De omstandigheden dwingen McLaren en Honda er waarschijnlijk toe hun ongelukkige huwelijk nog even voort te zetten.
Mercedes gooide de deur om McLaren te voorzien van motoren al eerder zo goed als dicht en volgens Autosport geldt dat nu ook voor Ferrari. Wilde geruchten die erop wezen dat Ferrari motoren zou gaan leveren aan McLaren onder de merknaam Alfa Romeo kunnen daarmee terug in de ijskast gezet worden.
Dat McLaren de mogelijkheden onderzocht heeft om een betere motor van een ander merk te betrekken is geen geheim. Aanvankelijk werd in de paddock nog aangenomen dat McLaren de steun van Honda keihard nodig had. De auto’s van het team zijn immers al jaren behoorlijk kaal voor wat betreft klinkende sponsornamen. Honda brengt niet alleen ‘gratis’ motoren mee naar het team, maar draait naar verluidt ook voor een groot deel op voor het forse salaris van Fernando Alonso.
Dit feit, gekoppeld aan breedgedragen idee ‘dat het uiteindelijk wel goed zou komen met Honda’, was lange tijd voldoende om de chassis-bouwer en fabrikant bij elkaar te houden. Maar het uitblijven van prestaties is zo nijpend geworden dat de situatie de laatste tijd onhoudbaar bleek. Toen nieuwbakken McLaren-teambaas en auto-verzamelaar Zak Brown ons voorrekende dat McLaren zelfs financieel wellicht wel beter af zou zijn zónder Honda (vanwege extra TV-gelden, plus het interessanter zijn voor sponsors) leek de scheiding een kwestie van tijd.
Maar nu Mercedes en Ferrari afvallen als potentiële motorenleveranciers, blijft technisch gezien alleen nog Renault over als alternatief. Nieuwe fabrikanten zullen zich er immers niet aan wagen om in te stappen in de F1 voordat het nieuwe motorenreglement ingaat in 2021 (of 2020). Of de combinatie McLaren-Renault echter zo logisch is valt te betwijfelen.
Ten eerste is de Renault-PU weliswaar beter dan die van Honda, maar nog steeds slechts de derde macht in de F1, achter Mercedes en Ferrari. Renault hoopt dit jaar het gat nog wat te dichten, maar de andere twee fabrikanten zitten ook niet stil. Daarnaast heeft Renault tegenwoordig ook weer een fabrieksteam en zou McLaren niet meer dan één van de drie klantenteams van de Fransen worden, naast Red Bull en Toro Rosso.
Ten tweede zouden ze ook van de kant van Renault niet staan te springen om aan een extra team motoren te leveren. Dat zou namelijk ten koste kunnen gaan van de betrouwbaarheid, zo denken ze in Viry-Châtillon. Zodoende lijken McLaren en Honda, dat eerder flirte met Sauber, alsnog af te stevenen op een verlenging van de samenwerking. We zijn benieuwd wat Fernando Alonso daarvan denkt, maar ook de Spanjaard lijkt minder opties te hebben dan hij zou willen.
wif1 zegt
Die Honda motor is in de basis geen zwakke krachtbron, zoals Alonso weg accelereerde bij Riciardo vandaan bij het uitkomen van de bochten tijdens de GP van Engeland. Het probleem begint op hoge snelheid in de hogere versnellingen. Dit komt voort uit vibraties in de motor en bij mijn weten wordt vanuit dat oogpunt de topsnelheid gedrukt. Wanneer Honda deze problemen voor komend jaar onder de knie heeft kunnen ze zo boven de Renault krachtbron uit komen.
bassx zegt
@wif1: Dat was destijds ook het probleem met de V8.
Edge zegt
Lijken is het sleutelwoord hier. Geruchten gaan dat Honda in oktober beslist of ze in de F1 blijven of de stekker uit het hele project trekken. In dat geval MOET Ferrari, Mercedes of Renault blokken aanleveren. Als ze niet vrijwillig met McLaren om tafel gaan zitten worden ze simpelweg door de FIA aangewezen en moeten ze leveren.
Een ander niet onbelangrijk F1-nieuwtje dat zojuist officieel werd is dat de Halo in 2018 zijn opwachting gaat maken. De FIA heeft hiertoe besloten tijdens een strategy group bijeenkomst. Ondanks dat negen van de tien teams tegenstemden, heeft de FIA het vanwege “veiligheidsredenen” doorgedrukt.
berlinetta zegt
@Edge: Dan zal waarschijnlijk Ferrari wel de klos zijn aangezien zij de minste teams van een motor voorzien. Zal dan wel betekenen dat McLaren een oud blok achterin krijgt.
Edge zegt
@berlinetta: Vergeet niet dat Sauber dan ook zonder motorleverancier zit. Als Ferrari dan snel een deal met Sauber sluit, staan alle drie de overgebleven fabrikanten op twee klanten teams. Williams en Force India voor Mercedes, Red Bull en Toro Rosso voor Renault en Haas en Sauber voor Ferrari. Op dat moment moet de FIA middels een loting bepalen wie McLaren van motoren mag voorzien. Ik zie Ferrari wel aan voor zo’n tactiek om onder het leveren aan McLaren uit te komen
berlinetta zegt
@Edge: Ohja ik was Haas vergeten.
bassx zegt
@berlinetta: Nee… Sauber kiest bewust voor een oud blok tegen korting. HAAS heeft gewoon een moderne motor. Weet niet welk seizoen precies maar motor leveranciers mogen niet alleen oude troep meer aanleveren wat Ferrari deed in het verleden.
berlinetta zegt
@bassx: Ik snap sowieso niet eens waarom Sauber meedoet aan de F1. Al die miljoenen weg gooien om achteraan te rijden. Ik ging in een.andere klasse meedoen.
fmgarcia zegt
@Edge: En bijkomend probleem met Zack Brown en de relatie mclaren/Honda/Indycar. Het zou Mclaren goed uitkomen denk ik.
str8six zegt
@Edge: ik las het ook net. Vettel had een vooruitziende blik met z’n vraag; “are we racing or playing ping-pong?” Blijkbaar het laatste.
Joost zegt
@edge: Hier idd het officiele bericht: http://www.fia.com/news/f1-strategy-group-meeting-fia-confirms-halo-system-use-2018-fia-formula-one-world-championship
“Following the unanimous agreement of the Strategy Group, in July 2016, to introduce additional frontal protection for Formula One and the repeated support from the drivers, the FIA confirms the introduction of the Halo for 2018.”
Support from the drivers????
Edge zegt
@ijoost: Ja, binnen de coureurs heerst er grote verdeeldheid over de Halo. Een aantal jongens vind het meer dan prima, terwijl anderen het onnodig vinden en liever zonder rijden. De Grand Prix Drivers Association heeft ook aangegeven geen advies meer te geven omdat de leden het niet eens worden.
De FIA gebruikt nu de uitspraken van enkele voorstanders in combinatie met het voornemen van de teams om cockpitbescherming door te voeren om de Halo erdoor te drukken. Dat terwijl in de meeting waar de FIA naar verwijst niet specifiek voor de Halo is gekozen en enkel is besloten dat er iets moet komen.
pomoek zegt
Ik zou als ik McLaren was ( ik weet het, Bruce is dood) gewoon nog een jaar met Honda doorgaan. Als het wederom niets wordt dan zou ik ermee kappen. Maar ik heb een raar gevoel dat het gewoon nog wel gaat lukken.
gtveej zegt
Tuurlijk gaan de grote ster en het steigerende paard geen motoren leveren.
sracert zegt
Ik zie Honda als fabrikant verder gaan. Kopen ze een team op. Tegenwoordig zijn het toch alleen de autofabrikanten zelf die een winnende auto kunnen neerzetten. Renault heeft het ook niet voor niets gedaan. De tijd van onafhankelijke teams onder B. Ecclestone zijn voorbij. die krijgen de know how en de centen niet meer bij elkaar voor een winnende auto.
tunefuldjmike zegt
@sracert: krijgen de centen niet meer bij elkaar? RBR is een klanten team. En heeft een van de grootste budgetten van de gehele F1
jannemaneke zegt
Waarom McLaren iemand als Alonso dacht nodig te hebben is mij een compleet raadsel. Ze betalen die kerel een godsvermogen terwijl ze met een beginner precies hetzelfde hadden kunnen doen. Dat ze tot vastgeklonken zijn aan Honda lijkt me wel duidelijk: ze hebben jaren geleden definitief gebroken met Mercedes en beseffen nu hoe dom dat was.
peug206 zegt
@jannemaneke: is dat zo? Alonso brengt met zich een heleboel kennis over het afstellen van de auto mee. Hier hebben ze een groot voordeel mee. Daarnaast is het gewoon een top coureur, hadden ze een fatsoenlijk blok geleverd a la Ferrari of Mercedes dan had hij misschien wel 2e gestaan ipv Hamilton. Was de betrouwbaarheid goed dan hadden ze al meerdere races in de punten kunnen eindigen, sws meer dan sauber.
Edge zegt
@jannemaneke: Het idee was dat ze een krachtbron van Honda zouden krijgen die in combinatie met een goed chassis met de top kan meedoen. Als je zover vooraan meedoet, is het wel lekker om ook een topper achter het stuur te hebben zitten. Achteraf kun je zeggen dat ze wat ze nu hebben laten zien ook wel zonder Alonso hadden gekund, maar ja, da’s achteraf.
johanw zegt
Het is wel hypocriet van McLaren om zo op Honda af te geven. McLaren pushte het size zero concept als motor erdoorheen en na 2 jaar en beperkte tokens is besloten een nieuwe motor te ontwikkelen.
Dit 3e jaar is dan ook eigenlijk compleet nieuw en vlak voor de start van het seizoen is McLaren geswitcht van benzine en olie leverancier waar de motor niet op is ontwikkeld, wat de eerder genoemde vibraties veroorzaakt die niet op de testbank naar voren kwam…
Nu langzaam aan worden ze steeds betrouwbaarder en gaan sneller en wordt een q 3 gehaald. Een Williams met Mercedes motor is ook niet altijd sneller dus ligt aan meer dan alleen een motor…
Maarja op een blog wat nauwelijks tijd aan Honda besteed is het makkelijk gal spuwen zonder het gehele verhaal erbij te vertellen…ach ja…
premium01 zegt
Zijn gewoon prutsers daar bij Honda! ? Owh wat zijn ze betrouwbaar…NOT!
LaLancia zegt
Maar, maar, wat vindt Verstappen hier nou allemaal van?
p993 zegt
@LaLancia: ja, weer een onderwerp v e boulevard artikel. Breng ze hier aub niet op ideeen
p993 zegt
Hadde ze het vroeger niet eens met porsche geprobeerd? Reken maar dat er gepraat is/wordt. Meer zeg ik niet…