Italië gooit de kont tegen de krib voor de Europese autoplannen voor 2035. Een Italiaanse minister vindt 90 procent emissievrij meer dan genoeg.
Altijd weer die vermaledijde Zuid-Europeanen. Ze kunnen al niet met geld omgaan en nu willen ze ook nog eens niet meegaan in de plannen van Timmerfrans! De carnavalsgenieter uit Brussel heeft nou juist zulke mooie plannen om vanaf 2035 in Europa alleen nog maar emissievrije nieuwe auto’s op de markt te hebben.
Bijna alleen maar uitstootvrij dan. Superkleine fabrikanten en super exclusieve snoepjes voor de rijke elite moet natuurlijk wel kunnen. Eerder dit jaar werd de EU het eens over de deadline van 2035.
Dwarse Italianen
Tenminste, dat was het idee. In Italië, waar ze nogal wat auto’s bouwen, zijn ze toch wat minder euforisch over de plannen. De verse premier Giorgia Meloni liet zich al eerder weinig enthousiast uit en transportminister van populistische huize Matteo Salvini was nog minder blij.
Nu komt er nog een zwaargewicht uit het Italiaanse kabinet bij die niet staat te springen. Al is die wat diplomatieker en gaat hij voor concrete voorstellen. Maar goed daar is Antonio Tajani dan ook minister van Buitenlandse Zaken voor. Hij moet het ook echt gaan regelen natuurlijk.
Tegenover krant Corriere Della Sera vraagt Tajani zich hardop af waarom we in Europa niet kiezen voor 90 procent van alle nieuwe auto’s emissievrij in 2035, in plaats van 100 procent.
Eigen belang
Geen gekke gedachte en ook niet zonder eigen belang. De Italiaanse industrie heeft tijd nodig om zich aan te passen. Met 10 procent ruimte voor auto’s op benzine, diesel en, in Italië zeer populair, Metano (LNG), zijn er heel veel banen en bedrijven levensvatbaar te houden in het land van de pizza en pasta.
Economie minister Adolfo Urso valt zijn collega bij. Het tijdspad dat de EU voorstelt is simpelweg niet haalbaar voor een land als Italië. De auto-industrie is dan niet de enige tak van sport waar de Italiaanse regering dan aan denkt. Ook het gebruiken van een elektrische auto is nog wel een uitdaging in Italië.
Minister Urso meldt dat er in Italië 36.000 laadpunten zijn voor EV’s. In Nederland hebben we er op dit moment 90.000. Denk daar dan even bij dat Italië zo’n zeven keer groter is dan ons kikkerlandje en dan krijg je een aardig idee van de uitdaging waar ze voor staan. Nog los van de infrastructurele uitdagingen die daar nog eens bovenop komen. Het stroomnet moet het ook aankunnen, en daar lopen wij nu ook al tegenaan.
Benieuwd of de Italianen hun zin krijgen!
alfa147ti zegt
Ik geef ze groot gelijk daar in Italië, dat mooie auto geluid wat daar vandaan komt wil je toch niet missen, meer ga ik er niet over zeggen.
mashell zegt
Gevaarlijke strategie. Zou een uitkomst zijn voor Ferrari, Lamborghini en Pagani die het vooral van supersnelle lawaaiige boulevard kruipers moeten hebben maar het kan dan wel eens op een compromis uitdraaien dat de eigenaren van zulke wagens dan een uitstoot vergunning moeten hebben. Geen probleem voor de Ferrari eigenaar maar wel voor Gianluca met de “youngtimer” Fiat.
por100 zegt
“uitstoot vergunning”? waar is dat ballonnetje opgelaten?
mashell zegt
Emissierechten voor bedrijven is inmiddels al een luchtballon van het formaat dat Nena er een liedje van kan zingen en Amerikaanse generaals er op willen schieten. Dat gaat natuurlijk ook voor burgers komen. Voor uitstoot van bijvoorbeeld CV ketels hebben zelfs Nederlandse politici dat ballonnetje al opgelaten. Auto’s zijn slechts de volgende stap.
petroldrinker zegt
Niks dwars aan, zelfs de 90% is nog hoog, uberhauot vd zotte dat er regels tegeb komen, vrije wereld toch om zelf keuzes te maken….
mashell zegt
Er zijn grenzen aan je vrijheid als daarmee de vrijheid van andere mensen inperkt, bijvoorbeeld de vrijheid om schone lucht in te ademen. Maar ik wil best coulant zijn, als jij de lucht van de uitlaat in je interieur leidt zodat alleen jij die gassen inademt zal ik er niet over zeuren.
petroldrinker zegt
Als die beperking er is, is het dus nogsteeds geen vrije keuze…. en dat is wat mij vooral iriteerd alsof het een keuze is voor ons om aan die onzin agenda mee te doen, nee dat is het niet, word me gwn door de strot gedouwd, dan doe ik dat dus de andere kant op, ik ben steeds minder millieuvriendelijker geworden naarmate het steeds meer opgedrongen word zoals nu
Richmond zegt
Maar je accepteert wel dat je niet de vrijheid hebt om de auto van iemand anders zomaar te pakken..en als iemand anders iets van jou zou pakken ben je ook blij dat die vrijheid er niet is.. zodat jij jouw spullen terug krijgt en die persoon gestraft wordt. Maar het niet kunnen rijden wat je is iets wat je dan weer niet accepteert.
coupedriver zegt
Dikke plaat voor je kop seg!
cloverleaf zegt
Moderne diesels en benzinemotoren zijn ook geen erge luchtvervuilers meer. Versneld EV’s door de strot rossen gaat echt grote problemen geven. In ons polderlandje graven we relatief makkelijk een paar geulen in de grond voor wat dikkere kabels. In Italië gaat dat een stuk lastiger en hun infrastructuur is er ook niet op gebouwd. Praktisch iedereen woont in appartementen. Jij lijkt altijd te denken dat de heel Europa net zo woont en werkt als jezelf, maar dat is gewoon niet zo. Wil je echt stappen maken voor een nog betere luchtkwaliteit dan moet je niet bij de automobilist zijn. Daarnaast moet er veel meer geïnvesteerd worden in het OV. Maar als je dat doet moet je stedelijker gaan bouwen. En dat schijnt niemand te willen in Nederland. Regeren is vooruitzien.
mashell zegt
Ik lijk te denken dat heel Europa zo woont en werkt als ik? Als Nederlander die voor een Italiaans bedrijf werkt voor een Duitse klant werkt kan ik je vertellen dat er inderdaad maar weinig verschil in zit.
Jij lijkt te denken dat elektrisch rijden echt alleen maar kan als je een eigen oprit hebt. Dat is gewoon onzin. Als je EV een actieradius van 250km heeft en rijdt elke dag 50km hoeft die maar één keer week aan de lader. En aangezien ook in Italië de auto’s langs de straat staan kunnen ze prima laden. Eén van mijn collega’s in Turijn doet dat ook gewoon zo. Ik ben bang dat je niet door hebt dat “kan niet” en “wil niet” een eeneiige tweeling zijn.
steephh zegt
@petroldrinker
Er bestaat geen vrije wereld. Regels zijn er om te zorgen dat een maatschappij functioneert. Aan de hand van je eerdere uitspraken dat je niets om het milieu geeft oa. maakt des te meer duidelijk waarom regels nodig zijn. Het zou een janboel worden als iedereen maar wat doet.
Natuurlijk hoef je het niet eens te zijn met die regels. Richt een politieke partij op of sluit je bij een bestaande politieke partij aan die het beste bij je standpunten past en probeer die regels te veranderen.
Wat ik niet begrijp: als de brandstofmotor als type aandrijving zó belangrijk voor je is in een auto aka. je leeft er letterlijk voor, zó belangrijk is het… Waarom verhuis je dan niet naar een land / werelddeel waar ze het allemaal niet zo nauw nemen met klimaat en milieuwetgeving én waar autorijden véle malen goedkoper is?
Dan kan je tenminste een leuke verzameling voertuigen aanleggen. :)
bfvo zegt
@petroldrinker Mensen zoals jij zijn de reden dat er regels door de strot geduwd geduwd moeten worden.
por100 zegt
Het is dat in Nederland rechts zijn wordt verpest door iets te ‘fanatieke’ politici, maar zodra er in Nederland en Duitsland een redelijke rechtse politicus opstaat kan het tij hier snel weer keren.
wimof zegt
Alla Victor Orban?
por100 zegt
Alles is relatief. Orban zou in Nederland niet geaccepteerd worden, maar in Hongarije wel. Maar als je een partij had van Hiddema, Otten, Agema en meer van zulks tweede violen, dan zou je een heel eind komen. Zeker als daar een redelijke fractievoorzitter boven zou staan die klimaatverandering niet ontkent maar de klimaatgekte ook (h)erkent en de gekte wat weet te nuanceren in het geweld van de wereld.
mashell zegt
Je bedoeld Mark Rutte? Die is flink rechts als het op milieubeleid aankomt (rekent al die klimaatverdragen maar doet er verder niks mee tot de de rechter hem dwingt). Probleem is dat redelijk en rechts niet samengaan, omdat rechts zich richt op individualisme en dat ten koste gaat van anderen en dus tegengesteld is aan redelijkheid.
por100 zegt
Mark Rutte is links. Links Nederland hoopt dat hij rechts is, maar dat zie ik echt anders. Natuurlijk geeft hij bedrijven een vreemde voorrang die meer bij rechts past, maar dat is het ook wel. Verder loopt ie rustig achter links nederland en europa aan.
vindik zegt
Wil niemand uit de droom halen op deze mooie vrijdag maar emissievrije auto’s bestaan niet..
De rest is verplaatsing van het probleem…
alfa147ti zegt
👍
mashell zegt
Dat klopt. Maar een EV gebruikt per kilometer maar een derde van de energie en maakt het mogelijk geleidelijk naar wind of zonne-energie over te schakelen. Dus in de toekomst kunnen die zonder aanpassing aan de auto emissie vrij gaan rijden.
Stefje zegt
Mashell, zeg me dat je wereldvreemd bent zonder het te zeggen. Succes met je laadpaal aan de straat 🤦♂️
steephh zegt
@stefje Ook daarvoor zijn oplossingen:
https://www.ad.nl/auto/de-lantaarnpaal-als-laadpaal-in-deze-wijk-kunnen-er-300-auto-s-mee-worden-opgeladen~a6862401/
maotje zegt
Hoezo bestaat niet? Er komt toch geen uitstoot uit de auto? Dan us de auto toch emissievrij?