
Het team van Red Bull Racing komt met een opmerkelijke verklaring voor de trage pitstop van Max Verstappen.
Max Verstappen verloor in de Grand Prix van Spanje zojuist voor de derde keer dit jaar het een-tegen-een duel met Lewis Hamilton om de zege. Het is een hard gelag voor de Nederlander, die nu veertien puntjes achterstaat in de strijd om de titel. Het zullen echter niet alleen die veertien punten zijn, maar ook het gevoel dat Mercedes toch echt weer de betere auto heeft dat pijn doet. Dat is dan niet van die scherpe viscerale pijn die je treft als je zelf de auto de muur in kwakt. Nee, het is meer die doffe, verstikkende pijn van de wetenschap dat je weer geen kampioen wordt.
Want ja, het was vandaag weer evident dat Mercedes wat over had. Das Haus kon ‘op strategie’ winnen, omdat ze de betere auto hadden die in no-time tien seconden goedmaakte op de RB16B. Had Max kunnen winnen als hij direct na Hamilton gestopt was en hem dan twintig ronden lang voor de voeten had gereden? Misschien, maar het was sowieso kunst-en-vliegwerk geworden.
Het zal ook een gevoel van gelatenheid geven bij Max dat we de afgelopen jaren al van hem kennen. Niet dat Verstappen een uitgebluste strijder is, maar op de dagen dat Hamilton weer eens wint met een geweldige auto is de learned helplessness moeilijk te ontsnappen. Voor de fans, maar ook voor Max zelf. Opeens maken ook potentiële fouten niet zoveel meer uit. Het kost hooguit een dagsucces. Misschien dat Max ze daarom in de ogen van Helmut Marko wel nog steeds te veel maakt.
Met terugwerkende kracht weten we nu dat er ook vandaag weer zo’n momentje was waarbij Max balanceerde op de grens van geniaal en gek. We zagen immers allemaal dat Max’ pitstop twee seconden langer duurde dan we hoopten. De man die het linker achterwiel moest brengen leek aanvankelijk de boosdoener. Maar Christian Horner heeft na de race uit de doeken gedaan dat Red Bull Verstappen nog helemaal niet naar binnen had geroepen. Kennelijk kwam Max op eigen initiatief de pits binnen. Het team moest daarna snel improviseren:
Helaas waren we ons nog aan het klaarmaken voor de stop toen Max de pitstraat in reed. We hadden hem op dat moment nog niet binnengeroepen. Dus reageerden zijn race engineer en de pitcrew zo snel mogelijk om zo min mogelijk tijd te verliezen.
Christian Horner, is trots op zijn crew
In dat licht bezien was de pitstop van slechts 4,2 seconden zo slecht nog niet. Voor de rest was Horner overigens wel ontzettend in zijn nopjes met het optreden van Max. Met name de inhaalactie op Hamilton vlak na de start kon zijn goedkeuring wegdragen:
De inhaalactie in bocht 1 was geweldig. Max ging er weer volledig voor. Dat is Max Verstappen ten voeten uit. Hij positioneerde de wagen zeer goed.
Christian Horner, kijkt bij F1 races vaak alleen de start
Het mocht echter allemaal niet baten. HAM en Mercedes waren weer te snel. Waarvan akte.
# “Het mocht echter allemaal niet baten. HAM en Mercedes waren weer te snel. Waarvan akte.”#
En dat zal HAM-MER ook de komende races zijn.
Hamilton wordt gewoon weer met een straat lengte kampioen in 2021.
En dat moet elke realist inzien.
@HZW: En dat is ook gewoon volledig terecht.
@HZW: straatlengte wordt wel steeds kleiner. MB is erg goede auto en HAM is ook best goed
Red Bull, de meesters in het verzinnen van excuses.
Vraag is dan vervolgens waarom Max opeens naar binnen kwam?
@ghini: hij was gewoon gezien, HAM had hem sowieso ingehaald dus logische keuze
Ik vind RB er sowieso wel heel relaxt bij lopen, als of ze al jaren domineren. Als Mercedes de racey optie kiest en RB niet is er wezenlijk iets veranderd in F1.
Door de Pits in te gaan wordt je niet gebaseerd op de Baan.
Of te wel PsyOps.
“Waarvan akte” kennen we nu wel.
De race werd verloren op tactiek. En dat is niet de eerste keer. Ander plan nu en dan de rest van de races winnen. Er is nog tijd.
Ondanks dat ik een groot Max fan ben ben ik ook realistisch en is het toch wel weer duidelijk wie dit seizoen gaat winnen en dat is helaas de sterkere Mercedes.
@Michel-GR: de Mecedes won door de tactiek. Had Max (en zijn team) direct geanticipeerd op Mercedes dan was er veel meer kans geweest ware het niet dat max geen nieuwe mediums meer had.. Enige wat RB moet doen is letterlijk copy-paste (van training p1-3) tm quali q1-3 en je hebt altijd dezelfde kansen daar de auto kwalitatief niet meer te kort komt. Nog 19 races te gaan dus niks is gewonnen of verloren en juist Max kan dat verschil maken, dat hebben we gister bij de start weer gezien
We kunnen het met zijn allen ook positief bekijken sinds Max mee rijd met de F1 is RB nog nooit zo dicht bij mercedes geweest. Ieder race kan je weer genieten van een strijd om de eerste plek.
Ja ze zijn er nog lang niet, maar dit maakt de zondag wel een stuk vermakelijker.