![Waarom Tesla minder auto](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/tesla-model-x-p90d-rood.jpg)
De EV-fabrikant had wat plooien glad te strijken.
In het tweede kwartaal van dit jaar wist Tesla iets meer dan 22.000 auto’s te verkopen. Men had gehoopt dat dat aantal een stukje hoger zou uitvallen, maar productieproblemen met de accu’s zorgden ervoor dat er minder auto’s geleverd konden worden. Analisten hadden verwacht dat Tesla in Q2 zo’n 23.000 auto’s aan de man zou brengen. De productie kwam trouwens uit op 25.708 exemplaren in het tweede kwartaal.
Toch heeft de Teslaliefhebber genoeg om naar uit te kijken. Aanstaande vrijdag zou namelijk het allereerste exemplaar van de Model 3 klaar moeten zijn. De productie van Tesla’s kleinste wordt per maand exponentieel opgeschroefd. Richting het einde van het jaar rollen er dan ook duizenden van die EV’s per maand van de band. Het merk heeft reeds 400.000 orders voor de Model 3 genoteerd.
Model S en Model X weer sneller
Musk heeft heel goed door dat rappe sprinttijden ideaal zijn voor de marketing van je autofabriek en dus zijn diverse Model S‘en en Model X‘en weer een klapje sneller bij 100 km/u. De Model S 75 doet ’t in 4,3 tellen, dat was 5,5 seconden. De S 75D gaat een secondje omlaag naar 4,2 seconden en de S 100D is maar een fractie sneller met een sprinttijd van 4,1 seconden. Verder zijn ook de Model X 75D en 100D aangepakt, die gaan nu in respectievelijk 4,9 en 4,7 seconden naar 100 km/u.
Begrijp ik nu dat er 3.708 Tesla’s ergens op een parkeerplaats staan te wachten op accu’s en een nieuw baasje?
@pomoek: nee want verkoop, productie en levering vinden niet altijd in hetzelfde kwartaal plaats. Een auto kan verkocht zijn, maar nog niet geproduceerd. “Onderhanden werk” heet dat in je boekhouding.
@mnmg: ja, maar hier staat dat er 25.708 zijn geproduceerd en 22.000 zijn verkocht. Het onderhande werk zou dan 3.708 auto’s zijn uit K1 of eerder. Er staat dat ze hadden gehoopt op een productie van 23.0000 maar het zijn er dus veel meer geworden. Vanwege accu problemen? Ik begrijp het nog steeds niet.
@pomoek: Ik ook niet.
@pomoek: ja, het is een warrig verhaal. Waarom zou de verkoop lager zijn als gevolg van accu problemen? Daar zit geen direct causaal verband. Hooguit dat als dit aanhoudende problemen zijn er dan imagoschade wordt geleden en minder mensen staan te popelen om een Tesla te bestellen. Accuproblemen kunnen mijns inziens hooguit tot stagnatie in de productie en dus langere levertijd leiden. Enige reden die ik kan bedenken, is dat alle Tesla’s uit voorraad worden verkocht en dat die door langere levertijden niet snel genoeg werd aangevuld.
@vroaaar: Tesla’s worden altijd B.O.T. “Built To Order” verkocht. Uitzondering zijn de (basis)wagens die ze voor zichzelf als garage-leenauto’s bouwen.
@fijnkonijn: ik lees toch her en der al berichten dat Tesla grote hallen leaset om straks bij de start van model 3 goedkope voorraadmodelletjes neer te gaan zetten (beginnen met een flinke lading dezelfde uitvoeringen is bij een nieuw model wel handig om het vlotjes te laten verlopen). Het schijnt dat ze dit nu ook al met wat model S-en doen. Puur om de “groei” op papier in een opgaande lijn te houden voor de aandeelhouders…
@vroaaar: Voor de Model 3 klopt dat wel. Maar de S en X worden in principe alleen BoT verkocht. Ik had moeten schrijven dat BoT alleen voor de S en X geldt. Excuus voor de verwarring.
“Puur om de “groei” op papier in een opgaande lijn te houden voor de aandeelhouders…”
Aluhoedjes time…
@fijnkonijn: leg mij de afkorting BOT voor Built To Order eens uit?
@roppp: Wikipedia legt het je uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Make_to_order
@fijnkonijn: stap even uit je (alu) bubble…. Build To Order… kijk naar de beginletters… kijk nog eens goed… B T O !!!
@vroaaar: Built To Order of Make To Order is hetzelfde schlimpie.
To build = to make
Niet goed opgelet tijdens Engels…
@fijnkonijn: nee jij hebt zo’n ONGELOOFLIJK bord voor je kop dat je niet ziet dat je steeds BOT schrijft terwijl het BTO is (of MTO zo je wil). PANNENKOEK!!!!
@vroaaar: ach gutteguttegut het Konijntje maakt een oepsje, schrijft BOT en BTO en de vroar’s wereld vergaat.
Ik neem nog een pannekoek. Hmmm met appel en spek.
Dit is priceless. Hoeveel azijn heb je gedronken vanavond? Mozes kriebels hé.
@fijnkonijn: jij bent hier de azijnzeiker die een volkomen normale dialoog zonodig moet afzeiken met je aluhoedjes opmerking, gevolg door gezeik over beheersing van de Engelse taal etc. En maar doorgaan met afzeiken en dan je eigen geklungel afdoet als oepsje…
@vroaaar: Waar jij je allemaal druk over maakt ?
@fijnkonijn: ach gut, de betweter moet toch nog even het laatste woord hebben.
@vroaaar: je hebt volkomen gelijk
@pomoek: die 3708 auto’s zijn “in transit” naar klanten en Tesla doet traditiegetrouw auto’s pas als “verkocht” boeken na daadwerkelijke levering aan de klant. Dit soort “verschil” gebeurt elk kwartaal en bij elke jaarafsluiting.
@fijnkonijn: dan zijn er dus daadwerkelijk nog minder verkocht dan die 22.000, want daar moeten de aantallen nog af van de auto’s die in transit waren van het daaraan voorafgaande kwartaal.
@vroaaar: nee je moet het echt per kwartaal zien. Auto’s van voorgaande kwartalen zijn niet in transit. Die zijn geleverd en niet 3 maanden onderweg ;-)
Er zijn bedrijven die auto’s die onderweg zijn, maar de klant nog niet bereikt hebben, al boeken als verkocht. Tesla niet. Eerst als de klant de showroom uitgereden is, wordt de auto als verkocht geregistreerd in het kwartaal van de aflevering. Dat is open kaart spelen.
@fijnkonijn: volgens mij snap jij je eigen verhaal niet. Als het verschil tussen verkocht en geproduceerd in Q2 wordt veroorzaak doordat 3708 stuks die in Q2 zijn geproduceerd pas in Q3 als verkocht worden geboekt, dan zijn er toch ook auto’s die in Q1 zijn geproduceerd en die pas in Q2 als verkocht zijn geboekt? Stel dat het aantal “in transit” vanuit Q1 3000 stuks is, dan zijn er in Q2 dus 22.000-3000+3708= 22.708 orders bijgekomen. Nog steeds overproductie dus, hetgeen dus weer wijst op voorraad opbouw… (zonder aluminium hoedjes). Speciaal voor jou nog even een quote met bronvermelding:
“What I was told is that Tesla will be moving to more of an inventory sales approach with Model 3. This process has already started with Model S where Tesla is getting more and more incentivised for the owner advisors each quarter to hit their goals and to push more inventory cars that are prebuilt by Tesla.” (http://insideevs.com/rumor-tesla-model-3-prebuilt-configurations-get-delivery-priority-custom-configurations-come/)
@vroaaar: Ik snap mijn eigen verhaal prima. Je zit vreselijk moeilijk te doen.
Moet ik je werkelijk nog serieus nemen als je niet snapt dat Built To Order en Make To Order het zelfde zijn en gaat zitten mierencopuleren over “Make” en “Built”.
Maar weet je wat. Je hebt gelijk.
@fijnkonijn: begrijpend lezen is ook al moeilijk voor je. Ik heb het op geen enkel moment een punt gemaakt over “build” of “make”. Maar jij weet het allemaal zo goed dat je maar over BOT blijft lullen terwijl je BTO bedoelt. En als ik een opmerking maak die hout snijdt omdat het niet iets is dat ik zelf heb verzonnen, dan (dis)kwalificeer jij dat meteen volslagen ongegrond als een “aluhoedjes” uitspraak. Wie is hier nou de kortzichtige wijsneus?
Niet alleen de geschiedenis herhaalt zich, maar het nieuws óók,..
Hoe vaak gaan we deze week nog lezen dat vrijdag de eerste Model 3 van de band zal rollen? Hoe vaak gaan jullie volgende week herhalen dat het de afgelopen week was dat de eerste Model 3 van de band liep?
Ja, Tesla is cool, gaaf en alles wat sommige petrolheads niet willen, maar zo wordt het wel erg gáááp qua nieuws..
Oh,.. is de Model 3 de bereikbaardere Tesla, na de succesvolle Model S, en de dure SUV X? (etc etc etc)
@stamp: Ja, hetzelfde als het wederkerende nieuws waarin word vermeld dat Mercedes de snelste motor heeft, maar Ferrari toch echt wel aan ze gewaagd is, en Red Bull het beste chassis heeft, en dat Renaultmotoren te langzaam zijn maar ze zeggen dat ze hun motoren gaan updaten en dan toch weer niet om vervolgens met een update te komen die niemand zag aankomen. En Alonso is zielig.
@stamp: neem eens een lekker koekje bij je volgende kop koffie. Het zal je vast goed doen.
@stamp: Er worden wel degelijk nieuwe informatie gedeeld en is opgevuld met oude info om het compleet te maken. Het is hier geen twitter.
Wederom een bericht waarop conservatieven kunnen zeggen dat Tesla z’n zaakjes niet op orde heeft.
Terwijl andere merken ergere productieproblemen kennen omdat er effe geen stoelen worden geleverd ofzo iets.
Belangrijker is of er invloed zou zijn op de Model 3, maar dat lijkt niet zo.
@fanboy: Ja want als je ergens kritisch naar kijkt ben je direct conservatief….
@e34m5touring: Nee ik bedoel die stronteigenwijze mensen die al 3 jaar bij ieder foutje van Tesla (dat onder een vergrootglas ligt) roepen dat het een zeepbel is, of dat ze het allemaal niet voor elkaar gaan krijgen.
Die durf ik wel conservatief te noemen.
Maar te lezen aan de reacties valt het mee, ik denk dat ze het beginnen te leren.
@fanboy: Misschien moet je mensen en hun mening wat meer in hun waarde laten ipv ze af te schilderen als conservatief of stronteigenwijs. Enkel omdat ze jouw mening niet delen.
@e34m5touring: Ja dat is waar. Maar, ik vind het heerlijk om te zien dat al deze mensen nu ongelijk krijgen. Ik heb het ze wel vaker proberen te vertellen, maar nee het zou allemaal niks worden.
Mooi om te zien hoe Tesla nu lekker aan de weg timmert. Ook al weet ik dat Tesla niet perfect is.
@fanboy: Pffffff, nou gelukkig heeft Tesla jou om ‘het woord’ te verkondigen aan de onwetenden………
@e34m5touring: Je hoeft niet te doen alsof het een geloof is.
Tesla is echt niet perfect. Maar ze zijn er gewoon nog, ze verkopen lekker auto’s, en hebben veel pre-orders staan voor de Model 3. Daarmee bewijzen ze het ongelijk van iedereen die heeft geroepen dat het een zeepbel is. Hebben ze geen fanboys voor nodig :)
@fanboy: Whahahaha IK moet niet doen alsof het een geloof is? Doe dan niet net of jij het heilige woord verkondigd.
@e34m5touring: Doe ik toch niet? Jij begint toch over “het woord”
Ik heb alleen gezegd dat ik vaak heb gereageerd dat Tesla er wel is om te blijven, ook 3 jaar terug.
Want er waren altijd van dit soort nieuwsberichten over iedere minimale tegenslag van Tesla, waarop mensen dan helemaal los gingen. Fijn om te zien dat ze geen gelijk hebben gekregen.
Dat is nog steeds een kleine productie. Je mag hopen dat de model 3 zoden aan de dijk gaat zetten. Anders zie ik het echt somber in voor Tesla. Of hebben Musk en consorten oneindig diepe zakken?
@schreute01: Mr Musk is persoonlijk goed voor zo’n 15 miljard dollar. En da’s best veel geld ja.
@schreute01: het is de man die Paypal heeft groot gemaakt en met SpaceX goede zaken doet. Die man weet wel wat ie moet doen.
@stfu: je vergeet solarcity, ook een bepaalde disruptie in een bestaand landschap.
Ik vind die zonnepaneelpannen en top idee, beter als zulke 32 inch plasmaschermen op je bestaande dak… (ondanks dat ze nuttig zijn) :-))
Elon Musk heeft ons precies waar hij ons hebben wil. Steeds maar weer discussiërend over kleine nieuws berichtjes. Zolang we over hem en Tesla praten blijft hij hot. Doet ie goed.
Ik ben erg benieuwd naar de specs van de Model 3. En naar de prijzen ervan.
@henkp1: http://www.tesla.com/compare
Maurits, dat zijn 0-96 km/u tijden. Ze hebben gewoon een NLse website hoor.
4,3s 0-100 is serieus snel voor niet sportief model en zonder 4wd.
Prima dat het merk Tesla bestaat. Het trekt alle andere merken mee in hun ontwikkeling.
Maar de ontwerper van de X, in tegenstelling tot die van de S, heeft echt geen smaak of had een slechte bui. Dat ziet er toch niet uit? En wat kan mij het schelen dat je er in 5 seconden of 4,9 of 5,1 op de 100 zit.
Ik hoop echt dat ze voor de 3 een ontwerp hebben getekend waar meer mensen in zich kunnen vinden en een minder oovallende verschijning gaat worden.
@ruud1954: Franz von Holzhausen is Chief Designer voor zowel de S, de X als de 3. En zeg je nu dat je hoopt dat de 3 er anders gaat uitzien, terwijl er al onnoemelijk veel beelden van zijn?
@winkeb: OK, je hebt gelijk. Dank hiervoor. Jij bent blijkbaar een Tesla-fan. Dat mag.
Ik had me er nog niet zo in verdiept en zie nu pas na wat gegoogled te hebben dat die Model 3 inderdaad dezelfde vorm heeft als de X, alleen ietsje meer afgezwakt (en dus gelukkig iets fraaier en een iets minder hoge ‘rug’). Als ik wel eens foto’s zag dacht ik altijd dat het om de X ging en de Model 3 een zwaar bewaard geheim zou blijven.
Nee dus. Tja, dan maar wachten tot de andere merken met dergelijke auto’s komen ……………..
@ruud1954: Doordat de accu groot en zwaar is moet hij tussen de assen liggen. Hierdoor wordt de auto snel hoog. Daarnaast is er niet zoveel ruimte meer nodig onder de motorkap (of voorklep) en tot slot is de achterkant het beste voor aërodynamica.
De 3 eisen van een EV komen uit op een vergelijkbaar ontwerp en zie je bij alle EV’s terug (behalve de e-Golf).
@flutterby: Tja weet je. Dat kan allemaal wel maar daarom hoef ik het nog niet mooi te vinden. Een bus moet ook hoog en breed en vierkant zijn maar daarom hoef ik hem nog jiet mooi te vinden. En zoals je zegt: het kan blijkbaar ook anders, zoals bij de Golf en de S. Maar smaken verschillen, no problem. Ik rij in een nieuwe Sorento. Dat is een SUV. Als hij geen hoge instap had was het (onder meer daardoor) geen SUV. En dat vindt ook niet iedereen mooi.
Tesla; de iPhone onder de auto’s
@lekkaah: want je kan ze in verschillende kleurtjes krijgen?
@lekkaah: OK, je hebt gelijk. Dank hiervoor. Jij bent blijkbaar een Tesla-fan. Dat mag.
Ik had me er nog niet zo in verdiept en zie nu pas na wat gegoogled te hebben dat die Model 3 inderdaad dezelfde vorm heeft als de X, alleen ietsje meer afgezwakt (en dus gelukkig iets fraaier en een iets minder hoge ‘rug’). Als ik wel eens foto’s zag dacht ik altijd dat het om de X ging en de Model 3 een zwaar bewaard geheim zou blijven.
Nee dus. Tja, dan maar wachten tot de andere merken met dergelijke auto’s komen ……………..
@lekkaah: Was een reactie op winkeb
Die tesla model S 100D zit toch binnen 2,5 seconden op de 100 en niet 4,1?
@terminator: De upgrade is alleen voor de ‘basis’ modellen. Dus de 75 etc.
@terminator: dat is de p100d met ludicrous.