Of moet hij te zijner tijd gewoon Oh-verstappen naar de praktisch geluidloze raceserie?
De Formule 1 staat al decennialang onbetwist aan de top van de race-voedselketen. Medio jaren ’90 leek de Amerikaanse CART-serie eventjes in de buurt te komen van de koningsklasse. De auto’s waren niet zoveel slechter dan de gemiddelde F1-bolide en verschillende fabrikanten als Chevrolet, Honda, Mercedes en Ford zorgden voor een gezonde competitie. Hoewel de races met uitzondering van enkele evenementen in Australië en Canada allemaal in Amerika werden verreden, zorgden verschillende Europese coureurs die geen kans (meer) kregen in de F1 samen met enkele goede Amerikanen voor een behoorlijk goed startveld. Hier en daar zat er wel eens een koekenbakker met meer geld dan talent tussen, maar let wel: die had je in de F1 in die jaren ook nog wel eens.
Door een fittie achter de schermen knalde de CART-serie echter uit elkaar in twee verschillende kampioenschappen. De Indy Racing League en het Champ Car-kampioenschap. Beide klasses verwaterden en mistten ook qua technologische ontwikkeling de boot met de F1. Ze zijn nu weer samengevoegd, maar het lijkt er niet direct op dat de opgedane achterstand makkelijk in te halen is.
In de Formule 1 legden de kleinere teams eind jaren ’90 namelijk steeds vaker het loodje. In plaats daarvan kwamen er, naast Ferrari, fabrieksteams van grootmachten Jaguar, Toyota, Honda, BMW, Renault, Mercedes en Spyker die de technologische wapenwedloop naar een hoogtepunt opstuwden. Het bevestigde de superioriteit van de F1, maar zorgde ook voor problemen.
Ten eerste werd de sport onbetaalbaar voor de kleurrijke privé-teams uit het verleden, waardoor iets van de charme van de sport verloren ging. Ten tweede konden de fabrikanten ook zomaar de stekker uit hun prestige-project trekken, zoals massaal gebeurde aan het begin van de crisis. Opeens zat de F1 met een startveld met nog slechts 16 auto’s. Inderhaast werd dit sneue veldje aangevuld met drie ouderwetse kneuzenteams, inclusieg de belofte dat zij dankzij kostenbeperkingen de F1 zouden kunnen overleven. Die kostenbesparingen kwamen er echter nooit écht. Voor zover ze er wel kwamen worden ze nu langzamerhand weer grotendeels teruggedraaid. Kostenbesparing en Formule 1, het is dan ook een contradictio in terminis van de eerste orde.
In de tussentijd grepen gelukszoekers hun kans om een alternatieve serie op te richten. Zo kregen we naast de F1 opeens ook de A1 Grand Prix serie, waarin landenteams het tegen elkaar opnamen. Sjeik Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum zorgde voor fijne financiële beloningen voor teams die met sponsorloze auto’s het veld betraden. Eigenlijk was vanaf het begin duidelijk dat wanneer het geld uit de zandbak opdroogde het kampioenschap ook over zou zijn. Toch hield de serie het nog een aantal jaar vol. De auto’s die gebruikt werden in het kampioenschap zagen we later nog terug in de nog kanslozere Formula Acceleration 1 en AutoGP klasses. De enige die daar waarschijnlijk nog warme herinneringen aan koestert is Romain Grosjean. Hij won het AutoGP-kampioenschap in het eerste jaar van de serie en zette zo de eerste stap terug naar de F1 na een moeilijke periode naast Alonso bij Renault in 2009.
Al deze kampioenschappen stierven een stille dood, maar desalniettemin was er in 2014 opeens de eerste Formula E race. Wie zou daar nou naar gaan kijken dan? Terwijl in de F1 al iedereen steen en been klaagt vanwege het verlies van het geweldige motorgeluid van vroeger, moet de Formula E het helemaal zonder verbrandingsmotor stellen. En wat helemaal op de lachspieren werkt: halverwege de race moesten de coureurs in een compleet andere auto stappen omdat de accu’s dan zo’n beetje leeg zijn. Het kampioenschap begon dan ook pas in september om zoveel mogelijk de clash met Formule 1 races te vermijden.
Toch heeft de Formula E vanaf het begin ook een paar sterke punten. Ten eerste valt het kampioenschap officieel onder de FIA-vlag, wat er toch een soort geloofwaardigheid aan verleent. Ten tweede zijn de rijders van best hoog niveau. Het eerste kampioenschap werd gewonnen door Nelson ‘crashgate’ Piquet jr. en in het tweede jaar was voormalig STR-man Sébastien Buemi de sterkste.
Maar de laatste tijd begint er zich pas écht wat interessants af te tekenen in de Formula E. De basis werd daarvoor gelegd in het vrijgeven van de ontwikkeling van de krachtbron. Waar in het eerste jaar alle teams nog aan de start kwamen met een Spark-Renault SRT 01E, mogen teams vanaf vorig jaar hun eigen krachtbron ontwikkelen. Dit heeft gezorgd voor interesse van verschillende serieuze spelers uit de autowereld.
Zo maakte regerend F1-kampioen Mercedes gisteren bekend dat ze een plekje op de Formula E-grid gereserveerd hebben voor het vijfde seizoen 2018-2019. Naast Mercedes hebben merken als Renault, Citroen-DS, Audi, NextEV, Mahindra, Jaguar, Faraday Future en BMW zich al gecommitteerd aan het kampioenschap. Een veelbelovende mix van traditionele merken en nieuwe EV-jongens dus.
Het valt nog te bezien of Formula E echt van de grond komt, maar met zoveel serieuze partijen die interesse tonen in de serie moeten ze op zijn minst iets goed doen. Ook is al aangekondigd dat het wisselen van auto’s tijdens de race gaat verdwijnen.
Wellicht wordt dit dan toch de toekomst van het racen. Maar moet onze nieuwe nationale held Max daar wel blij mee zijn? Momenteel zit hij gebeiteld in de F1 en is het slechts wachten op kampioenschappen en de honderden miljoenen die daar bijhoren. Maar in een toekomst met twee toonangevende kampioenschappen of een toekomst waarin er geracet moet worden met blenders, kan dat zomaar weer anders zijn…
str8six zegt
Zolang het een samenraapsel is van uitgerangeerde F1 coureurs e.d. is het totaal geen bedreiging. Dan is DTM een grotere bedreiging.
HZW zegt
@str8six: ondertussen is de DTM ook geen bedreiging meer, Mercedes stapt uit en wat Audi en BMW gaan doen is nog maar de vraag.
DTM reglement zit al jaren op een dood spoor, dat blijkt ook wel uit het “NIET” toetreden van andere merken.
DTM moet gewoon overstappen op het TCR reglement.
kilum zegt
Edit: is gefixt
OT: Niet zo gek dat veel merken teams geïnteresseerd zijn. Als Elektrisch rijden de toekomst is zal uit de Formule E de technologie komen. Tenminste zo was het altijd met Formule 1. Ik denk dat veel fabrikanten dat dus ook verwachten voor de Formule E.
thimochand zegt
Ik heb het een keer gekeken en vond er niks aan. Puur omdat ik het gewoon nog niet kan plaatsen racen zonder geluid….
VeniVidiVici zegt
@thimochand: Inderdaad en daarom begrijp ik bijvoorbeeld de mensen die een Tesla kopen en roepen dat ze autoliefhebber zijn ook totaal niet!
Rob zegt
@venividivici:
Wat is de definitie van een “autoliefhebber” dan?
e1000bmw zegt
@rob: auto = zelf. Vul de rest zelf maar in… ;)
bassx zegt
@venividivici: 99% van de mensen in Nederland rijdt niet in de auto die ze eigenlijk willen maar hebben deze uitgezocht vanuit een fiscaal perspectief, zijn dit dan allemaal geen autoliefhebbers?
jaccovdzaag zegt
@bassx: Dan ben je een knijpkut die eigenlijk teveel wil, maar dat niet kan of wil betalen en dan maar iets anders neemt.
bassx zegt
@jaccovdzaag: wanneer heel Nederland een banksaldo als Zuckerberg zou hebben denk jij dat het straatbeeld niet veranderd?
spykerboy zegt
Ik hoop nog altijd dat die hele formule E in elkaar klapt, zonder geluid is motorsport toch geen ene zak aan?? Irriteer me altijd al aan het feit dat je bijv op cpz niet meer dan 92db mag maken… laat staan dit wat voorbij zoeft, daarbij kunnen ze de race nieteens in 1 auto uitrijden geloof ik, hoe kansloos is dat ??
87sandyd zegt
@spykerboy: Hopen dat het in elkaar klapt is een beetje triest. Je kan ook gewoon 180 graden draaien en de andere kant opkijken. Laat andere mensen lekker wel genieten.
spykerboy zegt
@87sandyd: als het in klapt, zou dat positief moeten zijn voor de F1 dat is de enige reden waarom,
banaan7 zegt
@spykerboy: zodat jij daar lekker maar kan kijken, oh wacht… dat kan je sowieso wel naast formule E….
bassx zegt
@spykerboy: Want alle Formule E fans draaien zich meteen 180 graden om en worden F1 fans? Beetje vreemde logica dit.
kliko zegt
Zodra F-E groter is geworden dan F1, wat hopelijk nog lang gaat duren, dan zal het startveld ook wel wijzigen naar de topcoureurs die nu bij de F1 zitten. Tegen die tijd dat F-E groot is, valt daar de roem en het geld te verdienen. Krijgen de goed coureurs vanzelf een goed contract aangeboden.
cossiekiller zegt
Elektrisch racen is de toekomst.
hoonigan247 zegt
@cossiekiller: ?
Gulli zegt
Al laten ze die jongen in een zeepkist racen. Als dat de nieuwe koningsklasse is dan zal hij die ook willen winnen. Dat is de racersmentaliteit
melkkoe zegt
@gulli: juist. En aangezien Max van de PlayStation generatie is gaat dat helemaal goed komen. Verder zijn de startproblemen ivm de koppeling dan ook verleden tijd
reistje zegt
Blijf het wat vreemd vinden zo zonder geluid. Zeker als de coureurs met hun crew praten, ze hoeven niet te schreeuwen en het is nog verstaanbaar ook.
Verder vind ik het gebruik van verschillende techniek altijd wel leuk. Voor fabrikanten word het dan ook meteen een stuk boeiender. Concurreren met de F1 is (voor nu) ook niet echt de bedoeling, de drempel om mee te doen worden express laag gehouden. Dat heeft natuurlijk positieve kanten maar hinderd misschien ook de vooruitgang in de klasse.
mcshine zegt
Lol@Spyker als “grootmacht”..:)
Robert zegt
@mcshine: de hand van Victor Muller is haast voelbaar in dit artikel.
boenderaar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
maxidyne zegt
DTM was in de jaren 90 ook zeer populair, zat zo’n beetje op gelijke hoogte als F1 kijkcijfers. Toen de FIA het overnam was het gedaan met de DTM. Ecclestone wilde natuurlijk niet dat zijn F1 werd voorbijgestreefd door een tourwagen kampioenschap.
Voor mij blijft toch het grootste gemis in de Formule E het geluid. Autosport zonder geluid is als bier zonder alcohol geen bal aan. Herinner eens die mooie tijd van de DTM met dat prachtige diepe inductie geluid. Zonder dat was het al een stuk minder spectaculair. Zal wel een oude lul zijn….
pinut187 zegt
@maxidyne: juist ja autosport zonder geluid is als bier zonder alcohol…
stfu zegt
Weer een clickbait titel vanwege Max Verstappen erin. Vermoeiend.
Formule E heeft wel iets unieks, want het speelt af in steden en biedt meer mogelijkheden dan bij F1 qua locaties. Ik heb het wel eens gekeken en vond het best spannend. Maar F1 trekt mij toch meer. Ja, ook door Max.
gregorius zegt
Ik vind het geluid van de F-E eigenlijk geen probleem; voor het geluid kijk ik de F1 ook niet meer.
Probleem is dat ze gewoon nog niet ver genoeg zijn. De helft van Monaco rijden omdat die dingen anders de berg niet opkomen; om te huilen.
En de circuit-keuze was tot nu toe ook vaak bagger; smalle stukkies waar weer niet kan inhalen. Of dat ze bijv op het oude vliegveld van Berlijn zitten om er vervolgens een chicane in te knallen omdat het anders te hard gaat; zucht.
Dus ja, dan maar goed dat ze nu meer vrijheden toe gaan laten.
Edge zegt
@gregorius: Het enige probleem met het geluid vind ik dat ze vrijwel allemaal hetzelfde klinken. Nou is dat bij de Formule 1 ook zo, maar in de Formule E hebben de teams de vrijheid gekregen om hun auto’s van een eigen “motorgeluid” te voorzien en dan kiezen ze op een enkeling na nog geluiden die sprekend op elkaar lijken.
Edge zegt
De circuits bestaan op dit moment voornamelijk uit vlakke stukken asfalt met veel chicanes en 90-graden bochten om het maximale uit de huidige batterijen en elektromotoren te halen, en de banen zijn ook nog eens stukken korter dan een gemiddeld FIA Grade 1 of Grade 2 circuit. Bij een 90-graden bocht of chicane moet je immers vol in de ankers en win je meer remenergie terug en een vlakke baan kost minder energie dan een baan met veel hoogteverschil. Monaco en Mexico zijn op dit moment de enige races die op bestaande circuits worden gereden, maar in beide gevallen is de baan wel drastisch aangepast voor de Formule E. Op Monaco mis je bijvoorbeeld het hele stuk heuvel op na bocht 1, Casino Square, de hairpin chicane, de tunnel en de daaropvolgende chicane en ook het Mexicaanse circuit is behoorlijk ingekort voor de Formule E.
Ik hoop dat we in de toekomst een volwassener Formule E gaan zien, waarbij de auto’s krachtig genoeg zijn om te racen op banen met hoogteverschillen en minder afhankelijk zijn chicanes en 90-graden bochten om remenergie terug te winnen. Het zou toch keigaaf zijn als ze banen als Spa, Suzuka, het Circuit of the Americas of het vernieuwde Kyalami op de kalender kunnen zetten?
lekbak zegt
De beste racers ter wereld komen bijeen in de koningsklasse. Of dat nou F1 of F-E is maakt weinig verschil.
87sandyd zegt
Ik volg Formule-E eigenlijk vanaf het begin al, in tegenstelling tot bovenstaande reaguurders die na 5 min hun mening al klaar hebben staan.
Het eerste seizoen was niet zoveel aan, dat was vooral aftasten en uitproberen.
Vorig seizoen was een erg leuk seizoen, met veel speltakel. In 10 races (zouden er 11 zijn maar Rusland werd geannuleerd) waren er 5 verschillende race-winnaars. De Formule-1 heeft in 16 races slechts 4 verschillende racewinnaars voortgebracht. Daarnaast won Buemi met slechts 2 punten verschil het kampioenschap na een (controversiële) crash in de laatste race en een fastestlap time in een vervangende auto. Wanneer is dat voor het laatst bij de Formule 1 gebeurd?
Het leuke is dat je voor pole-position én voor de snelste ronde ook nog punten krijgt, waardoor er meer spanning is imo. Dan heb je nog de fanboost, waarbij ijverige twitteraars de coureurs kunnen helpen door iemand tijdelijk extra boost te geven. Daarnaast zijn er hele toffe circuits, zoals Paris, Berlijn en London. Ja, idd, gewoon in de stad scheuren. Dat trekt ook nogeens veel publiek.
Echt, er zijn een heleboel dingen die het gebrek aan geluid compenseren. Een vervanger voor de Formule1 zie ik binnen nu en 20 jaar zeker niet gebeuren. Maar naast de Formule1 is dit gewoon een erg leuke klasse.
justy zegt
@87sandyd: Klinkt als hoogspanning en sensatie
hammerman zegt
@87sandyd: Je verwoordt precies mijn mening! Ik heb een aantal races gezien en vond ze spannend en het aankijken waard. Leuk die circuits in steden als Berlijn, Parijs of Londen. Alleen de inhaalmogelijkheden moeten worden uitgebreid.
Wie weet is het in de toekomst ook mogelijk om een Formule E race in Nederland te houden, zie ik bij Formule 1 nog lang niet gebeuren. Race in Rotterdam zou kansvol zijn (Bavaria City Race…).
escort77 zegt
FE en F1 hoeven elkaar toch helemaal niet te bijten?
Als voetbal-liefhebber kan je genieten van weet ik hoeveel competities.
Het favoriete team van een honkballiefhebber speelt 3x per week.
Tennistoernooien volgen elkaar continue op en bestaan uit meer wedstrijdminuten dan je als kijker kunt volgen.
Dan kunnen er naast 21 wedstrijden x 2 uur F1, ook best wat uren naar DTM, rallye of Formule E gekeken worden. Ontwikkeling in de breedte van de autosport leidt uiteindelijk wel tot betere coureurs en mooiere duels.
Rohrl-fan zegt
Tja… Als zelfs Michel Vaillant al Formule E gaat rijden…
http://stripspeciaalzaak.be/beelden/StripFacts-2016/Michel-Vaillant.jpg
sjeppie156 zegt
@rohrl-fan: phoe daar zullen ze veel geld tegen aan gesmeten hebben
bastiaano zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ter zegt
Ik mis eigenlijk nog Miele, Dyson, Bosch, Makita etc. Dat zou wat zijn, wasmachine en stofzuiger motoren geinspireerd door Formula E.
En de markt is ook nog groter. Hoe vaak koop je nou een auto. Witgoed FTW.
jippie zegt
Fabrikanten lopen als schaapjes achter elkaar aan. Bang om straks de boot te missen. Maar blijkbaar vergeten ze dat je voor het slagen van deze formule vooral ook een publiek nodig hebt. Populariteit van formule 1 daalt de laatste jaren door gebrek aan geluid en het nogal klinische gebeuren. Dat zijn precies de twee punten waarop de Formule E helemaal mank op gaat.
Het zou me dus ook niets verbazen als de grote merken deze klasse over een paar jaar net zo snel verlaten als dat ze nu komen.
stfu zegt
@jippie: Haken mensen af op F1 vanwege het geluid? Zou het echt?
jippie zegt
@stfu: 100 procent zeker weten. Ik ben zelf in 1998 voor het eerst naar de 24 uur van Le Mans geweest. In 2010 sinds lange tijd weer geweest. Het geluid van de diesel auto’s was niets waardoor je bij de Audi’s toen helemaal geen sensatie van snelheid had. Dat is nu alleen nog maar erger geworden. Een race zonder geluid is als een vrouw zonder tieten: niets aan.
redneckdarian zegt
Gebrek aan geluid klopt niet echt! Het is anders… (en minder hard uiteraard)
Het sterke punt aan de elektrische variant is dat het in de stad kan (vanwege minder hard geluid).
bassx zegt
Als de sport leert van alle fouten in F1 die ze al maken sinds de jaren 80 kan het best nog wel eens groter worden dan F1 of nog mooier samenvoegen met F1. Zoals je in de jaren 80 verschillende motor configuraties was toegestaan en in het WEC verschillende reglementen hebt op welke brandstof je rijdt kan je in F1 prima FE in de toekomst (als het competitief genoeg is) er aan toevoegen. Een FE bolide met hogere acceleratie en F1 met hoger topsnelheid krijg je gegarandeerd meer actie op de baan, maar dat zal nog wel even duren.
RutgerK zegt
Zolang Motors TV online racing uitzendt denk ik dat het publiek van de toekomst in het minst geïnteresseerd is in het geluid, welk geluid en hoe het tot stand komt.
Formula-E heeft zeker de toekomst. Nu de regels worden vrijgegeven kunnen fabrikanten er een wedloop van maken. Preraces worden autonome racewagens en er komen vast ook droneraces in het programma van zo’n raceweekend. De 18-jarige van over vijf jaar moet nu verleid worden.