Hint: het ligt niet eens aan de auto.
We beginnen deze schitterende vrijdag met nieuws uit Nederland. De Krant van wakker Nederland’ (De Telegraaf) weet te melden dat rij-examinatoren in sommige gevallen erg bang kunnen zijn. Dat komt door het niveau van de rij-examenkandidaten. Dat is volgens de examinatoren schrikbarend laag.
Dat gevoel wordt, geheel correct, gestaafd door cijfers. Volgens het CBR (niet te verwarren met het CBS die ook wel eens strooien met cijfers) is namelijk de helft niet in staat om te slagen voor zijn eindexamen. Overigens wist jullie aller @Jaapiyo vorig jaar al te melden dat het slagingspercentage betreffende het theorie-examen ook erbarmelijk is. Niet alleen het CBR staat de examinatoren bij. Ook Autorijschool Management, Vereniging Rijschool Belang en zelfs de BOVAG steunt het CBR in deze.
Deze organisaties hebben een zogeheten noodkreet gestuurd naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, je weet wel, alwaar Tante Melanie met de scepter zwaait. Deze noodkreet, die hoogstwaarschijnlijk schriftelijk verzonden is (schreeuwen in Den Haag is not done), maakt duidelijk dat de kwaliteit van de rijscholen en de instructeurs flink omhoog mag. Het gaat nog een stapje verder. De examinatoren willen ook graag gevarengeld, namelijk.
De reden hierachter is simpel. Rijlessen zijn nu eenmaal heel erg duur. Dus zijn er rijscholen die bepaalde ‘pakketten’ aanbieden. De meest interessante pakketten zijn die van een vast aantal lessen en dan vervolgens afrijden. Het is voor de leerling aanlokkelijk, want dan weet deze dat hij of zij kan afrijden na 10 lessen. Voor de rijschool is het ook aantrekkelijk, want dat ‘afrijden’ gaat niet snel gebeuren. Maar die examinatoren moeten telkens doodsangsten uitstaan door iemand af te laten rijden die nauwelijks de handrem kan vinden.
Het probleem zit ‘m erin dat de rijscholen ongeacht hun bekwaamheid de aspirant-autochauffeurs toch laten afrijden. Voor hen is dat daadwerkelijk een verdienmodel, want ze komen terug voor nog een paar lessen. Voor degenen die bij maar blijven zakken is buschauffeur worden wellicht een betere optie.
jordydeknecht zegt
Ik heb ook het idee dat je met een A180 met AMG pakket en een kleine investering je eigen rijschool kan beginnen, althans in de randstad. Zonder dat de instructeur nu echt over dermate hoge rijkwaliteiten beschikt.
Dutchdriftking zegt
@jordydeknecht: precies dat. En melken maar…
ghost zegt
@jordydeknecht: en niet te vergeten dat als je geen geld hebt, je vooral als vrouw zijnde rustig in natura kan betalen.
Tonnie zegt
@jordydeknecht: in groningen lessen ze in de grootste barrels. Golfje IV met een lekke uitlaat is niets geks. Een rijschool beginnen hoeft niet duur te zijn. En maar skeurn die lui.
karhengst zegt
@thijsj: Daarmee sluit de lesauto wel meteen mooi aan op de doorsnee eerste auto van de aspirant automobilist.
davelepeef zegt
@jordydeknecht: ik wilde dat juist zeggen. Zó typisch
Edge zegt
@jordydeknecht: Hier in Zuid-Limburg zie je dat ook. Meestal van die jongens van tussen de 25 en 35, inderdaad met een Mercedes A180 of CLA180 met AMG pakket.
xenonlampje zegt
@jordydeknecht: die A180 met AMG pakket is opzich een leuk begin. Daarna mag je nog een opleiding met 5 examens volgen. En vervolgens elke 5 jaar je verplichte bijscholingen en examens volgen ;)
potver7 zegt
Ook lekker… Het CBR is al zeker twee jaar bezig met allerlei acties en wervende teksten om examinatoren binnen te hengelen omdat ze een schreeuwend tekort hadden (en waar zou dat aan liggen…?), en nu dat enigszins op orde is komt deze actie.
Hadden ze deze noodkreet dan niet gewoon drie jaar geleden moeten doen? Want waar ze nu voor waarschuwen speelt al heel lang natuurlijk, die rijles-contracten zijn bepaald niet nieuw. Straks gaat de minister er écht wat mee doen, en dan heeft het CBR ineens een examinator-overschot…
dieselkameel zegt
Volgens mij zijn rijscholen ook meer bezig met een commercieel aantrekkelijk pakket neer te zetten dan dat zij bezig zijn om zelf ook een betere rijschool te worden.
Het gestunt met pakketten en les tarieven doet imo afbreuk aan de blik op kwaliteit. Een goedkope rijschool met stunt prijzen zal het drukker hebben dan een goede rijschool dat wat hogere prijzen hanteert. Echt waarderingssystemen voor rijscholen zijn er volgens mij ook nog niet terwijl een rijbewijs meer dan 1K kost.
Echt rijden leer je toch pas wanneer je alleen in de auto zit en een paar keer moeilijk in te schatten situaties mee maakt, maar een goede basis door een rijschool is wel essentieel.
wildewesten zegt
@dieselkameel: slagingspercentage van de rijschool
rhellema zegt
@wildewesten: slagingspercentage van de rijschool zegt ook niet zo heel veel. Een rijschool die net begonnen is en toevallig 3 leerlingen heeft gehad welke alle 3 in 1 x geslaagd zijn levert een slagingspercentage op van 100%, echter hoe is dit als de rijschool in 1 jaar 25 leerlingen op examen heeft laten gaan, want die 100% zal hij nooit vol kunnen houden.
wildewesten zegt
@rhellema: Dan kijk je lekker naar het slagingspercentage van de afgelopen jaren, en als je het niet vertrouwt bij die net nieuwe rijschool ga je naar 1 van de 10.000 andere!
rhellema zegt
@wildewesten: en als die ene rijschool met dat lage slagingspercentage heel veel authisten, rijangst, enz enz leerlingen heeft?
gitaarknul zegt
@dieselkameel: mijn rijinstructeur vertelde ook over een collega die twee rijscholen op zijn naam had staan. Hij gaf les in nr 1. Veel te kort dus, en liet de leerling in nr.2 de eerste keer afrijden, gezakt natuurlijk. Dat gebeurt 1 of 2 keer, en pas als hij zeker wist dat de leerling zou slagen liet hij ze afrijden in nr.1 zodat hij een superhoog slagingspercentage heeft met hele korte pakketten
peug206 zegt
T is dat de kwaliteit van de rijscholen zo slecht is dat ze mogen afrijden terwijl ze dat niet kunnen. Ik mocht niet eerder afrijden dan dat ik het ook daadwerkelijk kon.
davelepeef zegt
@peug206: exactly. Gewoon gereden tot m’n instructeur zei ‘nu ga je slagen’. Sommigen zeggen dat deze dan de boel uitmelkt. Maar hij had wel gelijk… Een examen kost een stuk meer dan een paar lessen…
flutterby zegt
@peug206: Dan dreig je toch gewoon dat je een andere rij-instructeur zoekt? Voor je het weet sta jij bij RDW examen af te leggen en gaat RDW in de media erover klagen.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik hoorde op het nieuws dat sommige kandidaten maar 4u les hadden gehad. Naast het feit dat het een tikkeltje te optimistisch is, is get gewoon dom. Het gaat je geheid geld kosten omdat je niet slaagt.
peug206 zegt
@janmetdelangeachternaam: vriend van mij heeft het met 5 uur gehaald. Maar de rest zit allemaal op 25 uren.
vroaaar zegt
@peug206: ik weet niet hoe lang een gemiddelde les duurt tegenwoordig (in mijn tijd 1 uur), maar het gemiddelde aantal lessen ligt volgen het CBR op 38. Gemiddeld!!
peug206 zegt
@vroaaar: nog steeds,of ze rekenen gewoon 60€ voor 1.5 uur.
Maar die vriend die het in 5 uur had reed al vanaf zijn 12e in de garage en had al 2 jaar zijn scooterrijbewijs. Geef hem iets met wielen en hij kan het wel besturen… met of zonder instructie.
vroaaar zegt
@peug206: dat is dan de categorie “uitzonderingen bevestigen de regel”.
viezefreddyw zegt
En daarom lieve mensen, altijdgeslaagd.nl! Wat een gat in de markt was dat.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: en het aantal doden stijgt weer, zou daar een verband in zitten? Ze kennen de theorie niet en hun mobiel zit vastgeplakt aan de hand
Loek zegt
Ik zit zelf nog in de rijles-fase, het standaardpakket van mijn rijschool js 28 lessen. Ik heb zelf niet het gevoel dat ik dingen verkeerd doe, en mijn instructeur is het daar mee eens. Als instructeurs al bang zijn, zou het voor achterbankpassagiers (als je weer naar huis gebracht wordt) al helemaal niet uit te staan zijn. Maar dat gevoel heb ik totaal niet.
davelepeef zegt
@720s: dat is precies het aantal dat ik, zonder pakket oid, heb verbruikt. De lessen heb je ook nodig om ervaring op te doen. En examenroutes te leren kennen natuurlijk ;)
peug206 zegt
@davelepeef: en daar gaat het fout. Je moet geen vaste routes kunnen, maar gewoon overal goed kunnen rijden. Of werk je toevallig aan diezelfde route en woon je bij het cbr?
davelepeef zegt
@peug206: vandaar de knipoog. Maar ik reed tijdens de lessen vaak in de ‘examengebieden’ als ik het zo ff mag beschrijven.
Sir_Vmax zegt
Daarom leste ik bij iemand die al 25 jaar in t vak zit, meerdere soorten voertuigen kan aanleren en met een degelijke 320d rijdt. Kwam heel zelfverzekrd over altijd en mede daardoor ook in 1 keer geslaagd…
ff40 zegt
Is geen droogbrood in te verdienen
Examinatoren moeten hun kop houden ik hoor hele andere verhalen over willekeur
Vergeet niet het zijn ambtenaren
Ik spreek uit ervaring en heb het uit eerste hand dus kom niet aan met dat ik onzin klets
rhellema zegt
@ff40: ik ben oprecht benieuwd naar de verhalen die je uit eerste hand kan opschrijven.
toniominestrone zegt
@ff40: Je onderbouwing heeft mij overtuigd.
vroaaar zegt
@ff40: je klets onzin!
pomoek zegt
@ff40: nou, kom maar op met die bewijzen uit de eerste hand dan. Punt.
potver7 zegt
@ff40: ‘verhalen over willekeur’ staan natuurlijk helemaal los van waar dit artikel over gaat. Ik zou zeggen, verplaats je eens in een examinator die naast een kandidaat moet gaan zitten waarvan hij/zij niet weet of die 4 of 40 uur les heeft gehad. Ik zou ook doodsangsten uitstaan.
Vergeet ook niet dat het beoordelen van een rijexamen voor een deel subjectief is, en de examinator op veel meer dingen let dan je zou denken.
Willekeur zal vast ook gebeuren, maar is zeker niet voorbehouden aan ambtenaren hoor… Maar als jij liever je maten gelooft die er heilig van overtuigd zijn datze foutloos hebben gereden… Prima!
lekkerlinksrijden zegt
Helmplicht voor het afrijden voor kandidaat en examinator vanaf 2018
razer zegt
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn, omdat er een tekort is aan examinatoren, dat ze het aantrekkelijker willen maken om examinator te worden. Als dat gedaan wordt door gevaren geld is dat natuurlijk een beetje vreemd.
Persoonlijk vind ik het onzin want een examinator heeft ook een rempedaal voor zich. Dus hij heeft het “gevaar” in eigen hand.
Het lijkt mij logisch dat het gevaarlijker is geworden doordat er vrij jonge “kinderen” vroeg beginnen met afrijden.
Lijkt mij wel interessant hoe hoog het landelijk slagingspercentage nu is onder 17 jarigen en hoe dat een paar jaar geleden was onder 18 jarigen.
ghost zegt
Zelf destijds les gehad in een Toyota Corolla verso D4D met 177pk. Ik had al veel ervaring van tractoren en crossauto’s qua schakelen en sturen maar toch nog 11 lessen van anderhalf uur gedaan voor ik afreed. Er zijn altijd uitzonderingen voor bepaalde mensen maar eigenlijk zou er wellicht gekeken moeten worden naar bepaalde minimum eisen alvorens je mag afrijden.
lekbak zegt
Het meest komische vind ik nog wel dat examinatoren doodsbang zijn in de auto. En de instructeurs dan? Iedereen heeft een eerste les en daar moet altijd een instructeur bij in zitten. En alle examinatoren zijn ook instructeurs (op papier tenminste) en hebben gewoon een rem en koppelingspedaal. Stelletje sensatiezoekers en aanstellers is het.
Onehp zegt
@lekbak: het grote verschil is natuurlijk dat een instructeur direct kan bijsturen, beide letterlijk en met instructies, terwijl een examinator de student zijn gang moet laten gaan … Ook mag ik hopen dat de eerste meters op een afgesloten terrein of tenminste een parking worden afgelegd…
lekbak zegt
@onehp: Die examinator moet net zo goed ingrijpen als het nodig is.
De eerste meters worden best vaak gewoon op straat gereden. Hangt een beetje van de leerling af. Als er nog uitgelegd moet worden waar de rem zit dan zal het eerder op een rustig stukje zijn. Maar het mag gewoon op de weg en dat gebeurt ook vaak.
toniominestrone zegt
@lekbak: iets van meejanken met de wolven?
vroaaar zegt
@lekbak: de sensatie komt van de kop die AB boven dit artikel plaatst, wat pure click-bait is. In het artikel van de Telegraaf wordt niks gezegd over “doodsbange examinatoren”. Dus voordat je met modder begint te gooien eerst even checken wie wat heeft beweerd.
lekbak zegt
@vroaaar: Ik heb het op de radio gehoord èn gelezen op één van mijn nieuws apps. Het feit dat ik het bij twee verschillende bronnen heb gehoord betekent met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het ergens in een persbericht heeft gestaan. Het is dus zeker niet iets wat door autoblog alleen is verzonnen, of door mijzelf trouwens.
vroaaar zegt
@lekbak: hier is het persbericht: https://www.cbr.nl/312.pp?id=1465
Geen woord over doodsbange examinatoren. En wat is jouw nieuwsbron dan? Feit dat je het op de radio hebt gehoort, zegt niet veel, die kunnen het immers ook op AB of Drimble hebben gelezen (enige twee bronnen die deze kwalificatie gebruiken als je er op zoekt).
cloverleaf zegt
Binnenkort weer om de tafel voor een nieuwe CAO van CBR examinatoren?
breakingpoint zegt
Afrijden… Je bedoelt examen afleggen?
Onehp zegt
@breakingpoint: je zal het maar wat te letterlijk nemen…. van de weg…
baasbas zegt
Boeiend. .. bijna autonoom rijden. Problem solved
marinepower zegt
Ik heb geen idee wat een beetje rijles in de randstad kost, en ik heb ook geen idee hoe groot het aandeel autokosten in deze prijs is berekend. Maar als ik al die BMW’s 3-serie, Passat’s en Audi A4/A5 met een blauwe L op het dak zie, dan is er wellicht nog wel wat te besparen voor de klant.
Onehp zegt
De grote vraag is, als zij doodsbang zijn terwijl ze IN de auto zitten, hoe zit het dan met wij allen die zich rondom deze mensen in het verkeer bewegen?
Stefje zegt
Volgens mij moet je als leerling ook helemaal niet op zoek naar de beste deal, maar naar de rijschool met het hoogste slagingspercentage in je omgeving. Dan kan je nog wat vergelijken qua prijs. Maar 2 of 3 keer zakken is duurder dan nog 10 of 15 lesjes extra.
Ik denk dat je qua verdienmodel het beste kan inzetten op kwaliteit. Dan krijg je de mensen binnen die het kunnen betalen en heb jij de tijd om ze het fatsoenlijk te leren, waardoor je leerlingen snel een streepje voor krijgen bij het CBR en daardoor weer makkelijker slagen. Bij het CBR weten ze namelijk echt wel welke instructeurs capabel zijn en bij welke ze liever niet in de auto komen.
st220 zegt
@Stefje: volledig mee eens! Kwaliteit werkt op de lange termijn.
technofreak zegt
Wat ik mis in de hele statistieken, is het effect op de percentages van het invoeren dat kinderen van 17 al mogen lessen. Is het spul niet gewoon te jong om zich verantwoordelijk met een oog-hand-voet coördinatie machine te verplaatsen?
oemplus zegt
@technofreak: Vanaf je 16e mag je in een grote tractor met aanhanger etc rijden, die dingen kunnen rustig 60 km/h rijden, en daarmee kun je veel meer schade aanrichten dan met een auto. De verhoudingen zijn in Nederland sws een beetje zoek.
lekbak zegt
@oemplus: De gemiddelde boerenjongen die met 16 op de trekker zit heeft al jarenlange ervaring en meer inzicht in het verkeer en praktische zaken dan veel volwassenen ooit zullen hebben. Het zijn dan vaak ook jongens die, als ze 17/18 zijn met slechts enkele rijlessen daadwerkelijk voor het examen slagen.
Veel gevaarlijker vind ik een kantoorpik die geen enkel gevoel heeft bij praktische zaken maar wel met 1500kg aan potentieel moordwapen ongeïnteresseerd door de woonwijken scheurt. Of het tutje die liever met lippenstift bezig is dan met autorijden omdat die auto dat stinkende stuk noodzakelijk kwaad is.
pomoek zegt
@lekbak: hoe kun je jarenlang ervaring hebben als je 16 bent? Dan heb je als het goed is exact 0 jaren ervaring met het rijden op de openbare weg.
lekbak zegt
@pomoek: Geloof je dat zelf?
Mijn neefje van zes rijdt met een voerkar achteruit de stal in op spiegels (tientallen meters) bij papa op schoot. En pa bedient alleen de pedalen. Rond de boerderij zijn allemaal kleine weggetjes, zoals meestal bij boerderijen, en als ze een klein stukje van het weiland naar het boerenerf moeten stuurt die kleine ook gewoon. Als die jongen 12 is dan stuurt hij net zoals zijn vader vroeger gewoon de grootste machines en karren precies daar waar hij ze wil hebben. Ook over de weg want er is toch geen politie. En dan heeft die jongen ook van zijn pa geleerd om vooruit te kijken en zo rare situaties te voorkomen.
Net zoals de zoon van mijn werkgever opgegroeid is op het schip van zijn vader en op z’n 16e zelfstandig zat te varen terwijl zijn pa buiten aan het werk was. Mag niet en als je er niet mee opgegroeid bent kan je het ook niet. Maar het gebeurt en ik heb me er geen moment onveilig bij gevoeld want het kan gewoon.
pomoek zegt
@lekbak: Mja. Het zal wel. Maar goed, laten we er eens van uit gaan dat jouw neefje een geweldige chauffeur is. Een soort Max Verstappen. Dan nog heeft hij, zoals je zelf aangeeft, nauwelijks ervaring met rijden op de openbare weg. Geweldig kunnen auto rijden is nog iets anders dan verkeerskundig inzicht. Ik zeg overigens niet dat de door jou aangehaalde kantoorpik altijd een geweldige chauffeur is. Maar ik sla, laten we zeggen 20 jaar, rijervaring op de openbare weg hoger aan dan het goed achteruit een trekker kunnen parkeren. Gemiddeld gesproken.
lekbak zegt
@pomoek: Ik denk dat 20 jaar ervaring van iemand die het iets interesseert van onschatbare waarde is. Maar ook dat ervaring van iemand die het geen flikker boeit helemaal niks zegt.
Maar dit gaat erom of het verantwoord is dat jonge mensen een trekker of auto besturen. Iedereen moet eens beginnen zonder ervaring, maar ik denk dat de gemiddelde 16 jarige op een trekker minder gevaarlijk is dan een volwassen slechte chauffeur (en die zijn er zat), laat staan een ongeinteresseert persoon die net begint. Alleen al om het type mens wat het is.
pomoek zegt
@lekbak: Tja, daar ben ik het wel mee eens.
Crosscabouter zegt
@lekbak: ben het deels met je eens. Ik reed ook vanaf mijn twaalfde op een trekker met vanalles erachter… kreeg op 16- jarige leeftijd ook een trekkerrijbewijs en reed vervolgens tegen de 50 met 18 ton vracht erachter door t dorp. Was t veilig? Meestal wel, omdat je idd leert anticiperen, maar mijn jeudige overmoed heeft ook een hoop gevaar onderschat waar ik nu als midden dertiger toch anders mee omga (nog steeds rijdend op trekkers met zware ladingen erachter).
Dus ja, leeftijd speelt geen rol… ervaring wel degelijk.
peug206 zegt
@crosscabouter: maar je wist ook dat je met een zware lading onderweg was en dat je veel schade kan aanrichten. De meeste automobilisten denken er niet eens meer bij na dat ze zich met 130 voortbewegen met een massa van 1500-2000kg. En die anticiperen niet meer op het verkeer maar op de telefoon.
firebird zegt
@technofreak: volgens mij ligt het slagingspercentage onder 18-minners juist een stuk hoger dan het gemiddelde.
hollandbest zegt
Wat een onzin.. slagingspercentage staat gewoon online! Kies de hoogste uit en gegarandeerd geslaagd!
tarquesh zegt
De eximinatoren zijn dus netzo nerveus als de afrijders. Gelijkspel.
keesjansen zegt
Misschien is het niveau van de examinatoren van het cbr wel te laag, ze hebben nu eenmaal niet dezelfde vaardigheden als rijinstructeurs.