Veel gaat afhangen van volgende race.
Het Formule 1 seizoen begint zijn einde te naderen. Ondanks dat het voor de Nederlandse gelegenheidsfan wéér een rampenseizoen is dankzij een te langzame Red Bull, is het vooraan erg spannend. Vettel en Hamilton zijn verwikkeld in een ware titanenstrijd. Beide zijn viervoudig wereldkampioen, beide zijn zeer getalenteerde coureurs en beide hebben een nummer 2 coureur die hun assisteert. Het is duidelijk dat Mercedes overduidelijk minder dominant is dan voorgaande jaren, terwijl Ferrari juist enorme stappen heeft gezet. Kijk, het kan dus wel. Daar heb je geen nieuwe reglementen voor nodig!
Zeker tijdens de Grand Prix van België was overduidelijk dat Ferrari op dit moment de snellere auto heeft. Vettel kon met speels gemak de Mercedes van Hamilton passeren op het rechte stuk. Op Hockenheim en Monza was het voornamelijk het gestuntel van Vettel waardoor Vettel niet won. De Duitser maakt opmerkelijk veel fouten. Je zou zeggen: dat komt wel goed, toch? Hij is een bijzonder goede coureur, hij zou met de druk om moeten kúnnen gaan en hij heeft per slot van rekening de snelste auto. Zo zat ik vanmiddag met @autoblogger te compareren over de wereldkampioen van 2018. Maar wat blijkt, Vettel is historisch gezien bij voorbaat al kansloos. We lichten het even toe.
Er zijn nog zes races te gaan. Dat betekent dat er nog 150 punten te verdelen zijn. Op dit moment heeft Hamilton 281 punten, terwijl Vettel er precies 40 minder heeft (241 punten). Er kan dus van alles gebeuren, toch? Stel dat Sebastian Vettel alle races vanaf nu wint, dan komt zijn totaal op 241 + 150 = 391 punten. Feest in Heppenheim, Sebastian heeft dan de titel binnengehaald. Maar stel dat Hamilton tactisch gaat rijden. Net zoals Nico Rosberg deed in 2016. Dan kan Hamilton 6 keer tweede (6 x 18 punten) levert Hamilton 108 punten op, tel daarbij zijn totaal van 281 en je komt uit op 389 punten. Inderdaad, twee punten te weinig.
Maar dan kijken we naar de banen, die lijken ernstig in het voordeel te zijn van Mercedes.
Rusland
Tot nu toe heeft er altijd een Mercedes gewonnen in Sotsji. Sinds 2014 is het altijd een Mercedes die bovenaan stond. Voor de diehard fans die zeggen dat we de races in 1913 en 1914 vergeten mee te rekenen, die werden óók gewonnen met een Mercedes. Klein lichtpuntje voor Vettel, vorig jaar won Bottas, het jaar daarvoor Rosberg. Hamilton zijn laatste Russische zege dateert uit 2015.
Japan
Het is een van de favoriete circuits van Lewis Hamilton: Suzuka. Het is een baan waar de Brit vaak dat beetje extra kan geven. Sinds 2014 is deze race enkel gewonnen door een Mercedes. Vettel kan wel hoop halen uit het feit dat hij de GP van Japan net zo vaak heeft gewonnen als Hamilton. Nu moeten we er wel eerlijk bij aanteken dat Hamilton zijn eerste Japanse GP-overwinning plaatsvond op de Fuji Speedway, niet op Suzuka.
Verenigde Staten
Lewis Hamilton was de eerste winnaar van de GP van Amerika, sinds ze in Austin (Texas) rijden. In 2013 won Vettel, maar sinds 2014 heeft Hamilton elke keer de eerste plaats behaald op The Circuit Of The Americas.
Mexico
Vorig jaar werd Hamilton wereldkampioen op deze baan terwijl Verstappen de race won.
Brazilië
Vettel heeft weliswaar in 2017 nog gewonnen tijdens een doodsaaie race, maar de afgelopen vier races won er een Mercedes in Interlagos. Het is een baan waar de weersomstandigheden een rol spelen, waar Hamilton ijzersterk in is.
Abu Dhabi
Sinds 2014 heeft een Mercedes al deze races gewonnen.
Kortom, Sebastian: heel veel succes gewenst! Wat denk jij? Gaat Vettel dit gat nog dichten? Krijgt Hamilton nog een lading pech te verwerken? Of is het gat simpelweg te groot? We horen het graag, in de comments.
royaledeluxe zegt
Ik voorspel dat Hamilton toch nog langs de kant gaat voor een technisch defect in de 2 komende races… gewoon om het voor ons kijkers ultraspannend te maken…
Turbo S zegt
@royaledeluxe: dat is de enige kans die Vettel nog heeft. Hoewel ik deze kans gezien de betrouwbaarheid van de Mercedes minimaal acht.
juniorclk zegt
@mercedesbenze350cdi: raikonen kan hammilton er nog af duwen….
VeniVidiVici zegt
@juniorclk: Räikönnen doet niks meer voor zijn teamgenoot nu hij door Ferrari afgeserveerd is.
awesome zegt
@venividivici: *geheel vrijwillig heeft besloten te vertrekken. Het was blijkbaar al lange tijd duidelijk dat zijn contract niet werd verlengd, daarom heeft Kimi zelf (!) contact gezocht met Sauber. Niets mooiers dan je carrière daar af sluiten waar het allemaal begon…
skinnybmw zegt
@awesome: Niet helemaal waar…Kimi heeft in Monza te horen gekregen dat zijn contract niet werd verlengd (al zat dat er al een paar jaar aan te komen) en heeft daar contact gezocht met Sauber?. Dat is dus 1 race geleden…
rob5nismo zegt
@royaledeluxe: laten we het hopen
Erik zegt
!!!!!!!!!!
Voor de diehard fans die zeggen dat we de races in 1913 en 1914 vergeten mee te rekenen, die werden óók gewonnen met een Mercedes.
Toch wel bijzonder dat er toen al races gereden werden redactie!!!!
phaeton zegt
@erik2907: Niet dan?
chrisvis zegt
@phaeton: de eerste ‘officiële race’ was begin jaren 50 pas.
Erik zegt
@erik2907: overigens, deze races vielen niet onder de F1 en nog belangrijker, het was niet Mercedes destijds maar Benz.
Ter lering en vermaak:
Het merk Benz fuseerde met Mercedes tot Mercedes-Benz in 1929 (Mercedes was de merknaam van Daimler automobielen, het concern fuseerde tot Daimler-Benz en verkocht zijn producten onder de naam Mercedes-Benz).
thierryvth zegt
We wisten dit 1 seconde na de race zondag ook en wat betreft wie op welke circuits goed is, dat gaat dit jaar helemaal niet op
lekkerlinksrijden zegt
Hamilton onder druk wordt alleen maar beter en Vettel onder druk alleen maar slechter, lijkt mij wel duidelijk wie kampioen wordt
neleev zegt
@lekkerlinksrijden: Precies dit. Hij laat zich niet gek maken en rijdt voor maximaal haalbare resultaat. Vettel wilt te graag en is soms te slordig. Dus: It was a great weekend, we had an amazing team which pulled a great job here. I wanna thank my fans……
aquila2003 zegt
@neleev: vettel is net max.
str8six zegt
@lekkerlinksrijden: Hamilton rijdt gewoon een ijzersterk seizoen. Foutloos, strak en snel. Ben geen fan van de man maar momenteel kan er (helaas) niemand aan hem tippen.
chrisvonmeer zegt
Nee, Vettel heeft voor mij aangetoond helemaal niet zo’n topper te zijn. Maakt veel fouten en weet dit jaar met een snellere auto niet te laten zien. Hamilton is dan wel een slijmjurk eerste klas, maar wel de betere coureur.
berlinetta zegt
Ik ben het met jullie eens dat Vettel zijn kans niet meer heel groot is, maar om nu te zeggen doordat dat komt omdat Mercedes de afgelopen jaren heeft gewonnen tijdens de komende races? Mercedes had toen veruit de beste auto en Ferrari duidelijk niet. Ik denk eerder dat Vettel kansloos is, omdat hij geen absolute topcoureur is zoals Hamilton dat wel is. Hamilton rijdt vrijwel foutloos, Vettel niet. Bovendien rijdt Hamilton voor Mercedes, een team dat erg weinig fouten maakt. Vettel rijdt voor Ferrari, een team dat soms erg vreemde keuzes maakt in mijn ogen. Maar goed, ik hoop dat de strijd erg spannend wordt en dat Vettel de titel uiteindelijk pakt. Niet omdat ik Vettel nou zo geweldig vind, maar ik gun het Ferrari nu wel weer.
Boomer zegt
@berlinetta: Volgens mij hebben ze dit niet zelf bedacht maar gewoon het filmpje van peter windsor bekeken en die weet wel waar hij het over heeft.
okdoei zegt
@airc: dat kan, maar in mijn optiek toch een gevalletje: “in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”.
Desalniettemin verwacht ik dat Hamilton wint. Zoals anderen al benoemde; hij rijdt verschrikkelijk sterk. Gun het persoonlijk Ferrari wel weer een keer, maar Vettel niet.
fapfap zegt
De cijfers van de afgelopen jaren erbij pakken is niet erg realistisch voor deze hypothese: Mercedes heeft de afgelopen jaren bijna alle GP’s gewonnen. Niet alleen de GP’s die nog op de kalender staan, ook alle overige GP’s.
De kaarten zijn nu lichtelijk opnieuw geschud, waar Ferrari eindelijk aansluiting heeft gevonden.
Waar haalt iedereen het vandaan, en waarom wordt het telkens vermeld, dat Vettel de snellere auto heeft? Mercedes wint weer race na race. Hetzelfde als “Singaport is een Red Bull circuit”… Maar de afgelopen 5 edities zijn niet door een Red Bull gewonnen….
Ik vind dat Mercedes nog steeds de sterkste is. Misschien hebben ze een keer wat laten liggen (op Spa), maar dat kan ook door een technisch mankement komen. Op Monza hield Lewis ook Kimi bij, hij kon zelfs bandensparend rijden terwijl Kimi zijn banden harder sleet, en daardoor kon hij op het eind er langs.
henk_he zegt
It ain’t over til the fat lady sings, the bal is rond, to finish first – first you have to finish, etc
chrisvonmeer zegt
@henk_he: je zus is niet je moeder. De klassieke oneliners Henk.
87sandyd zegt
Simpel, de beste combinatie (rijder/auto) moet winnen. Dat is Lewis. Punt uit.
mashell zegt
@87sandyd: er zijn dus wel mensen die van saaie voorspelbare races houden… Ik zie liever iemand met bloed, zweet en tranen op een heroïsche manier allerlei drama overwinnen dan iemand van start tot finish vooraan zien rijden omdat hij het geluk heeft de koelste kikker in de beste auto te zijn, daarom liever Vettel dan Hamilton.
Boomer zegt
@mashell: Ja want Hamilton heeft er niet voor gevochten dit jaar. Vettel is juist een rijder die alleen kan winnen als hij vooraan rijdt, het is geen racer en al helemaal niet heroïsch
mashell zegt
@airc: in zijn Red Bull tijd heeft Vettel er echt voor moeten vechten. Tegen de concurrentie en tegen zijn eigen slordigheid. Dat overwinnen vind ik heroïscher dan de gladde Hamilton. Hamilton is een uitstekend coureur die het best presteert onder druk en het talent heeft druk te ontlopen. Maar zoals nu, geen druk van een teamgenoot. Vettel als concurrent waarbij het allemaal niet zo gesmeerd loopt, dan is Hamilton maar een saaie pias die zijn talent niet laat zien.
rpmguy zegt
@mashell: Je kraamt echt onzin uit… “saaie pias die zijn talent niet laat zien”? Iemand die geen talent laat zien wint niet 7 van de 15 races tot nu toe in dit seizoen.
pindakoning zegt
Hamilton is momenteel gewoon de beste coureur op de grid
mashell zegt
@pindakoning: nee hoor, niet alleen is Alonso er nog, volgens de oranje brillen is Verstappen met afstand de allerbeste coureur aan deze kant van de melkweg. Probleem bij Hamilton is dat we hem eigenlijk alleen in gunstige condities hebben gezien, hij heeft gewoon altijd een goede auto. Eigenlijk kan alleen een teamgenoot het hem nog moelijk maken. Iets wat Rosberg ook deed. Ik ben benieuwd hoe goed Hamilton echt blijkt te zijn als het allemaal eens niet zo gemakkelijk gaat. Bovendien is een Hamilton onder stress de leukste Hamilton.
toniominestrone zegt
@mashell: Alonso, het eewige talent dat geprofiteerd heeft van de suprematie van Renault in 2005-6 , laat zich kleineren door groentje Hamilton en maakt voor de rest van zijn carrière ruzie met Jan en alleman en verkeerde keuzes.
skinnybmw zegt
@mashell: Kijk maar eens naar het verleden (voor de F1 en toen hij net instapte, Playstation-coureur verhaal etc.) en hoe hij nu soms snelle rondes neer zet als het echt moet. Hij is een beest met inderdaad een goede auto die in de regen, kwalificatie en in de race heel berekend rijdt zonder al te veel fouten. Dat maakt iemand wereldkampioen.
pomoek zegt
Als Vettel dit jaar de titel niet wint en Leclerc weet volgend jaar de verwachtingen waar te maken dan kan Vettel in 2020 naast Räikkönen in de Sauber plaats nemen. Natuurlijk is Ferrari een chaotisch team. Maar dat is denk ik al 70 jaar zo. Vettel laat zich teveel meeslepen in het Italiaanse temperament, terwijl het team juist een koele berekende rijder nodig heeft. Bij RB is dat denk ik net andersom. Vandaar dat Vettel (en nu dus Verstappen) het zo lekker deed bij dat team. On topic: als Hamilton de volgende race uitvalt en Vettel wint is de achterstand opeens 15 punten. Een heel ander verhaal dus. Dan gaat Ferrari het alsnog verkloten maar toch…
Edge zegt
@pomoek: Misschien kan ene Kimi Raikkonen daarbij helpen. Een keer of drie per ongeluk tegen Hamilton aansturen, in ruil voor een mooie kerstbonus.
peug206 zegt
@Edge: ik denk dat raikkonen liever een goeie deal wil sluiten op de motoren ;-)
ar156sw zegt
Alles kan, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat Hamilton niet gewoon weer wint. Het verschil tussen de auto’s is volgens mij aanzienlijk kleiner dan het verschil
in, met name, consistentie van de coureurs.
HZW zegt
Vettel zal nooit meer wereldkampioen worden.
Boomer zegt
@hzw: amen!
ikleesookoverautos zegt
Honestly
retetikker zegt
Zoals velen al voorspelden na Australië, wint Mercedes weer beide kampioenschappen met twee vingers in de neus. En net zoals vorig jaar blijkt Mercedes in de tweede helft van het seizoen veel beter dan gedacht (en weer vindt men dat dat komt door toedoen van Vettel).
Edge zegt
@retetikker: Maar zo is het toch ook? Ferrari en Vettel kunnen de hand alleen maar in eigen boezem steken. In Azerbeidzjan, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, Italië en Singapore werden door of Ferrari of Vettel onnodige fouten gemaakt die uiteindelijk een flinke berg punten hebben gekost.
fapfap zegt
@edge: En ook in China, waar Vettel tegen onze Max aanreed (!)
drdrift zegt
Rampenseizoen? Huh? Maxie doet toch lekker mee joh
maferick74 zegt
Oh maar max kan toch theoretisch toch nog kampioen worden? Waarom vlakken jullie hem uit? Hij is vanmiddag nog in Groningen geweest en ja er gaat niks boven Groningen dus dat… ?
tjongejongejonge zegt
@maferick74: in Groningen heeft iedereen een spraakgebrek en stinkt het naar stront
HZW zegt
@maferick74: Hij zou op zijn minst 3de moeten worden.
w0o0dy zegt
@willeme: jammer dat je de info die ik heb doorgestuurd niet hebt gebruikt. Mercedes heeft een aanpassing aan de auto gedaan waardoor de warmte afgifte naar de banden beter onder controle is/blijft. Dat zorgt ervoor dat de banden van de Mercedes beter “in the window” blijft. Dat was één van de sterke punten van Ferrari en juist het zwakke punt van de Mercedes.
Dus Lewis zal minder bezig hoeven te zijn met de banden managen en meer kunnen aanvallen of het tempo kunnen verhogen wanneer nodig. Vettel komt er niet meer aan te pas tenzij de Mercedes regelmatig gaat uitvallen.
gwnbmw zegt
het verschil tussen hamilton en vettel kan je zien tussen de interviews in 2016 en het interview in singapore deze week.
in 2016 gaf hamilton nooit toe dat hij kansloos was, en tot aan de laatste meter in de laatste ronde gebruikte hij alles binnen zijn macht om kampioen te worden.
zondag na de race zei vettel dat het erg moeilijk werd nu nog te winnen, dat hij er de pest over in had en dat hij er mee in zijn hoofd zat.
dellorto zegt
“die hun assisteert” … Honestly ?
olivierc zegt
Dit artikel slaat nergens op. De echte reden waarom Vettel kansloos is: Hamilton.
Hamilton heeft in Singapore nog maar eens aangetoond dat hij simpelweg de beste is. Hij is niet alleen de snelste maar maakt gewoon geen fouten. Alles is klasse aan deze man (behalve dat hij niet tegen zijn verlies kan).
lambowambo zegt
Ik zie het niet gebeuren dat Vettel opeens zijn zaken op orde heeft en Hamilton zijn flow verliest. Ik denk echt dat Hamilton simpelweg een betere allround coureur is dan Vettel (niet dat SV een slechte coureur is). Tenzij de Mercedes PU of carrosserie ineens de geest gaat geven denk ik dat Hamilton gewoon op zijn 5e titel afstormt.