Het is geen geheim dat diverse teams olie door de verbrandingsmotor laten verbranden om zo (kortstondig) meer vermogen uit de aandrijflijn te halen. De FIA stelt paal en perk aan deze ontwikkeling, maar Mercedes komt ermee weg.
De F1-teams die vooraan meestrijden zijn niet zelden de teams die de loopholes in het technisch reglement weten te vinden én benutten. Zo laten de toppers hun motoren olie verbranden om meer vermogen uit de geblazen 1.6 V6 te toveren zonder dat daarbij het maximale brandstofverbruik wordt overschreden.
Olieverbranding is echter door de FIA aan banden gelegd. Vanaf de komende GP van Italië (dit weekend!) mogen de auto’s nog maar 0,9 liter per 100 kilometer verbranden. Mercedes heeft daar echter handig op ingespeeld. Héél handig.
Teams mogen dit seizoen vier motoren gebruiken. De laatste van die vier motoren werd door Mercedes tijdens de GP van België ingezet. De nieuwe regel van de FIA schrijft zoals gezegd voor dat teams met ingang van de GP van Italië 0,9 liter olie per 100 kilometer mogen verstoken. Daarvoor lag deze grens op 1,2 liter per 100 kilometer.
Omdat Mercedes reeds het laatste blok heeft gebruikt, mogen de Duitsers met al hun motoren gewoon 1,2 liter blijven verstoken. Inderdaad, conform de oude regels. Dat heeft er alles mee te maken dat de nieuwe motorregel alleen geldt voor ongebruikte motoren die vanaf Monza worden ingezet.
Hoe zit het met de teams waar Mercedes klantenmotoren aan levert? Als deze teams gebruikmaken van een nieuwe motor die nog geen kilometers heeft gedraaid, moeten deze krachtbronnen voldoen aan de limiet van 0,9 liter per 100 kilometer.
Zo zie je maar: met sturen en veel gas geven kom je een heel eind, maar het grondig doornemen van de regeltjes is zo mogelijk net zo nuttig of misschien wel nuttiger. (via: motorsport.com)
ikschrijfookoverautos zegt
Nou, de tifosi kunnen zich vast opmaken voor een zilverkleurig feestje.
E34M5Touring zegt
1.2l olie op 100km, dus op Spa (race afstand 300+ km’s) mogen ze 3,6l olie verbranden. Ik vind dat nogal wat. Staat ook nogal haaks op de hybrid rommel vind ik. Daar doen we schoon, maar aan de achterkant komt gewoon 3,5l olie uit de uitlaat…
mashell zegt
@e34m5touring: tja, als het milieu echt een drijfveer was in de F1 dan werd het zinloos rondjes rijden dat we racen noemen wel afgeschaft. De hybride rommel is er gewoon omdat het een hogere vorm van ontwikkeling is en dat past bij de F1, de hoogste en meest gecompliceerde vorm van autosport.
peug206 zegt
@mashell: pp een v10/12 heeft dat systeem ook nut! Net als turbos! Vroegah peuterden ze al 1000 pk eruit, nu met alle systemen slechts 900
berlinetta zegt
@peug206: Vroeger gold er ook geen brandstoflimiet, nu wel. Dat maakt een groot verschil.
peug206 zegt
@berlinetta: daarom zeg ik op gewicht. Teams kunnen de auto dan volledig zelf kiezen, zolang hij volgetankt niet boven X kilo komt.
wildbeest zegt
@berlinetta: beperking op de ontwikkeling van snelheid
retetikker zegt
@e34m5touring: 3.6 liter olie op 105kg/125 liter benzine. Dat is ongeveer 1 liter olie per 35 liter benzine. Zelfs met de nieuwe limiet van 0.9 liter per 100km is dat nog 1 liter olie per 46 liter benzine.
Ik heb tweetakt brommers gehad die minder olie verbruikten…
Edge zegt
Gewoon weer heel slim van Mercedes. Je gaat je wel afvragen waarom Ferrari niet ook alvast de nieuwe motoren aan de pool van vier heeft toegevoegd. Zeker met oog op een zege op Monza is elk beetje power extra welkom.
berlinetta zegt
@Edge: Is het niet handiger om nog even te wachten met het 4e blok? Ze hebben nog heel wat races te gaan.
harrie zegt
@berlinetta:
Mercedes blok van Spa komt in de pool. Op Monza kunnen ze weer een oudere motor uit de pool erin schroeven als ze willen en de ‘verse’ Spa motor op de plank laten liggen totdat ze hem echt nodig hebben.
Ferrari krijgt hier dus ook pas last van als zij een nieuwe motor inzetten, die dan dus wel aan de nieuwe strengere regels moet voldoen.
berlinetta zegt
@harrie: Oké zo had ik het niet begrepen. Dacht dat ze de rest van het seizoen met dit blok moesten doen. Thanks voor de info!
w0o0dy zegt
@edge: waarom geldt de regel niet gewoon voor alles en iedereen? Dat moet je je afvragen. Waarom niet met terugwerkende kracht alles boven 0,9 verbieden? Pas de troep maar aan als dat blok zoveel olie verstookt. En je hoeft niet met mengsmering te rijden toch? Is toch alleen voor een paar rondes kwalificatie en ultieme snelle ronden tijdens de race?
basjaski zegt
@edge: Niks met slim te maken…ik en zat andere zagen het gelijk al toen de nieuwe regeling in kwam: “Oh dus gewoon op Spa effe een andere motor erin gooien en dan kan je lekker 300cc meer olie verbranden”. Elke sukkel ziet dat in.
trustmeiamanengineer zegt
Hmm, de roetpluimen uit de Merc’s zijn dan wel verdwenen, maar ze blijven de regeltjes als rasechte Duitsers ombuigen.
Trouwens, die FIA regel ging naar ik meen volgend jaar in. Maar de motorbouwers hadden onderling afgesproken om dat in Italië al in te laten gaan. Een echte Duitse streek van Toto dus.
Erik zegt
@trustmeiamanengineer: ieder team had deze mogelijkheid kunnen benutten. Slaap verder!
itiswhatitis zegt
@trustmeiamanengineer: net of ferrari en red bull zich netjes aan de regeltjes houden
gove zegt
gemiddelde alfa doet ook 1.2 liter olie per 100km
E34M5Touring zegt
@gove: Maar dat lekt er aan de onderkant uit. Heel wat anders.
jopio zegt
@gove: Audi bedoel je.
redbeams zegt
@jopio: Nee voor vag moet je de komma verwijderen ;)
fouadski zegt
@redbeams: welke komma?
desjonnies zegt
@gove:
ik moest erg lachen
U is vast heel populair op verjaardagsfeestjes waar u iedereen weet in te palmen met uw veruit originele en spitsvondige opmerkingen .
Me wou dat ik u was.
trustmeiamanengineer zegt
@gove: Heel niet, op 1000km!
(Mijne gewoon netjes halve liter op 10k hoor.)
deora zegt
Dus het zijn gewoon ouderwetse 2takt brommerts. Bye bye de hybride gedachte.
gregorius zegt
0.3l per 100km verschil, of dus 0.9l per race verschil.
Een ronde Monza doet 5.8km.
Kan iemand met verstand even voor me uitrekenen wat 1.7 centiliter olie per ronde ‘extra’ voor extra energie/power/tijdswinst kan opbrengen?
Dat ten opzichte van de 2 kg / 2.7 liter aan benzine die ze dezelfde ronde verstoken?
sleurs zegt
@gregorius: Ik ben geen deskundige, maar gezien de conplexiteit kan ik me voorstellen dat er iets aan boord zit dat met name tijdens de kwalificatie of op momenten in de race gebruikt kan worden waardoor de motor op bepaalde momenten extra olie gebruikt. Als de regel meer brandstof en lucht = meer vermogen is, dan kan er waarschijnlijk in combinatie met technieken van de motor, software en die olie dus extra vermogen gecreeerd worden. Ik denk niet dat je moet zien dat het over de hele race verbruikt wordt.
harrie zegt
0,9 liter olie per 100 kilometer, en in de quali dan, wordt het dan teruggerekend naar de werkelijk verreden afstand?
Of mag je in je ultieme flying lap die 0,9 liter olie verbruiken?
berlinetta zegt
En als de motor boem zegt, moeten ze dan wel aan de strengere regels voldoen?
w0o0dy zegt
@berlinetta: ja en ze krijgen dan ook de penalty die anderen nu al vangen voor motor nr 5.
henkp1 zegt
Aha, dus daar zit de truc! Je bouwt feitelijk een slechte motor (want hoog olieverbruik) en je komt er nog mee weg ook!
lekbak zegt
@henkp1: De motor is juist heel erg goed want deze doet precies wat ze willen. Olie verbruik is de bedoeling en dit controleerbaar houden is des te knapper.
vtechlover zegt
@henkp1: je maakt een grapje toch?
e36thuglife zegt
Yo dus me waggi boekt harder als ik er mengsmeer in pof?? Chillito!!!
bmwfreak038 zegt
@e36thuglife: alle petjes gaan nu brommix tanken.
acizane80 zegt
@e36thuglife: nee je moet zien dat je meer olie verbruikt die reeds in je motor zit. Koop een vw die doen dat al jaren.
e36thuglife zegt
@acizane80: Ja dat doen die Benz F1 en VW TFSI maar ik heb een Bimma dus m’n olie blijft gewoon waar die hoort. Dus als ik toch olie wil verbranden en harder wil boeken moet ik het in de tank gooien als die tori correct is? Ik wil wel weten hoe dat werkt… Gaat die ECU van de F1 waggi er rekening gehouden mee houden dat de olie meedieselt door de compressie? Volgens mij moet je dan wel Euro 378 octaan tanken anders is het pingel tingeling krak.
caferacer zegt
@e36thuglife: rustaaaaagh
toniominestrone zegt
DE raceklasse voor Audi!
frederikvc zegt
vond dat mijn VW Transporter niet echt winst had met zijn overmatig olieverbruik
redbeams zegt
@frederikvc: Die winst is ook niet voor de klant maar voor vag zelf he ;)
bmwfreak038 zegt
@frederikvc: goud??
viezefreddyw zegt
Al dat gecompliceerde gedoe en de ‘addertjes onder het gras’, zorgen er voor dat het er niet leuker op wordt. Te veel regels. Te veel gedoe.
bmwfreak038 zegt
@viezefreddyw: zeg dat wel
peug206 zegt
@viezefreddyw: ‘no rules, just play’. Helemaal loslaten en we kijken wel waar we uitkomen. Budget zat om een ultieme wagen neer te zetten waarmee de koningsklasse ook echt weer de koningsklasse kan worden. Enige regels omtrent gewicht en afmetingen en verder zien we wel waar we uit komen!
simsation zegt
@peug206: ik denk dat de door jou vooregestelde oplossing juist tot nóg grotere verwijdering van de koplopers met het middenveld. Juist omdat de grote teams veel meer budget voor innovatie hebben. Zelf weet ik overigens ook niet wat de oplossing dan wel is. Focus moet wat mij betreft wel op het racen liggen en niet op de beperkingen. Als het maar bloedstollend hard gaat. Het geluid vind ik dan nog het minst belangrijk.
peug206 zegt
@simsation: klopt. Maar dat was vroeger niet anders als ik zo races terugkijk. Zolang er maar minimaal 2 teams competitie leveren is het leuk. Zo’n optocht waar we nu naar kijken met 900pk vooraan en 850pk achteraan is ook niks.
Dutchdriftking zegt
Dus als Mercedes het doet is het slim, maar als Audi het doet (al 10 jaar, dat noemen we voorsprong door techniek) dan is het ineens slecht. Rare jongens die autoliefhebbers.
Homer55 zegt
@dutchdriftking: Een Audi verbruikt sowieso al olie. Niet voor extra vermogen.
snorrewietskie zegt
@homer55: Ouderwetse olieboten. Ze meuren en pluimen als t ruhrgebied.
Dutchdriftking zegt
@homer55: Wedden dat hij vermogen inlevert wanneer je de olie er uithaalt :P
JelleEp3 zegt
Zo zie je maar een beetje olie verbruik is helemaal niet zo slecht!
amersfoorter zegt
Ferrari die al zolang aan de F1 meedoet en dan nog de regels niet optimaal weet te benutten. Wat faal je dan zeg! Maar goed, Italiaans dus instant character
Design_Driven zegt
VW heeft al laten weten bij nader inzien toch niet geïnteresseerd te zijn om met de F1 mee te doen.
cpp1 zegt
Vervelende sjoemelduitsers dat ze daar aan t sjoemelen zijn…
hape zegt
Jammer dat niet even iets meer verteld wordt…
Volgens Autobild was er een herenakkoord afgesloten tussen Mercedes en Ferrari dat, sinds de aankondiging door de FIA (1.2 > 0,9 ltr/100km regel) geen nieuwe motoren meer aan de pool zouden worden toegevoegd.
Ferrari heeft de week voor de race in Spa de FIA gecontacteerd om te informeren of de concurrentie nieuwe motoren had aangemeld. De FIA gaf aan dat dit niet het geval was en dus heeft op basis daarvan besloten de nieuwe (4e en laatste zonder straf toe te voegen) motor in Monza te introduceren hetgeen betekent dat men niet meer dan 0,9 ltr olie mag gebruiken op 100km.
Mercedes heeft blijkbaar op het allerlaatste moment besloten zich niet aan de afspraak te houden en de 4e motor in te zetten.
Op deze wijze heeft Mercedes zich een (niet sportief maar niet strafbaar) voordeel verschaft waarmee ze in de kwalificatie het grootste voordeel hebben.
Gulli zegt
Waarom kunnen ze niet gewoon de regel voor alles en iedereen instellen? Dus ook voor bestaande motoren?
Edge zegt
@hape: Zowel Ferrari als Mercedes heeft ontkend dat er een herenakkoord lag. Dat schijnt een gerucht uit de paddock te zijn dat door velen als feit aangenomen is. Ik zou het ook opmerkelijk vinden als dat herenakkoord er inderdaad lag en geschonden is, zonder dat Ferrari er ook maar één woord over spreekt.
hape zegt
@edge: bron graag…
het enige wat je vind is dat Mercedes ontkent en dat is natuurlijk niet geheel onverwacht.
bmwfreak038 zegt
Lekker al die regeltjes en commercie. Nee dankje ik blijf lekker motorsport kijken.