Het was voor de neutrale kijker een boeiende race, maar voor de echte Max-fan was het genieten al gauw afgelopen. Wat was er aan de hand met zijn RB13?
Op z’n eigen site heeft Verstappen een boekje opengedaan over het technisch malheur dat hem vandaag parten speelde. De remklauw linksachter werd namelijk te heet. Op het moment dat hij de rem intrapte kwam alle remdruk op de voorwielen terecht die blokkeerden, en daardoor gleed de Red Bull stuurloos de bandenstapel in.
Los daarvan had Verstappen vertrouwen in de race (verslag). Bij de start kwam hij met een toefje wielspin van de plek. Zoals we gewend zijn koos hij in de eerste bochten exact de juiste lijnen waardoor teamgenoot Ricciardo al snel was ingehaald. Daarnaast had Red Bull de strategie volgens Max goed op orde. Alle ingrediënten voor een prima race waren dus aanwezig, maar het mocht helaas niet zo zijn.
Nog even over die remmen. De remmen op de voorwielen werken, voor zover we weten, min of meer conventioneel. Op de achteras wordt echter gebruik gemaakt van brake-by-wire vanwege alle systemen die energie terugwinnen. Het lijkt dan ook aannemelijk dat de remmen op beide assen werken met gesloten circuits, maar dat druist in tegen de verklaring van Max.
Iemand een idee hoe het zit? We lezen het graag!
joostie zegt
Ja kak!
yipikaye zegt
@joostie:
Lekker goed onderbouwd ook.
mennok zegt
Bij gelijke remdeuk op de voorwielen maar zonder druk op de achterwielen (gescheiden systeem) gaan de voorwielen toch slippen neem ik aan? Alle druk komt vervolgens op deze wielen (die dan dus alleen aan het remmen zijn). Of denk ik te simpel?
rob5nismo zegt
Het lijkt mij dat er toch wel een soort hydraulische verbinding is tussen voor en achter want hoe kun je anders de rembalans regelen?
ardonjr zegt
@rob5nismo: Dat zou elektronisch verdeeld kunnen worden. Als de voorremmen hydraulisch zijn kun je alsnog de druk bepalen. Vervolgens kun je elektronisch bepalen hoeveel druk er op de achterkant komt. Als men weet hoeveel druk de voorkant heeft dan kan men dezelfde druk achter toepassen of verhogen/verlagen. Nu viel achter de druk. volledig weg waardoor VER een beetje passagier werd van zijn eigen bolide. Er is immers niet voor niets ABS uitgevonden in de reguliere verkeersvoertuigen.
rob5nismo zegt
@ardonjr: maar op reguliere auto’s is het remsysteem 1 gesloten systeem waar bij abs alleen de klauwen laat happen.
Want bij driftauto’s zetten ze gewoon een kogelkraan tussen voor en achter om zo volledig de achterrem uit te schakelen en een extra klauw alleen maar voor de handrem
bergmm zegt
@rob5nismo: rij zelf ook een hybride waarbij bij het remmen energie teruggewonnen word. Hier word net als het gespedaal tegenwoordig alleen een remkracht bepaald, de rest bepaald word door de computer berekend en aangestuurd. Zowel het hydraulische als elektrische afrem gedeelte is niet direct met het pedaal verbonden. De computer bepaald dus hoeveel remdruk er per wiel gecreëerd word en door welke bron dit gebeurt, zo ook abs en tc worden zo softwarematig bepaald.
rob5nismo zegt
@bergmm: thnx weer wat wijzer.
@autoblogger misschien een leuk techniek stukje om over te schrijven
fmgarcia zegt
Heb weer een toffe race gezien. Jammer van maxie! Zou graag willen weten hoeveel tv’s uitgaan in Nederland na uitval van ves. Ik denk namelijk heel veel. Zat vanavond ook voor het eerst sinds tijden te kijken met race nono’s maar o zulke grote Max fans. Ik moet rb13 eigelijk bedanken voor haar streek want had wel lekker bbq die uit verveling werd aangestoken tijdens het vervolg van de race.
treinrukker zegt
@fmgarcia: heb de race afgekeken maar veel bijzonders gebeurde er niet na de safety car, Max is toch altijd wel degene die verrassing brengt en leuke gevechten.
arjontje zegt
@treinrukker: voor de echte race kijker gebeurde er nog genoeg. De tactiek bij Mercedes, de mooie gevechten met Kvyat Palmer en Alonso. Maar ook wat Perez gedaan heeft, waar niemand het over heeft. Die heeft ook even 13 plekken goed gemaakt.
gertjano zegt
@arjontje: Eens en ook met de voorhoede, tacktisch steeksspel waarbij Ferrari eindelijk de boventoon voerde. Super race!
pomoek zegt
@arjontje: het was inderdaad gewoon een erg toffe race! Heb er echt van genoten, spannend tot 2 rondjes voor het einde.
fmgarcia zegt
@arjontje: @treinrukker precies dit! Ik vond juist het gevecht in de middenmoot echt heerlijk. Hamilton en Vettel hadden normaal gezien echt moeten knokken, williams ehm Massa kon weer eens wat druk geven en de Renaults waren ook weer wat rapper. Kortom leuke race voor regulars. Zeker de kwalificatie was erg vermakelijk gisteren.
phevtreb zegt
@treinrukker: gewoon puur uit belangstelling, hoe verzin je zo’n naam??
Of wil ik het wellicht überhaupt niet weten?
fapfap zegt
@phevtreb: zo’n naam verzin je niet, die krijg je opgelegd
rijnounsdoor zegt
@phevtreb: en dat vraagt phevtreb?
O wacht, Bert je rijdt een Outlander?
phevtreb zegt
@rijnounsdoor: Nope, ik reed al jaren Dodge Ram met een Hemi. Dat PHEV was dus bedoeld om “tegenaan” te trappen. Hoewel ik besef dat dit niet echt origineel en gelukt is.
Ik rijd nu sinds een paar weken geen Ram meer, maar een nieuwe E 220d en mis m’n vorige ram echt verschrikkelijk.. ?
ruud1954 zegt
@phevtreb: Reed je zo’n auto vanwege het benodigde aanhanggewicht of gewoon omdat je het stoer vindt? Ik bedoel er niets mee maar vraag het puur uit belangstelling. En waarom die enorme overstap? Had je vrouw genoeg van dat in- en uitgeklim?
phevtreb zegt
@ruud1954: ik reed de Ram omdat ik het prachtige auto’s vind. Alle ruimte, veel vermogen, het prachtige geluid en natuurlijk de looks.
Waarom ik nu E rijd? Ik vind de E geweldig rijden en ook mooi, maar achteraf kan ik zeggen dat het de verkeerde keus is geweest. M’n vrouw heeft inderdaad ook invloed gehad op die keus, maar dat was niet doorslaggevend.
ruud1954 zegt
@phevtreb: Smaken verschillen. En da’s maar goed ook.
En op zich snap ik dat je op de looks valt. Als ik ergens op het platteland van Amerika zou wonen zou ik ook voor zoiets kiezen. Daar struikel je over die auto’s. Maar hier in Europa en zeker in het drukke Nederland past het toch niet helemaal in het gebruikelijke staatbeeld. Te vaak komt het voor dat het in een dorpstraatje waar ik regelmatig rij passen en meten is om elkaar te kunnen passeren als ik zoiets tegenkom. Ook denk ik dat het parkeren vaak een probleem is omdat de grootte van het vak hier niet op afgestemd is.
Maar ja, je zult je wel king of the road voelen; zo van: “Hier kom ik. Wie doet me wat……”.
Maar nogmaals: no problem. Ieder zijn eigen voorkeur.
roeldriesvink zegt
Na de uitval van Max afgehaakt.
ardonjr zegt
@roeldriesvink: Daar snap ik echt niets van. Je kijkt toch om de sport? En tuurlijk is het tof als VER een goede race rijdt maar kom op alsof het allemaal alleen maar om hem draait? Zeker, ik baalde ook wel, maar buiten VER is et echt nog genoeg te zien tijdens een race.
peug206 zegt
@ardonjr: helaas, binnen mijn kennisenkring was het ook allenmaal afhaken nadat max dnf was. En ze noemen zichzelf diehard f1 fan, en weten alles wat er op Max zn twitter staat maar verder…
krauwbak zegt
@ardonjr: deze vuile nationalist zijn race-radar gaat ook terug naar ongeveer 20 procent nadat onze steun en toeverlaat uitvalt…. Sorry. Het is een beetje alsof t Nederlands elftal speelt voor mij
ruud1954 zegt
Na meer dan 45 jaar F1 gevolgd te hebben is er met Max erbij natuurlijk een dimensie bij gekomen (extra spannend). Maar hoe vervelend ook, er blijft nog genoeg over om naar te kijken als Max uitvalt.
pomoek zegt
Ik vraag me af of de bredere achterbanden nog invloed hebben gehad op het falen van de remmen? Minder ruimte om warmte af te voeren?
sracert zegt
De rem linksachter werd veel te warm, aldus Max.
Arnoud zegt
Ik ben in het dagelijks leven hydraulieker. Zou inderdaad kunnen zijn dat zowel de vooras als de achteras een elektronisch geregeld remsysteem hebben. Er zijn zogenaamde proportioneel regelbare drukbegrenzingsventielen die naar gelang van de grootte van de stroomsterkte de druk in het systeem bepalen. Kan zijn dat er een draadbreuk is opgetreden, de magneetspoel is doorgebrand of simpelweg een vuiltje onder de naald van het ventiel heeft gezeten. Dan kan er geen drukopbouw plaats vinden en ben je overgeleverd aan de goden.
ronald zegt
https://www.google.nl/amp/www.autoblog.nl/nieuws/techniek-de-remmen-van-formule-1-autos-88262%3Famp%3D1
gjvp zegt
@ronald: oud stuk. Hier komt het verschil in hydraulische vs elektronische aansturing van de remmen niet aan bod. En dat is nu net waar deze discussie over gaat
niekie1999 zegt
Volgens Max werkte alleen links achter niet, bij een brake-by-wire failure zouden beiden niet werken. https://youtu.be/ZaoJNCxu8fs (filmpje van Brembo die het uitlegt)
Koenigsegg-fan zegt
Erg jammer. Er had mogelijk wel wat moois in gezeten. Verder was het wel en hele leuke race.
Overigens begrijp ik alle aandacht rondom de F1, maar zou er ook niet één artikel kunnen worden gewijd aan de overwinning van Toyota op Silverstone bij de eerste race van het WEC?
jmeverts zegt
Dit is te verklaren ook incl gescheiden remsysteem. Op zn jip&jannekes. Stel de rb13 kan vanaf 100kmu in 10m stilstaan als maximaal wordt geremd (gedoseerd) op 4 wielen maar bijv in 20m stilstaan als er slechts 2 wielen maximaal remmen en de andere 2 niets doen. Banden verliezen hun grip als hun snelheid/vertraging niet past bij de snelheid/vertraging van de auto op dat moment. Max verwacht bij het aanremmen dat alles normaal functioneert dus hij ‘zet de remmen’ op ‘standje 10m’. Echter omdat de achterremmen (even in dit geval uitgaan van beiden) het om een of andere reden niet doen, kan de rb13 niet eerder stilstaan dan 20m, de auto remt zeg maar in ‘standje 20m’. Omdat de remdruk op de remmende banden (standje 10) niet past bij de remcapaciteit van de auto (standje 20) verliezen de voorwielen hun grip. Als de voorbanden hun grip verliezen dan remmen ze zelfs bijna helemaal niet meer en dan gaat max richting muur. Dit is een extreem voorbeeld met 2 banden die helemaal niet meer remmen maar dit zelfde principe geldt ook voor als 1 linkerachterwiel bijv 50% minder remt maar dan in mindere mate.
ardonjr zegt
@jmeverts: Is wel een heul lang Jip & Janneke verhaal.. Ik denk dat de Jip & Janneke doelgroep al is afgehaakt Na zin 3 ofzo..
cossiekiller zegt
Volgens een man in een lange regenjas had Max dit weekend de remmen van een RS3 ter beschikking.
bassab zegt
Misschien gemist, maar hoe kan het pedaal nu “wegvallen” in een break-by-wire situatie? (Zeker als systemen ook nog eens geschreiden zijn). Lijkt mij dan iets dat bewust geprogrammeerd moet worden, maar kan mij niet voorstellen dat dat wegvallen pedaal (of sowieso wijzigen tegendruk) een wenselijke respons is. Wat mis ik hier?
mrrallycross zegt
Zonde hoor.
krauwbak zegt
Als een coureur dit op een stratencircuit gebeurd ben je toch wel zwaar de pineut