Met dank aan de Duitse overheid.
Vroeg of laat willen de bestuurders van onze wereld ervoor zorgen dat we nooit meer een zucht CO2 uitstoten. Omdat mensen nu eenmaal eigenwijs zijn, kunnen deze bestuurders niet van de ene op de andere dag besluiten om de benzineverkoop te schrappen. Het steeds onaantrekkelijker maken om met een plofmotor te rijden, dat kan wel. Zo ga je in Duitsland vanaf 2025 meer betalen voor het tanken omdat je er CO2 mee uitstoot.
In Duitsland betalen bedrijven een belasting per ton CO2 die naar buiten komen. In 2023 stond deze belasting op € 30,- per ton koolstofdioxide. Afgelopen jaar steeg de belasting naar € 45,-. Daardoor werd de benzine € 0,043 duurder per liter en diesel € 0,048 duurder.
De prijsstijging van het tanken in Duitsland in 2025
Komend jaar gaat de belasting naar € 55,- per ton CO2. Daarmee zou de literprijs van benzine omhoog gaan met € 0,028 en van diesel met € 0,032. Je gaat dus geen gigantische sommen geld extra kwijt zijn. Toch is het goed om te weten waar een mogelijke prijsverhoging aan kan liggen.
ADAC voegt nog toe dat deze verhogingen niet direct door te berekenen zijn nieuwe brandstofprijzen. Daar spelen andere factoren ook op in, zoals de olieprijs. Daarover besliste de OPEC-landen (naties die olie exporteren) kortgeleden dat een grote productie (en dus een prijsverlaging) nog even werd uitgesteld. Daar moeten we het dus ook voorlopig niet van hebben.
Hoe zat het ook al weer in Nederland?
Binnen onze landsgrenzen blijft de literprijs nog wel eventjes hoog, maar het had veel zwaarder kunnen uitpakken. De accijnskorting zou komen te vervallen waardoor de benzineprijs naar ongeveer € 2,40 zou stijgen en de dieselprijs richting de € 2,-. Gelukkig hebben premier Schoof en zijn kameraden besloten om de korting nog een jaartje te verlengen.
In heel Europa straks hogere prijzen
Ondanks de verlengde accijnskorting gaat de benzineprijs in de nabije toekomst zeker omhoog. De Europese Unie heeft een plan genaamd Emission Trading System II (ETS II). Dit systeem regelt dat er uitstootrechten komen op fossiele brandstoffen. Dikke kans dat de benzinepomp deze kosten (deels) zal doorrekenen naar de klant. De startdatum staat momenteel op 2027. Mocht de huidige energiecrisis tegen die tijd nog niet voorbij zijn, dan wordt het plan uitgesteld naar 2028.
Voorlopig valt de stijging dus mee. Toch kan het tanken in België voor ons Nederlanders over tijdje een stuk minder aantrekkelijk worden en niet eens door de prijs van het tanken zelf.
audirs3 zegt
Slechts €55 voor een ton CO2… Dat is qua gewicht ongeveer hetzelfde als 3 mensen in een heel jaar uitademen. Koopje zou ik zeggen.
Houthakker zegt
Ook in Duitsland zijn de verschillen tussen langs de snelweg en in de bebouwde kom en of stad echt enorm, Soms tot 50 cent per liter.
Robert zegt
En dan is er nog het systeem van dynamische prijzen, waardoor de prijzen vaak wel tien tot veertien keer per dag worden aangepast. Gemiddeld scheelt dat zo’n 14 cent per liter tussen het duurste en goedkoopste moment. Check bijvoorbeeld hier, voor de prijzen direct over de grens bij de overgang A12/A3 (Beek/Babberich/Elten): https://www.clever-tanken.de/tankstelle_liste?lat=51.8731461&lon=6.16204381&ort=46446+Emmerich+am+Rhein%2FElten&spritsorte=5&r=10
mashell zegt
Na werktijd tanken maar niet in het laatste uur voordat het tankstation dicht gaat was toen ik nog in Duitsland woonde het meest effectief.
scoobyej20 zegt
Dat klopt! Wij stonden afgelopen September te tanken in de buurt van de ring en in de tijd dat ik stond de tanken veranderde de prijs 3 maal.
jippie zegt
De energiecrisis gaat voorlopig niet voorbij in Europa. En met dit soort briljante groene heilstaat-plannen wordt het alleen maar erger. Zo blaast de EU zichzelf op, dat is dan wel positief.
JMWPvG zegt
Gisteren in ons dorp getankt 95 (BP) voor €2,019
Ook naar Duitsland gereden voor boodschappen.
Daar 102 getankt (Aral) €1,91
Terwijl de E5 €1,59 was.
Dat scheelt nog al.
Al woon ik 40 km van de grens af
jlvanleeuwen zegt
Waar ik me altijd over blijf verbazen is dat het prijsverschil tussen e10 en 98 in Duitsland vaak maar € 0,15 is en in Nederland eigenlijk altijd € 0,30.
Iemand een idee hoe dit kan?
Robert zegt
Marktwerking.
Veel Duitse tankstations bieden ook nog een tussenvorm aan: E5 met 95 octaan. In Nederland is deze brandstof voor zover ik weet volledig verdwenen. En dus kunnen de aanbieders van E5 met 98 octaan rustig een hogere prijs vragen; de consument die hier behoefte aan heeft, koopt het toch wel.
Overigens is de E5 met 95 octaan in Duitsland maar zo’n 6 à 7 cent per liter duurder dan de (door de overheid gesubsidieerde!) E10 met 95 octaan.
maotje zegt
@robert de e5 95 verdwijnt in duitsland ook. Of dat inmiddels ook al is weet ik niet. Maar hij zou dr uit gaan.
SanderB zegt
Vorige week nog E5 95 kunnen tanken in Duitsland, dus het is er nog wel
jlvanleeuwen zegt
Daar zou je inderdaad een punt hebben. Het prijsverschil tussen e10 en euro 95 is bij ons over de grens 0,02 cent. Een ritje naar de grens is met 10 minuten gepiept dus er gaat standaard 98 in voor minder/hetzelfde geld dan e10 in Nederland😀
pier zegt
Blij dat ik deze armoe niet heb, ga toch geen 80km retour rijden voor een paar boodschappen en een volle tank.