En tegelijkertijd niet hypocriet moet doen.
Zoals bekend (overzichtsartikel) gaan de auto’s drastisch veranderen en dat heeft mogelijk gevolgen voor de pikorde op het hoogste niveau in de autosport. Bij eerdere reglementswijzigingen was er vaak één team bij dat handig in een gat in het reglement dook en daarmee de concurrentie op een hoopje reed. Het meest recente voorbeeld daarvan is Brawn GP, de eendagsvlieg die met een dubbele diffuser Jenson Button kampioen maakte.
Die renstal werd, niet geheel toevallig, overgenomen door Mercedes. De Duitsers reden enkele jaren in de schaduw van Red Bull rond, maar zodra de turbomotoren hun intrede deden waren de Silberpfeile oppermachtig. Buiten de goede auto heeft Mercedes een bijzondere layout van de turbo die voor de broodnodige extra paarden zorgt.
Mercedes-baas Toto Wolff kijkt vooralsnog vol zelfvertrouwen uit naar 2017. Hij gelooft dat zijn mannen er ook deze winter in zullen slagen om een loeisnelle auto te bouwen. Desalniettemin zou het zomaar kunnen dat één van de andere teams de zogenaamde magic bullet ontdekt waardoor de concurrentie het nakijken heeft. Dit zegt Wolff erover:
A regulation change provides equal opportunity for all the teams, and for exceptional items. I tend to say there is no magic bullet in Formula 1, but 2009 shows us that there was one. Brawn came up with a development no-one else seemd to have spotted and made function in the same was as effectively as Brawn did. So you need to be very careful that you’re not losing out on something.
Grote vraag is dus wie de mazen in het reglement weet te vinden en wie daar vervolgens handig op in weet te spelen. Wij hopen uiteraard dat Red Bull komend jaar haantje de voorste is, maar het moet wel heel raar lopen wil Mercedes volgend jaar niet meestrijden om de prijzen. Als de coureurs elkaar ten minste niet van de baan rossen. (via: autosport.com)
viezefreddyw zegt
Ik ben echt onwijs benieuwd naar 2017, de boel kan echt zomaar ineens anders zijn dan hoe het nu is. En toch heb ik wel ergens het gevoel dat Mercedes wel de sterkere gaat zijn, vooral als Renault niet een erg sterke motor gaat bouwen. Als Renault wel een zeer sterke motor weet te bouwen dan zie ik Red Bull flinke stappen maken die misschien groter zijn dan Mercedes doet. Maakt Renault een flutmotor zoals vorig jaar zal Red Bull opnieuw een zwaar seizoen draaien zoals 2015 was.
racerx zegt
@viezefreddyw: De afwezigheid van een tokensysteem houdt in 2017 iig de suprematie van een übermotor niet in stand, dat scheelt.
chrisvis zegt
@viezefreddyw: miss door de combinatie van 2 factoren dat het voor red bull wel eens kan lukken denk ik persoonlijk. Als eerste het afschaffen van de zgn tokens voor de ontwikkeling van de motor, als tweede het aërodynamische pakket welk bij red bull toch net altijd wat beter is dan bij Mercedes ( Adrian Newey gaat zich trouwens weer meer bezighouden met de ontwikkeling van de 2017-wagen).
Off-topic: proficiat met je prachtige wagen…heb zelf al twee maal met de f430 gereden en daar is maar 1 woord voor: adembenemend ;-)
basjaski zegt
Merc heeft een gigantische voorsprong op de rest, dus ze kunnen rustig concentreren op 2017. Horner/Newey zijn gelukkig niet helemaal gek, dus ik heb volle vertrouwen dat het chassis/aero goed in orde is volgend jaar. Grootste vraagteken wordt inderdaad de motor. Als die goed in de buurt is van de Mercedes volgend jaar, hebben we ons een geweldig kampioenschap…en hopelijk komt 1 van de Red Bulls boven aan te staan (mij maakt het echt niet uit, ben groot fan van Verstappen en Ricciardo).
Dutchdriftking zegt
Ik hoop op een top wagen voor Max, maar ik vrees dat de benzen beter zijn.
e270cdi zegt
Volgens mij blijft Mercedes oppermachtig. Het zijn natuurlijk geen prutsers en met de komende regels zullen zij er wel raad mee weten. Ook is Mercedes op dit moment de concurrentie (Red Bull) aan het sandbaggen. Zodra Red Bull weer iets dichterbij komt, draait Mercedes de kraan 10% meer open.
Maar dit is gewoon suggereren en dit is wat ik denk. Wat zeker is, is dat Red Bull wel dichterbij komt. Ik ben benieuwd naar volgend seizoen en dat Hamilton en Max het maar mogen uitvechten wie kampioen wordt.
spykerboy zegt
Hoop dat ferrari weer is met een competatieve auto op de proppen komt om een kampioenschap te winnen ??
lotuselises2 zegt
@spykerboy: weer eens
basjaski zegt
@spykerboy: Als groot Ferrari fan hoop ik daar ook op, maar hoe het op moment staat met Ferrari hou ik geen hoge hoop. Geen echte lead designer etc. Hoop dat ik kompleet fout zit natuurlijk….
Silverarrow zegt
@spykerboy: Of McLaren…
exclusieviteitsfreak zegt
Persoonlijk zie ik vooral Max de leiding nemen, tenminste, als het team zijn verwachtingen kan inlossen (en hij niet over-ijverig gaat worden) . . . , hij is in mijn ogen s’werelds beste coureur op het moment (en voor/volgens vele anderen ook denkelijk), als jong veulen dat volwassen begint te worden . . . , tenslotte is hij nog maar 18/19 jaar . . .
bmwm8gc zegt
McLaren en Alonso worden kampioen, zijn al lange tijd aan het werk voor de 2017 auto.
bassx zegt
@bmwm8gc: Ook Red Bull en Ferrari zijn zich al vanaf het begin van dit seizoen aan het ontwikkelen voor 2017, niet alleen McLaren.
pinut187 zegt
Zou mooi zijn als Ferrari, RB en Mclaren de Mercs het wat lastiger kunnen maken..
rob5nismo zegt
Alleen maar beter dat die motortokens eraf zijn
desjonnies zegt
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat niemand weet wie volgend jaar het meest zal profiteren van de veranderde regelgeving.
Weet je dit wel, raad ik je aan je huidige leven op te geven en je volledig te storten op het professionele wedden; je zult volgend jaar rijker zijn dan Bernie E!
realhustler zegt
Spannend wordt het. Wet van de remmende voorsprong gaat op voor Mercedes. Echter, vergeet niet de factor coureur. Volgend jaar wordt het fysieker, meer grip, dus de coureur gaat meer verschil maken. En het vinden van de nieuwe ‘sweet’ spot wordt een uitdaging voor de coureurs / engineers. Top coureurs zijn niet alleen snel, maar zijn in staat te communiceren met de engineers wat er anders moet om sneller te zijn. Het lijkt neit zo, maar het is een echte team sport.
trustmeiamanengineer zegt
Ben ik de enige die dat stukje van Toto met zijn stem in z’n hoofd leest? ;)
Maargoed, ik hoop dat het nieuwe regelement inderdaad wat verandering brengt en de voorste teams dichter bij elkaar krijgt. En natuurlijk een stap voorwaarts voor Max.
rob5nismo zegt
@trustmeiamanengineer: als slecht engels sprekende terminator?
berlinetta zegt
Ik hoop eigenlijk wel dat de hegemonie van Mercedes eens afgelopen is. En daarmee hoop ik niet dat Mercedes de plank mis moet slaan, maar dat er een ander team is dat hen weet te overtreffen. Hoewel ik het Max gun, zou ik eigenlijk ook wel graag zien dat hij pas later kampioen wordt. Anders wordt het ook zo saai ;)
Stiekem hoop ik dat Ferrari weer aan top komt. Ook gun ik het Renault heel erg, hoewel dat niet realistisch zal zijn.
Hupke zegt
Mclaren is al even weg, het zou leuk zijn als dat tijdperk terugkomt Vandoren vs Verstappen battle of the lowlands…
w0o0dy zegt
Het hele veld gaat flink door elkaar gehaald worden want naast de nieuwe regels voor het bouwen van de auto heeft dit ook een groot effect op de relatieve kracht van de coureurs. De nieuwe banden en meer down-force zullen mogelijk nadelig zijn voor de banden-fluisteraars in het veld. Dat zou betekenen dat Verstappen, Perez en Ricciardo en mogelijk ook Hamilton wat nadeel zullen hebben tov de iets minder effectieve/ vloeiend rijdende coureurs.
Orichy zegt
Tot, in tegenstelling van de meeste, ben ik helemaal nog niet benieuwd naar de Formule 1 2017. Het tweede deel van dit seizoen lijkt mij veel interessanter en komt eerst nog.
In maart 2017 gaat het pas echt kriebelen, voor het nieuwe seizoen.
Wat dat gaat brengen is grote uitdaging voor de teams en als kijker kun je alleen maar hopen, dat het spannend wordt en veel spectakel oplevert en de winst voor het team, waar je fan van bent.