Slecht voor het milieu, goed voor je veiligheid.
Auto’s die anno 2018 op de markt worden gebracht zijn niet an sich beter bestand tegen diefstal in vergelijking met auto’s van tig jaar geleden. Dieven gaan met de tijd mee en gebruiken tegenwoordig slimme computers om in te breken in een auto. Overigens goed nieuws voor de partijen die bearlocks, GPS-systemen en stuursloten aanbieden. Met een Audi RS-product voor de deur zijn die zaken geen overbodige luxe.
Omdat professionele autodieven de autofabrikanten steeds een stapje voor blijken te zijn, moeten de fabrikanten iets anders verzinnen. Mercedes denkt zelf een alternatieve oplossing te hebben bedacht. Door criminele data aan de navigatie te koppelen, weet de auto of een gebied veilig is of niet. Mocht je willen parkeren in een voor jouw onbekend gebied en in de wijk speelt veel criminaliteit, dan adviseert de auto je om nog een blokje om te rijden. En wij maar lachen om pratende auto’s in Knight Rider..
De software is nu nog in ontwikkeling bij Mercedes. Tegenover Drive.au laat het merk weten dat de volgende generaties Mercedes-modellen over de techniek zullen beschikken. Door middel van kleurtjes geeft de auto informatie over de veiligheid van de omgeving. Groen is oké, geel is zoeken naar een ander plekje indien mogelijk en rood is getta f* outta here.
De ontwikkeling van deze software vindt plaats in Seattle. Aan de hand van de statistieken over criminaliteit in deze stad wordt het nieuwe systeem van Mercedes getest. Mocht Mercedes eenmaal zover zijn, dan hoeft dit niet te betekenen dat de functie ook naar Nederland komt. Het merk moet immers toegang hebben tot de statistieken en niet overal op de wereld is deze informatie op te vragen.
chrisvonmeer zegt
Gaat in Nederland nooit goedgekeurd worden. Daar zal iemand die in een “rode wijk” woont de discriminatiekaart trekken en gelijk krijgen van een D66 rechter.
rijnounsdoor zegt
@chrisvonmeer: Thx voor de tip! Zal voortaan D66 stemmen.
BaRa zegt
@chrisvonmeer: Statistieken vertellen niet zo heel veel, tenzij je ze weet te interpreteren. Zo is Zuid-Afrika een zwaar crimineel land met een hoog moordcijfer. Reisadvies: negatief. Maar als je begint in te zoomen, dan merk je dat het probleem zich concentreert rond boerderijen van rijke blanken, en in townships rond die cafés waar ze in de weekends na middernacht echt teveel gezopen of gebruikt hebben. Haal die cijfers uit de statistieken, en Zuid-Afrika is plots een redelijk normaal land. Dat is maar een voorbeeld, maar het kan ook anders. Want wat klasseer je als criminaliteit? Gaat dat over vandalisme? Over vluchtmisdrijf? Diefstal? Inbraak? Op de vuist gaan met iemand anders? Wat met een voetbalstadium: daar is tijdens wedstrijden al eens wat gaande, maar buiten die pieken is het daar relatief rustiger. Het is dus begrijpelijk dat een rechter, of hij nu volgens jou links, rechts of rechtdoorzee is, daar zo zijn vragen bij heeft.
ghengiskhan zegt
@BaRa: hallo, je weet dat je op het Internet zit? Daar mogen dingen als nuanceringen, doordachte argumenten en gedegen onderzoek niet.
Ondertussen ben ik het wel met je eens, alleen is het misschien wel erg veel moeite om je, telkens als je op vakantie wilt, te verdiepen in rapporten over de criminaliteitscijfers van de desbetreffende regio.
unknown234 zegt
@BaRa: Nou redelijk normaal?
Spullen van een collega gestolen. Zaten in een internationaal hotel midden in Johannesburg, met twee beveiligers op elke verdieping bij de lift.
Familielid woont daar in een gated community. Schoonmakers stelen constant. Een andere inhuren heeft geen zin, het blijft maar doorgaan. Niet dat ze dure spullen stelen, maar toch. Ze nemen het daar maar voor lief.
Met je arm uit het raampje hangen is ook geen goed idee, je kan ineens je ringvinger kwijt zijn omdat er een ring aan zit.
Net Rotterdam, alleen dan wat brutaler.
dondeboer zegt
@chrisvonmeer: zou wel een interessante rechtszaak worden. Vraag me wel af op welke gronden, aangezien er niemand wordt beperkt in zijn of haar rechten. Verder kan je je afvragen waarom je als bewoner van een wijk een rechtzaak gaat aanspannen omdat er geen Mercedessen met door de wijk rijden.
ar156sw zegt
@dondeboer: Ik kan me zo voorstellen dat er wat winkeliers/bedrijven gaan klagen…
2wheeler zegt
@dondeboer: toch vervelend als je een taxi hebt gebeld maar hij mag de wijk niet in :p
mashell zegt
@chrisvonmeer: natuurlijk wel, aan gentrificatie kun je veel geld verdienen. Het is gewoon een beleggingsadvies aan de Mercedes rijders, investeer in de rode gebieden.
cloverleaf zegt
@chrisvonmeer: in NL hebben we ook geen gevaarlijke wijken. Amsterdam Gaza is een kindergarten ivm sommige wijken in the USA
grrrrommmmm zegt
Dus als je van Adam Noord naar Zuid wilt, wordt je binnenkort over de afsluitdijk gestuurd…. En in Rdam kom je de garage net eens uit….
posthumus zegt
@grrrrommmmm: Meeste criminelen in Rotterdam rijden toch juist in Mercedes? Dat ding krijgt gelijk een error
reactief zegt
Dan krijgt de gemiddelde Mercedes rijder elke dag weer een melding dat hij verder moet rijden bij thuiskomst dus…
Gulli zegt
@reactief: zou wel verklaren waarom ze altijd zo hard rijden, overal waar ze komen moeten ze zo snel mogelijk wegwezen
berlinetta zegt
Dan zou ik mijn eigen wijk niet eens in mogen (Klarendal in Arnhem).
pier zegt
@berlinetta: van de destijds 40 probleemwijken in NL is Klarendal het beste opgeknapt van allemaal. En anders zet je hem in Molenbeke :)
berlinetta zegt
@pier: Ik kom niet uit Arnhem en woon er pas een paar jaar, maar ik hoor idd ook wel vaker dat het vroeger erger was. Het is in principe ook geen onveilige wijk, maar het is wel een ontzettende pauperbende. Maar dat geldt voor heel Arnhem in mijn ogen. Volgens mij bestaat 90% van de stad uit pauperwijken.
pier zegt
@berlinetta: Ik kom er ook niet oorspronkelijk vandaan, woon er nu 4 jaar. Je moet inderdaad de wijk echt goed uitzoeken, dan kan je er overigens heel fijn wonen.
berlinetta zegt
@pier: Er zijn inderdaad ook wel mooie wijken, zoals Hoogkamp en de Burgemeesterswijk. Maar als ik het vergelijk met andere steden waar ik heb gewoond, dan vind ik het paupergehalte in Arnhem echt opvallend hoog. Heb ook eens gelezen dat Arnhem een van de armste steden van NL is en dat geloof ik ook wel als ik het straatbeeld zie.
pier zegt
@berlinetta: Je moet inderdaad niet op zaterdag voor de Primark gaan staan, dan springen de tranen in je ogen (zowel van de treurnis als van het lachen).
lekkerlinksrijden zegt
@pier: dat ligt niet aan Arnhem, bij die kinderarbeidwinkels schieten overal de tranen in je ogen
pomoek zegt
Mensen die bang zijn om de auto ergens te parkeren zie ik liever ook niet achter het stuur op de openbare weg.
123bat zegt
Binnenkort geen Mercedes meer te vinden in Heerlen
karhengst zegt
Kijk, slechts een stap verwijderd van “korting” op je premie bij het aanschaffen van dit systeem en het doorspelen van de informatie naar de verzekering.
Eng gedoe.
dawwg zegt
@karhengst: Dat biedt de ANWB al aan, slechts een kastje in je auto en gaan. Was zelfs reclame voor op AB.
lacker zegt
De gegevens zijn in Nederland gewoon openbaar. Via politie.nl Misdaad in Kaart, alles per wijk
intimrasiert zegt
Nu nog de navigatie die om probleemzones heen navigeert en de mercedesrijder hoeft geen peasants meer tegen te komen. Kan ie ook zijn gordijntjes op de achterruit een keertje opendoen.
weijs zegt
Ze overzien een vrij belangrijk detail. Als je niet in de straat van je bestemming kan parkeren, maar iets verderop, moet je toch alsnog naar je bestemming lopen? En als het er al niet veilig is voor je auto…
Je Mercedes is redelijk nutteloos als je tussen zes planken ligt!
(Op dat laatste ritje na dan)
sjoerdreverda zegt
Is al op de markt in Brazilië om de favela’s te ontwijken. Wat een innovatie van Mercedes zeg… NOT.