*Dat kan niet anders. Met dank aan Renault.
Het uiterst vruchtbare huwelijk tussen Renault en Red Bull komt dit jaar ten einde. Toch altijd een beetje een vreemde gewaarwording: alsof je gepland hebt met je vriendin om over een bepaalde tijd uit elkaar te gaan. Veel lol en ‘synergie’ zul je waarschijnlijk niet beleven. Wel verwijten, irritaties, wanprestaties en oeverloos gezeur. Voor je eigen mentale flexibiliteit is het prettiger om de pleister-methode toe te passen: in één keer alle narigheid, daarna is het klaar.
Zoals je afgelopen weekend weer kon horen, waren de medewerkers van Red Bull niet zeer content met de krachtbronnen van Franse origine. Sterker nog, het team van de frisdrankjes vond de nieuwe Spec C motor dermate tegenvallen dat ze een stap terug gaan. Naar alle waarschijnlijkheid wordt er weer een Spec B motoren gebruikt voor de GP van Rusland. Teambaas Christian Horner heeft er het volgende over te zeggen:
Naar alle waarschijnlijkheid zullen we bij de volgende Grand Prix de Spec-B motor gaan gebruiken. We moeten het voor Sochi even bekijken. Helaas zullen we wel gridstraffen ontvangen.
Een heel vreemde move is dat niet. McLaren gebruikt vanwege betrouwbaarheidsissues ook de Spec B motor. Sterker nog, nota bene Renault zelf heeft ook geen vertrouwen in de Spec C motor! Zoals het nét verzonnen gezegde luid: “Als de slakkenvreters er ook niets van moeten hebben, ben je gewaarschuwd”. Red Bull is overigens niet alleen maar negatief over de C-Spec motor. Zo is de toegenomen snelheid welkom, met name doordat men erachter kwam dat de motor beter loopt op olie van ExxonMobil in plaats van huismerk Castrol.
De problemen in Singapore kwamen volgens Horner wegens slechte mapping voor de hoge luchtvochtigheid. De motor liep daardoor niet optimaal. Bij de start, safetycar-periode en pitstop kon je ook zien dat de auto van Verstappen hortend en stotend vooruitkwam.
De move naar de oude motor lijkt een tactische zet. Met de vele rechte stukken op Sochi maakt de Red Bull sowieso minder kans op een goede eindklassering. Inhalen is verder redelijk goed te doen. Dus de Red Bulls starten halverwege/achteraan en hebben dan de hele race om in het gat tussen de auto op P4 en P7 te nestelen. De race na Rusland is Mexico, waar de Red Bulls het traditioneel erg goed doen en de motor minder doorslaggevend is voor de uitslag. De stap terug naar de Spec B motor is puur tactisch gekozen. Een straf incasseren waar de verwachtingen laag zijn om bij de race waar er wel gescoord kan worden direct vooraan te staan.
pomoek zegt
Volgens Renault werden de problemen veroorzaakt door de warmte en omdat RB te weinig gaten in het bodywork had gemaakt om de motor te koelen. Hoe dan ook, als het aan de engine mapping ligt die niet om kan gaan met de luchtvochtigheid, dan heb je dat probleem toch niet in Rusland? Maar goed. het is zijn werk hij zal het ongetwijfeld beter weten.
willeme zegt
@pomoek: Klopt. In Rusland is de lucht redelijk normaal. In Mexico is de lucht juist heel erg ijl. Mede daardoor is de motor niet de dominante factor op die baan. Red Bull wil daar er al goed voorstaan. Aangezien ze in Rusland toch maximaal vijfde kunnen worden, zetten ze alles op Mexico.
Anders zouden ze nog de Spec C gebruiken in Sotsji, zijn ze alsnog vijfde en zesde. Voor Mexico moeten ze dan wél wisselen (verwacht wordt dat daar weer problemen opspelen met de Spec C). Dan wil je geen gridstraf ;-)
pomoek zegt
@willeme: helder!
bassx zegt
@willeme: Mexico kan nog een probleem worden. Ze schroeven de turbo op in Mexico ter compensatie. Dat bekend dat de motor dezelfde hoeveelheid warmte opbrengt maar kan het niet afvoeren aan de ijle lucht
willeme zegt
@bassx: ik bedoelde dankzij het chassis (aerodynamisch pakket van Newey) niet zozeer de motor ;-).
Maar inderdaad een goede om rekening mee te houden!
ronnys zegt
@willeme: Maar als ze willen kunnen ze de C-spec nogaltijd gebruiken in Mexico als ze dat willen. De motor blijft gewoon in de pool van beschikbare motoren.
Het zou dus ook kunnen dat ze de C-spec willen sparen wegens de verminderde betrouwbaarheid. Door nu weer een B-spec te gaan rijden sparen ze de C-spec weer een weekend.
De kans is groter dat ze gewoon alles op alles gezet hebben om Max de jongste pole zitter te maken. En dat ze hiervoor de motor tijdens de quali op standje levens gevaarlijk hebben gezet. Dat zou ook verklaren waarom hij zoveel sneller was als Daniel. Hierdoor kan het dus zijn dat de motor al gewoon “op” is.
reactief zegt
@pomoek: Zowel Renault als Red Bull zijn dusdanig met modder aan het gooien, dat verklaringen over elkander door mij niet meer serieus genomen worden.
pomoek zegt
@reactief: dat is ook weer waar.
edhageman zegt
@reactief: ik vind dat je helemaal gelijk hebt, ik ben ook van mening dat het “met modder gooien” eerder een persoonlijk issue is tussen de 2 grote bazen (Renault/Red Bull) dan een professionele kwestie. De moter is niet betrouwbaar, toegegeven, maar dat is op te lossen. M.i. zal Renault nooit en te nimmer wereldkampioen kunnen worden zonder Red Bull en Red Bull nooit zonder Renault. De tijden van destijds met Alonso in een Renault team zijn voorbij en komen niet meer terug. En de Hondamoter, wel wij zien de resultaten van ETR die overtuigen ook niet echt, ondanks de lovende woorden van Red Bull.
dutchiehd zegt
@edhageman: alleen helaas weten we te weing over deze auto’s om te zeggen dat de Honda motor ondermaats presteert. Het positieve op dit moment aan het Honda verhaal is dat ze heel blijven.
HZW zegt
@edhageman: Bij de GP van Amerika komt Honda met de Spec-3 versie van hun motor en die zal 750 pk hebben waar de huidige Spec-2 maar 715 pk heeft.
De Spec-4 zal 770 pk hebben en de Spec-5 maar liefst 800 pk.
Ook het hybrid systeem gaat nog een stap maken.
edhageman zegt
@hzw: Bedankt voor de uitleg. De tijd zal het leren.
ar156sw zegt
@pomoek: Da’s wel knap: Renault gebruikt de motor zelf niet omdat ze hem niet betrouwbaar krijgen, maar weet precies waar het aan ligt als die kuren heeft bij RB…
w0o0dy zegt
Gaat Max dan de baan op met de nieuwe MGU-K en de spec B motor? Of rijdt hij dan nog steeds met die antieke MGU-K?
harrie zegt
@w0o0dy:
Denk de antieke, die nieuwe vergt te veel aanpassingen. Heb, zoals Hamilton ook al vermoedde, niet het idee dat RB nog erg bezig is met investeren in dit seizoen.
tvklarenbosch zegt
@w0o0dy: Red Bull denkt dat de antieke MGU-K beter is dan de nieuwe.
arnocs zegt
De race na Rusland is Mexico?
Volgens mij zitten de races in Japan en de VS er nog tussen:
https://www.formula1.com/en/racing/2018.html
Erik zegt
@arnocs: klopt helemaal, alleen is het beter om de straf in Rusland te incasseren vanwege het lange rechte stuk dan in JAP/VS. in JAP/VS kan RB nog redelijk meekomen in het veld.
harrie zegt
Waarom had Ric het probleem dan niet?
My 2 cents, Red Bull heeft die Spec-C van Max in Singapore echt 110% opengezet om voor jongste polesitter en evt winst te gaan. Dan maar een nieuw blok in Sochi.
viezefreddyw zegt
@harrie: Ricciardo had natuurlijk een uitvalbeurt in Monza twee weken terug. Dat was ook met de Spec-C motor. Over dat laatste zou je best een punt kunnen hebben.
w0o0dy zegt
@harrie: heeft iemand info over de koelgaten bij Ricciardo? Misschien reed hij met gaten en Max zonder?
martingtv zegt
@harrie: volgens Horner had Daniel ook problemen. Maar die zal Renault nu niet meer afzeiken, denk ik.
harrie zegt
@martingtv: lol ja die moet nu wat diplomatieker blijven natuurlijk
vroaaar zegt
Nu die spec. C is ingereden en onderdeel uitmaakt van de motor poule van Max, kunnen ze die toch ook weer inzetten als ze willen, zonder gridstraffen?
Design_Driven zegt
@vroaaar: Wilde net het zelfde vragen. Dan zou ik de stap terug nog beter begrijpen.
harrie zegt
@vroaaar: ja, dus wellicht dat ze die in Mexico er weer ingooien.
s62b50 zegt
Goeie foto ook?
rickthestig zegt
Wotdt gewoon een podium. HAM en RAI gaan er samen af.
dawwg zegt
‘Als de slakkenvreters er ook niets van moeten hebben, ben je gewaarschuwd.’ – willeme 2018
+1 QFT