Er is een reden waarom Toyota nauwelijks EV’s omarmt.
Automerken hebben telkens meer elektrische auto’s in het gamma. Als je extreem veel geld spaart, zou er een kans zich aan kunnen dienen dat je er eentje mag kopen. Want er worden te weinig van gebouwd vanwege chiptekorten.
Dat zorgt er dan weer voor dat je nauwelijks een goede prijs kunt krijgen voor die EV’s. Ergo: de mensen die moeten leasen kunnen overstappen. De rest moet blijven rijden in hun oude brikkie. In Nederland hebben we niet voor niets een oud wagenpark.
Consument
Een merk dat duidelijk nog niet vol inzet op die EV-rage is Toyota. Toyota heeft namelijk nauwelijks EV’s in het gamma. Nu zijn er mensen die denken dat het een ernstige fout is van de Japanse autobouwer. Maar het is wel Toyota, een zeer groot en succesvol bedrijf waar heel veel slimme mensen werken. Volgens Toyota wordt het aanbod van Toyota alsnog gevormd door de vraag van de consument en de consument wil het simpelweg nog niet. Althans, niet allemaal.
Volgens Toyota zijn elektrische auto’s namelijk (nog lang) niet zaligmakend. In Nederland is het ideaal. We hebben bijvoorbeeld uitstekende wegen, een groot laad-netwerk en veel fiscale voordelen om een rijdend scheerapparaat te rijdend te houden.
Toyota heeft nauwelijks EV’s, ze komen er wel
Echter, dat gaat zeker niet op voor alle landen. Volgens Toyota zijn hybrides nog steeds nuttig in omgevingen waar laden nog best lastig kan zijn. Daarvoor is Toyota aan het kijken naar andere oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan synthetische brandstoffen en – daar is ‘ie weer – waterstof.
Dat wil overigens niet zeggen dat Toyota totaal geen elektrische auto’s in het gamma heeft. De volledig elektrische bZ4X is een medium elektrische crossover en er komt een elektrische CH-R-esque auto bij. Daarnaast heeft Toyota de Mirai op waterstof. Toyota investeert ook flink in elektrische auto’s, maar zal uiteindelijk niet compleet overgaan tot elektrische auto’s. Ongeveer een derde zal uiteindelijk elektrisch zijn in 2030. Niet ambitieus, wellicht wel realistisch.
Via: Reuters.
MetalLaires zegt
Ben het met toyota eens. De wereld gaat verder dan de nederlandse grens.
Ik zag van de week nog een filmpje op youtube over een mercedes in africa die een miljoen kilometer had gereden. Tank was vervangen door jerrycans maar het ding reed nog. Ook kan je elke surinamer, marokkaan indonesier etc vragen over groten delen van de thuislanden waar EV absoluut nog niet aan de orde is. Het is dus niet zozeer de ver-van-mijn-bed-show, je kan het gewoon hier op straat om je heen vragen.
Er is voorlopig geen plaats voor EV in de grootste delen van de wereld. Dus volledig overgaan naar electrisch lijkt mij dan ook onlogisch.
Ik snap niet waarom er niet gewoon meer op hybride wordt ingezet, dat is iets wat wereldwijd veel beter te regelen valt dan dat EV verhaal.
faalhaas zegt
Eigenlijk is een EV veel effectiever in dat soort landen. Korte afstanden en lage snelheden en “simpele” techniek. Een betaalbare Toyota eAvanza oid.
Maar fabrikanten verdienen daar niks aan en maken liever een soort fancy ecologische iPhone van 3200 kilo.
dawwg zegt
Ehhh, nee, de afstanden zijn daar juist groter, het besteedbare inkomen veel lager en dus is er helemaal geen markt voor veel te dure & zware EVs; laat staan ondersteuning ervan door dealers.
alfa147ti zegt
Ik zou me eens verdiepen in de techniek van de auto en dan zie je dat een EV waardeloos is in dat soort landen, of hebben ze daar allemaal een studie gedaan aan de MTS of HTS ga er maar naar toe om te kijken hoe de mens daar leeft.
frank2b zegt
Volgens mij is een EV eenvoudiger van opzet dan een brandstofauto. En alles wat je nodig hebt om op te laden is een stopcontact.
Ik zie het probleem niet.
alfa147ti zegt
Wat dag dacht van regel apperaten en computers die in een EV zitten, ik zeg niet dat ik het beter weet maar in deze tak verdien ik wel me geld.
faalhaas zegt
Wil je een Dacia Spring achtige complex noemen?
Ik ben er genoeg geweest, en je staat er verbaast van hoe we hier soms achterlopen op bepaalde onderwerpen. Het is niet alleen maar vliegen etende kindertjes en rijstvelden met houten karretjes.
De grote afstanden die men noemt is voor het hele land, maar je hebt er niks aan als je op een dag max 150km maar kan rijden omdat je niet harder kan.
herve11f zegt
Fabricanten verkopen meestal niet in vele van die landen. Het gross van die bevolking koopt onze occasie’s.
koeberg zegt
Natuurlijk hebben Afrika en Indonesië ook auto’s nodig. Maar je kunt je afvragen of in een bedrijf waar winstmaximalisatie de eerste prioriteit heeft het zinvol is om je te richten op markten waar men veelal jouw product toch niet nieuw kan veroorloven.
Dr.Dre zegt
@ Koeberg, dan ben jij nog nooit in die gebieden/ landen geweest, kortzichtige reactie, Toyota is in dat soort landen vaak marktleider met betaalbare producten al dan niet in joint-ventures (Kijang in Indonesië) en worden gewoon nieuw gekocht/verkocht al betreft het andere producten qua auto zoals wij ze kennen.
herve11f zegt
Was een van de eerste gebouwen in Dubai niet de Toyota building? Dat zegt toch al iets, niet?
erwh zegt
Ik heb lange tijd in Kazachstan gewoond en daar is de EV aan een snelle opmars bezig ondanks dat het land enorm uitgestrekt is en de Kazachen de Toyota Landcruiser (Prado/200) en Lexus LX570 als de ultieme vierwieler zien. Belangrijkste reden is dat elektriciteit daar bijna gratis is vanwege de grote gasvoorraad. Dus juist voor de eenvoudige man die nu met een oude Lada Niva op LPG rondrijdt is zo’n (Chinese) EV een uitkomst.
crashingduke zegt
1989, toen Toyota nog twee en een halve sportwagen in het gamma had. En wat is zo’n Supra mooi.
gilettelubbers zegt
Zelfs in Nederland rijd ik liever een hybride dan een EV. Er zitten momenteel nog te veel nadelen aan waardoor je toch beperkter bent
pomoek zegt
Onzin. Echt totale BS. De hybride heeft ook een laadpaal nodig om ‘m op te laden. Anders rij je elektrisch op benzine. Beetje zonde. En ja. Zo’n laadpalen infrastructuur zal ingewikkeld zijn. Maar wat dacht je van het opzetten van een waterstof infrastructuur? Die is zelfs in Nederland r”k.
Het is gewoon luiheid. Het hoeft niet dus doen we het niet. Nee, de ev is niet zaligmakend maar met auto fabrikanten als Toyota gaan we het in ieder geval niet redden.
rikus zegt
Ja hoor. Pure luiheid. Daar staan ze bij Toyota ook om bekend. Het is lui volk.
Ze hebben gelijk ook, waarom al bouwen terwijl het nog niet (goed) verkoopt. We kunnen nog lang genoeg genieten van die electro meuk. Ik vind het wel mooi dat het merk niet als een mak schaap achter de rest aanloopt.
maotje zegt
Mak schaap of niet. Uiteindelijk zullen ze toch moeten om na 2035 ook in europa autoverkoop te willen behouden.
Dus je kan het noemen als mak schaap achter de rest aanlopen. Maar je kan het ook zien als ontwikkeling en mogelijkheden.
racemees1 zegt
Schoolvoorbeeld van een vervelend kereltje.
redbeams zegt
Lariekoek…een hybride heeft helemaal geen laadpaal nodig…een plug-in weer wel…iets beter je huiswerk doen voordat je wat roept.
pomoek zegt
@redbeams: klopt. Maar dan rij je dus op dinosap en niet op potentieel duurzame energie.
Dr.Dre zegt
@Pomoek, ben jij daar weer met jouw aversie wat betreft Toyota en waterstof? Nooit bedacht dat er wel eens een groter plaatje bedacht is door Toyota? Dat de Mirai meer is als een voertuig op waterstof maar dat Toyota ook inzet op de verkoop van stationaire brandstofcellen (waar je een tankje waterstof gewoon heen brengt als het nodig is) en de Mirai mede een marketing tool is om aan te geven hoe ver Toyota op dit gebied is.
In tweede en derde wereld landen is elektrisch laden voorlopig nog geen zegen (soms ben je al blij dat er 24 uur per dag/ 7 dagen per week stroom voor je huishouden is) en als fossiele brandstof echt nijpend gaat worden qua beschikbaarheid moet je toch wat. Luiheid van een fabrikant? Ik denk dat Akio Toyoda binnenkort bij jou aan de lijn hangt met een fantastische baan om zijn gehele R&D en verkoop- en marketing afdelingen wakker te schudden.
pomoek zegt
@dr.dre: geen aversie hier wat Toyota betreft. Sceptisch als het gaat over waterstof zeker. Eens dat de Mirai niet meer is dan een marketingtool. Ik snap ook wel waarom.
Dat elektrisch laden in 2/3 van de wereld geen zegen is: zeg maar gerust 100%. Maar je moet toch wat. Als de beschikbaarheid van fossiele brandstof nijpend gaat worden? Volgens mij zitten we al midden in die nijpende situatie.
Waterstof heeft zeker een toekomst. Maar zelfs in het meest optimistische scenario duurt het nog jaren voordat waterstof ook echt een valide alternatief is voor de accu.
En uiteraard is de accu niet zaligmakend en kleven er veel nadelen aan. Maar het probleem is nu. En we hebben geen goed alternatief. En je moet toch wat.
cdlop01 zegt
Wat een onzin verhaal weer van Autoblog, Toyota zet vol in op EV’s, de solid state accu is 2 wkn geleden gepresenteerd, geen enkele aandacht voor in de pers. Toyota is succesvol omdat ze zeer zuinig zijn, ook de EV, 10 jaar garantie, onverslijtbaar. Dat verkoopt, wereldwijd, inmiddels nr 1 ook in Nederland.
dawwg zegt
Ehh, nr 1 in Nederland ? Dacht het niet: https://www.kentekenloket.nl/meest-verkochte-autos-van-2021/ en https://www.autoblog.nl/nieuws/autoverkopen-2022-dit-waren-de-bestsellers-tot-dusver-3331368
cdlop01 zegt
Tot 17 juni deze mnd stondToyota net voor Kia, ongetwijfeld dankzij de Aygo X….
Variomatic zegt
Marktaandeel Toyota in Europa is maar 6.5%
Dutchdriftking zegt
Klinkt niet onlogisch.
simonbv zegt
De titel van het artikel is een vraag, en probeer het antwoord te vinden in de tekst. Het enige was ik lees is dat volgens Toyota Ev’s niet zaligmakend zijn. Had dit niet wat meer onderbouwd kunnen worden.
redbeams zegt
Energietranstitie is het toverwoord maar de infrastructuur voor zowel ev als waterstof is nog lang niet gereed (wereldwijd)
frank2b zegt
Deels is het de wet van de remmende voorsprong: Toyota is wereldleider op het gebied van hybride techniek.
Daarnaast speelde Japanse overheid een rol in Toyota’s merkwaardige fascinatie voor waterstof in personenauto’s. De grootste automarkt ter wereld, China, ging ondertussen vol aan de EV. In Europa en de VS is de H2-infrastructuur ook bijna geheel absent. En daar sta je dan met je foute keuze.
Tenslotte is Toyota huiverig voor de Li-Ion batterijtechnologie. Niet voor niets past ze in haar hybriden vooral de NiMH-technologie toe: die is bedrijfszekerder en minder ontvlambaar. Vandaar dat Toyota inzette op de solid-state accu. Maar die lijdt dan weer aan de 80/80 regel: 80% van het werk kost 80% van het budget, de laatste 20% van het werk kost die andere 80% van het budget.
In de tussentijd komt Toyota dan met de BZ-lijn. Je moet toch wat….
Hopelijk breekt die solid-state accu binnenkort door. Dan wordt het interessant.
HelldogBE zegt
Er klopt iets niet aan je wiskunde. Het Pareto-principe wordt vaak met de 80/20 verhouding gebruikt, maar hoeft niet exact zo te zijn. Je kan stellen dat je met 20% van de rijervaring ook binnen enkele seconden van Max’s rondetijden kan komen (wat eerder 95-98% van het resultaat is ipv 80%).
frank2b zegt
@HelldogBE: er is niet mis met mijn wiskunde Helldog.
Het 80/80 principe verklaart waarom projecten 160% van het oorspronkelijk toegekend budget vereisen.
Het is wél een beetje jammer dat ik je dat moet uitleggen. Verknoeit de grap een beetje.
HelldogBE zegt
Sorry dat de grap verpest is, maar blij dat ik iets bijgeleerd heb op zondag ;-)
Stellantis rules the sky zegt
Heel slim van Toyota, doet Stellantis ook: (west) Europa wordt emissie vrij, Amerika wellicht ook, dan wel grote gedeelten, maar er zullen ook landen en zelfs continenten nog lange tijd afhankelijk blijven van fossiele mobiliteit en daar wil je ook auto’s verkopen.
CL65 zegt
Omdat de wereld groter is dan Oslo en San Fran.
frank2b zegt
@CL65: Zeker. Je hebt bijvoorbeeld ook China nog.
flow82 zegt
Ik woon in Indonesië. Toyota is mede dankzij de lage belastingen op dit aziatische merk zeer populair. Een nieuwe Toyota HR-V kost hier rijklaar c.a €23.000,-.
Aangezien er ongeveer op iedere hoek van de straat een Pertamina tankstation zit en de benzineprijs voor een liter RON90 c.a. €0,48 kost, zie ik de transitie naar electrisch rijden niet zo snel gebeuren.
Sterker nog, in plaats van electrisch rijden fiscaal te bevorderen heeft de overheid hier extra belasting op electrische auto’s gezet. Want luxeproduct. Dus voor een Tesla model 3 betaal je hier bijna een ton in Euro!
Daarnaast is er nagenoeg geen laadinfrastructuur aanwezig. Laden gaat over het algemeen via het normale stopcontact thuis. Kortom, electrisch rijden is hier voor de happy few en verre van praktisch. De eerst komende 20-30 jaar zie ik die transitie hier niet gebeuren.
frank2b zegt
Wat kost een Renault Twizzy daar? Of een Carver?
flow82 zegt
Die zijn hier niet te koop… 😂
flow82 zegt
Op dit moment zijn er c.a 5-10 eletrische modellen te koop. Waaronder dus Tesla’s, maar ook Porsche Taycan. Het enige andere “betaalbare” model is een Hyundai Ionic 5, die c.a. €48~53k kost. De Mini Electric is hier binnenkort ook verkrijgbaar, maar de prijs is hiervan nog niet bekend, al verwacht ik dat die stevig zal zijn daar de normale ICE Mini’s ook behoorlijk prijzig zijn door de belastingen.
Redrum zegt
Tja, import tax. Is in Thailand ook zo. Een “domme” BMW 318d voor 100K….
Zegt natuurlijk meer over de kortzichtigheid van de overheid maar in Thailand is het tij toch wat aan het keren.
martijnev zegt
De voornaamste verklaring is waarschijnlijk dat Toyota de wereld als afzetmarkt heeft, en hun platforms met name voor deze ’global’ verkoopmarkten ontwikkelt. In veel delen van de wereld, waar Toyota heel veel auto’s verkoopt, moet de transitie naar zero emission voertuigen nog vanaf nul beginnen. Het is geen goed excuus, maar geeft wel aan waar Toyota’s focus op ligt: de wereldmarkt in handen houden.
Svenska II zegt
Wet van de remmende voorsprong…
Veel fabrikanten MOESTEN snel aan de PHEV en BEV, vanwege torenhoge boetes van de EU aangaande de CO2 uitstoot. Toyota niet. Bij veel (Duitse) merken is het ook een afterthought natuurlijk, vooral de PHEVS. Elektromotoren erbij, accu’s in de kofferbak, en gaan. Een zichzelf respecterende merk als Toyota zal dit soort noodsprongen nooit doen natuurlijk…
maotje zegt
Uiteindelijk zullen ze toch ook om moeten om verkoop in europa ook na 2035 te behouden. Ook in in de vs zullen staten volgen. De vs en europa zijn verantwoordelijk voor de grootste vraag naar autoverkoop.
frank2b zegt
@HelldogBE: er is niet mis met mijn wiskunde Helldog.
Het 80/80 principe verklaart waarom projecten 160% van het oorspronkelijk toegekend budget vereisen.
Het is wél een beetje jammer dat ik je dat moet uitleggen. Verknoeit de grap een beetje.
Diesel Rocks zegt
Nederland ideaal voor EV? Integendeel. In verhouding misschien wel een van de minst slechtste EV landen. Maar je zit met een EV nog altijd opgescheept met een beperkte mobiliteit. Je bent gebonden aan plaats en tijd.
EV rijden lijkt dus meer op reizen met de trein, je moet het vooraf plannen als je redelijke afstanden wilt maken. Persoonlijk geloof ik meer in vrijheid, vandaag spontaan naar Parijs willen rijden, en bij aankomst nog zo fit zijn om er nog een paar honderd kilometer achter aan te plakken, zonder dat ik met dichtgeknepen billen een stopcontact moet zoeken en uren verplicht netflix op mijn telefoon moet kijken in de hoop dat de batterij niet ontploft tijdens het laden.
EV rijders beweren altijd dat het geen probleem is, gewoon jezelf aanpassen aan de auto. Nou, dat is dus precies het probleem, dat wil ik niet. De auto staat in dienst van mij en niet andersom.
frank2b zegt
Ik snap je punt. Voor een langeafstandsrit zal dit spelen hoewel velen dat ook in de praktijk vinden meevallen. Voor dagelijks gebruik geloof ik dit argument echter niet.
Ik kan ivm de kostprijs van de wagens geen EV bezitten, maar rijd wel eens een EV via DriveAmber. Heeft me wel eens gered als de NS (weer) haar afspraken niet nakomt. En het viel mij juist op hoe soepel het allemaal gaat: je boekt een auto, ontkoppelt van de laadpaal en gaat rijden. Bij terugkomst koppel je ‘m weer aan en klaar is Kees.
Voor zo’n woon-werkrit van in totaal 100km geen probleem, na een uurtje of twee is de wagen weer helemaal opgeladen en klaar voor de volgende bestuurder.
Ik kreeg een i3 mee. Op de navigatie van de i3 zie je de locaties van de beschikbare laadpunten. Dan valt op hoe ontzettend veel locaties er al zijn inmiddels….
maotje zegt
Puur uit intresse. Hoevaak rijd jij spontaan naar Parijs op jaar basis?
cdlop01 zegt
Tot 17 juni deze mnd stondToyota net voor Kia, ongetwijfeld dankzij de Aygo X….