Voor het betere gevoel wil je natuurlijk een zo dun mogelijke sok.
Je kijkt hier niet naar een gewone sok, maar naar de PUMA Evoknit Driver Pro. Sebastian Vettel gaat ze naar verluidt dragen tijdens de GP van dit weekend. Technisch gezien is het overigens een schoen, maar het ding is zo minimalistisch dat het meer weg heeft van een sok. Dat was ook precies de bedoeling van de makers van het schoeisel. Zij wilden een zo licht mogelijke patta maken die coureurs desalniettemin alles geeft wat ze willen hebben.
“We wanted to create the most minimalist solution. The idea was to make the lightest shoe, so we knitted an upper in one piece made of Nomex. The designers added a neoprene outsole, which the world’s lightest and provides most grip – important features, because the sole acts as the critical interface between the drivers and their race cars, facilitating lightning-fast throttle and brake responses.”
De schoen heeft geen veters en weegt slechts 135 gram. Dat betekent dat je als coureur weer twee koekjes bij de thee kan nuttigen. Desalniettemin voldoet de sportieve bordeelsluiper aan de veiligheidseisen die de Health & Safety-brigade stelt aan raceschoeisel. Tenminste, vanaf nu, want in Australië mocht Vettel nog niet van de start gaan met de nieuwe superschoen. Dat is nu echter opgelost en dus mag Seb in Rusland wel racen met de sokschoen. De Duitser heeft er een goed gevoel bij, want hij heeft stiekem al een benefiet-race gereden met het schoeisel en die won hij.
Red Bull wordt ook van kleding voorzien door Puma, maar of Max zijn sloefers inruilt voor dit nieuwe gevaarte is nog niet bekend. Ga jij wel vast een setje halen?
Edge zegt
Dit vind ik nou echt geweldig. Zoveel innovatie in iets “triviaals” als een schoen, dat zie je alleen in de Formule 1.
ardonjr zegt
@edge:.. en bij voetbal, basketbal, dansen, tennis, etc..
Gulli zegt
@ardonjr: ik denk ik de F1 dat de schoenen van de auto meer invloed zullen hebben dan die van de coureur. Bij de sporten die je noemt gaat het om optimale demping en grip op verschillende ondergronden. Daar zit wel wat innovatie in
lebeaunl zegt
Zonder Ferrari-logo zou het nog een paar gram minder zijn qua gewicht.
Ik pak mijn breiwerk weer eens op iig.
Junior540 zegt
En de kosten?
martq zegt
@Junior540: http://us.puma.com/en_US/pd/ferrari-driver-evoknit-replica-men’s-shoes/pna305977.html?dwvar_pna305977_color=01#start=8
henkhupelschoten zegt
Wat zullen de Poolse truckers jaloers zijn…
rob5nismo zegt
@henkhupelschoten: want crocks geven.minder gevoel in de pedalen
gebakkenei zegt
It soks !
cossiekiller zegt
@gebakkenei: neigt dat meer naar rocks of sucks?
gebakkenei zegt
@cossiekiller: sucks.
En daarmee is de kous af.
Joost zegt
In geval van Vettel kunnen ze beter het microfoontje uit zijn helm slopen.
Scheelt veel meer gewicht. En gezeur
toniominestrone zegt
@ijoost: jij zal niet snel een uitnodiging ontvangen van de Comedy train.
viggen93 zegt
Zal een duur grapje worden want F1 “techniek/naam” .
awesome zegt
Wanneer komt trouwens de F1 schoenen revival?
Vroeger liep iedereen op die Puma schoentjes.
jaapiyo zegt
@awesome: daar hadden we het enige tijd geleden inderdaad nog over op de redactie. Heb zelf een paar witte gehad en daarna nog deze chique speed cats.
Fijne schoenen om aan te doen, maar minder als je er echt een stuk op moet lopen.
ralfast zegt
@jaapiyo: ongeschikt voor een McLaren coureur dus…