Een elektrische auto, maar dan zonder stekker. Nergens voor nodig, aldus de Japanners en da’s lang geen gekke gedachte.
Strikt genomen is de Nissan Note e-Power een elektrische auto, waarbij de wielen enkel en alleen door een elektromotor worden aangedreven. Zijn elektriciteit haalt de e-Power uit een accu, maar deze is slechts een twintigste van het formaat van die van een Nissan Leaf. Voldoende om maximaal tien kilometer elektrisch te rijden, dan is ‘ie leeg. Een accu die zo klein is, dat opladen middels het stopcontact nauwelijks zin heeft. Je laadt je suf.
In plaats daarvan zorgt een driepittertje met de inhoud van een busje WD40 per cilinder voor het opladen van de accu. Gewoon, door heel rustig op een zo gunstig en constant mogelijk toerental haar rondjes te draaien. Een seriële hybride dus, waarbij de verbrandingsmotor niet mechanisch verbonden is met de aangedreven wielen.
Compromissen
Op zich niets nieuws, onder andere de Fisker Karma en BMW i3 REx gingen de Note e-Power al voor. Groot verschil is dat deze auto’s beschikken over een vrij groot accupakket dat ook middels een stekker opgeladen kan worden. Een elektrische auto die het voordeel heeft door te kunnen rijden als de accu leeg is, aldus de mensen voor wie het glas half vol is. Een te zware (want verbrandingsmotor) elektrische auto met een te kleine accu, aldus die andere helft. En daar hebben ze wel een goed punt, het zijn compromissen.
Goed, dat is de Note e-Power ook, maar er is wel (beter) over nagedacht. De architectuur van de auto is grotendeels gelijk aan die van de normale Note: motor voorin, benzinetank onder de achterbank en aandrijving op de voorwielen. Klein verschil, de versnellingsbak is vervangen voor een dynamo en een elektromotor en onder de voorstoelen is het kleine accupakket weggewerkt.
Al met al een auto die maar weinig afwijkt van een gewone Note en dus goedkoop te produceren is. Daarnaast is de auto dankzij de kleine accu amper zwaarder. Wel heb je het grote voordeel van een elektromotor: altijd en overal koppel beschikbaar. Daarnaast kan de brandstofmotor zoals gezegd op een zo constant mogelijk toerental draaien, aangezien de kleine accu als buffer fungeert. En dat is natuurlijk weer gunstig voor het brandstofverbruik.
Maximaal rendement
Nee, dit is geen langetermijnoplossing voor het opraken van fossiele brandstoffen en het vervuilen van onze atmosfeer, maar het lijkt wel een uitstekende tussenstap waarmee we zo veel mogelijk rendement uit onze laatste druppels peut kunnen halen. Overigens wordt de vandaag gefacelifte Note, en dus ook deze e-Power, niet meer naar Europa gehaald. Daar moet de nieuwe Micra zowel zijn voorganger als deze mini-MPV vervangen. Een e-Power-versie van de Micra is daarentegen zeker niet ondenkbaar.
thefmanl zegt
Slimme Japanners
badmat zegt
Binnenkort een Clio met dezelfde techniek?? Zou mooi zijn, originele manier!!
lekbak zegt
Lijkt me niet echt efficiënt: http://www.shiftfrequency.com/wp-content/uploads/2014/05/WD40.jpg
badmat zegt
@lekbak: http://www.vixers.nl/data/product_max/WD-40_200_Liter.JPG wordt ook moeilijk
Dizono zegt
@lekbak: voor iemand met zo veel WD40 piep je wel veel ;)
lekbak zegt
@Dizono: het is dan ook voor bij schoonmoeder in de koffie. Zelf pak ik liever een biertje…
misterdrogba zegt
Leuk nieuws voor de gemiddelde 60-plusser.
robert110 zegt
Eindelijk een nieuwe elektrische auto waar ik wel een toekomst in zie.
fanboy zegt
@robert110: Zolang je maar meuk kan verbranden?
Wat deze auto interessant maakt, is een mogelijk vrij lage aanschafprijs.
moveyourmind zegt
Accu’s zo groot als die van een smartphone in een Note stoppen…
Iets zegt me dat het niet zo’n succes gaat worden.
bullgod76 zegt
@moveyourmind: deze noto zal dan ook niet de apps gebruiken welke jij op je smartphone hebt
peug206 zegt
@moveyourmind: tja mijn note gaat een gigantische accu in vergeleken met mijn One :-)
sanderm3 zegt
Maar goed dat Samsung geen auto’s bouwt….oh wacht!…… :P
Arno's zegt
Is dit niet hetzelfde principe als de Ampera en de Volt?
lekbak zegt
@asmulders: die hebben dus een groot en zwaar accupakket wat op te laden is, met de brandstofmotor als range extender. De accu’s zijn toch zo leeg en dan moet je die meeslepen.
Bij dit concept gebruik je altijd de brandstofmotor en vervang je zegmaar de versnellingsbak door dynamo met e-motor. Minder hybride en meer benzine-elektrisch aangedreven. De accu is er alleen om de pieken op te vangen.
phevtreb zegt
@lekbak: onder bepaalde omstandigheden drijft bij een Ampera/Volt de benzinemotor rechtstreeks de wielen aan.
hansvanderpet9000 zegt
De vraag is nu dan: Wat gebeurt er met de acculading bij 130 km/h? Als de lading dan gelijk blijft is dit een prima oplossing.
nopetrolnofun zegt
@hansvanderpet9000: hij haalt de 130 km/h niet eens.
super zegt
@hansvanderpet9000:
meeste autos gebruiken maar een fractie van piekvermogen bij 130.
autodrop zegt
Note E-power….. even dacht ik dat het om een nieuwe laptop ging!
jorden zegt
Nissan zal wel eerst een test rondje maken voordat ze hem in de showroom zetten maar stel, als je nou met een vlotte pas bergopwaarts gaat… en de accu is eerder leeg dan de brandstof tank!? Dan kan je stilstaand “stationair” draaiend, wachten op het opladen.
lekbak zegt
@jorden: dan zul je waarschijnlijk met het vermogen opgewekt door de brandstofmotor direct de elektromotor voeden. Door het karakter van die twee te combineren krijg je ook zonder accu’s een bovengemiddeld capabele trek en klim auto. Je zult bergop minder snel vermogen te kort komen dan op de snelweg.
sracert zegt
Slimme oplossing voor die treurige, armoedige snoeren over de stoep/wegdek.
sracert zegt
Zo’n motortje kan natuurlijk aangepast worden voor vele vloeistoffen zolang het maar in de brand vliegt. alleen mag dat niet he. Het zal en moet stink diesel of benzine zijn anders worden de witte boorden boos.
tjorque zegt
Een 1.35l vind ik best groot voor een “range extender”.
frits_vanderholst zegt
Dit is geen elektrische auto. Dit is gewoon weer een andere benzine hybride. Met het zelfde nadeel als elke auto met uitlaat, luchtvervuiling. Daarnaast zit er een benzinemotor in wat weer onderhoud betekent (olie verversen, bougies, distributie riem etc etc.) De de brandstof kosten per km zullen ook hoger zijn dan de kwh kosten per km van een echte elektrische auto. Op die punten is een volledig elektrische auto in het voordeel en kunnen we dit geen elektrische auto noemen. Kortom het is gewoon een seriele hybride benzineauto. Pas de titel van dit artikel daarom aub aan.
Dizono zegt
@frits_vanderholst: “Een elektrische auto is een elektrisch wegvoertuig dat wordt aangedreven door een elektromotor”. Dat een volledig elektrische auto voordelen heeft, wil nog niet zeggen dat we dit geen elektrische auto mogen noemen.
super zegt
@dizono:
je bent vergeten het tweede stuk van de zin van wiki te kopieren;
“die gebruikmaakt van elektriciteit die afkomstig is van bijvoorbeeld chemische energie die wordt opgeslagen in accu’s of uit een brandstofcel.”
Als je dat in beschouwing neemt is het een beetje discutabel of dit als elektrische auto geldt. (overigens vraag ik me af of je wikipedia als autoriteit kunt beschouwen hierin).
Dutchdriftking zegt
Slimme concept.
kobus1967 zegt
Je kunt een elektrische auto ook zonder stekker opladen als je hem geschikt maakt voor inductieladen net zoals een elektrische tandenborstel. Geef mij maar gewoon een zo groot mogelijke accu want dan kun je ook meer koppel genereren.
lekbak zegt
@kobus1967: dat is een leuke. Alsof je zegt dat de inhoud van je benzinetank het vermogen van je benzinemotor bepaalt.
Volgens mij gaat het nog altijd om de hoeveelheid amperes je accu in een keer los kan laten en niet om de grootte. Een relatief kleine accu die de reactietijd van de brandstofmotor opvangt is dus voldoende om de elektromotor maximaal te benutten vanuit stilstand.
Voor de mensen die niet voor de deur op kunnen laden, of die niet het (enorme!) budget hebben voor een tesla met groot bereik is dit een hele interessante manier om de auto efficiënter te maken.
w0o0dy zegt
Zie ik toch meer in de brandstofcel met ethanol als eenvoudig te tanken brandstof. De rest is net zo elektrisch maar het rendement zal hoger zijn en geen draaiende delen om stroom op te wekken.
oxymoron zegt
@w0o0dy: Klopt, maar die is er nog niet en deze tussenoplossing wel. Bovendien zit hier techniek in waarvan de ins en outs bekend zijn. Vraag me alleen af waarom andere fabrikanten het tot dusver moeilijker doen. Toch stiekem een addertje in het gras?
RutgerK zegt
http://www.caranddriver.com/features/how-audi-hybrids-could-keep-the-wankel-rotary-alive-feature
oxymoron zegt
Dit systeem werkt als een elektrische CVT, met een accu ertussen. De truc is dat een verbrandingsmotor meer verbruikt dan nodig is door de pieken die door steeds wisselende belasting ontstaan. Dat wordt bij Toyota en Honda opgelost door de motor te laten samenwerken met een elektromotor die de uitschieters opvangt; alleen heb je daar voor echt elektrisch gebruik een flinke accu bij nodig plus altijd nog een versnellingsbak om de motor binnen zijn gunstigste toerenbereik te houden. Nissan doet het nu andersom. Een elektromotor drijft de wielen aan, zonder versnellingsbak, en haalt zijn stroom uit een accu die als dat nodig is gevoed wordt door een verbrandingsmotor. Die accu kun je relatief klein houden = gunstig voor kosten en gewicht. De plofmotor draait binnen zijn meest efficiënte toerengebied maar niet steeds op één toerental. En als de accu vol genoeg is, rijdt de auto daar gewoon op weg, zonder de plofmotor. In stadsverkeer kan grotendeels elektrisch gereden worden, maar moet er vlot opgetrokken worden dan springt de plofmotor aan. Moet er sterk geaccelereerd worden of meer kracht geleverd worden, dan klimt de plofmotor naar meer toeren (tussen 2.000 en 4.000). Berijders van een CVT kennen het verschijnsel. Is de accu vol, dan slaat de plofmotor af. Geen pieken, geen stationair verbruik. Bij een Prius werkt dat in feite net zo. Die verbruikt op de snelweg evenveel als een gewone auto; het verschil wordt gemaakt in sterk wisselend stadsverkeer. Nissan verwacht met dit eenvoudiger systeem dezelfde verbruikscijfers te halen als Toyota, bij lagere productiekosten. Toyota haalt in de Japanse cyclus ongeveer 36 km/l; Nissan verwacht tussen de 37 en 34 km/l.
Japanners kijker er niet van op, die rijden erg veel met CVT’s. Voor ons klinkt het wat raar: https://www.youtube.com/watch?v=PGDOpZDqtSM. Het werkt zo:
https://www.youtube.com/watch?v=kE9uddv29_s
Suzuki komt binnenkort hierheen met de Ignis met een soortgelijk hulpje: gewone versnellingsbak plus een elektromotor en kleine accu voor duwen in de rug. Zelfde doel: weg met de pieken in de belasting en dus het verbruik.
Esprit_de_Flandre zegt
Beetje het idee van een Sterling-motor dus. Best interessant.
Had die nieuwe Micra gemist een paar dagen geleden. Nooit verwacht dat dat ding ooit stoer zou worden. Maar denk niet dat het de Note echt kan vervangen…