Een (super)sportauto verdient SuperSport-banden.
Je had het wellicht al gezien: dankzij onze samenwerking met Goodyear maak je nu kans om zelf een Porsche 911 aan de tand te voelen. De keuze voor een 911 is niet uit de lucht gegrepen: Porsche monteert namelijk standaard Goodyear Eagle F1 Assymetric-banden op de nieuwe 992. En dat is niet de enige connectie die Goodyear met Porsche heeft.
Goodyear SuperSport 1e montage op Porsche 911
Naast de high performance Eagle F1-banden heeft Goodyear vorig jaar ook een reeks banden geïntroduceerd voor het écht serieuze werk. Dit zijn zogenaamde Ultra Ultra High-Performance-banden. De nieuwe reeks van Goodyear bestaat uit de Supersport, de SuperSport R en als klap op de vuurpijl de SportSport RS. Deze laatste is speciaal ontwikkeld voor de ultieme tracktoys van Porsche: de GT3 RS en GT2 RS.
De SuperSport is vooral gericht op topprestaties op de openbare weg. Bij de SuperSport RS ligt de focus op circuitgebruik, hoewel de band nog altijd op de openbare weg gebruikt kan worden. De SuperSport R vormt een middenweg: deze band is zowel gericht op straat- als circuitgebruik.
SuperSport
De Goodyear SuperSport-band is in de eerste plaats bedoeld voor de openbare weg. Hierin zijn echter ook raceïnvloeden verwerkt. Dit resulteert in optimale grip en wegligging. Dit is onder meer te danken aan de stijve ribben en zijwanden. Omdat deze banden nog altijd bedoeld zijn voor de openbare weg is daarbij comfort niet uit het oog verloren. Hoewel de band is afgestemd op een droog wegdek is er wel degelijk rekening gehouden met de prestaties op een nat wegdek. Hiervoor zijn de drie segmenten in het midden van de band bedoeld. De segmenten aan de buitenkant zijn juist weer bedoeld om de prestaties op droog wegdek te verbeteren. Dat is waar de banden het best tot hun recht komen.
SuperSport R
De Goodyear SuperSport R is meer gericht op circuitgebruik, naast het gebruik op de openbare weg. In de rubbersamenstelling is hars verwerkt, waardoor er meer wrijving ontstaat. Om de stabiliteit te verbeteren zijn er brugjes geplaatst in de groeven die vervorming in de bochten tegengaan. Verder heeft Goodyear ervoor gezorgd dat de druk optimaal over het oppervlak van de band verdeeld wordt.
SuperSport RS
De Goodyear SuperSport RS is de band die voor het meest extreme gebruik bedoeld is. Rijden op het circuit vormt namelijk de focus. Voor deze band heeft Goodyear gebruik gemaakt van een speciale rubbersamenstelling die afkomstig is uit de racewereld. Hoewel de SuperSport RS op het circuit zijn mannetje staat, kun je er na afloop van de trackday ook gewoon de openbare weg mee op.
Porsche 911 GT3 en GT2 RS op Goodyear
Om aan te geven waar de banden mee overweg moeten: de GT2 RS stuurt maar liefst 700 pk en 750 Nm aan koppel naar de achterwielen. Bij de GT3 RS is dat 520 pk en 470 Nm koppel. De banden krijgen het dus zwaar te verduren. De SuperSport RS-banden kunnen hier echter uitstekend mee overweg, want ze zijn speciaal voor de GT3 RS en GT2 RS gehomologeerd.
Raceverleden
De SuperSport-reeks is geïnspireerd op de racerij. Goodyear weet daar alles van. In 1901 voorzag het merk Henry Ford al van racebanden. Sindsdien zijn er al talloze racewagens op Goodyear-rubber naar de overwinning gereden. Ze hebben onder meer 361 F1-overwinningen op hun naam staan. Al deze ervaring kwam zeer goed van pas bij het ontwikkelen van de SuperSport-reeks.
Cashback- en winactie
Mocht je nu een set willen bestellen van de bovengenoemde banden, vergeet dan vooral niet gebruik te maken van de cashback-actie van Goodyear en Autoblog. Daarmee kun je namelijk mooi tot €40 terugkrijgen. Deze actie geldt niet alleen voor de Supersport-banden, maar voor alle Goodyear- én Dunlop-banden. Bovendien kun je jezelf op onze site via dit formulier aanmelden om kans te maken op een 911 Experience.
gregorius zegt
Ik ben nu tot het einde van dit stukje gekomen, maar ik heb nog steeds niet gelezen waarom Porsche dat doet.
En pochen met die 361 F1 overwinningen. Makkelijk zeggen.
Als je de races eruit haalt waar ze officieel de enige waren, heb je het over 257 overwinnigen van 396 races.
Als je ook de races eruit haalt waar soms geen-kans-teams op andere banden reden, kom je op 119 races van 255 races. Dan is het opeens niet meer zo indrukwekkend.
vondick zegt
@gregorius: omdat het een goed jaar is
faalhaas zegt
Ik monteer voor de spanning LingLong en Wanli
chills zegt
Ahaa, nu begrijp ik waarom in verschillende reviews van de 992 het geluid van de banden wordt genoemd. 1x Goodyears onder mijn auto gehad: wat een herrie!
onlyporscheman zegt
@chills: Ik zou voor de Michelin gaan
escort77 zegt
Porsches krijgen in NL toch vaak Continental banden van de firma Pon?
onlyporscheman zegt
@escort77: Standaard Michelin, daaronder Goodyear en daarboven Pirelli. Continentals hebben geen N codering en zijn niet officieel approved.
Ram-G-maN zegt
Moet je per se banden van Good Year hebben gekocht om mee te mogen doen via dat formulier?
Edit: Never mind, ik lees: Gebruik hetzelfde mailadres waarmee je cashback hebt aangevraagd op http://www.goodyearcashback.nl.
Ik hou het wel bij Michelin’s dan.
vpowert zegt
Leuke actie! Ik zou best wel eens Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 banden willen uitproberen als vervanger van m’n Michelin Pilot Sport 4 banden. Maarehm, als ik gebruik wil maken van deze actie dan moet ik dus binnen 20 dagen m’n Michelin’s opmaken. Dat gaat niet lukken. Ik ben Wouter niet ;-)
Volgende keer de actie wat eerder aankondigen en langere looptijd?
machielvdd zegt
Ik vrees dat je de aankondiging dan helaas gemist hebt: https://www.autoblog.nl/nieuws/winactie-maak-kans-op-een-porsche-911-experience-145891
Onehp zegt
Typisch om een advertorial in vraag te zetten. Wel, hier doen jullie jezelf slechte dienst, het zijn gewoon erg goede banden. Was een van de eerste op de Super Sport te proberen en ze laten niet teleur. Ok, Goodyear alles jullie meelezen, juist sportbanden kunnen jullie soundcomfort techniek gebruiken, niet de superslappe bandjes die op autos zitten die reeds 500kg geluidisolatie meeslepen – doe dit en je verkopen zoals nooit tevoren want iedereen wil een stille sportband op het einde van de dag. Bij deze de nadelen van (zowat alle) sportbanden en dus ook deze reeks.
De F1 Super Sport bevallen heel goed, slijten weinig en in de MQB groepen met gelijkaardige autos (300-500pk op de voorwielen) zoals de mijne worden ze als minstens even goed als de PS4S beschouwd.
jessepinkman zegt
Vaker Eagle F1’s onder mijn auto’s gehad, prima band! Vanwege verschillende bandentesten een tijdje geleden echter overgestapt naar de PS4 en PS4S. Ben benieuwd naar nieuwe bandentesten met deze nieuwe Goodyear tegen de Michelins!
e88125i zegt
Na Goodyear Eagle F1’s te hebben gehad hoef ik geen Goodyears meer. Hoop lawaai, weinig grip en snel versleten. In mijn beleving is het ook een B-merk zoals Hankook. Doe mij maar Bridgestones.
lincoln zegt
27X supersport in de tekst ..
Blijkt het om een passief brokkie rubber te gaan !!
launchcontrol zegt
Ik heb een 992 maar daar zit ‘gewoon’ Pirelli onder net als de vorige twee 911jes (991.1 en 991.2).
deepep zegt
Michelin pilot sport 4 hier……. helemaal top ..niets meer aan doen.
flatsixx zegt
@deepep: same here