It’s all about the zwaartepunt baby…
Een nieuw stukje autotechniek om over te kwijlen. De ruggengraat en het hart van de Toyota GT 86 en Subaru BRZ. Op het eerste oog ‘gewoon’ een aandrijflijn tot je bijvoorbeeld let op de hoogte van het motorblok. Deze komt amper boven de voorwielen uit. Dat, lieve lezer, is waarom de GT 86 ook op zijn standaard kruiwagenwieltjes zo lekker de bocht om kan. Want dat kan ‘ie!
Hoge bochtsnelheden waren niet direct Toyota’s insteek bij het ontwerpen van deze nieuwe rwd coupé. Extreme bestuurbaarheid en stuurgevoel juist wel. Een auto die gretig de hoek om duikt en met een kleine aanmoediging de billen naar buiten zwaait.
De GT 86/BRZ zwaait en danst als een van de beste, juist ook bij controleerbare snelheden. Ondertussen gebruikt de auto een efficiënt maar vrij eenvoudig onderstel. Een licht verbouwde McPherson veerpoot, een fusee die ‘in’ het wiel zoals we zo graag zien. Achterwielaandrijving en achter natuurlijk ook spiraalveren met zelfs dubbele draagarmen. Gezien de bevestigingen kunnen toekomstige eigenaren bovendien hun lol op met het aanpassen van camber en/of coilovers (schroefsetjes).
Helaas moet dit feestbeest in Holland belastingland wel zo’n €40k gaan kosten. Toyota lijkt er meer in te zien de coupé hier als ‘semi-premium’ te verkopen dan als budget-racer. Misschien verdienen ze er zo meer mee, een extra schrale 20k euro racer zou juist veel mensen gelukkig maken. Dan toch maar wachten op zeldzaam nette tweedehandsjes? (via ft86club.com)
Flamingo zegt
deze auto is zo vet, wanneer gaan jullie die testen?
is dit ding leuker als een Honda s2000 bijv?
norge zegt
Enige concurent die ik weet is een 1 serie coupe ,wat kost tie ook al weer?
Jochempie zegt
@norge: Nou ja, qua snelheid laat die de GT86 natuurlijk staan. Is de Hyundai Genesis Coupe of de 370Z niet een beetje een concurrent? Of anders een MX5 2.0? Hmm die vallen eigenlijk net buiten de categorie van de GT86..
Revvji zegt
@Jochempie: Ik denk dat de MX-5 nog het dichtst in de buurt komt. Genesis Coupé en 370Z zijn iets te zwaar gemotoriseerd om concurrenten hiervan te zijn denk ik, net als de 1-Reeks trouwens (hoewel het bij de Einser afhangt van de motor die je erin legt). Maar op basis van hetgeen ik er al van gezien en gelezen heb, zal deze toch een geval apart zijn. Een echte rijdersauto zonder alle fancy stuff.
Megakix zegt
@Jochempie: 120i…170Pk…gaattet niet halen hoor..
Jochempie zegt
@Megakix: Haha ja als ik aan een 1-serie coupé denk, denk ik automatisch aan de 135i ;) Nee, een 125i zou nog een beste bak tegengas kunnen leveren!
bruinbeer zegt
@Jochempie: ik denk dat de Subaru BRZ wel een concurent is :)
Jochempie zegt
Wauw, hier wil ik voor sparen!!
johanw zegt
een s2000 is een ander concept. allereerst een cabrio en een van de meest geweldige motoren zit daarin ooit gemaakt.
kapje open en doorjagen tot 9000 toeren…dan waan je je echt in een formule auto.
dit is ook een mooi concept, maar anders.
dragspert zegt
@johanw: hij krijgt ook pas vermogen bij 6000 toeren… Zo bijzonder is het allemaal niet.
johanw zegt
@dragspert:
duidelijk nooit in een s2000 gereden? anders zeg je zoiets niet.
hij krijgt nog een extra boost bij zo een 5200-5500 toeren….daaronder heeft hij al meer vermogen dan de meeste standaard autos.
personen vergissen zich vaak, er gebeurd niets onder dat toerengebied maar dat komt puur door het geweld wat je meemaakt als de kleppen vol open gaan staan. En vergis je niet…niet speciaal? ga eens na wanneer de s2000 op de markt kwam…. en kijk wat andere merken hadden? niet voor niets is de s2000 motor meermaals uitgeroepen tot engine van het jaar!
ik heb zelf de laattste twee civic type R gereden, beide zo een 3-4 jaar lang en heb ook S2000 meermaals gereden, dus zuig dit ook niet uit mijn duim.
Deze Toyota is ook zo een auto, gefocust op de rijder en niet puur op pk’s etc maar het totaalplaatje is belangrijk en daarom is zo een Chris Harris lyrisch over zo een auto, net zoals men was en nog steeds is over de s2000. De S2000 wordt nu al een klassieker genoemd…wie weet is eenzelfde voor deze auto van toepassing over 15-20 jaar.
Flamingo zegt
Harris die m test mooi filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=romf-G6CZ7g
mout zegt
@Flamingo: Whow. Dat filmpje vertelt écht het verhaal van de passie achter deze auto. Schitterend.
breakingpoint zegt
En wat zou dit speelgoed gaan kosten in België?
En wordt deze goedkoper dan de Subaru? of net niet?
Megakix zegt
Voor de leuke auto’s zijn wij nederlanders aangewezen op de 2e hands markten (duitsland, belgie etc..). Simpelweg te droef voor woorden.
@Alwood :waarom willen ‘wij’ de fuseekogel IN het wiel gemonteerd zien ?
Alwood zegt
@Megakix: oh, draaipunt zo dicht mogelijk bij het midden van het wiel maakt sturen beter :) ongeveer…
dennisr zegt
@Alwood: is dat niet bij vrijwel alle auto’s het geval? IN het wiel..
Alwood zegt
@dennisr: bij de ene auto zit ‘ie er in ieder geval beduidend verder in dan bij de ander… Hangt er net vanaf hoeveel moeite de fabrikant in het ontwerpen van de naaf heeft gestoken.
ytrewq zegt
Ik heb net geprobeerd een tip te sturen, maar de computer ging raar doen. Dit was de tip, misschien kunnen jullie er wat mee…
Het quattro concept van audi gaat niet in productie. Het project zou niet haalbaar zijn omdat er carbon, aluminium en magnesium gebruikt wordt.
lincoln zegt
leuk ding voor 23.000 Dollar ..
zion88 zegt
@lincoln: zo weinig ?
kaasboerin zegt
@lincoln: 23k dollar zegt u? Mooi.. http://www.chevrolet.com/camaro-performance-car/
lincoln zegt
@lincoln:
dat schat ik zo .. weet natuurlijk niet zeker ..
jobh zegt
ja dat is het voordeel van een boksermotor
The360box zegt
Dacht even een ‘Advertorial’ te hebben gelezen
Jantje_555 zegt
waarom wordt er in de titel alleen verwezen naar het afkooksel van de BRZ?
Waarom Subaru’s 40k euro BRZ gewoon heerst had er moeten staan!
of beide mag ook.
Jesper zegt
@Jantje_555:
Afkooksel van de BRZ? Get your facts straight!! Dit is een Toyota project van meet af aan, waarvan Subaru bij eerste benadering helemaal niks van wilde weten maar toen het er op ging lijken toch weer terugkrabbelde. Dat er een boxer in ligt betekend niet dat het per definitie een gerebadgede Sub is. Sterker nog, het merendeel van de techniek in dat motorblok is van Toyota-makelijk.
akrapovic zegt
Hele leuke auto, maar standaard vind ik hem toch net iets te saai en met aanpassingen is het meteen een sjonniebak
johanw zegt
dat filmpje met chris harris….geweldig.
ja die japanners kunnen (als ze het doen) echte rijders-autos maken. net als de s2000 is dit ook echt een pareltje wat dat betreft…kijk hoe hij dat ding met speels gemak door de bochten laat glijden, dat doen weinig autos in die klasse na.
speedie zegt
Alsof dit het ei van Colombus is…glijden door de bochten is snelheidsverlies en extra bandenslijtage. Het gewicht ligt te veel op de vooras. De enige echte oplossing is nog altijd middenmotor. Misschien goed voor een paar spectaculaire rondjes maar langer ook niet.
bjr1983 zegt
Eindelijk weer een fabrikant die het snapt: Niet het meeste vermogen, niet de hoogste topsnelheid, maar een auto puur voor de fun! Zó hoort het. Was al bang dat dit soort auto’s aan het uitsterven waren. Hier word ik er hebberig van!
G-Ammo zegt
Oh echt heerlijk :D
Hupke zegt
Dit lijkt me geen 40k waard te zijn.
Voor 40k heb je een wagen met meer panache of een racer die een stuk meer kan (eventueel 2dehands).
Er zijn natuurlijk altijd gekken dus je zal dit wel zien maar het is de duur om de nieuwe civic of supra (en die was al niet super goedkoop) te zijn.
johanw zegt
@dragspert
zo bijzonder is het niet?
een s2000 kwam op de markt wanneer? ja juistem….niemand van de andere fabrikanten kon zoiets destijds neerzetten en nog steeds is het uniek. En onder de 5200-5500 toeren is er al meer dan gemiddeld trekkracht in totaliteit. Als je zoiets zegt, er gebeurd niets onder de 6000 toeren heb je klaarblijkelijk nooit in zo een auto gereden. Waarschijnlijk zal je maar roepen JA echt wel….maar als je daar echt in gereden hebt dan weet je wel anders. Personen zeggen vaak er gebeurd niets, want er komt gewoon een grote geweldsexplosie naar voren bij 5500 toeren die ongeevenaard is in een productieauto. Ik kan het wel weten want heb zelf de laatste twee Civic Type R’s beiden zo een 3-4 jaar bereden en de s2000 ook meermaals
dat deze motor zo uniek is, blijkt ook wel dat deze motor 5 jaar achtereen engine of the year heeft binnengesleept….ben jij dan van mening dat dit niet speciaal is? deze auto leverde 12 jaar terug 120 PK per liter, een wereldrecord onder atmosferische motoren….de S2000 wordt nu al als klassieker genoemd …niet voor niets dat autobladen bij zijn afscheid nog hele stukken aan de s2000 besteed hebben en treuren dat er geen opvolger komt.
deze toyota is ook puur gemaakt op de rijders…niets veel pk’s op papier, zwarte auto en slechte wegligging…nee veel plezier voor een betaalbaar budget…niet voor niets dat Chris Harris de supercar koning hier zo enthousiast over wordt.
hasjwandje zegt
voor 40k gaat dit een zeldzame verschijning worden in nederland. Het is overigens ook een belachelijk bedrag! in Amerika zal hij rond de 25 a 27k in Dollars gaan kosten!!!!
Ik koop dan liever een Megane RS 265. Betere 0 tot 100 en zal in de bochten ook niet veel onderdoen voor de BRZ. en dan hou je nog een slordige 5000 euro over voor benzine :D
desoper zegt
@hasjwandje: inderdaad, zelfs de meeste verstokte Toyota-fanboy zal begrijpen dat 40k gewoon veel te veel is. Al zullen ze hier anders beweren, 99% van laatstgenoemde groep zal dit bedrag er nooit voor neertellen.
V-Power zegt
@desoper: Dan bij deze even een reactie van een verstokte toyota fanboy. De prijs voor een Celica T-Sport was 10jr geleden € 38.000,- . Slechts 2.000 minder als de GT-86. En ook deze werden (welliswaar in kleine aantallen) verkocht. Ik als (verstokte) toyota fanboy kan nu voor redelijke prijzen op zoek naar een nette gebruikte, zonder dat alle petjes figuren er met hun pootjes aan hebben gezeten. Want die kunnen slechts de ‘gewone’ betalen die je nu voor 6.000,00 euro op de kop tikt. Exclusiviteit: voor mij geen probleem. En over een paar jaar zoek ik gewoon een jong gebruikte, lijkt me een fantastische machine namelijk :).
GT4Ever zegt
Mooi, nu dit ding af is wordt het tijd om een opvolger voor de MR2 en de Supra te maken!
Wel goed om te zien dat Toyota eindelijk weer echte auto’s durft te maken. Nu hopen dat de andere fabrikanten dit voorbeeld opvolgen!
TSI-tje zegt
@GT4Ever: Uh… Ik hoop met je mee. Maar is het niet Toyota/Subaru die ‘volgt’ ? Of zie jij dit als een initiatief nemen ?
TSI-tje zegt
Ook de techniek van deze Toyaru is dik in orde ! Maar de prijs hier in Nederland….. 40K….. ex. opties…..:shock:
Het is echt wel een auto met de ‘juiste’ ingrediënten. Mooie techniek, achterwiel aandrijving, Coupé (altijd goed, van gelijk welk merk dan ook), Toyota/Subaru betrouwbaarheid (waarschijnlijk). Maar met een dergelijke prijs zal hij net zo zeldzaam zijn als de Supra Mk.IV ben ik bang. Jammer…..
Mcvk zegt
@TSI-tje: Er komt slechts 1 uitvoering beschikbaar voor € 40.000,- deze is dan gelijk helemaal compleet met onder andere 17″ lm velgen, dagrijverlichting, xenon verlichting, climate en cruise control, navigatie, sperdifferentieel enz..
De enige optie die je kan kiezen is handgeschakeld of automaat! Voor de rest standaard helemaal compleet.
TSI-tje zegt
@Mcvk: Ik blijf bij m’n bovestaande commentaar. 40K vind ik nog steeds heel stijf voor een twee-zitter van dit formaat. Ongeacht hoe mooi de techniek is of hoe goed hij wel rijd. Heerlijke auto, begrijp me niet verkeerd. En ik zal een initiatief als dit, van gelijk welke fabrikant, toejuichen. Maar ik denk té beperkt toepasbaar voor dit geld en dat werkt geen hoge verkoopcijfers in de hand.
Nogmaals, jammer….
somebody zegt
Ooit met een Alfasud gereden??? Ook een laaghangende boxermotor voorin, en de remschijven aan de versnellingsbak in verband met het afgeveerde gewicht aan het wiel, en zelfs schijven op de achterwielen… en dat tussen ’72 en ’85….
TSI-tje zegt
@somebody: Ja, met een TI.. Heerlijke tuut, maar alleen jammer van dat goedkope Russische staal. Dat is het enige wat de meeste mensen herinneren van die auto. Ook al jammer….
bjr1983 zegt
@GT4Ever: Een nieuwe MR-2 zou super zijn, maar aangezien de 86 al als cabrio komt, ben ik bang dat ze dat niet gaan doen… Of weet jij meer?
hasjwandje zegt
zo juist heeft toyota de prijs in de UK bekend gemaakt 24.995 pond. even omrekenen en je komt op 29.995 uit. waar die extra 10k vandaan komt mag joost weten want dit ding heeft een bescheiden CO2 uitstoot van 160gr.
Kan nog lache worden in 2013 wanneer de BMP definitief weg is. Auto importeren uit duitsland 19% BTW erbij optellen nog wat kosten voor de administratie en zelf ophalen. Dan heb je een mooie BRZ / GT86 voor onder de 30k :D
desjonnies zegt
40K voor een wagen die veel plezier zal geven aan zijn berijder.
Een wagen die idd lekker licht zal zijn a la Alfasud de S2000 en zelfs de GC8 Impreza coupe’s
Een wagen die de topsnelheid van de BMW dikkerds niet zal halen.
Who cares?
Deze koop je om af en toe in de Ardennen, de Eifel, de Gorges du Tarn of de Pyreneeën te gaan gummen.
Kijk eens wat een 1 serie, Golf GTi of zoiets qua prijs doen.
Dit is een koopje. Zeker als u drie dingen van het optie lijstje van gelijk welke Duitse constructeur aankruist op het orderformulier.
En dit is een rijdersauto.
Voor mannen die hun borstkast niet scheren.
desoper zegt
@desjonnies: Voor mij levert een auto plezier als ik snel en comfortabel kan inhalen op een rechte provinciale weg in de avondspits.
Dat is in mijn ogen net zo goed een rijdersauto dan deze gt86.
Ik ben dan ook een man zonder borsthaar, die vooral naar de Eifel gaat om te fietsen (regelmatig tot ergernis van zogenaamde GT-coureurs).
roadrebel123d zegt
Op het autosalon van Brussel stond er een bordje van Toyota belgium met een vanafprijs van 31000euro btw incl…
pikes83 zegt
@roadrebel123d: die belgen hebben weer mazzel dan wij nederlanders:-(
pikes83 zegt
@pikes83: meer bedoelde ik.
avdb zegt
It’s all about the zwaartepunt baby…
wat was er eerst? de auto of deze kreet? zonder de auto tekort te willen doen, komt het mij voor dat de kreet bij de auto gezocht is. De bouwstenen voor de auto zijn niet nieuw. Geheel des Subaru’s.
Dan nog wat te zeuren: waar zitten die spiraalveren dan? Niet rond de schokdempers in ieder geval, want dat zijn schroefveren. De tijd dat autobouwers met spiraalveren experimenteerden liggen ongeveer een eeuw achter ons (gelukkig).