Er is iets vreemds aan de hand, aan de andere kant van de grote plas.
Enkele jaren geleden was de Chevrolet Corvette enorm in trek. In twaalf maanden tijd gingen er in de Verenigde Staten meer dan 40.000 exemplaren over de toonbank, een record. Dit staat in groot contrast met de aantallen van slechts drie jaar later. In de eerste maand van 2019 werden er grofweg 800 stuks verkocht.
Ondanks de teruglopende verkopen van de huidige Corvette, komen de voorraden van de verschillende dealers niet zozeer overeen met de dalende vraag. Integendeel, volgens de Corvette Blogger hebben de dealers voldoende auto’s om de komende 232 dagen door te komen, als General Motors vandaag met de productie zou stoppen en er geen nieuwe exemplaren meer bijkomen. Uit cijfers die de website via een groot dealernetwerk heeft kunnen inzien, blijkt dat er momenteel ongeveer 9.000 Corvettes staan te wachten op een nieuwe eigenaar.
Een van de redenen dat er tegenwoordig bijzonder veel Corvettes zonder eigenaar bij een dealer staan te verstoffen, heeft te maken met de mentaliteit van de dealers. Volgens de website bestellen de dealers voor iedere Corvette die ze verkopen een nieuw exemplaar met een simpele kleur en populaire opties, zodat deze gemakkelijker verkocht kan worden. Dit doen ze omdat ze in de toekomst, wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe generatie komt, evenveel exemplaren willen krijgen. Laten een dealer het aantal Corvettes in zijn voorraad teruglopen, dan kan General Motors bij de introductie van een nieuw model besluiten ze minder auto’s te geven.
Naast het feit dat een groot aantal dealers bang is voor een daling van zijn voorraad, schijnt de grote verzameling Corvettes ook te wijten te zijn aan de komst van de veelbesproken mid-engine Corvette. Deze totaal nieuwe sportauto moet naar verluidt op dezelfde productielijn worden gebouwd. Dit betekent dat Chevrolet ook een voorraad van de C7, de huidige generatie, op aan het bouwen kan zijn, om toekomstige aankopen van klanten op te vangen. De productielijn zal immers op een aantal plekken ingrijpend moeten worden aangepast, waardoor de C7 niet meer geproduceerd zal kunnen worden.
Beeld: een rits Corvette’s, door @thomcarspotter
johnwaters zegt
GM verplicht de dealers een aantal auto’s af te nemen, net zoals het bij vele merken gaat.
E34M5Touring zegt
@johnwaters: Niet helemaal, dat gebeurt wel bij de bread and butter modellen maar bij de Performance modellen niet. Sterker nog, als je als dealer bijv. ZL1 Camaro’s op voorraad hebt moet je die eerst verkopen voor je nieuwe stock kunt bestellen. De ZR-1 idem. Bron. Chevrolet dealer Bluffton SC.
kennone zegt
@E34M5Touring: is een standaard Stingray geen bread and Butter model dan?
E34M5Touring zegt
@kennone: Nee, die valt bij Chevy onder performance model. De Impala, Cruze etc. zijn de bread and butter modellen. Vooral de Cruze wordt veel gepushed bij dealers.
vetnek zegt
@E34M5Touring: mijn dealer pusht coke :-P
RobUSA zegt
@e34m5touring: Eens, waar er wel tig stuks ZO6 staan staat er vaak geen of 1 ZL1 zeer jammer maar wel goed voor de exclusiviteit :)
gandini zegt
Ah, dus wat er aan de hand is, is dat er eigenlijk niets bijzonders aan de hand is? Misschien is het dan verstandig om de noodtoestand uit te roepen, zodat er een muur gebouwd kan worden.
maferick74 zegt
@gandini: lets make them great again (china gaat ze dubbel en dwars pakken)
mashell zegt
@maferick74: China is juist het voorbeeld voor Trump! De Chinezen hebben al heel lang een muur om de Mongolen (mensen woonachting in Mongolië, niet te verwarren met F1 stewards) buiten te houden.
lekkaah zegt
@maferick74: someone prefers communism here
RobUSA zegt
@gandini: Had Europa maar iemand gehad die een muur had willen bouwen dan was de noodtoestand er nu niet geweest.
apos zegt
@RobUSA: er was hier een muur, toen was alles idd beter
RobUSA zegt
@apos: Doelde meer op een nieuw te bouwen muur in de Middellandse Zee en Turkse grens omhoog door de Zwarte Zee recht omhoog door het midden van Ukraine en Wit rusland klaar, rest naar Russen die ook blij.
hotze zegt
@apos: gosh, graag even terug met de tijdmachine…
Esprit_de_Flandre zegt
@robusa: Er staan meer muren in Europa dan ooit tevoren. Blijken ze dus niet te werken…
RobUSA zegt
@esprit_de_flandre: Die om het Vaticaan werkt anders prima volgens mij ..
mopar zegt
@RobUSA: Ja omdat geen hond daar wil wonen. Zelfs zonder muur hadden ze geen problemen gehad.
ghost zegt
Breng ze maar hierheen, ik bied een symbolische euro in tegenprestatie dat ik hem goed zal onderhouden en af en toe de sporen zal geven!
milieumeneertje zegt
@ghost: en dan de bpn en btw, betaal je meer dan de Amerikaanse nieuwprijs.
ghost zegt
@milieumeneertje: als ik alleen dat hoef te betalen is het alsnog beter dan met aanschafprijs..ik teken ervoor.
hotze zegt
@ghost: dan zit je goed in de slappe was als je ze alle 9000 inscheept.
ghost zegt
@hotze: hahahaha dat wordt waarschijnlijk wel wat te gek hahaha!
hotze zegt
@ghost: misschien de band met Charlene de Carvalho wat verstevigen; ze kan je vast wel wat lenen ?
ghost zegt
@hotze: hahaha, ik heb haar nog nooit gezien hier..wellicht om te schamen, maar herkennen zou ik haar ook niet. Feit is wel dat minder dan 1% van haar vermogen al genoeg is volgens mij.
hotze zegt
@ghost: ze treedt niet echt op de voorgrond van het concern. Met 0,1 % zit je er ook al warmpjes bij, zeker als je een optrekje in bv. Florida inlijft. Daar zijn de Corvettes ook een stukkie goedkoper ?
ghost zegt
@hotze: haha jup
Gulli zegt
Als je voor drie knikkers een 800pk monster kunt kopen waar ook de boodschappen nog in passen, wat wil je dan nog met een Corvette? ?
dracae zegt
@gulli: Voor 6 knikkers een échte sportwagen, die met de beste mee kan doen?
gandini zegt
@dracae: Wat dat betreft inderdaad de Amerikaanse tegenhanger van de Nissan GTR.
Gulli zegt
@dracae: alsof dat Amerikanen ook maar iets boeit. Die willen gewoon moar powaaaah en of het de bocht om kan zien ze dan wel weer.
gandini zegt
@gulli: Dan sta je nog vreemd te kijken hoe goed zo’n Corvette de hoek om kan. Het is wel serieus leuk speelgoed hoor en niet alleen rechtuit.
Gulli zegt
@gandini: dat weten jij en ik, maar de Amerikanen laten hem blijkbaar staan tegenwoordig. Ik vraag me dus af of die inmiddels wellicht worden weggedrukt door de Hellcats enzo
gandini zegt
@gulli: Ik had jouw reactie verkeerd begrepen, zie ik nu.
Gulli zegt
@gandini: geeft niet, kan de besten overkomen. Zoals @dracae al terecht aangaf ga ik soms wat kort door de bocht ?
RobUSA zegt
@gulli: Er zijn nou eenmaal weinig bochten hier en de Corvette is vrij klein ivm een Hell Cat/ZL1/GT350-500 en die hebben ook nog eens een achterbank dus de keuze is niet zo moeilijk meer waar eerst de Corvette qua rechte lijn power altijd won van deze auto’s is dat nu ook achterhaald en de laatste 2/3 maken het de Corvette op het circuit ook nog eens lastig.
dracae zegt
@gulli: Jij daarentegen gaat blijkbaar erg graag een beetje te kort door de bocht….
;=P
Gulli zegt
@dracae: sterker nog, ik heb een mes in de auto liggen om de bocht mee af te snijden!
emping zegt
@gulli: boodschappen doen is voor de vrouwen.
Gulli zegt
@emping: wat doe je dan op Autoblog!?
arias zegt
In twaalf maanden, meer dan 40.000 over de toonbank in de VS klopt niet. Weet niet waar die cijfer vandaan komt, maar in 2014 gingen er 34.839 stuks over de toonbank. Recordjaar voor de Corvette was in 2006 toen er 36.518 stuks van verkocht werden in de VS.
flatsixx zegt
@arias: autoblog is sinds kort in handen van de Telegraaf.
gwnbmw zegt
@arias: zijn dat alle versies of alleen het instap model? Kan overigens ook zijn dat dat het aantal is wat gm heeft verkocht aan dealers, 34000 plus 9000 is 43000.
Dutchdriftking zegt
Ik ben best bereid een Z06 over te nemen. Voor noppes uiteraard. Transport kosten wil ik best voor m’n rekening nemen. Mag het een gele zijn?
utregcity zegt
“Waarom staan er 9.000 onverkochte Corvettes bij dealers?” Ik dacht dat het antwoord omdat de Yanks er niet meer inpassen was…
johnwaters zegt
@utregcity: en de hol-landers kopen ze niet omdat ze te gierig zijn. Als we dan toch gaan generaliseren.
RobUSA zegt
@johnwaters: En ze ook nog eens niet durven om buiten de duitse 3 te kiezen want wat zal de buurman wel niet denken.
utregcity zegt
@johnwaters: klopt, maar dat ligt aan ons belastingstelsel.
RobUSA zegt
@utregcity: Ik pas er niet in qua lengte (1.94) maar heb ook een achterbank nodig voor mijn kids.
Maar imo wachten de meeste Amerikanen en Corvette bezitters op de mid engine 100%.
dracae zegt
@robusa: Mischien wel..maar ik hoop het niet. Een mid engine Corvette wordt vast leuk, maar wat mij betreft geen ‘Corvette’ en ook sowieso niet voor mij als ik ooit het geld heb om een dure sportwagen te kopen.
Dan wordt het een echte klasieke sportwagen, motor voorin, aandrijving achter en een groot raam over de kofferbak.. dus misschien wel een échte Corvette.
enjoypunani zegt
@dracae: mid-engine kan ook met de motor aan de voorkant, maar is helaas niet het geval in deze.
gregorius zegt
M.a.w. Een probleem dat GM en hun dealers zelf hebben gecreëerd.
Achterhaald system, die dealer logic (in US en EU).
suxez zegt
Omdat ze onverkocht zijn.
macready zegt
Ik zie dit fenomeen hier in CA ineens bij veel dealers. Ford heeft altijd minimaal 1 Mustang GT op voorraad met populaire opties. Bij verkoop een paar dagen later meteen weer een nieuwe. Idem bij Honda, alwaar altijd minimaal 1 Civic Type R staat te shinen, liefst in wit (meest populaire kleur in het algemeen alhier en in het bijzonder voor de snelle Honda’s / Acura’s). Deels omdat ze weten dat hij toch verkocht gaat worden en natuurlijk als halo effect voor de hele selectie.
saffie89 zegt
Ik wil me wel ontfermen over een van die eenzame bolides hoor.
p993 zegt
Raar artikel dit…
B00G1E zegt
Dus kan ik er nu een met gigantische korting kopen?