er iemand genoeg geld hebben om het van VAG te kopen en of er in te investeren. Gaat 100% niet gebeuren. Jammer maar waar.
Ook heeft VW geen baat bij het verkopen aan, ik noem maar wat FIAT. Het enigste dat dat bereikt is dat VAG er een concurrent bij te krijgt. Eentje waar ze zelf jaren lang in hebben geïnvesteerd. Gaat ook niet gebeuren.
Enige mogelijke scenario is dat Seat gewoon ophoud te bestaan en VW de rechten houdt. Dat kan maar hoop ik niet. Seat is eigenlijk het enige (modale) merk van VAG dat zich een beetje onderscheid op design gebied.
87sandyd zegt
@sketcher: ik snap ook dat het niet gaat gebeuren, dat zeg ik indirect ook ;) het is meer een droom…
Capibaro zegt
Iets dergelijks moet ie ook wel zeggen om de rust bij de aandeelhouders te bewsren. Bovendien zijn veel van de VAG merken technisch onderhuids identiek. Als je er dan een merk uit haalt klopt de businesscase niet meer (of is dan iig minder rendabel). Zo’n MQB platform is alleen rendabel als het zeer breed kan worden ingezet
Carreza zegt
@Capibaro: de business zou wel nog kloppen. Ze zouden enkel wat meer Volkswagens en Skoda’s verkopen…
Carreza zegt
@Carreza: + “case” ergens.
henkhupelschoten zegt
Totdat de rechter beslist dat ze zoveel miljard moeten betalen…
Dutchdriftking zegt
Lijkt me ook verstandig, er is in elk merk geïnvesteerd. Deze nu voor een kleine prijs van de hand doen is in feite kapitaalvernietiging. Ik ben benieuwd hoe dit verder zal gaan…..
vorsprungdurchbetrug zegt
@dutchdriftking:
Daarbij is het nog maar de vraag, wie er van een “besmet” merk een of meerdere merken overnemen?
Je haalt in een keer ook een hoop negatieve aandacht naar je toe.
berlinetta zegt
Als ze al merken van de hand gaan doen dan zie ik dit juist eerder gebeuren met de vrachtwagenmerken en Ducati. Met de automerken zie ik het inderdaad ook niet snel gbeuren.
Design_Driven zegt
@berlinetta: M.A.N of Scania naar de Chinezen, brrrrr maar niet on denkbaar.. De Chinezen zien dat wel zitten volgens mij want waar ze op personen auto vlak een inhaalslag aan het maken zijn lopen ze bij vrachtauto’s en bussen behoorlijk achter. (Met uitzondering van elektrische bussen waar ze weer een voorsprong hebben maar de bouw kwaliteit is weer dramatisch)
potver7 zegt
Hij bedoelt natuurlijk te zeggen: we zijn het nú nog niet van plan. En zelfs dan is het maar de vraag of dat waar is, want als ze nu gaan vertellen dat Seat eventueel verkocht zou kunnen worden, dan koopt niemand een Seat meer.
Natuurlijk zullen ze gekeken hebben of een eventuele verkoop van Seat of Bugatti wat oplevert.
Aan de andere kant is het nog maar de vraag in hoeverre de wereldwijde verkopen écht te lijden hebben gehad van dit akkefietje; ongetwijfeld was er een schok-effect maar het zou me niks verbazen als de verkopen weer zo’n beetje op het oude niveau zijn. En als je dan de verwachte boetes en claims kunt betalen met de opbrengst van de autoproductie en de bezuinigingsoperaties, dan is er niet echt een reden om divisies af te stoten.
lekbak zegt
Automerken van de hand doen lijkt me ook geen zin te hebben. De enkele exclusieve merken draaien prima. Audi ook, vw doen ze niet weg en skoda is ook te lucratief. Blijft seat over, maar dat is niks. De techniek gaan ze niet mee verkopen. Dealers zijn er bijna niet want dat is gecombineerd, dus blijft de naam over. Die is niet zoveel waard want het is slechts een naam.
Carreza zegt
Aan de verkopen zal het in ieder geval niet liggen. Familielid van me heeft dit weekend een nieuwe Touran gekocht: wachttijd zes maanden.
Ofwel verkoopt dat ding dus goed ofwel zijn er opstartproblemen bij de productie zoals bij de Passat en Tiguan het geval was ?
vorsprungdurchbetrug zegt
@Carreza:
Daar snap ik nu werkelijk geen bal van;
met de kennis van nu nog een VW kopen en nog wel een Touran?
Is dit een lease of particulier, of ruilt hij/zij deze Touran binnen twee jaar in?
knipperlichtje zegt
@vorsprungdurchbetrug: wat is het probleem dan? De nieuwe Touran oogt goed en is leverbaar met euro6 diesels en ea888 gen3 motoren. Ketting en oliebootgeblaat is al sinds 2012 passé.
walfo zegt
@knipperlichtje: dat én ik heb niet echt het idee dat mensen het echt heel erg vinden als de auto een paar NOx’jes of CO2’tjes meer uitstoot zolang het in de portemonnee niet te voelen is.
vorsprungdurchbetrug zegt
@knipperlichtje:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/volkswagen/25119752/__Volkswagen_legt_productie_stil_door_lagere_vraag__.html
Goed ogen is een, betrouwbare kwaliteit is een ander.
In bovenstaande link schrijft iemand;
Heb zelf een 1.4 TSI VW motor in mijn nieuwe seat, die zuipt motorolie en vervuilt zo ook extra
ook een VW met een 7traps DSG, 72000 km gelopen en al tweemaal vervangen, buiten de garantie natuurlijk dus zelf betaald. Dit is dan ook de laatste VW.
87sandyd zegt
@vorsprungdurchbetrug: jij bent 1 van de weinige die zich daar druk over maakt….carry on
rufctr01 zegt
Ik hoop dat VAG zich heel goed schrap kan zetten. Hoge bomen vangen heel veel wind.
Van mij hoeven ze niet om te vallen.
LaLancia zegt
Ik zou als ik VW was Seat langzaamaan in Skoda laten opnemen. Kan je op het Iberisch schiereiland en Mexico de auto’s als Seat aan de man brengen, en in de overige landen als Skoda.
Heb je je zomaar even van een zorgenkindje ontdaan!
schuimbekje3 zegt
Zwart schaap, ja… maar het probleem van VW is dat ze dat schaap beter in de eigen wei kunnen houden.
SEAT afstoten is in het gunstigste geval (voor seat gunstig) het krijgen van een extra concurent (en nu is zelfs Landwind een concurent voor VW). In het slechtste geval trekt het de naam van VAG naar beneden ivm kwaliteits verlies en dus ook merknaam verlies (goodwill).
Het beste wat VAG/VW kan doen is een Microsoftje… Opeten, goede dingen eruit halen en laten doodbloeden als een zeehondje op pieterburen
norge zegt
Mag ik hierbij als eerste @rubenpriest een compliment geven voor de Topic foto en het kuche kuche ? Moest hard lachen ;)
RubenPriest zegt
@norge: haha we hadden ‘m als eens eerder gebruikt. De kuche kuche heb ik er zelf maar van gemaakt