Een probleempje met Singer van Porsche zorgde voor een rechtszaak, die later weer ingetrokken werd. Om met De Jeugd van Tegenwoordig te spreken: Watskebeurt?
Je kent Singer van het herbouwen van oude Porsche 911’jes. Waar de kennis van nu gecombineerd wordt met de styling en insteek van 50, inmiddels 60 jaar geleden. Dan is een connectie met Porsche natuurlijk evident. Hoe de constructie in elkaar zit met in hoeverre Porsche een oogje dichtknijpt wat betreft Singer, dat wordt nu duidelijk. Singer steekt namelijk niet onder stoelen of banken dat het om een Porsche gaat, van de styling en vormen tot het gebruiken van Porsche-logo’s en teksten.
Rechtszaak
Uiteraard hebben Porsche en Singer daar een regeling over getroffen. Maar het Californische bedrijf lijkt volgens Porsche toch buiten het boekje te gaan. Om dat te begrijpen, eerst een verhaal van inmiddels drie jaar geleden.
Singer presenteerde namelijk bovenstaande ‘Project ACS’, de All-Terrain Competition Study. Daar was Porsche al niet echt blij mee. Doordat de auto de naam Porsche gebruikt, wekt Singer de indruk dat Porsche betrokken is bij dit project. Wat ze niet waren, mede dankzij het feit dat het hun 911 Dakar ietwat in de weg zou zitten. Porsche droeg Singer daarom op om de ACS enkel te presenteren zonder de Porsche-naam op de zijkant.
Nogmaals
Goed, rechtszaak is dus een groot woord, maar dat Singer en Porsche daardoor in een kleine rechtsstrijd zaten is dus duidelijk. Recent gingen er meer geluiden in de rondte van een rechtszaak tussen de twee bedrijven, waarbij initieel gedacht werd dat het om de ACS ging. Dat blijkt anders te zijn. Porsche heeft in 2024 Singer nogmaals aangeklaagd. Het lijdend voorwerp was dit keer de DLS, de Dynamics & Lightweight Study.
Porsche heeft Singer namelijk bevoegd om hun logo en naam te gebruiken, mits ze zich aan het beloofde recept houden. Namelijk een replica met upgrades dat nog lijkt op de originele 911, zoals de originele Singer-modellen. De DLS zoekt de grenzen op, of overschrijdt ze volgens Porsche. Volgens het merk uit Zuffenhausen heeft Singer eigenlijk iets compleet anders gemaakt, en niet zich aan het originele recept en daarmee de afspraak gehouden.
Porsche heeft dus met lede ogen aangezien hoe Singer hun merk en logo ‘misbruikte’ voor de DLS en deze op vele manieren in de media (persfoto’s, video’s, debuten op Goodwood Festival of Speed) verscheen. En dat gebeurde nogmaals toen Singer de nog heftigere DLS Turbo onthulde. Kortom: Porsche spande in februari officieel een rechtszaak aan.
In de aanklacht staat het vrij simpel samengevat: volgens Porsche is Singer buiten het boekje gegaan wat betreft de afspraken die ertoe leidden dat Porsche hun trademarks verleende. Simpel gezegd: Porsche vindt dat het gebruiken van hun naam wellicht klanten kan verwarren. Porsche is het niet eens met de richting die de restomodder op is gegaan terwijl ze nog wel hun logo en naam gebruiken. Helemaal voor de op de 935 geïnspireerde DLS Turbo, die nog steeds op de 964-donorauto gebaseerd is, waar het originele recept te erg is veranderd om nog onder de afspraak te vallen.
Eisen
De eis? Ook al zijn alle DLS-modellen al gebouwd, Porsche wil dat Singer de nog te bouwen DLS Turbo’s annuleert. Ook moet al het materiaal waarin de naam van het Duitse merk wordt gebruikt voor promotie van Singer geannuleerd worden. En alle winst die gemaakt is door de DLS-modellen wordt omgezet in een schadevergoeding, wat Singer miljoenen kan gaan kosten. Als klein bedrijfje kan dat slopend zijn ten opzichte van een gigant als Porsche.
Oplossing
En toch is het allemaal weer afgekoeld. Simpelweg omdat het toch blijkt dat Porsche hun rol als grote agressor wellicht slecht voor het merk kan zijn. Als Porsche bekend staat als de Goliath die een sympathieke David tracht kapot te maken, wordt dat een PR-nachtmerrie. Bovendien lift Singer meer op het succes van Porsche, maar Porsche ook zeker op het succes van Singer. Mensen die fan zijn van Singer, zijn vrijwel automatisch fan van Porsche. Deze kruisbestuiving van twee verschillende invalshoeken voor een moderne Porsche is eigenlijk een perfecte wisselwerking tussen twee enthousiaste automerken.
Naamgeving
Porsche gaat daarom geen miljoenen innen, op heksenjacht naar DLS’en en hun naamgeving intrekken van het Californische merk. Wel is Singer duidelijker over hun scheiding tussen het eigen werk en Porsche’s trademarks. Concreet: als je het hebt over een ‘Singer Porsche’ of ‘Singer 911’, ben je eigenlijk zaken door elkaar aan het halen. De modellen van Singer zijn vernoemd naar hun ‘study’-naam (de DLS heet dus eigenlijk Singer Dynamics & Lightweight Study volledig) en als je de relatie met het merk uit Zuffenhausen wil verduidelijken, heb je het over een ‘Porsche 911 reimagined by Singer’.
Onder de streep verandert er dus niks, maar Porsche heeft wel duidelijk gemaakt dat ze grenzen hebben. Porsche en Singer leven dus verder in vrede, zonder rechtszaken. (via Carscoops)
ghini zegt
Het is een interessante zaak. Zoals je terecht meldt helpen ze elkaar. Vanuit dat perspectief zou het logisch zijn als Porsche ipv miljoenen te eisen aandelen in Singer krijgt. Dan kan Singer door blijven gaan maar heeft Porsche wel invloed op hoe ver Singer mag / kan gaan en verdienen ze er ook nog aan. Door het niet volledig over te nemen blijft het risico laag en kunnen ze er altijd nog vanaf. Interessant detail trouwens, Ferdi Porsche heeft die ACS wel eens getest toen die net uit was..
maarteno zegt
Snap best dat Porsche z’n grenzen stelt en goed dat ze er uiteindelijk zonder uitspraak van een rechter en ook financieel schappelijk uit zijn gekomen. Toont imho aan dat het ze echt meer om de grenzen gaat en Singer dus niet kapot willen hebben.
Rick-dos zegt
Ik denk dat Singer een ijzersterk pr product voor Porsche is. Als je al verliefd bent op Porsche dan laat Singer je opnieuw verliefd worden op Porsche en als je het nog niet bent dan laat Singer je verliefd worden.
Singer is zo’n bedrijf dat heel goed doorheeft hoe je een restomod moet maken. Die DLS modellen zien er ook weer fantastisch uit.
Laat onverlet dat ik ook Porsche z’n standpunt begrijp. Echter denk ik dat Porsche juist blij moet zijn dat hun naam op die auto’s staan.
bobje zegt
In het verleden was dat ook met Ruff. Die hadden als eerste zo’n hippe automaat die daarna door Porsche zelf is overgenomen.
hotze zegt
Een hippe automaat? Welke auto betreft dit? Ze introduceerden een 5-bak op de Ruf CTR die de turbo aangedreven yellowbird tot bijna 340 km/u voortstuwde. Ruf is meer van de handbakken, hoewel ze de CTR3 Evo alleen aanbieden met de PDK.
Ze gebruiken eigenlijk uitsluitend de eigen merknaam en denk dat de lijntjes tussen Zuffenhausen en Pfaffenhausen bijzonder kort zijn, kan me niet voorstellen dat ze ergens mot met elkaar over hebben. Ja, misschien over de tegenvallende achterzijde van de 911-992 😉
sabrerator zegt
Ik denk dat 100% van de Singer-eigenaren minimaal 1 echte Porsche hebben, zo niet meerdere. Het lijkt me een auto die je koopt voor je collectie als je de meeste andere al hebt. Dus zijn het ook uitstekende Porsche-klanten. Goed dat Porsche dit niet op de spits drijft.
Ferrari is een nogal onsympathiek merk geworden op dit vlak. Die zouden een “Singer-Ferrari” (als zoiets zou bestaan) helemaal kapot procederen.
Jaguar heeft zoiets ook gedaan met de bouwer van een C-Type replica. Viel me als Jaguarrijder zwaar tegen van ze.
mc96 zegt
Ik vind de opstelling van Porsche in ieder geval een stuk sypathieker dan die van Ferrari.