Een brandende vraag.
Met de auto naar Amsterdam gaan doe je niet voor de lol. Niet alleen is het centrum van de hoofdstad onprettig om doorheen te rijden, ook de auto parkeren is verschrikkelijk duur. In de parkeergarages, maar helemaal op straat. In een poging om Amsterdam zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor de auto ligt het parkeertarief op 7,50 euro per uur. Een tarief dat sinds de invoering tot veel ophef heeft gezorgd.
Wat gemeenteraadslid Kevin Kreuger (Forum voor Democratie) betreft mag er wel eens goed gekeken worden naar het standpunt parkeren. Dat zegt hij in De Telegraaf. Het raadslid wil weten van de gemeente welke berekening is gebruikt om op een parkeertarief van 7,50 euro per uur uit te komen. Heeft het echt te maken met de parkeerdruk in de stad, of is het een manier geweest van de gemeente om op makkelijke wijze meer inkomsten te genereren? Volgens Kreuger is daar nu nog veel onduidelijkheid over.
Het raadslid denkt dat de gemeente Amsterdam de tarieven mogelijk nog gaat verhogen in de toekomst. Een uurtarief van 12,50 euro is volgens hem niet onmogelijk, aangezien de hoofdstad het aantal parkeerplaatsen in de stad weghaalt. Het zou een manier kunnen zijn om eventuele weggevallen inkomsten op te vangen.
Ondernemers zijn ook niet te spreken over de huidige gang van zaken. In de krant laat een ondernemer weten dat hij de parkeerkosten van klanten vergoed als ze bij hem komen winkelen. Het tarief in zijn straat is zes euro per uur. Wat deze meneer betreft een tijdelijke oplossing, want met een groep ondernemers willen ze naar de rechter stappen. Het verhogen van de parkeertarieven zou tot gevolgen hebben dat winkels de deuren moeten sluiten omdat klanten wegblijven.
Foto: Mercedes S560 in Amsterdam via @toyotafortuner via Autojunk
r525 zegt
“Het raadslid wil weten van de gemeente welke berekening is gebruikt”. Ja, want de FVD komt altijd met goede onderbouwing voor zijn miljoenmiljard aan kosten… De gemeente probeert het parkeren te ontmoedigen, en dat lijkt me prima. Er zijn voldoende alternatieven om de binnenstad in te komen.
pa045 zegt
@r525: probleem is dat ze niet funderen waarom en dat er ondernemers zijn die hier de dupe van worden.
Het is nu eenmaal moeilijk toegeven dat de linkse hobby’s ontzettend veel geld kosten en niks in het laatje brengen. Amsterdam verstikt in het eigen populisme.
r525 zegt
@pa045: linkse hobby’s? Welk deel van een overvolle stad is precies een ‘linkse hobby’? Het ontmoedigen van parkeren gaat niet alleen om het milieu, de stad slipt totaal dicht met veel auto’s. Daarnaast vraag ik me de onderbouwing van de zogenaamd benadeelde ondernemer af. Heb meer het gevoel dat ze een makkelijke zondebok proberen te vinden voor dalende omzet.
lekbak zegt
@r525: gezien het stemgedrag is een overvol amsterdam toch echt een (extreem) linkse hobby hoor!
r525 zegt
@lekbak: Ik kom hier ook niet om het huidige Amsterdamse college in bescherming te nemen, vind Halsema een verschrikkelijk persoon. Echter vind ik dit parkeerbeleid prima, en denk dat het voor alle politieke voorkeuren prima verdedigbaar is.
por100 zegt
@r525: ga jij maar lekker in een land van koffietentjes, supermarkten en grote ketens leven. Met jouw instelling zullen de speciaalzaken het vast niet overleven …
racerx zegt
@r525: welk deel van de stad een linkse hobby is? Ik las nog een mooi bericht over een stel illegalen die een bedrijfspand gekraakt hebben aldaar en notabene de eigenaar eruit geschopt hebben, dat soort onzin en uitvreters tolereren is een mooie linkse hobby. Of ben ik nou weer een afgestompte boer die onmogelijk om kan gaan met de behoeftes en wensen van een stel snowflakes.
r525 zegt
@racerx: Toch mooi, we hebben het over mobiliteit, en parkeerproblematiek, en dan is er weer iemand die even lekker komt zeiken over immigranten. Wat heeft dat in godsnaam met deze discussie te maken?
En ja, ik ben het waarschijnlijk volledig met je eens dat het belachelijk is wat daar gebeurd is. Maar waarom grijp je deze discussie nu aan om daar je mening over te ventileren? Onderwerpen die totaal niks met elkaar te maken hebben.
r525 zegt
@racerx: En ook direct weer in de slachtoffer rol gaan zitten met je “of ben ik dan de afgestompte boer”, ook dat heeft niemand jou hier verweten.
faalhaas zegt
@r525: Ik ben vorig jaar in St Petersburg geweest, een nog grotere stad dan Amsterdam en een zelfde opzet. Parkeren is gratis, zolang je hem in het vak zet is er niks aan de hand. En wat denk je? Geen parkeerchaos en geen financiële kringspier verrekking.
slickrick zegt
@faalhaas: dan ben je als toerist niet verder gekomen dan een paar straatjes met een kanaal er naast, st Petersburg heeft meer dan 5 miljoen inwoners , om het te vergelijken met Amsterdam is echt belachelijk.
TimoBac zegt
@pa045: is bereikbaarheid een linkse hobby?
mashell zegt
@timobac: met het openbaar vervoer wel. Daar moet je het nadrukkelijk niet van rechts hebben.
pa045 zegt
@timobac: de stad is te bereiken. Dat heeft echt niet met parkeertarieven te maken. Als ik naar een grote stad ga, neem ik een p&r. Deed ik vroeger al als ik naar Milaan ging (als ik in de buurt was uiteraard) en sinds een jaar of 15 is dit ook een systeem dat uiterst efficiënt en comfortabel werkt in Nederland.
Stefje zegt
@pa045: diezefde linkse hobbies waar Nederland al 100 jaar aan ten onder gaat? Vertel me; wanneer was het beter? Is er een tijd in de geschiedenis waarin je liever zou leven dan nu? Toen er nog geen snelheidslimiet in Nederland was? Toen waren er ook geen snelle auto’s zoals nu. De jaren 80, toen je 75(!!) procent inkomstenbelasting moest betalen? De jaren 40 toen je in oorlog was of het land opnieuw getraumatiseerd mocht opbouwen? Ja, er gaat veel geld naar ‘linkse hobbies’, maar zonder dat zouden er geen nieuwe acteurs/muzikanten/producenten et cetera doorbreken en mag je de rest van je leven naar je oude liedjes luisteren omdat niemand meer durft te gaan voor waar zijn/haar passie ligt. En zijn er geen musea meer om met je partner af en toe heen te gaan, of goed onderhouden bossen/wegen/parken noem maar op. Maar blijf jij lekker naar de FvD’s van de wereld luisteren en hangen in je eigen wereld :)
mashell zegt
@stefje: om het voor de rechtsen op te namen, er gaat ook veel geld naar rechtse hobby’s. Gesubsidieerde Tesla’s voor ondernemers, steeds lagere belastingen voor bedrijven, een flinke schep geld om het perstoneeltekort en materiaal problemen bij defensie aan te pakken maar dat besteden ze bijna helemaal aan F35 vliegtuigen?!? Dat laatste is dan weer in lijn met de ultieme rechtse hobby, de subsidiëring van de luchtvaart.
Stefje zegt
@mashell: mashell, ik stem bij voorkeur centrumpartijen. Dus geld mag naar beide kanten vloeien. Probleem met de JSF is dt NL structureel te weinig besteed aan legeruitgaven. Moet (meer dan) het dubbele zijn van wat het nu is. JSF is iets wat NAVO breed gedaan en op ingetekend werd. Je kan als land dus niet zomaar zeggen dat we het geld toch anders gaan gebruiken, hoe vervelend en onterecht voor soldaten ook. Maar dan krijg je de gemene deler; Heb je liever dat je eigen risico in de zorg verder omhoog gaat of dat soldaten wél met echte kogels kunnen trainen? Waar is je land meer bij gebaat? Geld moet nu eenmaal ergens vandaan komen.
In de VS betaal je gemiddeld 25% inkomstenbelasting (minder als je het goed aanpakt). Maar voor die 11% die je dan in je eigen zak mag stoppen moet je wel je eigen zorg regelen, rijden op die crappy wegen daar, hopen dat als je in een auto-ongeluk terecht komt die ander verzekerd is, et cetera.
Als je kijkt hoeveel mensen in Nederland in de schuldsanering zitten, of überhaupt gewoon niks te besteden hebben door schulden, dan is het niet eens zo heel onverstandig dat onze overheid ons geld goed probeert te besteden. En ik ben het ook heel vaak niet eens met de keuzes, maar ga een weekje op vakantie naar een land waar weinig geld is en je bent ineens weer heel tevreden hier.
racerx zegt
@stefje: die wegen worden echt niet als linkse hobby in stand gehouden. Betreffende politici sommeren liever de NS iets aan mobiliteit te doen, lekker goedkoop want geprivatiseerd.
Stefje zegt
@racerx: ouderen in uithoeken hoeven volgens u nergens meer heen? Juist links geld wat gebruikt wordt voor het mobiel houden van deze mensen, wat veelal niet per NS gaat. Totaal niet rendabel, maar wel prettig dat je je opa/oma nog eens langs krijgt met de taxi omdat de overheid dat keurig betaalt op hun oude dag. En die hoeven niet off-road naar je huis toe, ook in oost-Groningen liggen gewoon goed onderhouden wegen, ook al wordt daar niet zoveel geld verdient als in Amsterdam/Rotterdam/Utrecht.
autoriteit zegt
@stefje: ik snap werkelijk niet dat volgens jou de FVD een hekel zou hebben aan musea, acteurs, muzikanten, producenten en mensen die een passie hebben. Waar haal je dat vandaan? Misschien eens het partijprogramma op hun website lezen ipv te luisteren naar de linkse media?
Is geen verwijt hoor, maar ik merk dat veel mensen worden beïnvloed door de (ja inderdaad nogal linkse) media en daarop hun standpunt over de FVD baseren. Precies hetgeen de media probeert te bewerkstelligen. Het komt echter totaal niet overeen met waar die partij echt voor staat.
dunhozzie zegt
@autoriteit: Mijn opinie (doe ermee wat je wilt): helaas wordt het FvD geleid door een gevaarlijke narcist en een bijzonder onguur kliekje. Met 0 ervaring in besturen in de publieke sector. En dus, hoewel de andere partijen echt niet extreem goed / integer / foutloos zijn, is het FvD geen reëel alternatief. Net als de LPF is gebleken dat niet te zijn en net als de PVV. Wat ik goed vind aan populisten zoals dit is het feit dat ze vuiligheid en achterbaksheid niet schromen, zodat de rest zich gedwongen voelt netter te worden. Voor de rest voegen ze niet teveel toe.
pa045 zegt
@dunhozzie: oke. En waarin was Pim Fortuin vuil en achterbaks? Of Geertje?
Vertel mij iets dat mij de geschiedenis anders doet beoordelen.
Mijn geschiedenis is misschien bekrompen. Maar Pim is vermoord door een idioot die nu alweer vrij is. En Geert wordt continu met de dood bedreigd door extremistische groeperingen en op hol geslagen, lelijke, blanke wijven.
dunhozzie zegt
@pa045: Waar zeg ik dat Geert en Pim vuil en achterbaks zijn? En laten we heel duidelijk zijn: doodsbedreigingen kunnen niet. Laat staan de soap rond Volkert.
Misschien trap ik in de aloude val van de generalisatie, maar als ik kijk naar FvD, LFP en PVV zie ik populistische partijen, met daarin weinig inhoud onderbouwt met reële alternatieven, een charismatische leider die al dan niet integer is (heb een veel hogere pet op van Pim dan van Geert en Baudet is in mijn opinie de meest onbetrouwbare van het stel), succesvoller dan ze aankunnen, interne ruzie in de top dat met veel moddergooien gepaard gaat (LPF was dat in mijn herinnering pas na de moord op Pim) etc
Dus ondanks dat @autoriteit gelijk heeft en dat mensen op zoek zijn naar een frisse wind, blijken deze mensen in mijn opinie dat ze niet bekwaam zijn. Dus voor mij geen alternatief voor de bestaande partijen. En nog meer fragmentatie in het parlement vind ik een kwalijke zaak. Wat mij betreft komt er een kiesdrempel van 10 zetels. Dan moeten er nog steeds coalities gevormd worden, maar krijg je niet coalities die niets kunnen besluiten omdat dan de meerderheid verloren gaat.
autoriteit zegt
@dunhozzie: ik respecteer jouw opinie uiteraard volledig, maar ben het er niet mee eens. Je zegt dat de mensen bij FVD 0 ervaring hebben in het bestuur van de publieke sector. Dat klopt inderdaad op zekere hoogte, maar juist dat is de reden waarom deze partij zo hoognodig is en voor de broodnodige verandering kan zorgen. De gevestigde politieke partijen zijn zo ontzettend vastgeroest in hun manier van denken en de langdraderige procedures. De FVD kijkt er juist op een frisse en veel logischere manier tegenaan en dat is precies wat Nederland nodig heeft. De mensen van de FVD hebben juist veel ervaring in de commerciële sector/ het bedrijfsleven en weten dus van de hoed en de rand. Mijn stem hebben ze en houden ze.
Stefje zegt
@autoriteit: wat gebeurt er als ik jou in de spits zet bij Barcelona? Ga je het dan goed doen omdat Messi vastgeroest zit of ga je af als een gieter omdat je geen idee hebt wat je doet? Iedereen vond Trump een goed idee want frisse wind. Ik denk dat we duidelijk kunnen stellen dat hij een lachertje is. Een frisse wind is niet altijd beter, ook al denk je van wel.
jje003 zegt
@dunhozzie: dit is waarschijnlijk de reden dat ze het goed doen.. Veel mensen willen juist niet iemand die als een bedrijf denkt. Bedrijven draaien om winst, niet om de mensen. Kijk naar die eerste kamer, daar zitten gewoon de vertegenwoordigers van de grote namen. Een corrupte bende, zeker nu met Shell en hun belasting. On topic: Ik kom uit het zuiden en een dagje Amsterdam met de trein betekend dat je om 2113 de laatste trein naar huis hebt.. Dat is niet echt waarom je ver zou reizen voor een leuke stad
Stefje zegt
@autoriteit: waar haal je uit dat de ik de FvD verwijt een hekel te hebben aan kunst en cultuur? Ik trek alleen even in extremis door waarom links toch belangrijk is hoe rechts je zelf ook bent. Ik stem zelf overigens bij voorkeur centrum, er zou weer meer balans in de politiek moeten komen ipv zulke extrema als groenlinks en fvd.
granlusso zegt
@autoriteit: ‘ik snap werkelijk niet dat volgens jou de FVD een hekel zou hebben aan musea, acteurs, muzikanten, producenten en mensen die een passie hebben’
Dat zegt ie helemaal niet. Sorry, maar dit soort aannames voegt niet veel toe. Je bent niet de enige hoor, maar probeer erop te letten dat we mensen aanspreken op wat ze daadwerkelijk zeggen in plaats van wat we denken dat ze indirect bedoelen.
pa045 zegt
@stefje: nou nou. Het raakt je. Rustig aan jongen. Doe je ogen open en kijk het verschil tussen nu en pakweg 25 jaar geleden. Toen was er echt vrijheid en blijheid. Nu wordt zelfs een serie als Friends door de feministen afgebrand. En dit is nog maar een klein voorbeeld van de verschillen. Ik ga ze hier nu niet opnoemen. Geloof jij maar dat het beter wordt met Jesser Arrafat Klaver aan de macht! Kijken hoe jouw ‘puristische’ auto’s er over een paar jaar uitzien.
granlusso zegt
@pa045: ‘nou nou. Het raakt je. Rustig aan jongen.’
Dit helpt de discussie toch niet verder? Dit is reageren uit emotie. Dat is menselijk, maar probeer erop te letten, want het is vrij overbodig om te vermelden.
Stefje zegt
@pa045: je bent wel echt bijzonder bedreven in het bedrijven van onderbuikdiscussie. Dank voor het doodslaan ervan. Succes met de wereld waarin TB aan de macht komt. Kijk even naar de VS hoe je toekomst er dan uit ziet. Als Friends je enige verdediging is waarom ‘alles beter was’ 25 jaar geleden omdat je je vrouw toen nog kort kon houden, dan zijn we uitgebabbeld. Fijne dag :)
caspart zegt
Het is dat ik bij kennissen kan parkeren als ik naar A’dam wil, maar anders kwam ik er nooit meer.
smijsie zegt
@caspart: Haha, al kreeg ik geld toe…
fanboy zegt
@caspart: Je kan bij je kennisen parkeren of gewoon 1 van de vele Park & Ride’s waarmee je binnen een paar tellen in de stad zit met de metro.
por100 zegt
@fanboy: ja dat is voor bezoek van een halve dag of langer nog een optie. Voor een paar uur of alleen even langs om bij je vrienden te eten is dan misschien te duur, dus dan zie je die paar kenissen/vrienden niet meer. Geen probleem toch …
fanboy zegt
@por100: Er is een (ietwat armzalige) bezoekersregeling. Zelf heb ik een oprit waar mensen nog wel kunnen parkeren.
Maar Park & Ride is iets van 8 euro per 24 uur en dan krijg je gratis OV kaartjes toch. In Noord parkeer je dus bij de metro, en 7 minuten later sta je op Centraal Station. Dat is echt wel heel schappelijk en netjes, waarom zou je de stad nog in?
Het werkt zo goed (zoals verwacht) dat het parkeerterrein uiteraard veel te klein is gemaakt :(
pomoek zegt
@por100: 1 euro per dag is teveel? Tja…
por100 zegt
@pomoek: ik neem even aan dat je €1,- per uur bedoelt. Dat is idd schappelijk en niet te duur. Maar als jij een paar winkels wilt bezoeken en daar wat wilt aanschaffen dan moet je eerst met je auto naar de P&R en vervolgens met ov heen en weer naar de winkels en dus ook terug met (eventueel) zware boodschappen / producten.
Als je een hele dag op bezoek gaat is dat een optie, maar even langs om mee te eten. Of even met de auto naar een winkel is P&R niet geschikt. Die bezoekrsregeling was ik idd vergeten. Ik verhuisde net weg uit Adam toen dat werd ingevoerd. Toen was het nog maar weinig omvattend.
Als ik trouwens terugdenk aan mijn tijd in Amsterdam (2006 tot 2015) dan ging ik voor grote boodschappen/aankopen eigenlijk steevast met de auto de stad uit. Gek want er zaten genoeg retailers in de buurt, maar ik had geen zin in eventuele boetes of andere parkeerproblematiek (inmiddels met parkmobile natuurlijk een stuk makkelijker, maar dat gebruikt nog lang niet iedereen).
fanboy zegt
Hij is benieuwd waarom het nu 7,50 is, maar weet wel dat het straks 12,50 gaat zijn als nog meer plekken weg zijn?
Ach ja, wat maakt het uit, vermoedelijk richt hij straks toch zijn eigen partij op.
Het lijkt mij gewoon marktwerking. Duur, maar mensen betalen het wel, en duur genoeg zodat er af en toe nog een plekje te vinden is.
Maar goed, ik snap dan ook niet dat mensen verwachten te kunnen parkeren voor weinig geld en veel beschikbare plekken in een grachtenstad van 1000 jaar oud.
potver7 zegt
@fanboy: nee dat is geen marktwerking, het is een manier om gapende gaten in de begroting te dichten, in de wetenschap dat er altijd meer auto’s dan parkeerplaatsen in de stad zijn.
koeberg zegt
@potver7: Prijselasticiteit is ook een marktprincipe.
beardman zegt
Lekker veel te veel op Zalando bestellen en vervolgens alles (op één na) weer terug sturen. #Milieu1st#superhip
vaakbenjetebang zegt
Omdat het (kennelijk) kan. Zo simpel is het.
granlusso zegt
Het stoort mij niet zo erg. Als ik ervoor kies om in de stad te parkeren, maakt me dat niet veel uit. Ja het is duur en nee ik heb geen geldboom in de tuin, maar ik weet het van tevoren. Bovendien vind ik het fijner om de auto bij de Arena te zetten of desnoods in Breukelen en daar op de trein te stappen. Ik weet dat dat voor mindervaliden wellicht lastiger is, maar volgens mij zijn ook daar goede faciliteiten voor (o.a. liften bij de stations).
En het kost niet meer tijd: in de stad sta je toch lang vast vaak.
karhengst zegt
@granlusso: Precies. Amsterdam en Utrecht hebben enorm goede P&R aanbiedingen. Geen risico fietsers te scheppen of met schade de stad te moeten verlaten.
racerx zegt
@granlusso: P&R is inderdaad top, tot je de tassen van je shoppende vrouw de metro door mag sleuren ;)
spykerboy zegt
Makkelijk zat op te lossen, rijd met een kenteken uit de GCC landen, daar kunnen ze in nl geen boetes op uitschrijven weet ik uit eigen ervaring (zelfde geld voor flitspalen, parkeergarages en traject controles)
metalmike zegt
@spykerboy: Je mag alleen als Nederlander niet rijden in een auto met buitenlands kenteken in je eigen land. Moet ik weer emigreren op papier, is ook zo’n gedoe.
spykerboy zegt
@metalmike: ook daar zijn uitzonderings regels op ;)
henkhupelschoten zegt
@spykerboy: internationaal rijbewijs lijkt me een goede oplossing ? paar tientjes maar!
pomoek zegt
@spykerboy: hoezo is dat een oplossing?
spykerboy zegt
@pomoek: kan je geen boetes krijgen
metalmike zegt
De ondernemer die de parkeerkosten vergoedt heeft zijn prijzen ook gewoon verhoogd. Beetje mooi doen voor de pers, maar links of rechtsom betaalt de klant toch gewoon.
por100 zegt
@metalmike: wat een kul argument. Met de huidige concurrentie (internet, warenhuizen, uitbreiding assortiment supermarkten) kan een kleine ondernemer (die zeer belangrijk zijn voor de sociale cohesie) niet straffeloos de prijs doorberekenen aan de consument.
En de gemeente kan niet straffeloos de kleine ondernemer wegpesten/concurreren want zij zijn verantwoordelijk voor de sociale welstand in de stad. Maar de politiek ziet nog niet in dat zij het kind met het badwater weggooien, waarschijnlijk omdat geen politicus tegenwoordig nog roots heeft in de (kleine) ondernemerswereld.
Terug naar jouw punt: de marge van de ondernemer wordt wel degelijk gemarginaliseerd. Vroeg of laat gaan die lui de afweging maken: loont het nog om die winkel 6 (en soms 7 dagen) open te houden en in mijn vrije tijd de administratie te doen voor een minimaal loon en geen vangnet voor als ik ziek wordt …
pomoek zegt
@por100: Zeker een punt! Maar ik vermoed dat de ondernemer die 6 pleurie vergoed aan zijn klanten niet een kleine supermarkt runt of een patatzaak. Dat is meer iemand die klanten in maatpakken hijst.
Stefje zegt
@por100: besef je je dat die enkele klant die per auto naar het centrum moet komen het verschil niet maakt? Je zit in het centrum omdat je veel touristen of locals langs wilt zien komen. Heb je iets zo bijzonders dan mensen in geote mate van heinde en verre komen rijden voor je dan kan je nog wel op de zwarte markt van Beverwijk gaan staan bij wijze van spreken.
Veel kleine ondernemers kunnen of willen niet mee groeien met de veranderende markt. Dat kost ze dan soms de kop. In plaats daarvoor krijg je veel touristische winkels terug of winkels van ketens die wel met de tijd mee gaan. Zo moeilijk is het allemaal niet.
por100 zegt
@stefje: ja allemaal logische marktwerking, maar dat leidt er wel toe dat van bepaalde kleinschalige vakwinkels dusdanige veranderingen worden gevraagd dat dat ook weer niet logisch is. Ik noem een simpele sleutelmaker/ijzerhandel die gewoon heel handig zijn om in de buurt te hebben. Zulke winkels verdwijnen want van die vakmensen kun je geen gevoel voor marketing verwachten. En als die verdwijnen ben je als grote stad echt iets kwijtgeraakt.
Stefje zegt
@por100: tsja, waar gehakt wordt vallen spaanders. De wereld verandert. Dat je iets niet van hen mag verwachten wil niet zeggen dat je ze dan maar ten koste van alles moet redden. En er komt altijd wel weer iets voor terug wat karakter mee brengt. Juist nu zie je heel veel tentjes openen die alles lokaal willen hebben/doen. Voor beiden wat te zeggen.
por100 zegt
@stefje: nou dat er iets anders voor terug komt betwijfel ik niet. Het zijn helaas vooral ondeskundige franchises of ketens met goedkoop nietszeggend personeel dat er voor terug komt en met personeel dat in Amsterdam waarschijnlijk ook geen Nederlands praat. Hoewel dat laatste meer een sociaal bezwaar kan zijn, maar vooral de ondeskundigheid is teleurstellend.
tttijn zegt
Politiek is er allang niet meer voor de burger. Echt de enige oplossing is massaal vervangen. Idd stem forum.
kniesoor zegt
@tttijn: Welke van de twee ?
fanboy zegt
@tttijn: Als FvD aan de macht zou komen in Amsterdam wordt het echt een t*ring zooi.
Gaan ze eerst lekker typische commercieel doen. Ja joh, je mag overal voor 1 euro parkeren. Geen parkeerplek meer over, en de auto slibt dicht met auto verkeer.
Gaan ze vervolgens grachten dichtgooien, want dat is natuurlijk veel effectiefer.
Daarna gaan ze de ban op nieuwe hotels in Amsterdam natuurlijk weghalen, want meer geld verdienen is altijd beter.
Vermoedelijk zetten ze dan ook nog een hek/muur om de Bijlmer en sommige delen van Amsterdam-West. Wordt echt een succesverhaal.
por100 zegt
@fanboy: hebben ze dat gezegd dan? Parkeertarief naar €1,-
fanboy zegt
@por100: 1 Euro was maar verzonnen, als het alleen maar kosteneffectief zou moeten zijn (want dat is waar hij op doelt, er wordt natuurlijk geld mee binnengehaald). Wat FvD wel wil is bijvoorbeeld in Amsterdam Noord in het weekend gratis parkeren. Leuk denk je dan, maar dan staat het er dus helemaal vol met auto’s om de nieuwe metro of een van de pontjes naar de overkant te pakken.
Prima in de vorm van Park en Ride, maar niet als hele woonwijken vol geplemd worden met auto’s.
Ik vind niet alles van hun slecht hoor. Ze willen nota bene ook zelf parkeergarages aan de rand van de stad, want ze weten ook wel dat in de stad niet werkt. Ongeacht tarief.
Maar veel gaat weer op de typische manier.
Bijvoorbeeld standpunt “sociale huur doorverkopen aan bewoners”
Dat krijgen die bewoners nauwlijks rond, en daarna is het in het verkoopbare domein van die bewoner, dus gaat het gewoon de markt op en heb je alleen maar nog meer dure koopwoningen en heeft de armere Amsterdammer alleen maar minder keus in woningen.
Je kunt ook wel tegen kraken zijn (misschien mag nu te veel) maar kraken heb je nodig om te zorgen dat het geen dure spookstad wordt met lege investeringspanden.
Stefje zegt
@fanboy: oude regels zouden terug moeten komen; langer dan 1 jaar leeg zonder goedgekeurd plan? Dan legaal kraken. Je wilt hier geen tweede London van maken, waar de prijzen momenteel aan het kelderen zijn.
por100 zegt
@fanboy: ja oke dan snap ik het betrr, want ik herken de populistische oneliners van FvD heus wel, maar we moeten ook niet vergeten dat bijna iedere startende partij met dergelijk sentiment begint maar dat dit nog niet betekent dat ze zo zullen handelen als ze daadwerkelijk kunnen meebesturen. Baudet heeft immers ook duidelijk aangegeven compromissen te zullen accepteren na de provinciale verkiezingen. De zittende partijen eisten echter dat de nieuwe statenleden direct iedere uitspraak van Baudet zouden afzweren. Hetgeen behoorlijk uit verhouding is want de zittende partijen steken niet eerst de hand in eigen boezem door de idiote uitspraken van Rosenmuller/dijkstal/Balkenende/Kok of andere eigen voormalige partijleden af te zweren… Maar dit is miss iets te diep in de materie
bmw2coupeeigenaar zegt
@fanboy: Grachten dichtgooien en vervolgens vullen met nieuw asfalt.
Stefje zegt
@bmw2coupeeigenaar: je beseft je dat als je de grachten dichtgooit de stad instort he? Letterlijk. Iets met type bodem en zo…
tttijn zegt
@fanboy: Schiphol de Noordzee op staat in t partij programma. Ondergrondse parkeerplaatsen zullen ze voor open staan denk ik. Of denk je dat zij megalomane projecten als een Noord-Zuidlijn bedenken.
fanboy zegt
@tttijn: Ze willen zelf parkeergarages aan de rand van de stad. Ik neem aan met Park en Ride principe.
Ze weten zelf ook wel dat je in het centrum van de stad bijna niks kan beginnen.
Een grote ondergrondse parkeergarage in het centrum heeft exact dezelfde risico’s als de Noord-Zuidlijn. Het is niet de makkelijkste bodem en fundering die Amsterdam heeft. Overigens ben ik wel blij met de Noord-Zuidlijn, want nu is openbaar vervoer voor mij echt heeel veel praktischer geworden.
Ze hebben ook goede standpunten hoor. Maar ik snap het gedoe over parkeren in het centrum niet. Het is een mega oude stad, super weinig plek want de grachten zijn daar echt niet op gebouwd. Parkeren moet niemand willen in de oude grachtengordel, tenzij je er woont. Ze zijn al steeds meer stukken aan het afsluiten en parkeerplekken aan het weghalen. Vermoedelijk straks alleen elektrisch in stadsdeel centrum etc.
lekkaah zegt
@fanboy: kan geen grotere teringtroep worden dan nu..
fanboy zegt
@lekkaah: Zeker wel. Gewoon nog meer hotels en dus toeristen toelaten zonder rem erop. Afvalbedrijf wat niet meer afval op komt halen, dat soort dingen.
Centrum is nu superdruk, zou er niet willen wonen.
Maar jij en anderen hebben niet door dat heel veel buurten er juist enorm op vooruitgegaan zijn. Schoner veiliger leefbaarder.
pomoek zegt
@tttijn: want Forum is géén politieke partij?
mashell zegt
@pomoek: echt serieus gaan die niet met politiek om.
pomoek zegt
@mashell: ik sta gecorrigeerd.
schreute01 zegt
@tttijn: goed idee: overal vleugels die in de weg staan en bosjes lavendel aan de lantarenpalen zodat Baudet hier en daar wat te ruiken heeft. Vrouwen mogen niet meer rijden zodat we meer ruimte krijgen. Bravo!
jupke zegt
De overheid is er alleen om de burger zoveel mogelijk geld af te nemen! En het dan over de balk te gooien! Als de overheid een bedrijf was was ze allang failliet!
tttijn zegt
@jupke: geld rondpompen, bij voorkeur iemand anders geld ja.
E34M5Touring zegt
Lekker duur maken. Op een gegeven moment loont het gewoon om de boete te pakken. Als ik weet dat ik er een hele tijd sta gok ik het er soms op. De boete is immers op ene gegeven moment goedkoper dan het parkeer tarief. Zeker als het straks 12,50 per uur wordt.
pomoek zegt
@e34m5touring: het is een idee.
bmohnee zegt
@e34m5touring: boetes zijn in amsterdam ook verhoogd, zo gek zijn ze ook weer niet…
burninrubber zegt
Woon zelf op de gracht, en kan je vertellen dat ik eigenlijk als groot auto liefhebber misschien toch wel een autoloze binnenstad zou willen zien. In ruil voor bijvoorbeeld 24/7 metro lijnen of dergelijke. Het klopt gewoon niet, de stad en zeker de grachten zijn gewoon niet gemaakt voor al dat auto verkeer.
bmw2coupeeigenaar zegt
@burninrubber: Je zie nu al bijna geen auto’s meer. Valt allemaal best mee.
por100 zegt
@burninrubber: dat kan kloppen, maar wie gaat de giga investeringen va de ondernemers dan compenseren? Want ik ben nauw verbonden aan lokale politiek en ik kan je vertellen dat elk onderzoek naar koopstromen en winkelgedrag de bereikbaarheid met de auto nog steeds adviseert.
Misschien als de babyboomers dood zijn dat het gedrag dan genoeg verandert, maar tot die tijd zijn de (kleine) ondernemers afhankelijk van bereikbaarheid met de auto. En ik neem aan dat jij ook niet continue een albert heijn bezorg bus door je straat wilt hebben …
willeme zegt
Het enige goede dat uit Amsterdam komt, is de trein naar Eindhoven.
tttijn zegt
@willeme: Nee het is echt een toffe stad, jammer van de mensen.
hans33sw zegt
Zelfs vanuit zwolle ben je met de trein binnen een uur in Amsterdam. Waarom zou je dan gaan martelen met die dikke stau, parkeerplek vinden, je drukbmaken dat niemand een deuk in je auto drukt, dat dat ene uurtje langer in de stad je weer €7,50 kost. Oude binnensteden zijn gewoon niet voor auto’s. Pak het OV! Dat gezegd hebbende, ik blijf liever uit de stad #dorpsjongen
por100 zegt
@hans33sw: en hoe neem jij de producten dan mee terug?
lekbak zegt
@por100: welke producten? Amsterdam heeft niks te bieden wat niet ook in elke andere stad te vinden is.
por100 zegt
@lekbak: dus de Amsterdammers moeten hun boodschappen in andere steden doen …
lekbak zegt
@por100: dan pak je de fiets of het ov. De laatste situatie waarbij je een auto nodig hebt is als je in een stad als amsterdam woont en binnen die stad iets wilt doen.
scrmeagle zegt
Gewoon nog veel duurder maken, waarom moet je met een auto Amsterdam in!
por100 zegt
@scrmeagle: om spullen te kopen, te consumeren: hetgeen een drijfveer is voor onze kapitalistische wereld waar handelsland Nederland (66% van BBP is afhankelijk van import en export) zijn welvaart aan heeft te danken … of heb je liever geen handel ( en dus ook geen welvaart)
koeberg zegt
Die enkele keer dat ik in Amsterdam moet zijn is dat bij een klant die zelf parkeergelegenheid heeft. In het uitzonderlijke geval dat dat niet zo is declareer ik de parkeerkosten gewoon.
Wat zegt u? Privébezoek? Waarom zou ik in Godsnaam in mijn vrije tijd naar Amsterdam gaan!?!?
por100 zegt
@koeberg: in de eerste plaats is het jouw Hoofdstad.
In de tweede plaats kun je in Amsterdam ( nu nog) zeer specialistische winkels vinden die aldaar door voldoende vraag naar absolute kwaliteit nog net aan konden blijven voortbestaan. Zeer specialistische kleding bijvoorbeeld, maar laatst zocht ik een specifiek vlinderscharnier. Nergens in het land te vinden, behalve in een speciaalzaak vlakbij de rozengracht.
Ik vind dat meerwaarde. Dat er nog zulke specialistische winkels bestaan waar je langs kunt gaan en het product in je handen kunt beoordelen.
Zulke (relatief) kleine ondernemers gaan het mogelijk niet meer redden als ze onbereikbaar worden voor auto’s (omdat ook specialistische winkels het moeten hebben van verkoop van alledaagse spullen- 80-20 regeling marketing).
En als zulke kleine ondernemers verdwijnen dan is dat behalve een groot verlies voor de sociale cohesie van de bewoners ook gewoon een verlies voor de hele stad en de consumenten daarom heen. Bij de bouwmarkt ga je namelijk alleen Chinese namaak vinden …
Stefje zegt
@por100: als je zo specialistisch bent hoef je niet midden in het centrum van een drukke stad te zitten. Daardoor komen de meeste mensen juist niet meer en ga je failliet. Maar dat gaat er niet in de bij de kleine ondernemers. Die willen dat Amsterdam net zo klein en beperkt is als het 20 jaar geleden was toen ze starten met hun bedrijf.
por100 zegt
@stefje: ga er maar vanuit dat die winkels er al veel eerder waren dan 20 jaar geleden. Onze generatie gaat ze nu definitief de nek omdraaien … kunnen we trots op zijn.
Kijk ook eens in Frankrijk. Wat voor armoede er in al die (niet aan kust gelegen plaatsjes) ontstaat doordat ze de grote supermarkten naar de randen van de stad hebben verbannen. Geen kip komt dan nog in het centrum en dat wordt dan armoe troef. Zo snel zal het in Amsterdam niet gaan maar toch is het een aanmerkelijk verlies als zulke winkels uit de stad verdwijnen.
cabriohater zegt
Ik bestel alles gewoon online sinds milieuzones. Half uur naar een plekje zoeken en dan de hoofdprijs betalen, ik voel mij moet echt welkom in de stad. Die ene keer dat ik er toch moet zijn ga ik op de motor.
pomoek zegt
Grappig. Handballer Kreuger denkt, gezien zijn vraag, dat Groen Links een verborgen agenda heeft. De partij die al jaren probeert autogebruik te beteugelen. Als deze partij dan eindelijk de mogelijkheid krijgt om autogebruik te beperken dan zal het zeker niet nalaten de kosten te maximaliseren. Om de opbrengsten inderdaad te besteden aan de zogenaamde linkse hobby’s. Zoals een leefbare stad. Denk ik.
monsieurleloure zegt
Sinds een dagkaart 45 euro kost werk ik niet meer in Amsterdam. Heb geen zin meer om 900 euro per maand voor te financieren voordat ik van de klant betaald krijg. Ben er zeker van dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
notsobig zegt
Toch handig in de toekomst dat autonome autorijden. Je laat je voor de deur waar je wil afzetten en kaat de auto ondertussen rondjes rijden in de stad, om als je hem weer oproept weer voor op te halen…
rufctr01 zegt
Geen medelijden met de Amsterdammers, ze hebben massaal GroenLinks gestemd! En linkse hobby’s zijn nu eenmaal duur. Alleen vergeet het Linkse tuig dat men de auto vaak nodig heeft om naar het werk te gaan (lees belastingen te betalen).
Ik wou ook wel dat mijn werk binnen 200 mtr van de voordeur was, maar helaas jaag ik er ook 200km per dag ( heen en weer) doorheen om naar mijn werk te gaan.
pomoek zegt
@rufctr01: Er zijn genoeg Amsterdammers die deze parkeerkostenverhoging met plezier zien komen. Zoals je al zegt, omdat ze op Groenlinks hebben gestemd en dit gewoon willen.
ghost zegt
Ik wil niet naar Spanje en ook niet naar Sneek.
Ik wil niet de stad uit nog niet voor een week.
Al geven ze geld toe en dringen ze aan, ik denk er niet aan om uit Mokum weg te gaan.
Hier heb je alles wat je hartje bekoort, een ruzie en inbraak en soms ook een moord.
Je krijgt op je kanis, je fiets wordt gejat, maar wat moet je doen als je Mokum niet had…
terazino zegt
Ach laat gaan, je gaat voor lol toch niet naar Amsterdam om te winkelen? Zelden zulk arrogant en chagrijnig rotvolk als winkelpersoneel gezien als daar (op 1 geweldige sportwinkeleigenaar die onze mening deelde na dan).
mashell zegt
Lieve winkeliers, het zijn niet de parkeertarieven die ervoor zorgen dat de klanten wegblijven, dat zijn de winkels zelf. Duurder en minder keus dan internetshops, dan ga je de strijd sowieso verliezen, ook met gratis parkeren.
falafel zegt
Als geborenen ( Amsterdammer ) en er wonenden bijna 70 jaar, kan ik instemmen met het heffen van parkeergeld. Dat het hoog is, komt nu eenmaal om dat het een Groenlinkse bestuur heeft. Overigens al die mensen die van buiten naar Amsterdam komen met de auto weten dat parkeren duur is . Kom lekker met het OV, geen gezeur waar je je auto laat en geef lekker je geld aan eten en drinken uit ipv aan de parkeermeter.
bernoulli zegt
Vandaag de hele dag geparkeerd in hartje centrum van Bordeaux in een bewaakte ondergrondse parking. € 2,40 per uur. Dat betaal je in Nederland in de gemiddelde kansloze provinciestad ook. Amsterdam is gewoon schandalig duur.
BaRa zegt
@bernoulli: Bordeaux: 240.000 inwoners. Gemeente Amsterdam: 860.000 inwoners. Ofwel 3,5 keer groter. Het verkeersprobleem in Amsterdam is een tikje groter dan in Bordeaux…
pa045 zegt
@BaRa: maar hoeveel bezoekers komen rond deze tijd naar Bordeaux? Tel die erbij op. En ja in Amsterdam zijn ook bezoekers. Maar hoeveel? En hoeveel is daar rekening mee gehouden?
TDI-goeroe zegt
@pa045: ander voorbeeldje: Praag. P&R aan de rand van de stad, ook tevens parkeergarage voor het grootste overdekte winkelcentrum van Europa: Chodov. 1e 3uur gratis. smorgens de P&R in en met OV de stad in: kom je savonds terug, betaal de 80 cent!!!!
bernoulli zegt
@BaRa: Met die logica ben je in New York een maandsalaris per dag kwijt aan parkeerkosten.
BaRa zegt
Damned Autoblog, net nu ik geen popcorn in huis heb…
ericd zegt
Prima hoor. Leuk om hier op deze site wat te lezen en te lullen over auto’s, maar die dingen verpesten wel het fraaie binnenstadsbeeld. En de verbindingen zijn prima. Dus wel ff relativeren dat gemakkelijke stemming maken jegens een overheid die het autoverkeer wil terugdringen.
MaartenD zegt
Femke Halsema & haar vriendjes en vriendinnetjes van GL moeten gewoon zo snel mogelijk opdonderen uit de stad
zjos zegt
Het moet zo duur zijn omdat Amsterdam een stad is die geleid wordt door extreem linkse politici die altijd een enorme geldhonger hebben om de maatschappij met hun waanideeën te kunnen omvormen tot een linkse heilstaat. En dan start je een oorlog tegen juist datgene wat in de ogen van deze linkse wereld verbeterraars het toonbeeld is van de slechte rechtse levensstijl de automobilist, zijn automobile. Want het hebben van een auto is rijkdom (is slecht) ze zorgen voor uitlaatgas (is slecht want zure regen) & (Co2 is in hun ogen ook slecht want broeikas) fijnstof (slecht) nemen plaats in (slecht) soms hele dure auto’s ( heel slecht) enz. Het is de verknipte linkse geest die dan zorgt voor achterlijk tarieven zoals 7,50 per uur. Mij zullen ze in de stad nooit zien. Niet met en ook niet zonder auto. Ik zal nooit een cent belasting betalen opdat ii dat linkse parasitaire gedachtengoed voed.
tge1 zegt
Amsterdam? Ik pak de trein naar Antwerpen wel. Spotgoedkoop en binnen half uurtje hartje centrum.