Zoals sommige mensen wat meer eelt op hun rechterhand hebben, zo heeft Max een enorm dik linkerbeen.
Het F1 circus geniet na een machtig mooie eerste seizoenshelft momenteel van een welverdiende zomerstop. Althans, op papier tenminste, want reken maar dat Mercedes en Red Bull stiekem alles zullen doen wat ze kunnen om net dat voordeeltje te behalen wat ze nodig hebben. Officieel mogen de coureurs en monteurs het echter wat rustiger aan doen. Doch onze held Max Emilian Verstappen zal zich ongetwijfeld scherp houden met zijn geliefde hobby SIM-racen.
MV33 maakt zoals bekend deel uit van Team Redline en is daarin teammaat van Atze Kerkhof. Deze voormalig shorttracker heeft in gesprek met Motorsport uit de doeken gedaan dat Max ook na zijn crash in Engeland zelfvertrouwen tankte in de SIM. Max stapte namelijk wat wankel uit het wrak van zijn RB16B. Het kneiterzwaar afgestelde rempedaal in Max’ simulator gaf hem echter de zekerheid dat hij zijn linker ledemaat nog kon gebruiken. Atze verklapt:
What’s important for Max in the sim is that he maintains pretty much the same braking technique as on the real circuit. He wants to be able to hit the pedal with roughly the same force. Heusinkveld’s sim pedals can be set to 130 kilos, which means that you have to push away 130 kilos with your left leg to brake at the maximum. In reality, almost nobody does that. But Max has his brake pedal really stiff. And if you then drive a long race, it is of course a good physical test.
Atze Kerkhof, heeft bewondering voor Max’ quadriceps
Nou weten we natuurlijk dat Max’ rechterbeen gemaakt is van puur lood. Mensen die zeggen dat remmen angst is, zullen zeggen dat zijn linkerbeen wat minder belangrijk is. Echte kenners weten echter dat je met het moduleren van het rempedaal over het algemeen veel meer rondetijd wint dan met de gaspedaal naar de vloer rammen. Het SIM-racen was voor Max mentaal dus even een belangrijk momentje:
What was a good verification for Max was that in his seating position, which is fairly similar to the real car, he could comfortably push away 100 kilos with his brake pedal for two hours, without his back suffering or experiencing any weird pains. So the SIM-race confirmed to him that his knee and ankle were fine.
Atze Kerkhof, vindt Max’ enkels ook esthetisch verantwoord
Waarvan akte.
supertjeduc zegt
Kan iemand me uitleggen waarom die kracht zo groot moet zijn
Ik bedoel ik kan met twee vingers een stoppie doen bij mijn motor
jaapiyo zegt
Kan je toch net wat nauwkeuriger moduleren. De F2 coureur (Correa) die in 2019 die zware crash had met Hubert en daarbij zijn linkerbeen verbrijzelde, zei onlangs dat hij bij zijn comeback nog extra rembekrachtiging had omdat hij niet voldoende kilo’s kon trappen. Maar dat kostte toch net het fijne gevoel en (vermoedelijk) een paar tienden per ronde.
tmon zegt
Dosering, je hebt nu een range van 0 tot 130kg om druk te zetten. Je benen zijn meestal minder fijn afgesteld dan je vingers. Die doen vanaf je geboorte al alle fijne motoriek.
Trap voor de grap met je linkervoet eens op de rem.
Rechts heeft gas leren moduleren, links alleen koppeling trappen.
Een coureur kan dit met beide voeten, maar t zal nog niet in de buurt komen van je vingermotoriek. (Gheheh, vingermotoriek)
Edge zegt
Toptip: Probeer het niet op de openbare weg, want dan heb je zo de pech dat iemand er vol achterop klapt. Doordat je het niet gewend bent trap je –zelfs als je voor je gevoel voorzichting bent– zo hard op de rem dat je binnen no-time stilstaat. Probeer dat remmen met je linkervoet dus op een verlaten parkeerplaats, zeker als je een handgeschakelde auto hebt die afslaat omdat je linker voet dan niet de koppeling intrapt.
supertjeduc zegt
@tmon: ik rij op een containercarrier en rem daar meestal met links , en rechts gelijk gas
soundgarden zegt
@supertjeduc: dude, die gasten vlammen met 300 vol in de ankers, jij hebt geen idee wat dat voor krachten te weeg brengt als je denkt met diezelfde snelheid een stoppie te doen. Met twee vingers. Ja niet dus )
supertjeduc zegt
@soundgarden: om een vrachtwagen af te remmen die 50 ton weegt hoef je ook niet zo hard te trappen
Gaat er mij om wat de reden is waarom ze dat bij de F1 wel willen want ze zouden het best voor elkaar kunnen krijgen om met 80 kg of zo het te doen
Bastiaan Williams zegt
Gelukkig wordt je niet geremd door enige kennis. Kracht overbrenging, of te wel remmen in dit geval, heeft niets te maken met de kracht die je uiteindelijk moet inzetten om de remkracht in te schakelen. Ik kan met een simpele schakelaar met mijn pink een 50 ton vrachtwagen laten remmen. De schakelaar stuurt slechts een elektronisch paneel aan wat vervolgens een hydraulisch remsysteem aanstuurt.
De remkracht in een F1 wagen is waarschijnlijk zo zwaar, omdat je dan veel betet controle hebt over de remkracht die je wil inzetten. Hoe harder je drukt, hoe harder de F1 wagen remt. Het zou ook kunnen met een knijp hendel zoals op een fiets.
Bernadette zegt
Schijnt dat Chuck Norris de hele bodem onder een F1 auto uit kan trappen…
faalhaas zegt
Ik druk ook wel eens 130 kilo aan.
hooesi zegt
@faalhaas: haha…tja, ze kunnen niet allemaal 59kg wegen he 😂
DaveB zegt
@faalhaas: niks mis mee
fmgarcia zegt
@faalhaas: FaalBAAS👍🏻
okdoei zegt
Tijdens het racen ben je eigenlijk alleen maar aan het accellereren. Ben je niet aan het accelleren dan ben je aan het remmen. Al het andere verlies je tijd.
Dus dat die MV knaap heel hard kan remmen is niet zo raar want hii rijdt ook extreem hard…