Ik bied vijf Euro.
Ondanks onze zunige Hollandse inborst doen we het eigenlijk nooit meer, dat afdingen. De schone kunst van het mano-a-mano bepalen van de te betalen prijs is bijna dood. Ga je op jacht naar een buffel om te verschalken een fijn stukje vlees dan doe je die in je karretje bij de supermarkt, loop je gedwee naar de kassa en hoor je aan wat de schade is. Geen mens die er aan denkt om te vragen ‘kan daar nog 10% af?’. In het ‘sociale contract’ dat we met elkaar hebben afgesloten in onze Westerse samenleving weet iedereen dat je een hork eerste klas bent als je het wel doet. Bij grotere aankopen zoals een DSLR-camera of een thuisbios is het proces om de beste prijs te krijgen iets anders. Wekenlang struin je het internet af en zoek je op wanneer de BTW-vrije dagen van een grote elektronicaketen weer aanstaande zijn. Vervolgens spoed je je naar de winkel en leg je de vraagprijs neer.
Oké, over de inmiddels weer stijgende vraagprijzen van huizen wordt vaak nog wel onderhandeld, maar dat gaat dan veelal via een tussenpersoon. Toch een beetje hetzelfde als gaan liggen snipen in een computerspel, effectief maar minder persoonlijk dan iemand owneren in close combat. Het is ook nogal wat om iemand die ergens 5.000 Euro voor vraagt zonder blikken of blozen 500 Euro te beiden voor zijn roestbarrel. Eigenlijk het enige bastion waar we dit face-to-face de strijd aangaan met de verkoper normaal vinden is het met hekwerk afgezette terrein van de autodealer. Maar hoe komt dat eigenlijk?
Volgens Priceonomics zijn er een aantal redenen voor dit fenomeen. Ten eerste is er een historisch precedent in de vorm van de paardenhandel. Deze handel was/is zo synoniem met sluwe deals en ragfijn spel dat in het Engels de term ‘horsetrade’ niet alleen de letterlijke betekenis ‘handel in paarden’ heeft, maar volgens vertaalbolwerk Merriam-Webster ook de volgende overdrachtelijke betekenissen heeft, vergelijkbaar met ons woord koehandel:
-a clever and often secret agreement made by powerful people who are usually trying to get an advantage over others.
-negotiation accompanied by shrewd bargaining and reciprocal concessions a political horsetrade
Omdat anno het begin van de twintigste eeuw de handel in auto’s de nieuwe handel in paarden was, is deze karakteristiek van de paardenhandel doorgezet in de autohandel. In het boek ‘Horse Trading in the Age of Cars: Men in the Marketplace’ legt historicus Steven M. Gelber uit dat het inruilproces een belangrijke bijdrage speelt in het over-en-weer spel tussen verkoper en koper. Als koper ben je tegelijkertijd ook vaak verkoper van je oude vervoer. Vroeger was het namelijk ook normaal om je oude ros in te ruilen voor een jonger exemplaar en werd er bijvoorbeeld gekeken naar de staat van de tanden van de peerden in kwestie. Tegenwoordig kijken we bijvoorbeeld hoeveel profiel er nog op de bandjes zit.
Een andere reden heeft te maken met het product auto op zich. Er is vaak zoveel verschil tussen afzonderlijke auto’s dat een vaste prijs bepalen lastig is. Verschillende kleuren, verschillende uitrustingsniveau’s, verschillende randvoorwaarden, de lijst is eindeloos. Zelfs bij dertien-in-dozijn auto’s zijn er nog flinke verschillen die een iets andere prijs kunnen veroorzaken. Op de tweedehandsmarkt is dat eens te meer het geval, want grijze Golf nummer 1 heeft bijvoorbeeld 10.000 kilometer minder op de teller dan grijze Golf nummer 2. Op grijze Golf nummer 3 biedt de dealer echter een half jaar extra garantie. Wat al die verschillen waard zijn moeten de verkoper en koper onderling proberen te bepalen.
Uit een studie uit 2004 blijkt dat het afdingingsproces ook waarde kan toevoegen aan zowel verkopers als kopers, ten opzichte van een systeem dat (gedwongen) vaste prijzen hanteert. Je kent het wel, van die advertenties met ‘VRAAGPRIJS IS VAST, BELLER IS SNELLER’ erin. Als de hele markt zo zou werken, zou dit volgens deze studie waarde vernietigen. Ten eerste bleek uit de studie dat juist als veel mensen eigenlijk geen zin hebben in afdingen, het meer waarschijnlijk is dat het afdingproces in stand wordt gehouden. De logica hierachter is eigenlijk vrij simpel. Als mensen niet graag afdingen, kunnen verkopers in de meeste gevallen de strijd winnen en een fijne prijs voor hun gebakjes vangen. Slechts in sommige gevallen is de koper zo goed en gemotiveerd om de prijs omlaag te praten dat de verkoper er wellicht iets bij inschiet ten opzichte van een vaste prijs. Aan de andere kant leiden flexibele prijzen waarschijnlijk ook tot lagere kosten voor de consument. Een dealer die bijvoorbeeld al een tijdje een afschrijvende auto in zijn glazen paleis heeft staan die hij gekocht heeft met geleend geld, wil op een gegeven moment deze bak graag van de hand doen voor minder dan de originele vraagprijs omdat dit hem kosten bespaart. In een experiment dat Toyota in Canada uitvoerde met vaste prijzen naar aanleiding van een onderzoek waaruit bleek dat slecht 20% van de klanten afdingen tof vond, lag de verkoopprijs van auto’s gemiddeld 2% hoger dan bij dealers mét afdingpraktijken.
Nu we ook op de interwebz kunnen communiceren met handelaren wordt het onderhandelen mogelijk wat onpersoonlijker, maar uiteindelijk wil je vooral een tweedehands auto toch even zien en beoordelen in het echt. Vandaar zullen we waarschijnlijk nog wel even doorgaan met deze praktijk.
Image credits: @toyotafortuner via autojunk.nl
Ozan zegt
“Ik geef je er 9.000 voor”
“Dat kan ik echt niet doen, er komt vanmiddag iemand voor 10.000 kijken en die laat hem echt niet liggen hoor!”
2 weken later staat de auto er nog…
E34M5Touring zegt
Ik heb op de 159 niks afgedongen. De verkopende partij bood een prima prijs voor m’n inruilauto en daardoor zaten we eigenlijk beide waar we wilden uitkomen. Dan ga ik zo’n man niet uitwringen. Hij heeft me zelf aangeboden de spiegelkappen te vervangen door alu look op zijn kosten en dat vond ik een leuk gebaar en scherp van hem want ik had terloops vermeld dat ik dat nog wel zou willen doen. Ik vraag meestal gewoon om het beste aanbod wat men kan doen. En als ik het idee heb dat ze me een goede deal doen ga ik akkoord.
hight96 zegt
@E34M5Touring: 159!!!!
bofkont zegt
@hight96: Opel 159!!!!!
87sandyd zegt
@E34M5Touring: +1 voor jou. Ik heb datzelfde gedaan met mijn ST.
Krijg je van die mensen: “Ja ja, goede prijs, goede inruil, allemaal leuk en aardig, maar je bent nog genaaid.”
Ik denk dan alleen maar, dat bedrijf moet ook geld verdienen.
Ik heb vaak een prijs in mijn hoofd wat ik vind dat die auto waard is, en daar ben ik heel realistisch in
Ozan zegt
@E34M5Touring: inderdaad, zolang het een goede deal is, hoeft afdingen niet. Dat maakt de koper namelijk net zo’n lul als een verkoper die te veel vraagt voor een auto.
lekbak zegt
@E34M5Touring: juist. Gunnen doen ze niet meer.
Soms hoor je van die verhalen van schitterende koopjes omdat de verkoper het product niet kent. En dan nog trots zeggen dat ze afgedwongen hebben ook. Vreselijk. Als de prijs goed is, gewoon betalen.
isn1981 zegt
@E34M5Touring: gast hij was zo verbaasd dat je akkoord ging dat zijn schuld gevoel op speelde en daarom aanbood om ze te vervangen. :), zonder gekkigheid, knap van je ik probeer altijd wel iets af te dingen al is het een euro maar dat is voor mij de sport. Particulier hou ik het redelijk handelaren, elektronica giganten wring ik uit tot ze scheel zien.
E34M5Touring zegt
@isn1981: Iedereen moet wat verdienen. En hij bood een goede prijs voor m’n auto. Ik was tevreden en hij ook. Dan is t goed he.
isn1981 zegt
@E34M5Touring: ja dat is waar en naast de hyenas moet je ook mensen hebben zoals jij die het een ander gunt. Bij mijn eerste reactie moest een emoticon maar die pakt de app niet dus vandaar de “ouderwetse” :),
stfu zegt
Ik mag dan wel een ondernemer zijn, maar ben altijd slecht in onderhandelen geweest. Ik ging en ga voor service en kwaliteit. Daar wil ik best zelfs wat meer voor betalen. Gelukkig hoefde ik bij mijn auto niet te onderhandelen, want ze geven gewoon geen korting. Wel zo overzichtelijk, ook met mijn inruiler.
't Peugje zegt
@stfu: Volledig mee eens.
gerjan zegt
Ik ding overal op af. Auto onderdelen kleren in de winkel in de bouwmarkt. En waarom niet. Volgende week zit er 20 procent korting op. Verder koop via bekenden die een bedrijf hebben. Betaal je inkoop prijs plus btw. Ons bent zunig.
850t5r zegt
Ik doe het bij zoveel dingen, dus ook bij een auto. Proberen kan nooit kwaad lijkt me zo…
Kartmans zegt
Heb twee jaar als verkoper in een mediamarkt gewerkt in Rotterdam centrum, en kan toch vertellen dat ze daar niet bang waren om af te dingen. Op een tv van 400 euro waar al amper marge op zat vonden sommige klanten toch dat er nog wel makkelijk 100 euro af kon. Dikke doei.
87sandyd zegt
@kartmans: Media Markt, heel slecht voorbeeld :’)
Tonnie zegt
@kartmans: ik heb een bijbaantje in een sportspeciaalzaak, waar service en kwaliteit ons sterke punt zijn, maar belachelijk hoeveel mensen er willen afdingen. En dan vooral op zaken waar idd nauwelijks marge op zit.
clarkson zegt
@Kartmans: Maar kwam je dan niet met een alternatief? Bijvoorbeeld 50 van de prijs af? Of kan afdingen in de mediamarkt gewoon niet?
Kartmans zegt
@clarkson: op grote bedragen kan er nog wel eens wat vanaf, omdat daar ook meer marge op zat. Op de goedkope tv’s zat eigenlijk al geen marge, en er kon alleen aan verdient worden dmv bijverkoop. Helemaal sinds het digitale prijskaarten systeem werd ingevoerd. Hierdoor werden de prijzen aangepast aan de hand van kortingen bij de concurrenten.
Kartmans zegt
@kartmans: verdiend *
Daarbij stond ik ook veel op de camera afdeling, waar je mensen al wat sneller tevreden kon maken door bijvoorbeeld een tasje erbij te doen. Uiteindelijk gaat het om het gebaar dat je kunt maken. Maar klanten moeten echt begrijpen dat er in sommige gevallen niets af kan. Als ik dat had gedaan had ik mijn baas niet vrolijk gemaakt.
clarkson zegt
@Kartmans: Ik wist niet dat je kon afdingen in zo’n winkel. Niet dat ik het nodig vind om te doen. Maar ik denk als je als verkoper gewoon nee zegt dat ze alsnog het product gewoon kopen.
rijbewijzer zegt
@kartmans: mediamarkt Rotterdam (Alexander en centrum) zijn allebei zulke kutwinkels dat ik 400 euro toe moet krijgen als ik daar naar binnen stap. Achterlijke verkopers daar zonder enig verstand van zaken, en maar zeiken, gelukkig bevestig jij dit :) media markt den haag centrum is top! En afdingen geen probleem ;)
Kartmans zegt
@rijbewijzer: gelukkig klink jij als een hele wijze kerel, die mij kan afkraken puur op het feit dat ik zeg dat het niet mogelijk was om korting te geven op dit soort tv’s.
meneer zegt
@rijbewijzer: heb zelf ook bij de Mediamarkt gewerkt en ik weet al precies wat voor klant jij bent. Geen wonder dat ze je niet willen helpen…
Jochempie zegt
Ik ding eigenlijk liever niet af bij iemand die er van moet leven. Vroeger deed ik dat wel, maar ik heb veel liever een goede relatie met degene die mij een auto verkoopt, en dat de service werkelijk om door een ringetje te halen is. De prijs is de prijs, als je het niet kunt betalen moet je wat doorsparen..
850t5r zegt
@Jochempie: Relaties staan daar vaak los van, het gaat om de gunfactor. Gunfactor tegenover een klant kan soms de manier van binding voor een langere periode betekenen. Waardoor die (bijv. 250€ korting) je in de toekomst een veelfout daarvan kan opleveren want de marge op bijv. onderdelen ligt een stuk hoger dus kan je meer aan je klant verdienen.
davelepeef zegt
@850t5r: sorry, veelfout vind ik in dit kader ern leuke fout :D
bofkont zegt
@Jochempie: ben ik met je eens tot zekere hoogte, als het een eerlijke reële vraagprijs is ga ik helemaal met je mee, je moet elkaar wat gunnen idd, maar je ziet soms erg hoge vraagprijzen bij vergelijkbare auto’s , dan ga ik absoluut onderhandelen over de prijs. Dat de prijs de prijs is is natuurlijk onzin.
rob5nismo zegt
Als je bij de ‘ik ben toch niet gek’winkel veel spullen te gelijk koopt dan kan er ook een mooi prijsje gemaakt worden als je erom vraagt
't Peugje zegt
Ik zag laatst een wat oudere heer die handje klap wilde gaan doen bij een BMW dealer. Je had het gezicht van de verkoper moeten zien.
technofreak zegt
Er zijn 2 redenen en dat zijn,
* wat in het stuk ook al wordt genoemd, “appels met peren vergelijken”:
Een pak melk van een liter is een pak melk van een liter en daarmee kun je openlijk concurreren.
Er zijn geen twee auto’s hetzelfde, dus de vraagprijs is precies dat: een “vraag”prijs.
* Het “comfort” bedrag. We zijn zo rijk in Nederland, dat bedragen tot €300,- sowieso voor velen niet echt pijn doet in de portemonnee. iPhonetje hier, tabletje daar. Kijk maar eens hoeveel vakantiegangers compleet zinloos met een spiegelreflex van €1500 rondlopen die ze niet beheersen, terwijl een cameraatje van 150 euro beter bij ze zou passen.
Een bedrag van boven de €10.000 voelen de meesten al wat meer en dan doe je er gewoon minder makkelijk afstand van. Afdingen dus, want dan hou je wat in de pocket.
mashell zegt
@technofreak: ik denk dat je een punt hebt, bij echt dure dingen zoals woningen daar wordt standaard over de prijs onderhandeld (hoewel het vaak maar voor de show is, het gaat maar zelden over 10% van de vraagrpijs).
Ozan zegt
@mashell: 10% van de prijs van een woning is toch een aardige duit hoor, kan je er ook meteen een nieuwe keuken in laten zetten!
bischero zegt
@ozan: openen op -/-10% op een woning is niet zo gek (ligt aan mate van realistische vraagprijs) mits je kunt en wilt bewegen naar de verkoper toe en het niet als take-it or leave-it prijs roept. En dan nog is het per geval verschillend natuurlijk.
Ozan zegt
@mashell: heb je comment verkeerd gelezen, excuses.
lekkaah zegt
@mashell: Penny wise, pound foolish
kniesoor zegt
@technofreak:
Uitstekende samenvatting, denk inderdaad, dat de vraag hiermee voor 99 procent beantwoord is.
viezefreddyw zegt
Afdingen. Ik vind het eigenlijk altijd wel een leuk iets. Alleen ik noem het geen afdingen maar onderhandelen. Bij elke auto valt er altijd wel wat met de prijs te doen, alleen moet het wel respectabel blijven. Waar ik voornamelijk een hekel aan heb zijn mensen die bij een auto van €10.000 zeggen; ‘Voor €9.000 neem ik hem mee, hoef je er niks meer aan te doen. Geen beurtje, APK of wat dan ook. Deal?’ Vreselijk.. Veel prettiger is het om voor die €10.000 wél al die dingen te kunnen uitvoeren zodat je weet dat je een goede auto aflevert en prima service levert.
siemi zegt
@viezefreddyw: en dan verkoop je hem voor 9000 blijven ze met dingen terugkomen die je anders in het kader van een beurtje en APK in orde had gemaakt.
bofkont zegt
@viezefreddyw: op een auto van 10k is 9k een uitstekend bod als ze hem zo meenemen zonder verdere garantie of beurt, doe ik namelijk standaard als ik een auto koop, en 9 van de 10 keer gaat het door.
Mijn laatste aankoop was de inruilprijs zo goed dat ik er niet eens over na heb gedacht binnen 2 minuten waren we klaar met onderhandelen.
stationcar zegt
Altijd als ik een auto koop probeer ik wel af te dingen, maar het kan aan mij liggen, de meeste verkopers zijn niet zo welwillend en geven in eerste instantie aan dat er niks af kan.
De simpele reden dat je afdingt is omdat je een tweedehands product koopt, de waarde daarvan is niet objectief vast te stellen. Bij een nieuwe auto zou ik minder snel afdingen denk ik.
Meestal als ik een auto koop heb ik een vrij specifieke auto op het oog wat mijn positie in het onderhandelingsproces natuurlijk lastiger maakt; die ene auto in de juiste kleur, uitvoering en opties staat op dat moment vaak niet nog eens ergens anders.
Met de aanschaf van mijn laatste auto een aantal weken geleden zat ik echter in een riantere positie, er stonden maar liefst 3 auto’s zelfde type, zelfde uitvoering vergelijkbare kilometerstand te koop, alleen de kleur was anders. Uiteraard was de auto met de mooiste kleur mijn eerste keuze, vraagprijs van dat ding was alleen €2000 meer dan van de concurrenten, maar de auto stond al 9 maanden te koop (met dank aan de RDW site), dus ik zag mogelijkheden qua prijs. Na een vriendelijk gesprek, proefrit en dergelijke kwamen we er toch niet uit financieel.
Die verkoper wilde letterlijk geen cent toegeven, geen cent! Hij stelde dat hij zijn auto’s marktconform prijsde en dat er verder niet over gepraat kon worden. Verder begon hij een heel zwamverhaal over hoe oneerlijk internet was want je kon zo makkelijk vergelijken bla bla bla.
Ja jammer dan, ik ga geen auto kopen voor teveel geld omdat de verkoper zo zielig is…
Uiteindelijk bij de concurrent een auto gekocht en daar wel over de prijs onderhandeld en zowaar iets meer inruil gekregen en een schappelijke korting op de nieuwe auto.
Helaas pindakaas voor verkoper 1…
PunicaOase zegt
Heb er een hekel aan want ik bak er niks van, mijn vriendin daarentegen is er keigoed in, zelfs bij de aanschaf van onze laatste auto stond ik te klapperen met m’n oren, maar t scheelde veel geld :-)
dwersbongel zegt
@PunicaOase: Doet die van mij ook idd! Zo lieten we bijna een mooie auto schieten om €50,-… Niet helemaal mijn ding, ik wil meestal een x bedrag uitgeven. Wat hij dan aan korting of inruil geeft is mij om het even.
RickB zegt
Omdat het een ex-taxi, wok en import auto is zonder boekjes.
bartjeeh zegt
Bij een middenklasse maakt het niet zoveel uit denk ik,maar bij het wat hogere segment kan het al gauw 20.000 schelen
clarkson zegt
Het onderhandelen is het mooiste wat er is. Zeker als je op een gegeven moment beide tevreden met de prijs bent.
slickrick zegt
Nee heb je, ja kan je krijgen. Dus waarom zou je het niet doen. Het is wel nuttig om het te doen waar mensen beslissingsbevoegd zijn. Afdingen bij de kassa van de AH heeft weinig zin.
Ik stoor me wel aan het bieden op marktplaats wat geen enkele juridische consequentie heeft. Ik snap niet waarom ze het eBay systeem niet overnemen. Eens bood ik 1 dollar op een pen of zo bij eBay , dit was akkoord en ik moest het betalen en afnemen. Moeten we hier ook hebben
metalmike zegt
@slickrick: Amen. Dat eeuwige bieden en niet reageren of 5 euro bieden bij een vraagprijs van 30 verpest Marktplaats nogal. Vooral bij de verkoop van elektronica is het een groot drama.
Het kan echter ook wel goed gaan: ik heb een paar jaar geleden mijn MX-5 volledig in onderdelen op MP verkocht. En met volledig bedoel ik volledig, ik denk 60-80 advertenties. Geen onaardig persoon tegengekomen, geen onzinbiedingen, en bijna iedereen reageerde.
Zegt misschien meer over de MX-5 eigenaar, maar het viel wel op.
slickrick zegt
@metalmike: mooi man, ik denk dat je zeker een andere type koper over de vloer krijgt dan bijvoorbeeld voor onderdelen van een Golf 6 gti.
Onlangs heb ik op MP een 20 jarige Mazda 626 verkocht, kerel kwam en betaalde de vraagprijs zonder een proefrit.
Toch wel nette mensen die Jap rijders :)
Maar ik kreeg zat mailtjes met biedingen en vragen of ik alle boekjes bij de auto had…
Toen ik zei ik dat de auto van mijn Poolse bouwvakkers was en dat ergens tussen de lege bierblikjes vast nog een boekje ligt,hadden ze geen interesse meer…
Mensen willen niet de waarheid horen maar een mooi verhaal…
bofkont zegt
@slickrick: denk je nu echt dat ze moeite gaan doen voor. Die 1 dollar , ook is er de optie van koop af zien , uiteraard moeten beide partijen daar wel mee akkoord gaan, maar ook op eBay kun je heel makkelijk bieden en vertikken te betalen, in het ergste geval wordt je account verwijderd.
unknown234 zegt
@slickrick: Simpel: zo werkt de wet niet in Nederland.
MullerG zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ronaldddvos zegt
Wij waren een keer in Frankfurt bij de Mercedes dealer om de kijken naar een c350 met elke optie die er was. Beste man zegt tegen ons. Ja we doen 600 auto’s in de maand! Pa die bied hem 3000 Euro minder en dat kon niet. Hij vroeg serieus aan pa als hij gek in zijn kop was. Doen hebben we koffie opgedronken en weg gegaan. Auto staat er nog steeds. Was vorig jaar zomer vakantie. Maar we dingen bijna overal wel op af. Behalve op onderhoud van de auto’s. En dingen die we graag willen hebben.
viezefreddyw zegt
@ronaldddvos: Dus zo graag wou je die Mercedes ook niet?
evian zegt
Ik denk dat het vooral te maken heeft met nieuw of 2e hands. Ik denk niet dat mensen veel afdingen op een nieuwe auto uit de showroom en wel op een 2e hands auto. Zo gaat het ook met alle andere gebruikte producten. Nieuwe producten zijn allemaal in de zelfde staat en als ze overal bijna het zelfde kosten is de waarde duidelijk.
2e hands producten daarin tegen zijn altijd anders, de ene is wat jonger/ouder een paar krasjes of nog geen beschadigingen enz. Er zijn zoveel variabelen dat er nooit 1 vaste prijs te bepalen is. Daarom is er een grote onzekerheid over de echte waarde bij zowel de koper als de verkoper. Deze onzekerheid maakt het onderhandelen een stuk toegankelijker dan bij nieuwe producten.
sracert zegt
Ik heb er een hekel aan maar als je het niet doet ben je dief van je eigen geld. Zelfde verhaal bij het tanken: wilt u ook zegels?, nee ik wil korting op mijn tankbeurt!. kan niet dus dan maar die zegels die uiteindelijk weg worden gegooid nadat de houdbaarheid datum is overschreden.
spykerboy zegt
Tijd autoverkoper geweest, en het meest hatelijke deel van het hele gesprek is de prijs onderhandelingen. Ben zowel verkoper in nl geweest als in midden oosten, dan zie je pas wat een goedkoop volk wij zijn, we gaan gerust het halve land over om dezelfde auto 100 euro goedkoper te krijgen, dat je het dubbele kwijt bent aan benzine etc voor het heen en weer rijden maakt dan kennenlijk niet uit ofzo. Nee laat mij dan maar zaken doen met arabieren, die doen 1 tegenbod op de prijs, dan jij weer 1, niet goed lopen ze weg, zoja dan tekenen ze, niet het hele spel van ow even een nachtje slapen hoor en dan de volgende dag weer een bos uitbrengen etc.. Lijkt wel alaof nederlanders het een ander niet gunnen om geld te verdienen ofzo, blijf dat raar vinden persoonlijk…
viezefreddyw zegt
@spykerboy: Ik vrees dat je daar helemaal gelijk in hebt. In Nederland zijn er maar bar weinig mensen die je een mooie auto gunnen, of een mooi huis, een boot en noem alles maar op. En als je een keertje iets moois voor jezelf koopt, krijg je opmerkingen om je oren als ; ‘komt die rijke stinkerd weer aan hoor’, of; ‘de zaken gaan goed zeker?’ Vreselijk vind ik dat.
spykerboy zegt
@viezefreddyw: juist, als je iets uitsteekt boven het gemiddelde heb je haast een target op je rug in nl, ik kwam er helaas achter op mn 18e toen ik een M3 kocht, al mn familie en vrienden begonnen me heel anders te behandellen, alsof ze allemaal dachten dat ik millionare was omdat ik een 8 jaar oude m3 kocht ofzo… Blijf het raar vinden dat als je het beter voor elkaar heb in leven dat mensen je zo gaan behandellen
viezefreddyw zegt
@spykerboy: Hier exact hetzelfde. Een Ghibli diesel werd er in maart gekocht, die verving een 730XD uit 2013. Daar waar je de 7-serie over het algemeen veel vaker ziet dan een Ghibli, werd de 7-serie veel sneller geaccepteerd. Het is een alledaagse verschijning, de Maserati niet. We worden sindsdien een beetje anders benaderd en behandeld. Zo zijn er een hoop mensen die ons nu als rijke stinkerds en miljonairs zien wat we niet zijn. Maar gelukkig zijn er ook een hoop mensen die het een pracht van een auto vinden en duimpjes omhoog steken bij de pomp. De medaille heeft twee kanten.
spykerboy zegt
@viezefreddyw: zeker zijn er 2 knten, maar helaas is de negatieve kant meer aanwezig in nederland, wij zijn sinds anderhalf jaar verhuisd, en het eerste wat de buurman tegen mij zij: goh, jij moet goed verdienen dat je op jouw leeftijd zulke autos en zo een groot huis kan betalen (De rest zal ik niet eens vertellen hier). Wat ze niet wisten is dat er maar 1 auto van mij was en het huis en de andere auto van mijn ouders, dat zij expat zijn en hier meestal niet zijn waren ze even vergeten (ondanks dat ze zich in de buurt hdden voorgesteld etc) ondertussen is dat al iets afgenomen gelukkig
viezefreddyw zegt
@spykerboy: Zo is het bij ons ook. De buurman had altijd wel wat op te merken wanneer er een nieuwe auto voor de deur stond. Nou word er ruim een ton per jaar aan kilometer gereden, dus hadden wij nooit langer dan anderhalf tot twee jaar een auto. Lang werd er Duits gereden, eerst jaren Mercedes en later overgestapt naar BMW. En toen kwam ineens Maserati met een dieselblok dat ze in twee prachtige auto’s gingen leggen, de Ghibli en Quattroporte. Het oog viel op de Ghibli dus die werd aangeschaft. Dat ding is in alles goedkoper; wegenbelasting, verzekering, verbruik, aanschafprijs en onderhoud. En toch, vanwege het merk, denkt iedereen dat hij veel duurder is. Hierdoor werd de buurman al gauw stikjaloers en vond hij ons stinkendrijk en miljonairs. Om misselijk van te worden…
gregorius zegt
@spykerboy: Je hebt ook verschillende soorten van auto verkopers. Misschien dat je hier wat over kan zeggen.
Volgens mij kan je een gemiddelde Nederlandse koper best aardig sturen.
Als je als verkoper weet hoeveel er op die auto af kan, kan je dmv het onderhandelen er vrij snel achter komen wat de klant er voor wil betalen. Zit de klant onder jouw minimum: afkappen en eerlijk zijn. Rijdt maar lekker terug naar je scheitdorp 100 km verder op.
Zit de klant aan de goede kant van de lijn, dan moet je m houden en die deal proberen te maken.
Maar als jij als verkoper ergens een Mercedes van 25000 vraagprijs hebt staan en mensen minder dan 5% af willen dingen en dan ga je als verkoper arrogant en kortaf doen; ben je dan geschikt als verkoper? Dit zijn precies die verkopers waarover hierboven geklaagd wordt.
Heb je ooit gezien dat arrogant doen tegen de potentiele Nederlandse koper zin heeft?
spykerboy zegt
@gregorius: arrogant doen naar klanten heeft nooit zin, echter ik heb bij allerlei merken gewerk, van fiat tot Landrover/jaguar onder de klanten vond ik weinig verschil, ik kon redelijk inschatten of iemand kon betalen ja of nee en kapte het snel en netjes af als het niet ging lukken. Echter ik heb bij volvo klanten meegemaakt (uberhaupt waren dat de ergste klanten, doen zich voor als heel wat, maar uiteindelijk kochten ze allemaal kale uitvoeringen) van mensen die een bod uitbrachten dat 20(!!!!!) procent lager lag dan de offerte prijs? Zijn sommige mensen dan echt zo dom dat ze denken dat een auto bedrijf zulke grote marges hebben??? Het zijn geen kleding winkels die met 50% sale nog steeds winst maken…. Tuurlijk vind ik het prima te onderhandellen maar wees redelijk, en dat vergeten veel mensen tegenwoordig helaas
bofkont zegt
@spykerboy: overal gewerkt je bent volgens mij amper 20 jaar oud toch ???
spykerboy zegt
@bofkont: ik zit al in de branche sinds ik 15/16 ben… Dus dat is ondertussen een kleine 10 jaar…
davelepeef zegt
@spykerboy: “het halve land” betekent voor NL 100km hè ;)
frederik zegt
Veel reacties hier noemen dat Nederlands elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Ik denk dat het ook vaak een gebrek aan kennis is. Als je zelf niet autoverkoper bent geweest is het moeilijk in te schatten wat de juiste prijs is en ben je vaak bang teveel te betalen, zeker voor tweedehands auto’s. Pas na een aantal auto’s te hebben gekocht ontwikkel je hier een gevoel voor. Toch vind ik het ook plezierig om nog iets onder de prijs die een verkoper noemt te gaan zitten, en soms lukt dit beter dan anders. Het is de kunst in te schatten wat de ruimte is. Bij mijn huidige auto werden sowieso geen afleverkosten gerekend, dat was inclusief, en we kwamen op een schappelijke inruilprijs voor de vorige auto uit. Inderdaad ben ik toen naar huis gegaan, heb er een nachtje over geslapen, nog wat onderzoek naar vergelijkbare auto’s gedaan, en toen een bod van 500 euro lager gedaan (op een prijs van 36000). Afgemaakt op 250 lager wat mij een prima gevoel gaf. Ik heb ook eens een auto van een particulier gekocht: vraagprijs 17500, ik bood 15500, hij zei dat hij op 16500 wilde uitkomen en dat is het ook geworden. Dat is eigenlijk het mooiste.
bischero zegt
@frederik: amen
freezzr zegt
Ik heb gisteren nog afgedongen bij mijn vrouw. Zij de chips, nootjes en borrel halen, ik lekker op de bank blijven liggen. Superdeal dacht ik zo!
gregorius zegt
@freezzr: wacht maar, uiteindelijk betaal je er dubbel voor!
Ozan zegt
Hoezo is de foto van vd Akker weg? Vonden ze het niet zo leuk?:(
allesmetturbo zegt
Leuk artikel, heb maand geleden nog €1000 eraf kunnen krijgen bij de aanshaf van mijn auto. Nu was de beste man ook erg overdreven met zijn prijs en wist zelf ook wel dat ie de gevraagde prijs niet ging krijgen. Maar als student scheelt die €1000 natuurlijk aanzienlijk!
Edge zegt
@jaapiyo: EDIT: Thx fixed!
Op een nieuwe auto zul je mij niet zien afdingen. Zo’n importeur/dealer maakt een prijs en die heb je maar te betalen. Ik ga ook niet afdingen op een bankstel, telefoon, t-shirt of frietje speciaal, dus waarom dan wel op een nieuwe auto?
Bij tweedehands auto’s vind ik het een ander verhaal. Ik betaal graag voor kwaliteit en service. Als ik een onvriendelijke verkoper krijg die een te hoog bedrag voor een auto vraagt (je kunt immers op internet nakijken wat een reëel bedrag is voor een auto in een bepaalde staat) ga ik gewoon afdingen tot de prijs wel acceptabel is. Maar als ik gewoon een fatsoenlijke verkoper tegenkom, die een realistisch bedrag voor zo’n auto vraagt ga ik absoluut niet proberen af te dingen.
Ik werk zelf in een winkel waar we kastinterieurs, zonwering en insectenwering op maat leveren en ik merk vaak dat klanten al beginnen te vragen naar korting voordat ze überhaupt ook maar iets van (prijs)informatie hebben en hun wensen nog niet kenbaar hebben gemaakt. Dat soort mensen neem ik niet al te serieus en hoeven bij mij ook niet op korting te rekenen. Maar als de klanten gewoon normaal doen kun je bij mij eigenlijk altijd wat regelen. Vaak als je een klein beetje korting geeft of laat blijken dat je net even iets betere service verleent, kun je een klant aan je binden en verdien je dat beetje korting ruimschoots terug met vervolgaankopen.
freezzr zegt
@Edge: heb je er wel eens bij stil gestaan dat die mensen misschien al veel meer op de hoogte zijn van de prijzen dan je denkt? Misschien doen ze, met een voorstel vd concurrent op zak, wel even een check of ze het bij jou voor dezelfde of een betere prijs kunnen krijgen om dat je zo’n aardige vent bent…. Of was in hun geval :)
smulders zegt
Ik haal mijn auto’s en motoren altijd bij een handelaar, om deze vervolgens direct bij een andere garage een beurt te laten geven. Ik neem ze dan ook gelijk dezelfde dag mee bij de handelaar, zonder afleverbeurt of garantie. Pinnen, op naam zetten en wegrijden.
Het scheelt een hoop geld en omdat je de auto direct een beurt bij een andere garage geeft weet je zeker dat alles goed zit. Die afleverbeurten stellen niks voor.
Plus, als je een auto bij een dealer koopt en daar laat onderhouden pakken ze bij de eerste beurt gelijk je onderhandelwinst af door er extra lang over te doen. Heb ik al eens meegemaakt, twee uur voor olie wissel en kleppen.
thomasthomas zegt
Heel simpel gewoon altijd 30% bovenop de prijs zetten als je iets verkoopt (geldt alleen bij gebruikt) . Heb je genoeg marge om voldoende te kunnen adverteren (kost ook geld) en heb je genoeg ruimte of te laten afbieden.
siemi zegt
Laatst had ik er weer een. Een nette mooie auto waarvan ik had gezegd aan se telefoon dat de uiterste prijs 2800 was. Bij het langskomen nogmaals gezegd dat die 2800 de echt uiterste prijs. Het was tenslotte de goedkoopste en nog goed en netjes ook. Nadat hij 3 kwartier heeft gezocht naar problemen, maar niet heeft kunnen vinden, bood hij 2000. Heb de auto afgesloten en ben weer naar binnen gegaan en hem gezegd dat verder praten in mijn optiek geen zin heeft.
Een uur later verkocht aan een Est voor 2800 euro.
smotsholle zegt
Ik snap soms het handelen echt niet. 2weken lang via de email wikken en wegen.
Ik ga er liever heen. Maak 3keuzes waar ik graag wil kijken, kom ik bij de eerste en die voldoed, neem ik hem gelijk mee, geen alk, aflever dingen, garantie of what so ever.
En voor die snelle handel wil ik graag een goede prijs. Hij krijgt er ook een goede verkoopbare auto voor terug.
Dutchdriftking zegt
Ik ding zelfs af bij de hoeren….
alfablog zegt
Kost die? Ok doe maar dan. Bleken er nog afleverkosten bij te komen. Afijn ook ok.
Zie het toch als dat je een langetermijn relatie aangaat. Service na aankoop was erg goed. Wil niet te veel betalen maar die dealer moet ook wat verdienen.
Benny_Weisz zegt
Ben meer dan 10 jaar lang autoverkoper geweest bij een landelijke dealer organisatie met meer dan 30 verkopers.
Al die tijd heb ik zo min mogelijk meegedaan aan afdwingen. De prijs van de nieuwe auto was bekend, de inruilprijs was reëel dus waarom nog afdwingen? Op jaarbasis laat je bij AH of Jumbo meer geld achter dan bij je autodealer dus waarom ga je daar niet afdwingen en bij mij wel? Velen hebben het nog geprobeerd maar ik hield de voet stijf.
In al die jaren heb ik qua aantallen t.o.v. mijn collega’s in het middenmoot gezeten maar qua gemiddelde marge per transactie zat ik altijd strak boven aan de lijst. En die snelle jongens die altijd de meeste orders schreven zag je binnen de kortste keer via de achterdeur verdwijnen.
Ik ben ook van mening dat de dealer die aantallen boven marge/service verkiest alleen om een miezerige registratiebonus van de importeur binnen te kunnen strijken, gedoemd is om om te vallen.
-PS-
En dealers moeten ook een keer “NEE” leren zeggen tegen die leasemaatschappijen m.b.t. kortingen e.d. Daar gaan er ook een hoop aan kapot.
bischero zegt
@bennyweisz: was het verdienmodel van je baas echt gericht op het verkopen van auto’s? Zeker met een landelijke dealer organisatie zou ik verwacht hebben dat deze op reparatie en onderhoud gelegen zou hebben.
Indien jouw persoonlijke bonus incentive op marge lag snap ik je keuzes.
unknown234 zegt
@bennyweisz: Je geeft zelf al het antwoord waarom ik zou afdingen op de nieuwprijs. Die mooie tabellen die autoverkopers altijd hebben over kortingen die ze geven aan leasemaatschappijen. Zolang grote merken nog veel winst pakken (wat je elk jaar overal kan lezen), dan kan er best wat af. Zeker gezien de prijzen die ze hanteren voor onderhoudsbeurtjes. Ik snap best dat er verdiend moet worden, maar als de ruimte wordt gegeven dan kun je hem net zo goed benutten.
bischero zegt
Ik doe niet anders, zakelijk én privé, en strategie altijd afhankelijk van het type transactie; beschikbaarheid product/dienst en relatie dat bestaat tussen koper en verkoper. Eenmalige transactie tussen partijen op een product/service dat breed beschikbaar is (ergo: reguliere auto tussen koper en verkoper – be it particulier, handelaar, dealer) is het elkaar zoeken en vinden en elkaars piss-off point inschatten en vermijden. En is het prijs dat de boventoon voert.
In een meer relationele deal (tussen bijv frequent samenwerkende handelaren) zal de nadruk meer op de voorwaarden liggen dan de prijs en komt gunning naar de voorgrond in plaats van prijs (‘strategische’ samenwerking).
Heeft niks met wel of niet Nederlands te maken.
De vergelijking met supermarktboodschappen is (naar mijn mening) flauw; commodity goods.
davelepeef zegt
Alsof de gemiddelde auto (of vergelijkbaar product) niet hoger in de markt wordt gezet door de verkoper. Het is daarom zo nutteloos; je vraagt meer om via afdingen op de gewenste prijs uit te komen. Kan je ook direct een harde prijs stellen. Maar ja, dat afdingen levert tóch een goed gevoel bij de koper op. Dus houden we ’t maar in stand…
bofkont zegt
@davelepeef: helemaal juist !!
En als hij een paar keer geluk heeft gehad met een wagen waar niet om korting is gevraagd kan hij op de volgende weer wat meer geven.
MrSkyline zegt
Het is mij wat te veel leeswerk, maar de verklaring die ik heb voor de vraag is als volgt:
In het geval van elektronika word er nog vaak zat geprobeerd korting te krijgen, in sommige gevallen gebeurd dit dan ook. In het geval van computer elektronika is er overigens aanzienlijk minder marge en heeft afdingen niet zo veel nut. (Dit is hands on ervaring, het is mijn vakgebied)
In het geval van auto’s is het een ander verhaal. Het meerendeel van de autodealers staat bekend als boeven en je weet dat ze veel te veel geld vragen, dat wil men niet betalen dus dingen we af. Verder is het zo dat nieuwprijzen van auto’s vast staan omdat ze alleen via erkende dealers worden verkocht. Alle dealers hebben (vrijwel) de zelfde prijs, in het geval van elektronika kan winkel A concureren met winkel B want de winkel is niet de fabrikant van het product en onderhandeld een inkoopprijs met de fabrikant. Als deze inkoopprijs marge toelaat om onder de prijs van de concurrent te gaan zitten dan gebeurd dit om zo meer verkopen te draaien. In het geval van 2e hands auto’s is het een ander verhaal, er zijn zo veel variabelen dat het moeilijk vergelijken is voor consumenten, een garage heeft dan ook wat speelruimte. Nog niet te spreken over de “afleverkosten” waar een flinke zak geld aan word verdiend. Conclusie, garagehouders zijn boeven en daarom moet je afdingen. Als je dat niet doet ben je een dief van je eigen portemonee.
shicomm zegt
Op nieuwe auto’s is het lastig.
Als je brutaal bent dan kun je er iets beter vanaf komen maar de ruimte is vaak erg dun.
Bij gebruikt is het een heel ander verhaal.
Als je weet wat je wilt hebben en het aanbod is groot dan is het buitengewoon makkelijk.
Hoe graag wil je de deal ?
Als de desinteresse er af druipt ben ik weg , als er te praten valt dan doe ik een poging ( binnen het redelijke uiteraard )
Krijg je dan sprookjes of scheve gezichten dan kun je blijven drammen maar meestal weet je dan al snel dat het niet goed zit.
Ik trof bij m’n dealer ( waar ik al jaren m’n onderhoud laat doen ) een mooie ex-demo maar de prijs was ronduit schunnig ( dealer wilde zo min mogelijk verlies pakken.. ) , ondanks 2 pogingen was er geen redelijke prijs haalbaar en ook de inruil was erg zuinig.
Uiteindelijk een vergelijkbare auto bij een dealer 40km verderop aangeschaft waar men wel bereid was tot praten en ook een redelijke inruil gaf ( ondanks het feit dat ik eerlijk was over het feit dat ze me niet terug zouden zien voor onderhoud )
jeroenw11 zegt
Onderhandelen gaat uiteindelijk alleen maar over belangen. Waar zit de verkopende partij echt mee? Wil hij de auto af of denk ik hij hem nog wel te verkopen tegen een dergelijke prijs. Mocht een dealer van de auto af willen dat ontstaat er veel meer onderhandelingsruimte.