Afgelopen week kwam de eerste aflevering van de langverwachte Amazon-serie online. Eigenlijk heb ik alleen maar positieve reacties gelezen, maar is dat wel terecht?
Nee, volgens mij niet. De eerste aflevering was echter wel heel vermakelijk. De heren zijn bizar goed op elkaar ingespeeld en weten in elke situatie een gevatte grap te maken, zoals eigenlijk alleen Britten dat kunnen. Daarnaast zijn de filmbeelden van uitzonderlijke kwaliteit, als autoliefhebber is het gewoon heerlijk om naar al dat rubbergeweld te kijken. Het is waarschijnlijk nog mooier gefilmd dan Top Gear. Het schijnt zelfs dat een aflevering gemiddeld 5,2 miljoen euro kost om te maken. Dat is het viervoudige van hetgeen de BBC stuksloeg. Geen verrassing dat de openingsscène echt episch was.
Maar wat is er dan mis, zo hoor ik je denken. Nou, het is natuurlijk schaamteloos dat de show totaal niet vernieuwend is. Sterker nog, alle items zijn ‘gejat’ van de BBC. Nou waren dat ook hun eigen items, die ze in hun tijd bij de Beeb (deels) zelf verzonnen hebben, maar dan nog. De BBC is inmiddels gewoon verder gegaan met dat TopGear-format, wat uiteraard hun goed recht is. Niet succesvol, maar dat terzijde.
Waarom bijna exact hetzelfde format gebruiken, in plaats van echt iets nieuws te doen? Het is een dikke fuck-you richting de BBC, maar het is tevens een enorm zwaktebod. Denk aan: een eigen track waar rondetijden worden vergeleken, een stukje met nieuwsitems die worden besproken, een vergelijking van drie supercars (al dan niet op een circuit), een stukje met bekende acteurs, een eigen coureur die de vergelijkingen doet, etcetera. Echt alles was gekopieerd, bizar! Hooguit waren de betreffende items iets bijgeschaafd, wellicht onder toeziend ook van enkele juristen. Maar het bijpunten van die onderwerpen was blijkbaar het enige stukje originaliteit in het maken van deze duurbetaalde serie.
Al vergeet ik nog een belangrijke eigenschap van ‘The Grand Tour’, elke aflevering wordt namelijk uitgezonden in een ander land. Hence the name. Leuk bedacht, maar die mobiele studio is natuurlijk ook iets wat Clarkson, Hammond en May al eerder hebben gedaan met de TopGear Live events die men jarenlang over de gehele wereld heeft gepresenteerd. Juist, dat was ook in samenwerking met de BBC. Is dat iets om trots op te zijn? Nee! Maar is The Grand Tour een leuke serie om te kijken? Jazeker!
Design_Driven zegt
Beter goed gejat dan slecht bedacht?
vondudenstein zegt
@sketcher: al was top gear einde rit soms ook te slecht voor woorden :P Met hier en daar nog steeds absolute hoogtepunten.
Verder wel eens denk ik. De grand tour en dit trio komen met het jatwerk wel weg. Voelt niet heel irritant of iets dergelijks. Fingers crossed dat het niet TE flauw wordt.
profiel zegt
Wees blij man.
poekoek zegt
Ik vond het studio gedeelte juist erg geforceerd overkomen. Daardoor niet echt leuk. De opgenomen beelden met de auto’s waren wel weer ouderwets genieten!
87sandyd zegt
@poekoek: dat hele studio gedeelte mogen ze afschaffen. De grappen zijn ingestudeerd (of dat vermoed ik, maar dat zegt al genoeg), het publiek lacht hartstikke nep. Het is 1 geforceerde show.
Neem nou die celebrity-talk van afgelopen uitzending met Jeremy Renner die kapot viel op de grond. Die grap zag ik letterlijk en figuurlijk van mijlenver aankomen.
Die studio is leuk om de items aan elkaar vast te praten, meer moet je er ook niet mee doen.
niekie1999 zegt
@87sandyd: de grappen waren altijd al ingestudeerd, al sinds 2001
exevium zegt
@niekie1999: Beste ‘unscripted’ show!
Dimglor zegt
@poekoek:
Het samenspel met het Amerikaanse publiek was op sommige momenten echt irritant…
Zoals het “gevecht” met het publiek.
Verder ook echt in your face gescript de bepaalde fragmenten in de studio.
De nieuwe piloot die de tijden neerzet is ook een irritante gozer.
Voor de rest was het wel gezellig thuiskomen.
Best vermakelijk as usual.
Vooral weer benieuwd naar de verschillende specials die zullen komen :-)
kilum zegt
@dimglor: Ik denk ook dat ze dit alleen in Amerika kunnen doen. De rest van de landen zal het publiek niet uit van die meehobbelende zeekoeien bestaan. Dus waarschijnlijk worden dat de betere afleveringen wat betreft het studio gedeelte.
gitaarknul zegt
Ze zeggen het zelf ook ja: “we have poured everything we know and love about cars in this show”. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet deden bij de beeb, maar nu zonder de restricties van de bbc, maar echt wat ze zelf willen maken
sr20det zegt
Gisteravond heb ik het zitten kijken, ben het wel met je eens.
Maar als je je verstand op nul zet is het best vermakelijk.
thearchitect zegt
Waarom een goede formule veranderen ?
TGT is niets meer of minder dan Top Gear bij een andere zender
Ik had ook helemaal niet verwacht dat ze iets wereldschokkends anders zouden gaan doen.
bluemoon0092 zegt
Waarom iets veranderen wat al goed is?
fanboy zegt
@bluemoon0092: Nou, ik vond het met de nieuwe Top Gear eigenlijk wel verfrissend. Chris Harris ging helemaal op de detail in bij het reviewen van een auto. Ik dacht toen: “Oja, zo ging dat, gewoon een auto reviewen op z’n kwaliteiten en minpunten” In plaats van al die half-gescripte bullshit eromheen en bevoordeelde meningen.
bluemoon0092 zegt
@fanboy: maar dat is topgear altijd al geweest. Ben het wel met je eens hoor, maar ik hou juist van de oude topgear vanwege de humor.
fanboy zegt
@bluemoon0092: Ja dat klopt, en mensen willen ook geen verandering.
Maar ze hadden een kans om zich te vernieuwen, en dat hebben ze niet gedaan. Dus ik ben het eens met het artikel.
En ik zeg alleen maar, met de nieuwe Top Gear (zonder vervelende Evans), vond ik het fijn om weer een ouderwets goeie auto review te zijn. Dat vind ik leuker dan weer de zoveelste gescripte Top Gear challange (die ze nu allebei hebben natuurlijk).
Vroeger was het leuk, maar ik ben echt wel uitgekeken op dat eeuwenoude format. Ik vind het daarom leuker om op Youtube filmpjes van Chris Harris of vergelijkbare figuren te kijken.
dieselkameel zegt
@fanboy: Heb alle seizoenen van Top Gear. De eerste paar seizoenen zijn echt geweldig. Het ziet er misschien wat verouderd uit, maar qua humor en auto’s ook echt inhoudelijk testen is het onovertroffen. Toen ze merkten dat wanneer zij meer met humor (lees entertainment) gingen werken hun programma succesvoller zou worden, hebben zij dit ook gedaan.
Heb altijd van Top Gear kunnen genieten, helemaal wanneer het lekker politiek incorrect was. Het camerawerk is echt van top niveau en zou niet misstaan in een Hollywood film. De openingsscène van The Grand Tour vind ik ook prachtig. De muziek, het camerawerk en het moment dat alle 3 de heren bij elkaar rijden, prachtig.
Hier en daar wat vernieuwing is nooit verkeerd en is misschien nu juist ook wel op zijn plek. Weer iets meer richting het echte uittesten van auto’s en gadgets.
mashell zegt
@bluemoon0092: omdat dat de enige manier is om iets beters te krijgen.
subaru4ever zegt
Het was leuk om te kijken, maar weinig vernieuwend inderdaad. Daarbuiten is de “grand Tour test track” ook nog eens belachelijk slecht en vind ik de keuze van een NASCAR coureur best opmerkelijk.
Breinstein zegt
@subaru4ever: ik heb gehoord dat ene Schumacher eerste keus was, maar tijdelijk niet beschikbaar.
thearchitect zegt
@breinstein: Flauwtjes, zelfs voor een maandag..
kilum zegt
@subaru4ever: Eens, en daarnaast is het ook nog best een irritante vent. Die M2 waarmee hij rijd rijd letterlijk rondjes om dat Amerikaanse spul dat hij blijkbaar zo fantastisch vindt. Gewoon je mond houden en concentreren op een zo goed mogelijke ronde tijd neer zetten in plaats van dat gewauwel tussendoor.
tazmania zegt
@subaru4ever: want een NASCAR coureur kan niet sturen?
bassx zegt
@tazmania: Een NASCAR coureur werd door de heren zelf altijd afgeschilderd als tweederangs coureur.
dennisdd zegt
@subaru4ever: als ik het tijdens de uitzending goed begreep hebben ze hem er bij moeten nemen als wisselgeld.
Breinstein zegt
Ik vond de eerste uitzending toch tegenvallen. Gedragen zich nu nog meer als ‘popsterren’ en verder is het veel van hetzelfde. Ja de chemie onderling is uniek, de beelden schitterend en niet alles even serieus. Maar ook ik had graag net wat meer verandering gezien, daar waren ze bij Top Gear al aan toe en deze kans hebben ze ook gemist.
bartteeuwen zegt
Prima toch. En de SIARPC is verdwenen, wat op een eeg leuke manier kenbaar werd gemaakt.
thoisss zegt
Dit vind ik altijd allemaal maar loze klachten. Als het concept helemaal vernieuwd was staan er mensen te janken dat ze het oude concept liever terug hadden gezien en nu het bij het oude concept is gebleven vragen mensen waar de vernieuwing is. Komen we nooit vanaf
redneckdarian zegt
@thoisss: Inderdaad. Eigen coureur en eigen track kan dan misschien wel gejat zijn, maar het is ook gewoon de eerlijkste manier van vergelijken en daardoor de beste!
sportevo zegt
@redneckdarian: In mijn optiek is het niet eens gejat maar hebben de bedenkers het gewoon meegenomen. Alleen jammer (voor hun) dat de BBC waarschijnlijk het gebruik van een onbekende coureur juridisch heeft dichtgetimmerd en ze daarom geen ander soort ‘Stig’ kunnen gebruiken en er dus iemand met naam en toenaam gebruiken.
850t5r zegt
Tja… Het was de eerste aflevering en wie weet wat er nog komen gaat. Feit is wel dat het -al dan niet gejat- format beter werkt bij TGT dan bij het huidige TG. Wie weet wordt TG beter zonder Evans en vernieuwt TGT meer dan je verwacht en houden we er 2 lauke autoshows aan over.
oetelaar zegt
Beter goed gejat dan slecht verzonnen…
KEV9 zegt
Wat ik dus direct al schreef…hoop dat het snel beter gaat worden.
allesmetturbo zegt
En alsnog kijk ik liever naar deze 3 heren dan naar ‘de nieuwe top gear’ op bbc. Dat is echg zwaar ruk. Leve de dikke, de kleine en de slome
reistje zegt
Ik heb eigenlijk meer genoten dan ik had verwacht. Bij het intro was ik al onder de indruk. Het studio/gasten deel vond ik dan weer niks om een of andere reden.
CriminalSausage zegt
Het studio gedeelte was voor mij ook het minste deel van de show, evenals de slechte gescripte grappen van “the American”.
Hoe dan ook vind ik veel van de kritiek niet op zijn plaats.
– Een track waar eigen rondetijden worden vergeleken. Dit doet bijvoorbeeld 5th gear ook en het is de enige manier waarop je auto’s direct met elkaar kan vergelijken. Elke keer een echt circuit huren is qua planning (evenementen op het circuit etc) moeilijk. Bovendien kun je op het TGT an TG circuit ook nog wat zeggen over de ride-quality, aangezien het asfalt daar niet perfect is.
– Nieuwsitems. Wat moeten ze dan doen? Als autoshow gewoon maar negeren dat er nieuwe auto’s op de markt komen?
– een vergelijking van drie supercars. Tja, ze zijn nou eenmaal met drie man. Is nogal lastig om er dan vier of 5 te vergelijken. En als ze de een vergelijk zouden maken tussen de suzuki alto, smart fortwo en citroen c1 zou niemand kijken. Er is ook een item waar alleen maar 1 auto gereviewd word (zoals bij de M2)
– Stukje met bekende acteurs. Ze hebben het toch wel duidelijk gemaakt dat dat niet echt voortgezet gaat worden, zoals het bij TG gebeurde.
– Een eigen coureur die vergelijkingen doet. In tegenstelling tot Needell en Plato zijn de heren zelf geen coureurs, maar journalisten die over de jaren toch wel wat wagencontrole hebben geleerd. Om een coureur in te zetten om vergelijkbare rondetijden te zetten in verschillende auto’s is nogal logisch. Geen van de drie heren zou het herhaaldelijk op het niveau van een echte coureur kunnen. Jammer alleen dat de coureur ditmaal vrij irritant was.
dusja, heel veel keus heb je niet als je een programa wil maken rondom auto’s. Het format is gewoon prima op deze manier.
Ik hoop dat ik hiermee de trol niet teveel voer :)
autoblogger zegt
@criminalsausage: Juist niet;)
Nieuwsitems is natuurlijk onzin als je het paar weken van tevoren gaat opnemen, maar wellicht dat dat ook niet voortgezet wordt. Evenals bij de celebs idd, zo mag ik hopen. Verder goeie punten, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik meer originaliteit had verwacht, zeker met zo’n budget, want dit was gewoon erg marginaal.
CriminalSausage zegt
@autoblogger:
Ik kan idd begrijpen dat je meer originaliteit had verwacht, maar als je het van de andere kant bekijkt is het nogal lastig om met iets echt origineels te komen. Clarkson is namelijk het grote brein achter TG geweest. Het is logisch dat hij nu ook de touwtjes in handen heeft en veel zaken zo zullen gaan zoals hij dat wil (warme steak anyone??). Hij zet zijn trucje gewoon voort, grotendeels omdat dat ook is wat veel mensen willen zien.
Het budget van zo’n aflevering stelt zich ook samen uit andere factoren, zoals de kwaliteit van de beelden (erg goed) + regie, de gereviewde auto’s (en de locaties) en het verplaatsen van de tent etc etc.
De nieuwsitems waren inderdaad handiger in de oude TG. Als ik me niet vergis werden die afleveringen (iig het studio gedeelte) in de week voor de uitzending opgenomen. Toen konden ze idd met up-to-date en relevant nieuws komen. Volgens mij heet het nu ook niet meer “the news”, dus zal het item waarschijnlijk meer op meningen over bepaalde auto’s gaan draaien dan om de daadwerkelijke nieuwswaarde.
exevium zegt
@criminalsausage: 100% mee eens. Bovendien was Top Gear een groter succes als dat men had durven dromen, dus waarom zou je dat al teveel veranderen? Never change a winning team.
arjontje zegt
Nee ik vond het echt niks. 3 keer dezelfde grap herhalen. (met het leger en de sterren) teveel gedrift in een revieuw, 10 minuten durende revieuw was 8 tot 9 min drift scènes dat is teveel.
Maar de opening dat was zeker geweldig.
zwepp zegt
@arjontje: Dat driften ben ik nou ook wel een beetje klaar mee. Zeker met super/hypercars. Die wil ik gewoon mooi zien aanremmen, insturen, apex pakken en vol uitacceleren. Als de achterkant dan spontaan even uitbreekt door een te zware rechtervoet, dan is dat spectaculair genoeg.
f40racer zegt
Eerst zeuren dat topgear niet meer is als het was en dan zeuren dat het precies zo is als het was.
autoblogger zegt
@f40racer: nederlanders…
kaeser zegt
Zoals bij de BBC zal deze serie zich ook wel evolueren denk ik. En dan met ideeën die bij TG er niet door zouden komen. Even wachten en in de tussentijd neem ik het kopieergedrag wel voor lief.
clarkson zegt
Dikke vinger naar de BBC dat is één ding wat zeker is. Maar tot hoe ver hebben de mannen invloed gehad op de Topgear show zoals hij nu is? Ik denk dat de BBC nu ook gewoon verder gaat met de ideeën van het trio.
Edge zegt
@clarkson: Clarkson en producer Wilman hebben het format bedacht en uiteindelijk aan de Beeb verkocht, dus die twee hebben in ieder geval een grote invloed gehad op het format. Of Hammond en May ook creatieve input hebben daarin, weet ik niet.
clarkson zegt
@Edge: Oke. Nou waar hebben we het dan over?
stephane8200 zegt
Dit artikel is wel zo enorm opgezet om reacties op te roepen dat het ruikt naar klikvoer.
MARS zegt
@stephane8200: mijn gedachte..
Breinstein zegt
@stephane8200: schijnbaar werkt het
madroakley zegt
@stephane8200: Ja, dat dacht ik eerst ook. Kon er geen touw aan vastknopen. Eerst slecht, dan weer niet, toch wel, en uiteindelijk leuk. Maar nu snap ik dat het een briljante analyse is. Het gaat over een frikandel. Heel slecht, maar stiekem toch lekkerder dan wat Jonnie Boer voorschotelt. En als de chef overstapt naar de concurrerende frituur, blijft een frikandel een frikandel. Ik moet er niet aan denken dat de baas een beetje origineel zou gaan lopen doen met mijn frikandel. Misschien een mooier en duurder bordje, maar ik wil gewoon curry ketchup, mayo en uitjes.
stephane8200 zegt
@madroakley: een frikandel of een frikandel speciaal? Wist je dat de man van Sabine Schmitz de grootste frikandellenproducent van Duitsland is? Overigens zien Duitse frikandellen er meer uit als een platgeslagen, tja, hamburger. Dus niet iedere frikandel is hetzelfde.
Ik bedoel maar.
madroakley zegt
@stephane8200: Nee, dat wist ik niet. Interessante wending. Hoewel je me met de Duitse frikandel wel een beetje op het verkeerde been zet. Wat ik eigenlijk gewoon probeerde te zeggen is dat ik denk dat de auteur probeert uit te leggen dat TGT is wat de frikandel is in de culinaire wereld. Simpel, niet pretentieus en gewoon heel erg leuk/lekker. Dat is goed en wellicht slecht tegelijk. En als hij dat bedoelt, ben ik het er helemaal mee eens.
stephane8200 zegt
@madroakley: een soort ‘guilty pleasure’ dan. Daar ga ik wel in mee. Met het oude TG heb ik op een bepaald moment de ‘ik neem dit serieus’-knop omgezet en dat maakt het een stuk leuker.
krizus zegt
Ik heb pas in het vliegtuig de eerste afleveringen gezien van ‘het nieuwe Top Gear’. Na alle slechte reacties en het aftreden van Chris Evans was ik toch wel benieuwd. Wellicht doordat ik er niets van verwachtte, viel mij de show mee. Ik heb uiteindelijk vier afleveringen gekeken die me echt niet slechter bevielen dan de originele Top Gear.
Edge zegt
Het enige kritiekpuntje wat ik op dit stuk heb, is dat ik het erbij zetten van de vergelijking van die supercars een beetje onzinnig vind. Is dat niet het hele punt van een autoprogramma, dat men auto’s rijdt en vergelijkt?
Verder sla je natuurlijk de spijker op z’n kop, maar begrijp ik de heren ook wel. Onder de motto’s “never change a winning team” en “beter goed gejat dan slecht bedacht” vrolijk doorgaan met wat ze al die jaren gedaan hebben.
leaper035t zegt
Waarom een winnende formule aanpassen? Zelden door een televisieprogramma met zo een smile op mn gezicht gezeten…
gregorius zegt
Maar het ‘oude top gear’ was uiteindelijk ook een samenraapsel van zeg 100 verschillende item formats waarbij de beste formats zich herhaalden.
Bij TGT hebben ze juist wat aanpassingen gedaan:
Ze hebben eindelijk het interview met de star eruit geskipt: aangezien dat nooit interviews waren, maar gewoon een reclame praatje in ruil voor een paar foto’s van hun eerste auto’s.
Door het gebruik van een tent, zie je nu dat het publiek het zowaar misschien wel leuk vind om erbij te zijn. Zo te zien puzzelen ze nog een beetje hoe dat bij de kijken over te brengen: prima, ik gun ze best even de tijd.
Stukje met de 3 hypercars was in principe prima: meer ruimte voor info dit keer (ipv 2 keer 8 minuten zoals bij de beeb). Ze laten zowaar horen dat Ferrari lullig was over hun auto’s en ze hebben zowaar de rondetijden weten te vergelijken: iets wat bij de beeb niet lukte (al had Chris Harris dat ervoor al gedaan). Het verschil is dat ze je dit keer wisten te betrekken bij een verhaal; wat bij de beeb op het einde moeilijk was, aangezien er maar weinig tijd over was.
En aan de trailer te zien, komen er weer leuke items aan waar ze autos gaan verbouwen en dergelijke. Heerlijk.
dashcam1080p zegt
De auto items waren zoals altijd geweldig. Alleen mogen ze wel wat losser zijn in de presentaties tussen de items. Het was echt té fake.
steffelmeister zegt
Iemand tips waar ik het terug kan kijken?
sportevo zegt
Ik heb al eerder gezegd dat het niet het programma is wat een succes is maar de mannen die het presenteren (in combinatie met de producer). Daarom is Top Gear met Evans en Le Blanc ook redelijk mislukt. De BBC wilde laten zien dat ze het 3-tal (en Wilman) niet nodig hebben en dat is dus geen succes geweest.
Dat The Grand Tour lijkt op wat de heren eerder bij Top Gear deden is ook logisch. Ik zie het ook gewoon als Top Gear bij een andere zender. Op deze manier een programma maken is hetgeen ze goed kunnen.
meridian zegt
Het is natuurlijk ook een halve cashgrap van de 3. Een halve omdat ik wel denk, dat ze het nog steeds leuk vinden om een show te maken. Ik weet dat iig Jeremy Clarkson geld bijzonder belangrijk vindt. Jeremy wilde vanaf een gegeven moment vooral veel geld aan shows verdienen en ondertussen plezier maken en dat is gelukt
motoragent zegt
Ik kijk eerlijk gezegd meer uit naar het nieuwe seizoen Top Gear dan de volgende aflevering The Grand Tour. Met name de stukjes van Rory Reid en Chris Harris vond ik van een hoger niveau dan ik gewend ben van Jeremy, Richard en James. Ook vind ik het camerawerk van de BBC nog altijd van een belachelijk hoog niveau, daar kon TGT nog niet aan tippen.
Wat ik nog het meest jammere van TGT vond is dat ze eigenlijk niets doen met de locatie waar ze de tent hebben staan. Het publiek komt er natuurlijk vandaan, maar voor de videoitems gingen ze terug naar Engeland en Portugal. Wat ik zou willen zien is dat ze bijvoorbeeld op pad gaan met auto’s uit dat land/regio en dat ook daadwerkelijk opnemen in die omgeving. Met drie musclecars door de woestijn, Engelse kitcars naar een circuitdag, een Donkervoort door de polder etc. Dan krijg je echte thema-uitzendingen, in plaats van een halve Top Gear kopie.
pomoek zegt
@motoragent: Exact wat ik ook denk en natuurlijk de grootste gemiste kans ooit. “Elke week hebben we een andere achtergrond”. Nou en? Waarom niet eens kijken naar autogerelateerde verschillen tussen de diverse landen? Verder dan wat obligate grappen over de stickshift zijn ze niet gekomen.
dakarbemo zegt
aantekening: Alles in 4k kwaliteit maken wat Amazon eist kost ook een godsvermogen. Zeker omdat dit een van de eerste volledige 4k mobiele shows is. Kortom alle apparatuur is godshemeltje duur plus alle crew heeft nog nooit alles in 4k gemaakt.
meridian zegt
@dakarbemo: Ik heb ook twijfels of Amazon het geld ooit terug gaat verdienen en anders wordt het wel een hele dure reclame voor Amazon. Die ook nog eens op een klein publiek gericht is, namelijk mensen die veel interesse in auto’s hebben
stephane8200 zegt
@meridian: abo Amazon Prime kost $99/jaar. 500K mensen die dat nemen en je zit al aan bijna 50 miljoen. Stel dat je uitgaat van 50 landen, dan is het 10K abonnees per land. Vind ik geen schokkend hoog aantal.
Er zullen veel mensen proberen het illegaal te kijken maar genoeg mensen, zoals ik, die dat te veel moeite vinden en het er wel voor over hebben – ook voor andere content op Amazon.
Dutchdriftking zegt
Ik heb me stuk gelachen. Het was heerlijk!
pkonings47 zegt
Ik wil helemaal niets nieuws zien. Ik wil Top Gear zien. En dat kregen we. Het was gewoon ouderwets goed. Waar ik wel een beetje bang voor ben, is dat ze niet meer zo kritisch zullen zijn nu ze commercieel geworden zijn. Jeremy was zo lovend over de BMW M2, dat het bijna ongeloofwaardig werd. Maar dat zal de toekomst leren. Of ik trouwens een abonnement ga nemen op Amazon Prime alleen voor The Grand tour, is zeer de vraag. Ik denk dat het maar illegaal downloaden wordt.
razzie zegt
Misschien was het mijn hoge verwachting, maar ik vond het een tegenvaller. Filmtechniek, keuze van auto’s en de auto challenges zijn natuurlijk weer top, maar de scripted humor was zo slecht.
Top Gear was naar mijn mening al bergafwaarts aan het gaan. Er kwam steeds meer scripted humor in en de challenges waren ver over de top! Tot het laatste seizoen met de drie heren waar ze gewoon weer down to earth Peugeot gingen afzeiken. Zoveel leuker als May oprecht een muurtje ramt met zijn verdwaasde blik dan een item waar we 100 explosies te zien krijgen met scripted humor. Ik denk dat de heren beter tot hun recht komen met een zwaar beperkt budget en genoeg tijd.
alfadrifter zegt
Gejat? Als iemand iets van iemand heeft gejat dan is het de BBC wel die alles simpelweg gejat en overgenomen heeft van Jeremy.
taxman zegt
Vooral het studio deel was tenenkrommend, ben er niet uit of Chris Evans het nou beter of slechter deed.
tkoote zegt
Heb me enorm geergerd aan de eerste aflevering. Inderdaad alles wat een bijgeschaafde versie van Top Gear, maar precies op de punten waar het niet moest. De “grappen” mogen die naam niet hebben, en die nieuwe coureur is mij ook te geforceerd. De heren hebben hiermee helaas een karikatuur van hun eigen show gemaakt, puur gered door de prachtige beelden. Gelukkig is er nog een optie; ik kijk gewoon niet meer :)
645cabrio zegt
Iedereen heeft natuurlijk recht op een eigen mening maar dit is toch wel een heel vreemd stukje met bijzondere redeneringen. Het format van de BBC is zoals Autoblogger al aangeeft grotendeels bedacht door deze heren. Daarbij komt dat zij ook van dat format een succes hebben gemaakt. Het succes dat zij hebben hangt daar nauw mee samen. Het bewijs dat het format zonder deze drie heren niet werkt is onlangs door de BBC zelf geleverd door gewoon daar mee verder te gaan. Logisch dus dat zij gewoon doorgaan met die succesformule. Mensen verwachten dat nou eenmaal.
En dan de opmerking dat het ‘bizar’ is dat alles is overgenomen. Ik weet dat de BBC de rechten heeft op het format, maar het zou slimmer zijn als de BBC iets nieuws was gaan doen. Het is juist bizar dat de BBC denkt dat je presentatoren kan inwisselen en gewoon verder gaan alsof er niets is gebeurd. Dit format is gewoonweg teveel gekoppeld aan Clarckson, Hammond en May.
Rick-dos zegt
Het was vermakelijk maar zo vond ik de nieuwe TG ook vermakelijk. Beelden bij de BBC zijn ook uitstekend. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar het verschil van 4 keer zo duur ‘m dan inzit.
Ben namelijk van mening dat ze op een zelfde niveau zitten.
Wat mij stoort is dat het ene helemaal wordt afgebrand en het ander de hemel wordt ingeprezen. Zegt mij dat de commentaren van media en publiek niet helemaal objectief zijn.
bofkont zegt
@rick-dos: Het reizen en het ultiem mooie filmwerk, vast nog een grotere crew.
jbowe zegt
Ziet er Zooooooo mooi uit in SUHD !
pomoek zegt
Ooit heeft TG een item gehad over de slechtste auto van de wereld. Het belangrijkste criterium was dat de fabrikant tot zoveel beter in staat mag worden geacht. ik geloof dat een Lexus als slechtste auto uit de bus kwam. Dat geld ook voor de GT.
Je zeult een tent van land naar land en doet dan eigenlijk niets met het land van waaruit je presenteert. Je kijkt niet naar de lokale circuits, je kijkt niet naar de bijzondere lokaal geproduceerde auto’s, bijzondere autogebruiken of verkeersregels, je doet geen buddy roadmovie (dat is wat de VS aangaat ook niet echt nodig, ze hebben daar natuurlijk een keer een epische movie gedaan), nee je gaat over naar een circuit in Portugal om 3 auto’s te testen.
Ze kunnen zoveel beter dan dit.
Delorean zegt
Top Gear seizoen 23 was slecht gekopieerd en was rotslecht (volgens de meesten) en iedereen miste de 3 presentatoren en hun ‘stijl’. Nu gaat The Grand Tour verder op de Top Gear-methode en nu is ’t weer niet goed?? Sommige mensen weten altijd iets en moeten altijd iets hebben om over te zeuren ….
Ik vond het DE MAX!
grandmasterb zegt
@pomoek: welke auto’s worden dan in Portugal gemaakt? En ze gaan er wel naar een circuit schrijf je verderop.
Wat een onzinnig verhaal.
pomoek zegt
@grandmasterb: Lieve grote meester B: heb je de aflevering wel gezien? Die werd gepresenteerd vanuit de VS. Dat ligt niet in Portugal. Zelfs niet in Europa. Maar goed. Reageer lekker door. Grote meester.
dennisdd zegt
Ach, het programma draait puur op de (gescripte) chemie tussen die 3. Al gaan ze in hun programma wit- en bruingoed reviewen dan is het nog leuk.
bassx zegt
Gezien verschil in budget vind ik TG helemaal beter. Studio gedeelte was gewoon niet grappig.
pinut187 zegt
Beste autoshow, period..
bofkont zegt
@pinut187: Amen to that my friend!
shicomm zegt
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al..
Waarom is TGT niet een “vernieuwde” TG ?
Omdat de refresh van TG keihard heeft gefaald ; that’s why…
Uiteraard zijn de heren zo kinderachtig om tegen alles uit het verleden aan te trappen.
Op die manier trekken ze juist de aandacht en dat weten ze heel goed.
Het grootste punt is dat ze er merkbaar lol in hebben om hun kunstje te doen.
Iets waar TG ‘nieuwe stijl’ alleen maar van kan blijven dromen imho..
db87 zegt
“Sterker nog, alle items zijn ‘gejat’ van de BBC.”
Dus als het team van Jeremy Clarkson hun EIGEN succesformule hergebruiken dan is dat jatten? Het is gewoon history repeat met wat eerder al plaats vond met 5th Gear, Jeremy Clarkson vertrok met een groep voor een nieuw formaat wat Top Gear is gaan heten en wat heeft geleid tot een ongekend succes. Nu is het zelfde aan de hand met één verschil: de naam moesten ze achterlaten bij BBC.
db87 zegt
Super goede eerste aflevering, het programma zoals het hoort te zijn!
Vele male beter dan wat de BBC heeft laten zien met seizoen 23.
bofkont zegt
Autoblogger heeft natuurlijk volledig recht op zijn eigen mening, maar hij zit er alleen compleet naast, dat is tenminste mijn mening weer. Iets wat goed is moet je zo laten!! dit is top gear, en zo denkt de rest van de 350 miljoen fans er waarschijnlijk ook over.
Dit was weer vanouds spektakel heb echt weer ouderwets genoten!
Wat zijn deze heren toch goed.
benzinehoofd zegt
Ik ben benieuwd naar de komende afleveringen; ben er namelijk helemaal niet zo zeker van dat deze eerste afleverig de blauwdruk vormt voor de rest van de serie.