De aap komt stukje bij beetje uit de mouw.
Volkswagen heeft vandaag toegegeven dat het Dieselgate bewust een tijdje onder de pet heeft gehouden, zo schrijft Automotive News. Al op 3 september vorig jaar gaf het merk te kennen dat het valsspeelde met illegale softwaren, maar VW bracht het nieuws pas naar buiten op 18 september. Investeerders en andere stake holders zijn daar uiteraard niet blij mee en vinden dat het concern meer vaart achter de berichtgeving had moeten zetten.
De reden van de vertraging? VW wilde in de dagen tussen genoemde data een deal sluiten met de Amerikaanse autoriteiten. Als het publiek nog tijdens de onderhandelingen op de hoogte zou raken van het nieuws, zou dat nadelige gevolgen hebben gehad voor de mogelijke schikking.
Tot een schikking is het tot dusver niet gekomen. De Amerikaanse autoriteiten hebben Volkswagen momenteel aangeklaagd voor een totaalbedrag van maar liefst 48 miljard dollar. VW heeft verder geen commentaar gegeven op de kwestie.
norge zegt
Als ik een scheet laat zeg ik ook niks tegen men vrouw…Maar ze komt er toch altijd achter…Ben ik nou net zo dom als VAG?
henkhupelschoten zegt
@norge: Om 22:34 keek ik hier op en had je net 6 plusjes 1 minuut later waren het er plots 25, ben niet jaloers ofzo maar over welke magische krachten beschik jij?
boris9397 zegt
@henkhupelschoten: Flauwe hollandse humor
bartteeuwen zegt
@boris9397: En dat zover hier vandaan!
chills zegt
@bartteeuwen: dat laat hij ons geloven. Het is gewoon een reaguurder van 42, die vanuit een zolderkamertje van zijn ouderlijk huis ergens in Nederland het internet verzuurd.
boris9397 zegt
@chills: Ik kom uit Belgie , het land waar bovenstaande grapjes op het niveau liggen van de gemiddelde 12 jarige.
Pallas zegt
@henkhupelschoten: Sjoemelplusjes…
camber24 zegt
@henkhupelschoten: ik snap dat dus ook niet. Voor de meest flauwe opmerking vangt ie vaak binnen no time tussen de 20 en 30 plusjes. Vaak blijft het daar dan ook op hangen. Erg opmerkelijk.
SimonMc zegt
@camber24: Voor de plusjes moet je het natuurlijk doen…
SimonMc zegt
@henkhupelschoten: Strategisch geplaatste reactie.
SimonMc zegt
@SimonMc: He, what the…
9000cse zegt
@henkhupelschoten:
It’s the charming Nor-way, man!
JaxDryke zegt
@henkhupelschoten: Hij heeft last van positieve uitstoot..
reobnednab zegt
@norge: ach ja vrouwen (vag) iets wat 5 dagen bloedt en niet doodgaat zijn niet te vertrouwen…
SimonMc zegt
@norge: ’t is een twijfelgeval. Je schrijft tenslotte “men vrouw” ;-) .
norge zegt
@SimonMc: mag dat niet meer? Sorry, ben al 16 jaar weg uit het kikkerlandje en volg de taal niet meer zo..
SimonMc zegt
@norge: Het was helemaal niet serieus bedoelt hoor, vandaar ook de knipoog .
maarteno zegt
@norge: je kunt lullen als Noorse ‘bromanns’, maar ‘men vrouw’ heeft nooit gemogen…. :P
9000cse zegt
@norge:
Nee! Zo dom ben je echt niet! Het gaat per slot om de door je vrouw geconstateerde “winderigheid”: https://nl.wikipedia.org/wiki/Winderigheid
Mij is dit ook wel eens gebeurd in een bioscoop, waarbij de film op een crusiaal stil moment werd onderbroken door een enorm luid klinkende sch**t.
Restte mij slechts één mogelijkheid om me enigsinds uit de situatie te redden: Ik boog me voorover en tikte de mevrouw in de rij vóór me op de schouder en toen ze zich omdraaide heb ik luid gezegd:
“Ach! Trek het u maar niet aan mevrouw! Het kan de beste gebeuren! Als het maar lekker was!”
PS: Het “bijna” handgemeen later met haar man/vriend/begeleider heeft niet geleid tot een rechtszaak………… De film was overigens verder oninteressant.
“Ach, mevrouw, trek er u maar niets van aan! Het kan de beste overkomen”.
henkhupelschoten zegt
48 miljard, snel de biezen pakken…
grandmasterb zegt
Er zat vanaf het begin al een heel smerig luchtje aan VW, het ontwerp van de kever is gejat van een Jood door Hitlers trawanten en daarna ging zijn maatje ir F. Porsche er een auto van maken. Later ging dezelfde F.Porsche een platgeslagen kever produceren die wij nu kennen als 911, die dus ook besmet is. Ik zou in ieder geval geen auto kopen van deze fabrikant.
knipperlichtje zegt
@grandmasterb: dit is wel een mooie voor een volgend Autoblog-advies: ‘No-go modellen/merken: alles uit landen die 71 jaar geleden tot de Asmogendheden behoorden’
desjonnies zegt
@knipperlichtje:
kun je dus straks alleen bij Victor Muller terecht……………………
Ow wacht……….
karaya zegt
@grandmasterb: volgens mij was de platgeslagen versie van de hand van z’n zoon ferry, niet ferdinand zelf.
En dat de kever van een joods persoon gejat is klinkt natuurlijk weer zo lekker. Met zo’n bewering kan je boeken verkopen. Het concept van de kever lijkt me niet zo ingewikkeld dat je daarvoor op de plagiaat toer moet.
(De facto is het niet meer dan een omgekeerde Audi)
Arnoud zegt
@karaya:
Ook niet waar. De 356 komt van Ferry Porsche, de 911 komt van Alexander ‘Butzi’ Porsche. De kleinzoon van de grote Ferdinand.
parker zegt
@grandmasterb: juist dat duistere verleden geeft VW dat beetje extra mystieke merkwaarde, echt een stoer merk
Gulli zegt
@grandmasterb: Naar mijn weten was meneer Porsche al _ruim_ voordat de Nazi’s aan de macht kwamen bezig met zijn volksauto, en heeft hij tegen wil en dank met het regime moeten samenwerken omdat dat de enige manier was om zijn auto geproduceerd te krijgen (dat al 3x was mislukt dus dit was zijn beste kans). Discutabel? Jazeker, hij had zich niet met Hitler moeten inmengen. Begrijpelijk? Ook, want hij wilde zijn auto gebouwd zien worden en was al zover met de Nazi’s dat hij niet meer terug kon toen eenmaal duidelijk werd wat hun plan was. Of het naïviteit was of kop in het zand weet natuurlijk niemand. Hij heeft er wel alles aan gedaan om de KdF-fabriek zo goed mogelijk te leiden en naar omstandigheden het beste voor de (dwang)arbeiders te doen.
Natuurlijk had hij meteen zijn handen van alles af moeten trekken op het moment dat duidelijk was wat de plannen waren van de Nazi’s en dat heeft hij niet gedaan, dat mag hem aangerekend worden.
wimbers zegt
Dan maar een zweedse auto vrees ik?
Poll zegt
Auflichters sind es. Net als de rest. Maar op je Honda boordcomputertje staat tenminste wat je daadwerkelijk verbruikt, en VW lukt dat tegenwoordig niet meer.
SimonMc zegt
@Poll: Bij VW moet je er nog interest bijrekenen.
Edge zegt
@Poll: Even voor de duidelijkheid: dieselgate gaat over de NOx uitstoot van de VAG-diesels, niet over het brandstofverbruik.
sracert zegt
Waarom verzwijg je frauderen? open deur lijkt mij AB….
Dutchdriftking zegt
Ach ja,we hopen allemaal wel eens dat een leugentje niet uit komt toch?
9000cse zegt
Er worden in deze soort van berichten weer héél wat “verwarrinkjes” gebruikt om recht te lullen wat krom is.
Neem nou de volgende uitspraak van hierboven:
“Investeerders en andere stake holders zijn daar uiteraard niet blij mee en vinden dat het concern meer vaart achter de berichtgeving had moeten zetten.” Gewoon lulkoek!
Zo’n uitspraak krijgt een héél andere duiding als je terug aan denkt aan het bericht van 25 april vorig jaar op AB mbt het aftreden van Ferdinand Piëch. Daarin werd in het conflict tussen Piëch en Winterkorn gesteld:
“Inzet van het geding zouden tegenvallende resultaten in Amerika en in het algemeen tegenvallende winsten zijn. Dat laatste is overigens opmerkelijk, want VW deed het het afgelopen jaar in financiële zin bijzonder goed.”
Dit roept in ieder geval de volgende vraag op:
In hoeverre waren beiden toen reeds op de hoogte van het toepassen van sjoemelsoftware?
a) Was het Winterkorn die dacht dat het in de USA wel goed zou komen met de winsten en dat Piëch uiteindelijk tevreden zou zijn met de onder zijn leiding behaalde winst(en) en gevoerde strategie? (Door toepassing van sjoemelsoftware).? Of
b) Was het (de) Piëch(familie), die als grootaandeelhouder er een bijzonder belang bij had/heeft, dat alle rotzooi onder de mat geveegd wordt/zou worden om koersverlies te voorkomen, cq enorm kapitaalverlies te voorkomen? Of
c) Waren ze het allebei? Waarbij Piëch Winterkorn onder druk heeft gezet om met alle middelen ervoor te zorgen dat dieselgate NOOIT ontdekt zou mogen worden?
Zoals ik hier al eerder geponeerd heb: Het ging hier niet om een subtiele verandering van ventieldopjes, maar om een bewust gekozen technische strategie en een bewust genomen risico. Genomen op het hoogste niveau met als enige doel: VAG tot de Weltgröszte te maken!
Niemand maakt mij wijs, dat de top van de RvB en de BoD er niet van geweten hebben!
mashell zegt
@9000cse: ik geloof juist heel gemakkelijk dat in de directie er niemand van afwist. Want wat ik bij al mijn bezoeken aan VW (opleveren van niet sjoemelende software) wel gemerkt heb dat er angst voor het management was.
scottishcarspotter2000 zegt
Scheiße, der Untergang eines tausendjariges Konzern
parker zegt
Voor je het weet kopieert iedereen die software en VW wilde het wijselijk voor zichzelf houden, had ik ook gedaan, vind het nog steeds een heel knappe innovatie..
gregorius zegt
De shareholders klagen dus over het feit dat het bestuur heeft geprobeerd om zo goedkoop mogelijk uit het probleem te komen.
Raar.
mashell zegt
@gregorius: de shareholders zoeken een excuus om een schadeclaim te kunnen indienen.
riendevag zegt
Ze blijven kronkelen daar. Het management toont een beetje ongedierte gedrag… Zo dra je de steen optilt schieten de pissenbedden alle kanten uit.
Keihard plukken dat management en vooral Winterkorn en evil genius Pïech niet vergeten. Mochten er normale wernemers ontslagen moeten worden dan kan daarmee een sociaal plan gefinancierd worden…
De grote muil is weg bin VAG maar de arrogantie blijft helaas :-(
meridian zegt
Volkswagen is een beetje als die lekkere vriendin van je waarvan je op een gegeven moment gaat denken dat ze toch niet helemaal bij je past. Om wat voor reden dan ook. Maar dan zie je dat lekkere lijf weer en dat leuke koppie en dan is het toch wel moeilijk afstand doen van haar. Volkswagen maakt goede auto’s maar dan merk je dat het merk toch niet goed bij je past, om wat voor reden dan ook. Maar omdat ze zulke goede auto’s maken en er geen goede alternatieven zijn. Is het maar moeilijk om afstand van het merk te nemen.
730ld zegt
48 miljard…..doe ff normaal kl*te volk die Amerikanen.