We rijden meer, maar staan minder in de file. Klinkt tegenstrijdig? Als we Rijkswaterstaat mogen geloven, dan valt dat wel mee.
We reden in 2014 in totaal 66,3 miljard kilometers, toch weer twee procent meer dan de 65 miljard kilometer van het jaar ervoor. Dat we toch minder (-0,7 procent) in de file terecht kwamen hebben we volgens Minister Schultz van Haegen aan die enorme hoeveelheid extra asfalt. Zo zou je via de A15 bij Rotterdam nu elf minuten sneller op de plaats van bestemming zijn, terwijl je ook op andere snelwegen vaker het gas erop kunt houden.
Toch lijkt er nog genoeg werk aan de winkel, want in bepaalde regio’s valt er bijna niet aan files te ontkomen. De A20 tussen Hoek van Holland en Gouda blijft de absolute koploper (en de nummer 2) als het op de filelengte aankomt, met in totaal 287.000 kilometer file. Dat zal vermoedelijk nog tot 2022 duren, want pas dan gaat de verbreding van de A13-A16 open.
De A20 is overigens niet de enige populaire fileplek. De complete top tien zie je hieronder.
Foto: Jaap Joris
lamborghiniaventador zegt
Minder? Voor mijn gevoel was het juist meer.. Er stond zelfs een tijdje geleden een artikel dat er meer files zouden zijn. Sneller over de A15? Nja niet bij mij
sydney zegt
Buiten m’n werk merk ik het ook gewoon thuis.Ik woon op een drukke gracht, en waar je tot een vijf jaar geleden drie kwartier rondjes mocht rijden om een plek te vinden is dat nu al lang niet meer zo.En dat komt echt niet door de parkeertarieven,die zijn altijd al skyhigh geweest,en het zijn sowieso vooral de vaste auto’s van buurtbewoners die er niet meer staan.Er zijn simpelweg gewoon minder mensen die een auto hebben.En het lijkt me dat je dat dus ook in de file merkt.
leandro zegt
@sydney: Zou best kunnen kloppen. Laatst een artikel in de metro dat steeds minder nederlanders een eigen auto hebben. Op zich niet zo gek als je kijkt hoe duur het is en als je als jongere in de stad woont.
lekbak zegt
@leandro: in de stad is een auto ook vaker een last dan een deugd. Het ov is relatief goed te doen en voor de rest zit alles op loop/fietsafstand. Een auto heb je dus ook vaak niet nodig voor je privé.
Op het platteland is dat volledig omgekeerd, daar heeft iedere volwassene een auto nodig omdat je anders nauwelijks aan eten komt.
draadloos zegt
Nou, ik mis vooral de A27 van Breda naar Gorinchem in dit lijstje…
dutchneon zegt
@draadloos: Ja belachelijk die staat er elke dag….
en hoewel je er wel doorkomt is het ook elke dag aansluiten vanaf den bosch naar Zaltbommel. wat een manipulatie weer!
Dutchdriftking zegt
Ik merk het wel degelijk dat er minder file is, het traject wat ik dagelijks rijd (zo`n 10km) Kon je vroeger makkelijk 30 min over doen. (daarom ging ik steeds meer fietsen) Nu rijd ik het in max 10 min.
potjak zegt
Vergeet niet dat er heel wat mensen werkzoekende zijn. Als al deze mensen weer aan een baan komen staat heel Nederland weer vast…
mrrallycross zegt
Gunstig nieuws zo op de avond
gerjan zegt
file? wat is dat? Dat kennen we hier niet :)
tupperware zegt
De A20 krijgt al veel eerder verlichting, zodra de A4 richting Delft open is gaat al het verkeer richting 020, immer gerade aus..
Na 2022 kan je het stukje A13 bij Overschie wel sluiten, dat wordt dan meer een brede laan voor bestemmingsverkeer..
bussum zegt
Crooswijk Terbregseplein is maar een enkele km. Vraagt niemand zich af hoe je in 365 dagen op 158000km komt?
tupperware zegt
@bussum:
Omdat het daar permanent feest is, meerdere keren per dag en met een beetje mazzel groeit die file aan tot het prins Clausplein..
sir_smokalot zegt
@tupperware @bussum: Maar vooral omdat er wordt gemeten in kilometerminuten, en niet in kilometers. Zie hier voor uitleg:
http://www.autoblog.nl/nieuws/files-in-nederland-groeien-weer-top-10-71260#comment-3459942
tupperware zegt
@sir_smokalot:
Vandaar het woordje “permanent”, ik woon daar om de hoek..
Gelukkig heb ik er zelf zelden last van..
dunhozzie zegt
Ik mis de A2 eigenlijk stiekem hoewel dat aan de meetperiode kan liggen. Het is misschien wel niet zo zeer puin as de regio Rotterdam en de A1, maar zeker de laatste paar maanden is Den Bosch Deil (’s morgens) en van voor Deil (soms zelfs al vanaf Everdingen) t/m Den Bosch (’s avonds) elke keer weer feest.
schuimbekje3 zegt
Het grootste probleem is dat Rijkswaterstaat vol zit met ambtenaren die nog nooit een auto gezien hebben.
Zij gebruiken als definitie file ” een stoet voertuigen die over 2km of meer NOOIT sneller rijdt dan 25km/h “…
Het probleem is dat er altijd wel iemand is die effe een gat laat vallen in 2km en dan een dot gas geeft en boven de 25km/h komt over een drip sensor. Hence, geen file meer.
Een file in mijn optiek is als ik niet de maximum snelheid voor die weg kan bereiken.
En dat is volgens mij ook de beleving van de gemiddelde weggebruiker…
2 scenario’s…
#1 Bestuurder van een auto moet 30km lang 26km/h rijden op de A1…. volgens rijkswaterstaat is dat geen file (ik denk dat 99.9% van de bezoekers hier vindt dat dat wel het geval is).
#2 Bestuurder rijdt 30km lang < 5km/h maar elke 1900 meter komt de bestuurder boven de 26km/h uit… volgens rijkswaterstaat wederom geen file…
Hoe moet je nu ooit iets aannemen van zo'n toko?
dutchneon zegt
Its in the name, Rijks wat er staat, wat rijd hebben ze lak aan….