Het merk zou wat geld kunnen terugvorderen van voormalig CEO Winterkorn. Maar of het dat ook gaat doen, is maar de vraag.
Nog niet heel lang geleden was Martin Winterkorn een absolute hoogvlieger in de Duitse zakenwereld. Als topman van VAG toucheerde hij een kleine twintig miljoen per jaar en waagde hij het de toorn van Ferdinand Piech himself te trotseren. Hij verdiende zelfs zó veel, dat de gulle Martin zijn werkgever vertelde dat hij wel een paar milli’s kon missen.
Enkele jaren geleden barstte dieselgate echter los en werden de capaciteiten van Winterkorn flink gerelativeerd. Op 23 september 2015 ruimde hij het veld. Het leek er overigens niet op dat hij daardoor opeens op een houtje moest bijten. Zijn pensioen bij VAG bedraagt naar verluidt zo’n 1,6 miljoen Euro per jaar én er zijn nog extra perks, zoals het recht op een dienstwagen fo lyfe. Relatief gezien zag de wereld er dus nog steeds best mooi uit voor de Duitse ex-bons.
Maar er zit een adder onder het gras. Begin deze maand werd de voormalig topman officiëel aangeklaagd door de Amerikaanse justitie. Het Duitse recht maakt het mogelijk voor bedrijven om geld terug te eisen van voormalig CEO’s die de kluit bedriegen, dus dit moet een zorgwekkende ontwikkeling zijn voor Winterkorn. Tenminste, dat zou je zeggen. Het voordeel voor de gewezen leider is echter dat hij op Lord of War-achtige wijze aan dit noodlot zou kunnen ontkomen.
Dat zit zo: de mensen die hem zouden moeten aanklagen, zouden daarmee automatisch zichzelf impliceren in kwalijke zaken. Daarmee zouden ze zichzelf ook kwetsbaar maken voor eventuele gedwongen terugbetalingen van loon. Het grote scharnierpunt in de Amerikaanse zaak tegen Winterkorn is namelijk een ontmoeting van de VAG-board in juli van 2015. Volgens de Amerikanen zou Martin uiterlijk op deze datum verwittigd zijn van het feit dat Volkswagen sjoemelde met uitstootcijfers. Vervolgens trachtte hij dit alsnog enige tijd geheim te houden, waarmee hij zich direct medeplichtig maakte aan de fraude.
Het mooie voor Winterkorn is dat de kersverse nieuwe CEO Herbert Diess, alsmede Voorzitter van de Raad van Bestuur Hans Dieter Poetsch, beiden ook bij de meeting in kwestie aanwezig waren. Diess was destijds nét van BMW overgekomen naar Volkswagen, Poetsch hoort al jaren bij het meubilair in Wolfsburg. Mocht de huidige top van VAG Winterkorn dus voor de rechter slepen, kan de laatste opmerkingen maken als ‘Ik meen jou daar ook gezien te hebben. Je zat naast die sierplant in de hoek, toch?’. De kans is groot dat de net geïnstalleerde nieuwe leiding van het concern dit soort gezichtsverlies wil vermijden…
desjonnies zegt
‘ Wir haben es nicht gewusst ‘ , zeer populaire Duitse uitdrukking, zijn hoge Nazi’s mee weggekomen en in Paraguay is men bijzonder discreet over je afkomst.
Mits je betaalt.
raymond_witvoet zegt
Ik zat dit weekend met wat Audi mensen die wisten mij nog een reden te vertellen dat er bij Winterkorn weinig te halen was. Al zijn geld is weggesluisd naar stichtingen en kan men niet meer aankomen…. het woord doortrapt komt dan bij mij op…
joostie zegt
@raymond_witvoet: Slim zakendoen is dat!
sameshitdifferentday zegt
VAG opsplitsen… tijd om de stekker eruit te trekken!
elemento zegt
@sameshitdifferentday: misschien verheugd GM al jaren op zo een nieuws he
terazino zegt
@sameshitdifferentday: Echt niet. Wat moet ik dan gaan rijden?
snellehenkie zegt
@terazino: een echte auto?
Esprit_de_Flandre zegt
@sameshitdifferentday: Leuke naam heb je. Zou ook passen bij VAG: same shit, different brand…
Maar als de boel uiteengetrokken wordt, wat dan? Hoe ga je het opsplitsen? En waar moet dat dan naar toe? Twee aparte, concurrerende groepen maken? In een tijd dat groepen steeds meer samensmelten?
Stel dat je opsplitst in Groep VW (+ Skoda, Bentley, Bugatti, Porsche), Groep Audi (+ Seat, Lambo, Ducati) en de Groep MAN (+Scania). Als je de merken raar verdeeld vindt, dit is de effectieve structuur op dit moment. VW en Skoda zouden dat allemaal wel overleven, maar kan Seat zonder VW? En kan Bentley zonder Audi? Bugatti mogen we al direct een kruis over maken, Ducati wordt weer verkocht (wss aan Chinezen), en MAN-Scania wordt binnen de kortste keren ingelijfd door Volvo, Paccar of Daimler. Of aan Dongfeng of Geely, ter uitbreiding van hun Europese veroveringen.
Weet niet of we daarmee beter af zijn hoor…
sameshitdifferentday zegt
@Esprit_de_Flandre: waarom niet? In elke auto kan een andere motor gelepeld worden… Seat koopt zn motoren dan bij ford, bij Cupra gaan de motoren nog even langs Cosworth..
Bentley krijgt motoren van BMW
Bugatti’s moeten ze maar kijken wat ze daar mee doen!
De trucks onder de vlag van volvo en paccar…
wanneer ging dit allemaal gebeuren? ?
sameshitdifferentday zegt
@Esprit_de_Flandre: @Esprit_de_Flandre: waarom niet? In elke auto kan een andere motor gelepeld worden… Seat koopt zn motoren dan bij ford, bij Cupra gaan de motoren nog even langs Cosworth..
Bentley krijgt motoren van BMW
Bugatti’s moeten ze maar kijken wat ze daar mee doen!
De trucks onder de vlag van volvo en paccar…
wanneer ging dit allemaal gebeuren? ?
bischero zegt
@Esprit_de_Flandre: trucks divisie is een lastige. Daimler lijkt me onwaarschijnlijk ivm marktdominantie in EU, paccar zou kunnen ivm specialties en Volvo zou een gat vullen met Scania in dezelfde specialties niche waar Paccar niks heeft (in de EU). Maar het zijn EMEA brands, daarbuiten bijzonder klein. En coach kan daarbij nog een rol spelen. Hmm. Interessante trigger maak je los ?
Esprit_de_Flandre zegt
@bischero: Net omdat het EMEA’s zijn, lijkt me dat Dongfeng of Geely zeer geïnteresseerd zouden zijn…
rufctr01 zegt
De meeste mensen blijven het toch maar sponsoren door lekker gedachteloos in een VAGje te blijven tuffen.
Het is en blijft gewoon een maffia bedrijf die maar 1 ding wil: ten koste van alles en iedereen de grootste worden.
lekkaah zegt
@rufctr01: Geef de fabrikant maar de schuld.. Het was natuurlijk altijd al duidelijk, nu het dieselschandaal “bekend” is geworden is dat nog steeds niet terug te zien in de verkoopcijfers.. Beetje net als dat, na het facebook schandaal “bekend” werd, niemand z’n facebook verwijderde, of überhaupt minder ging gebruiken.. Maar wel massaal ‘verontwaardigd’ tegen de sleepwet stemmen..
Je zou dus ook kunnen stellen: wij verdienen dit, niemand die het interesseert..
loserboi932 zegt
@lekkaah: ik heb geen facebook en heb nooit vag gereden. Dus ja. Die mensen zijn er ook. En zelfs een gratis nieuwe Touareg zou ik afwijzen. Ik houd van Engelse Money pits.
granlusso zegt
Tja, dat maakt het natuurlijk gecompliceerd voor VAG om Winterkorn aan te klagen. Ik geloof overigens ook dat VAG dat niet snel zal doen, al was het maar om mekaars hachje te redden.
Ik kan veel woorden vuil maken aan het uitstootschandaal, maar ik ben van mening dat we de oprechte (!) publieke opinie eveneens mee moeten laten wegen. Concluderend: we just don’t care. Paar Amerikanen die geld claimen omdat ze dat nu eenmaal gewend zijn bij schandalen en/of fouten, maar verder interesseert het niemand een hond hoeveel die auto’s nu echt uitstoten.
jorizzss zegt
@granlusso: het niemand wat interesseert? Wat dacht je van de fabrikanten die zich wel aan uitstootnormen heb gehouden (oneerlijke concurrentie etc). Weet zo niet welke merken dat dan zijn haha…
granlusso zegt
@jorizzss: Haha, het is natuurlijk speculeren, maar mijn gevoel zegt dat niet alleen VAG dit soort trucjes kent.
desjonnies zegt
Probleem is eigenlijk dat industrielanden als Frankrijk en Italie geen vuist kunnen maken tegen Duitsland, we hangen allemaal aan de rokken van Frau Merkel.
De Duitse industrie lacht zich rot, kan concurreren dank zij de Euro die voor hen ondergewaardeerd is, voor de Fransen en de Italianen ligt het precies andersom, die zitten gevangen in de Euro want ze zijn door hun dure Euro niet competatief en kunnen hun munt niet meer devalueren zoals vroeger.
nautique206 zegt
@desjonnies: misschien moeten ze in Frankrijk wat minder gaan staken
Jochen zegt
Ik zou er niet aan moeten denken om ruim 90% van mijn salaris te moeten missen als ik met pensioen ga.