Nee, het is niet de computer waarmee ze de auto’s voor Alonso en Button hebben doorberekend.
Waarschijnlijk had je de ‘hint’ uit het plaatje al door en verwacht je nu een verhaal over hoe de McLaren F1 alleen onderhouden kan worden met deze prehistorische laptop. Nou, dat verhaal kun je krijgen! Máté Petrány van Jalopnik bracht namelijk een bezoekje aan de McLaren-fabriek en trof daar deze bepaald niet vooruitstrevende techniek.
Dat was wel anders toen McLaren de F1 begin jaren ’90 introduceerde. Niet alleen werd er in Gordon Murrays meesterwerkje gebruik gemaakt van carbon, kevlar en goud, ook werd de F1 uitgerust met een heuse computer om de motor aan sturen. High tech! Middels een zogenaamde CA-kaart kan de op DOS draaiende Compaq LTE 5280 communiceren met de auto, iets dat bij elke onderhoudsbeurt moet gebeuren.
En hoewel men in Woking behoorlijk met hun tijd is meegegaan, werd er vooralsnog geen nieuwe tool ontwikkeld waarmee de F1 uitgelezen kan worden. Daar is McLaren op dit moment overigens wel mee bezig, want het werken met de prehistorische computers wordt steeds lastiger. Niet alleen omdat de monteurs tegenwoordig gewend zijn aan iPhones en Octacores, maar vooral omdat onderdelen voor deze stokoude Compaq zeer schaars beginnen te worden.
Een beetje offtopic, maar daarom niet minder leuk: de oude kartonnen floppydrives worden nog steeds gemaakt, speciaal voor het Amerikaanse leger, die ze voor bepaalde apparaten nog steeds gebruikt.
UPDATE: er staat een zeer nette F1 te koop met weinig kilometers, check meer info in DIT ARTIKEL!
hight96 zegt
Prachtig, zo’n oude Windows. Werkt vast ook nog met inbelverbinding haha
potjak zegt
@hight96: Windows? Microsoft DOS :)
falcon zegt
@potjak: windows 3.11
fijnkonijn zegt
@hight96: ik heb nog met zo’n “sjouwable” gewerkt. 640×480 VGA resolutie. Yeah baby !!
Dutchdriftking zegt
Tja, werkt best hoor!
harrie zegt
En in de lunchpauze lekker Test Drive 1 spelen.
goodolddays zegt
Doet het waarschijnlijk beter dan elk huidig windows product…
jack_abarth zegt
@goodolddays:
Inderdaad!
En hoeft waarschijnlijk niet om de dag een update uit te voeren. Windhoos 10 draait op zich wel goed, maar van die updates keer op keer wordt ik schijtziek van. Hetzelfde met je smartphone. Ding heeft meer updates nodig dan Kim Holland lummels…
viezefreddyw zegt
@goodolddays: Zeker weten. Ach, the good old days…
bofkont zegt
@goodolddays: Moet zeggen dat W7 echt een top product is.
W 3.11 en DOS heb ik allemaal nog mee gewerkt eind jaren 80 en jaren 90. voor die tijd absoluut goed, maar daar moet je nu niet meer aan denken hoor.
thomasthomas zegt
@bofkont: W7 is zo 2009
Esprit_de_Flandre zegt
@goodolddays: Neuh, Windows en DOS is altijd al k*t geweest…
dampu020 zegt
@goodolddays: dan moet je een Mac kopen
uncivilsum zegt
Dit vetekent in feite wel dat geen tuner met de ecu kan spelen, slime zet van mclaren om zo ver in de toekomst te kijken
e39540itouring zegt
@uncivilsum: om met de ecu te spelen hoef je alleen maar de eeprom los te solderen van de print om hem uit te lezen, te klonen en aan te passen(waarschijnlijk op een herprogrameerbare eeprom).
HzR zegt
@uncivilsum: of je vervangt het door een nieuw modern motormanagement systeem. Doen ze ook veel voor race auto’s, dus zo’n probleem kan dat niet zijn.
Rick-dos zegt
Mooi toch. Toentertijd high tech tegenwoordig heb je meer computerkracht en mogelijkheden op je smartphone die in je broekzak zit…
mrrallycross zegt
Heeft wel charme, McLaren zou die laptops wel kunnen verkopen als history. Niet alleen omdat het de f1 onderhouds laptops zijn maar ook omdat het unieke zeldzame computers zijn.
metalmike zegt
@mrrallycross: Unieke zeldzame computers zijn het zeker niet. Kijk even op eBay/Marktplaats en je hebt een Compaq LTE voor een paar tientjes.
Rudy zegt
Kun je de oude software niet visualiseren in b.v. vmware?.
dwersbongel zegt
@Rudy: de software weet ik zo niet maar het OS wel. Denk alleen dat de poorten beschikbaar moeten zijn om uiteindelijk de auto aan te kunnen sluiten. Als dat dan al lukt is het behoorlijk omslachtig.
kliko zegt
Ze zullen vast niet de enige zijn. Ongetwijfelt rijdt er ergens nog een oude Ferrari of iets dergelijks met hetzelfde euvel.
Daarnaast, ga een kijken in de bankensector. Die draaien ook op gigantisch oude systemen. Te bank om te vernieuwen dat alles over de zeik gaat.
Ze werken zelfs met een programmeertaal die zeer zeldzaam aan het worden is. (Cobol)
En als je dus een goede programmeur bent in die taal kun je echt bakken met geld verdienen!
@Dizono: Het is octacore inplaats van octocore. ;)
Tonnie zegt
@kliko: banken zijn niet te bang om te vernieuwen, het kost gewoon bakken met geld en je wilt stabiele software om mee te werken. Dat betekent dat voordat er vernieuwing plaatsvindt, deze software uitvoerig getest moet zijn en vandaar dat banken niet het nieuwste van het nieuwste hebben. Iets wat je ook in andere sectoren en grote bedrijven terugziet.
kliko zegt
@Thijsj: Het niet goed kunnen garanderen dat een nieuw platform altijd, maar dan ook altijd goed zal functioneren is toch hetzelfde als angst voor vernieuwing? Dat is in ieder geval wel wat ik ermee wilde zeggen. ;)
Banken zijn over het algemeen erg conservatief, want elke fout kost gelijk bakken met geld, laat staan je reputatie.Zoals het er nu naar uit ziet zal er voorlopig in de transactiesystemen weinig vernieuwing plaatsvinden.
aquila2003 zegt
Waarom aanpassen als t goed werkt. Ontelbare bedrijven kunnen hier van leren.
lambo4all zegt
@aquila2003: omdat stilstand, achteruitgang is.
aquila2003 zegt
@lambo4all: niet elke ontwikkeling is een vooruitgang.
leemster zegt
Kan je daar A2 Racer op spelen??
tazmania zegt
1 van de mooiste F1 verhalen is van een auto die ze uitlazen tijdens een onderhoudsbeurt; daar was een storing op het scherm te zien. De computer gaf aan dat de auto iedere dag 300 piekte op de snelweg. Totdat de eigenaar de auto op haalde; het was geen storing, de beste man reed gewoon iedere dag 300km/h op de snelweg.
offroad zegt
@tazmania:
Dat was Thomas Bscher. Die had er een voor woon-werkverkeer over de autobahn en een voor gt races.
dwersbongel zegt
Volgens mij draaien er op deze manier ook nog fabrieken met oude computers / hardware. Kan best met goed onderhoud, reserve onderdelen en buiten het internet/netwerk houden.
rufctr01 zegt
Zolang het goed blijft werken kan het prima. Alleen als de auto’s echte oldtimers gaan worden dan g je een uitdaging krijgen. De kinderen van tegenwoordig kunnen niks met DOS
pomoek zegt
@rufctr01: mijn zoon van 11 kent dos niet maar kan prima uit de voeten met het cmd scherm in Windows. Kinderen gaan totaal anders om met PC’s dan 30 plussers.
norge zegt
Ik dacht even datt ze de laptop van de Autoblog redactie lieten zien…
O plaat zegt
NASA Hun Voyager word gestuurd met een IBM computer uit de jaren 70 onderdelen hier voor kopen ze op Ebay. Een plan voor als ze een onderdeel niet meer zouden vinden hebben ze niet.
mout zegt
Hoe het nu is, weet ik niet. Maar in de jaren ’80 had een F16 ringkerngeheugen (hallo, gewicht!), met o.a. als onderbouwing dat het zijn lading niet zou verliezen als je door een nucleair vervuild gebied vliegt.
lambo4all zegt
@mout: sjonge dat heb ik even moeten googlen hoor, nooit geweten dat zoiets bestond!
undifined1 zegt
Zal ook wel 2 rs232 poorten moeten hebben net als de oude BMW diagnose software
Orichy zegt
Erg leuk dat men dit nog volhoud, wel jammer dat het waarschijnlijk een keer gaat ophouden.
Op Ebay staan er nog wel wat van die Compaq’s te koop: http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=compaq+lte+5280, prijzen lopen wat uiteen, maar de meeste draaien daar al op Win95.
tomleeuw zegt
ff mierenneuken: het is een CF card (=compact flash) ipv CA card