![Tesla-Novitec](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/Tesla-Model-X-Novitec-side.jpg)
Wat is het tegenovergestelde van ‘groen’ eigenlijk?
In de politiek kennen we het stijlvolle spreekwoord ‘links lullen, rechts vullen’. Wim Kok, Wouter Bos, je kent ze wel, neo-gauchisten van het eerste uur. Het equivalent hiervan in de autowereld lijkt te zijn om net te doen alsof je ontzettend begaan bent met het milieu, maar op de achtergrond keihard te vechten tegen scherpere uitstootnormen.
Terwijl de grote fabrikanten elkaar de loef af proberen te steken met pakkende reclames en termen als GreenLine, BlueEfficiency, e-tron, Efficient Dynamics et cetera, hebben ze namelijk gezamenlijk een brief gestuurd aan China. De brief is een reactie op het plan van de Chinezen om fabrikanten vanaf 2018 te verplichten om X procent van hun autoverkopen EV’s te laten zijn. Het percentage stijgt vervolgens gestaag door naar minimaal 20 procent in 2025. Als fabrikanten niet voldoen aan de eisen, worden ze geweerd van de Chinese markt.
De fabrikanten vinden dit geen puik plan. Persbureau Reuters heeft de inhoud van hun brief onder ogen gekregen en zonder teveel in te gaan op de details leest deze feitelijk als volgt:
Beste China,
Kappen met die quota voor EV’s, 请.
Vriendelijke Groet,
AAPC, ACEA, JAMA, en
KAOMAKAMA
De vier afzendende afkortingen staan respectievelijk voor de American Automotive Policy Council, de European Automobile Manufacturers Association, de Japan Automobile Manufacturers Association en de Korea Automobile Manufacturers Association. Bij deze clubs zijn vrijwel alle fabrikanten die ertoe doen aangesloten, behalve Tesla! De toko van Elon ontsnapt in dit geval dus aan boter op het hoofd.
Voordat je overigens denkt dat we bij Autoblog opeens niet meer houden van verkwistend gas geven: rustig maar, daar kunnen we nog steeds intens van genieten. Maar de hypocrisie van de fabrikanten neemt tegenwoordig wel enigszins potsierlijke vormen aan. En dat laat misschien wel een slechtere nasmaak achter dan de heerlijke geur van benzinedampen bij het tankstation.
ook logisch toch, Tesla krijgt subsidies via de staat die de andere merken niet krijgen. Oneerlijke concurrentie dus.
Rijd je met een VW, Mercedes of andere…toch betaal je mee voor je buur zijn Tesla via de belastingen!
en nu je het zegt, Tesla heeft zijn eigen 4 karakter afkorting reeds.
E.L.O.N.: Echt Lullen Over Niks
@jantje_555: en oh ja, voor jullie het vragen, zijn achternaam kan ook gebruikt worden
M.U.S.K –> Minder Uitstoot, Snelle Karren
@Jantje_555:
Jij bent vast de grappigste van de scrabbleclub
@faalhaas: Riep zeker ook ooit Scrabble terwijl hij geen Scrabble had.
@Jantje_555: je hebt het duidelijk niet begrepen. De subsidie is niet voor Tesla. De subsidie komt toe aan die auto’s die aan bepaalde vereisten voldoen. Dit heeft vaak stimulering en schaalvergroting tot gevolg waardoor de prijs van het gesubsidieerde product kan dalen en een snellere marktpenetratie kent waardoor de voordelen voor de samenleving eerder effect sorteren. Zelfde verhaal als subsidie die ooit golden voor dubbel glas en zonnepanelen. Na verloop van tijd is de subsidie niet meer nodig. Als andere autoproducenten auto’s gaan bouwen die aan de vereisten voldoen dan komen ze in aanmerking voor dezelfde subsidies. Niks oneerlijke concurrentie!
@jantje_555: Is wel grappig dat je dit zegt. Elon Musk is een VOORSTANDER van alle vormen van subsidies. Tesla heeft in de US 4.9 miljard USD aan subsidies genoten. GM 3.7 miljard USD en Ford 2.5 miljard USD. Dit is aan bedrijven die dus nog steeds vervuilende en slechte motoren maken. Verder zijn deze subsidies vooral afkomstig vanuit Nevada waar de gigafactory gebouwd wordt die ook battery walls gaat voorzien.
Dit verhaal is gelijk voor andere continenten. Wat je ook niet moet vergeten is dat deze subsidies voor ALLE merken zijn en niet alleen Tesla. Misschien volgende keer even onderzoek doen ipv blaten en haat zaaien op een bedrijf dat gewoon slim is en gebruikt maakt van het systeem, maar zelf lobbyd voor een open markt.
@joep_mocking: Sorry, Elon Musk is een tegenstander bedoel ik natuurlijk
@joep_mocking:
Die 4,9 miljard betreft met name subsidies die Tesla in de toekomst mogelijk kan ontvangen. Slechts een klein deel daarvan is uitbetaald en een deel van de uitbetaalde bedragen betrof leniningen die zijn terugbetaald.
Hier een aardig vergelijk, zie ook de bedragen toegekend aan de grote jongens in de VS:
https://electrek.co/2016/11/25/tesla-subsidies-big-three-oil-industry/
@Jantje_555: volgens mij heeft VaG al subsidie genoeg gehad door het bedrijf in de EU niet geen boetes te geven vwb het sjoemelschandaal.
@Jantje_555: heb je sinds 2008 onder een steen geleeft? Nooit gehoord over de Auto Industry Bailout? Amerikaanse overheid heeft na de crisis grote Amerikaanse autobedrijven geld geleend om niet kopje onder te gaan. Uiteindelijk is daar 10 miljard nooit van terugbetaald! Hoezo geen subsidie?
https://www.thebalance.com/auto-industry-bailout-gm-ford-chrysler-3305670
@Jantje_555: Subsidies hebben een doel. In dit geval het beeindigen van het stenentijdperk. Iedere fabrikant had de mogelijkheid om hierop in te springen. They didn’t. Rest my case.
@jantje_55, die andere fabrikanten kunnen ook subsidie aanvragen als ze willen doen wat Tesla doet.
@kobus1967: Precies. Tesla doet niks wat de andere ‘grote merken’ niet kunnen. Als zij EV’s gaan produceren kunnen ze dezelfde subsidies krijgen. Toch blijven ze inzetten op verbrandingsmotoren.
@kobus1967: @jantje_55: Denk dat we nu wel kunnen stoppen om Jantje uit te leggen hoe de wereld werkt? Jantje, prettig weekend!
Maar wat is er nou precies aan de hand? Want dat haal ik nergens uit de tekst.
-edit: nutteloze bijdrage-
@e34m5touring: wel, China heeft een quotum ingesteld waardoor fabrikanten minimaal X procent EV’s moeten verkopen. Alle genoemde afkortingen die zo’n beetje alle fabrikanten vertegenwoordigen hebben China een brief gestuurd om dat terug te draaien. Tekst is inmiddels wat uitgebreid om dat duidelijker te maken.
@jaapiyo: Thanks Jaap! Duidelijk nu.
-edit: nutteloze bijdrage-
Is toch logisch, lobbyen noemt men dan. En de Chinezen steunen hun eigen EV fabrikanten en de klanten in aanschaf van een Chinese EV. Deze subsidies gelden allemaal niet voor buitenlandse fabrikanten. Ze willen gewoonweg wat meer tijd om ook met concurrerende modellen te kunnen komen.
Wel goed dat de Chinesen zo hard inzetten op EV, we moeten alleen in Europa wel blijven volgen (liever nog inhalen natuurlijk).
En toch klinkt het voor geen meter zo’n Tesla
@hfdude: Dat is letterlijk en figuurlijk waar.
rood. Dat is het tegenovergestelde.
Gezeik, alles op EV’s. Alsof ze te dom zijn om in te zien dat die dingen net zo slecht, of misschien nog wel slechter voor t milieu zijn.
Daarnaast; pak eerst de scheep-, lucht-, en ruimtevaart aan en de industrie, danz er je veel meer zoden aan de dijk. Wat alle auto’s op de wereld samen uitstoten is niets vergeleken met deze grote sectoren.
@wouterjeuring: welk onderzoek haal je aan wat die vervuiling van EV’s betreft? Of doe je aan ongezoutenmeningverspreiding?
@tenaci: ooit nagedacht wat de productie en vooral het recyclen van een accu kost? (Ik heb eens gelezen evenveel als dat de accu in zijn totale levensduur heeft op- en ontladen). Kapotte accu’s worden al opgeslagen in bunkers omdat recyclen te veel energie kost. Daarnaast moet alle elektriciteit die zo’n auto gebruikt ook net zo goed geproduceerd worden, waarvan een groot deel nog van vervuilende installaties komt.
Er staan meerdere artikelen over een onderzoek van een universiteit online.
Daarnaast is bekend dat het gebruik van alle auto’s tezamen veel minder uitstoot dan bovengenoemde industrieën. Er wordt zelfs wel eens gezegd minder dan het grootste containerschip, maar dat bleek alleen om zwavel dragende gassen te gaan.
@wouterjeuring: ev accu’s hoeven niet recycled te worden. Deze kunnen als grid buffer ingezet worden.
@tenaci: (dat evenveel als in gehele levensduur…..) Lijkt me sterk btw
@wouterjeuring: goed plan. Verenig jij alle landen ter wereld ff?
@lekbak: O wacht, er is net een belangrijke partij uit de klimaattop gestapt :P. Einde van de wereld maak ik toch niet meer mee, dus ik vind alles ook wel best. Pioniers in bepaalde technieken altijd 1, dus ook die lelijke Tesla’s.
@wouterjeuring: 1*
@wouterjeuring: ik typ plus 1 maar het plus symbool verdwijnt.
@wouterjeuring: het gaat mij niet om die klimaat top. Dat is grote onzin. Maar als je de lucht en scheepvaart aan wilt pakken zal je dat wereldwijd moeten doen. Anders raakt het land met de strenge regels al hun werk in die sector kwijt doordat andere landen niet beperkt zijn. Dat schiet natuurlijk niet op.
@wouterjeuring: het gaat niet om waar je veel kan winnen, het gaat om waar je kunt winnen. Hoe zie jij een schip van China varen naar Nederland zonder olie? Enige realistisch alternatief is kernenergie.
Tesla heeft geen benzineauto’s dus hebben zij toch geen nadeel aan het X procent dat de auto’s ev moeten zijn. Dan is het logisch dat ze er niks aan willen doen
Als er nu iemand boter op z’n hoofd heeft qua groen praten en grijs zijn is het wel Elon/Tesla
@waterisnat: opgelucht?
Lambadasonde
Als nou iedereen een log eerst instellasie in z’n koffer pleurt is alles opgelost en iedereen tevreden. En nou stoppen met die elektro stierenpoep.
Snap die haat richting Tesla niet zo op dit blog. Ben je alleen een autoliefhebber als je bepaalde merken haat? Uiteraard is het nog geen perfect alternatief, maar het heeft ook even geduurd voordat we van de Model T bij de Mondeo zijn aangekomen.
Doe mij maar zo’n model 3 voor woon-werk en een lekkere cabrio en de motor voor het weekend.
@2wheeler: echt hé, alsof er in de toekomst nooit meer met leuke auto’s gereden mag worden. Het is een enorme vooruitgang en zal uiteindelijk er toe leiden dat we op een klimaat neutrale manier aan onze energie behoefden voldoen.
Maar ja, iedereen hier wil in de file naar werk met een oud, gammel blik waarbij je zwetend aan komt… Dat kan ook op de fiets…
Tja, ze hebben door dat ze niet mee kunnen met de Chinese fabrikanten…
Als men morgen alle subsidies stopt zet, verkoopt Tesla geen enkele auto meer in Europa. En het wordt tijd dat ze dat doen!
@ericc: want? Jij hebt er super veel last van dat je af en toe een Tesla ziet rijden?
@2wheeler: geen last dat men een Tesla koopt, wel last van dat de wagens 120% aftrekbaar in hun belastingbrief. Wil zeggen dat de niet Tesla rijder dit moet bijpassen door allerlei taksen op fossiele brandstoffen. Zulke sub’s moeten ze stopzetten omdat het niet iedereen dient enkel diegene die +100 000 euro kan betalen.
Wat zeg nu zelf, hoeveel Teslarijders kopen de wagen uit milieu-overweging? Geen enkel! Enkel om te genieten van de belastingvoordeel. Schaf het af en niemand rijd nog elektrisch.
@ericc: Als we morgen van alle domme mensen hun stemrecht intrekken, wordt de wereld een stuk vrolijker. En het wordt tijd dat we dat gaan doen!
@mlut: Met afschaffen bedoel ik wel het belastingsvoordeel. In België kan je de Tesla of ander elektrisch voertuig zonder CO2 uitstoot voor 120% aftrekken van je belastingen. De niet Teslarijder moet die “gat” in staatsinkomen bijpassen.
@ericc: lees ff de comments bij @jantje_555 hierboven. Ik stop ermee. Heeft geen zin.
De burger verplicht in een EV, roeptoeters die het blind nalullen (mag hopen dat ze er iets aan verdienen voor ze) en de echte vervuiling verplaatsen we gewoon naar andere landen; immers wat men niet ziet is er niet…
@spylegion: op welke universiteit heb jij gezeten?