• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Max teamorders negeerde en Sainz er niet langs liet

Auteur: Dizono, gepost 20 september 2015 om 19:51 – 61 Reacties

Max Verstappen


Een opvallend moment aan het einde van de Grand Prix van Singapore vandaag. Nadat hij de hele race heeft geknokt voor wat hij waard is, vraag het team doodleuk om teamgenoot Sainz er langs te laten. ‘NO!’ aldus Verstappen. Maar waarom vroeg het team dit en waarom zei Max nee?

Goed, die laatste vraag behoeft misschien wat minder uitleg, dus laten we beginnen met de vraag waarom Max überhaubt teamorders kreeg. Toen Verstappen in de pits stond, besloot een fan net het circuit op te lopen (via dit deurtje?) en een safetycar volgde. An sich gunstig voor Max, al moest hij wel een behoorlijk lange stint op zijn supersofts rijden.

De vaart erin houden, laat dat maar aan Verstappen over. Van de twaalfde positie tijdens de safetycar-situaty, weet hij zich knap naar de achtste stek te rijden. Dat vergt veel van zijn banden en in de laatste ronden van de race moet Verstappen zijn rubber sparen en is een aanval op de zevende plek niet meer mogelijk.

Sainz wil Verstappen voorbij

Achter Verstappen rijdt nog steeds zijn teamgenoot Carlos Sainz, die op een later moment nog van banden heeft gewisseld. Zijn rubber is dan ook in betere staat en hij vraagt aan het team of hij van plek mag wisselen met Verstappen. Sainz heeft Red Bull dit in Monaco ook zien doen en verklaart later dat hij slechts een poging had willen doen om Perez in te halen. Mocht dit niet lukken, dan wilde hij nog voor de finish zijn plekje teruggeven aan Max.

Verstappen was echter meer dan duidelijk toen zijn team dit oneerbare voorstel deed over de boordradio: ‘NO!’ (geluidsfragment). Aandringen van het team mocht niet meer baten, Verstappen bleef rijden waar hij reed en kwam als achtste over de finish. Had Verstappen al door dat ook Sainz Perez niet voorbij zou komen, is hij gewoon tot op het bot gemotiveerd en geeft hij echt niet zomaar een plekje weg, of zou onderstaande quote, opgetekend uit de mond van vader Jos er iets mee te maken hebben?

Twitter

Reactie van het team

Tja, en dan heeft Max natuurlijk het een en ander aan zijn team uit te leggen? Nou, dat valt wel mee. Tegenover Motorsport laat Toro Rosso-teambaas Franz Tost weten de beslissing van Verstappen te waarderen. Sterker nog, achteraf denkt Tost zelfs dat het de enige juiste beslissing was omdat Sainz ook niet de racepace had om Perez (op plek 7) voorbij te komen.

Eind goed, al goed dus. Max heeft weer even laten zien uit het juiste racehout te zijn gesneden en sprokkelt en passant nog even een paar puntjes bij elkaar. Wie beter dan Max, kunnen we het laatste woord geven:

Verstappen geeft een interview

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen owneert Bottas
  • Video: Verstappen en Hamilton vechten het uit

Nieuwste artikelen

  • Zwitserland geflitst
    Zwitserland flitst beruchte snelheidsduivel
  • Gratis Formule 1 kijken: er is één grote MAAR
  • Milltek haalt de nieuwe BMW M5 uit zijn kooi
    Milltek haalt de nieuwe BMW M5 uit zijn kooi
  • Oscar Gräper wil z'n auto's redden, maar krijgt pepperspray in gezicht
    Oscar Gräper wil auto’s redden, maar krijgt pepperspray in zijn gezicht
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos Sainz, Formule 1, franz-tost, Max Verstappen, Racing, singapore, toro-rosso

Vorig bericht: « Kies maar: Alfa Romeo 4C of 4C Spider
Volgend bericht: Nederlandse BMW E36 Compact met V12 zoekt nieuw baasje »

Lees Interacties

Reacties

  1. johannes0174 zegt

    20 september 2015 om 19:58

    Baasje hoor, die Max !

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      20 september 2015 om 20:22

      @johannes0174: Dit. De actie van Max toont karakter.

      Schijnbaar heeft Jos Max ook verteld dat hij dat soort teamorders principieel niet zou moeten opvolgen.

      Teams hebben altijd een #1 en #2 ‘driver’. Ook al zijn ze beiden rookies, Max toont met zijn acties, resultaten en ook deze actie. Dat hij een geboren en getogen #1 F1 coureur is.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        20 september 2015 om 21:41

        @martinus: dat heeft jos idd. De BBC hadt Jos als bron: Negeer dat soort team orders. Na de wedstrijd komt dat gevecht wel. Als je ooit iemand er langs laat middels team orders gebeurt dat elke situatie weer.

        Login om te reageren
        • pistonhead zegt

          21 september 2015 om 12:35

          @xiran: idd, dan doe je een ‘Webber’ ;) Een echte kampioen is meedogenloos ! Ik begin Max wel te mogen.

          Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      20 september 2015 om 21:04

      @johannes0174: Absoluut en zodra een Nederlander NEE zegt dan is het ook NEE!

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        20 september 2015 om 21:55

        @venividivici: nou, daar merken we in de dagelijkse praktijk bar weinig van…

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          20 september 2015 om 22:36

          @e1000bmw523i: Er staat ook ‘zodra’

          Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    20 september 2015 om 20:02

    Hier het volledige verhaal .. http://www.omroepmax.nl ..

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      20 september 2015 om 20:04

      @lincoln: Om 20:23 is daar vanavond wel het beste programma sinds Top Gear te zien.

      Login om te reageren
      • dailydriver zegt

        20 september 2015 om 20:23

        @dizono: stel koekenbakkers.

        Login om te reageren
      • xiran zegt

        20 september 2015 om 20:27

        @dizono: koekwaus

        Login om te reageren
      • dracae zegt

        20 september 2015 om 22:03

        @dizono: Van wat ik gehoord heb… een erg leuk programma.. daarom is het ook zo jammer dat de titel duidelijk maakt dat het voor mij als Groninger niet bedoeld is..
        Net als bijvoorbeeld Hollandse zaken, niet dat ik daar over treur..

        Hart van Nederland is lastig, want wel voor mij, maar een BLEEP programma…

        Login om te reageren
  3. sportstand zegt

    20 september 2015 om 20:03

    Held! En nu vieren met je Zweedse schone!

    Login om te reageren
  4. csx3000 zegt

    20 september 2015 om 20:07

    Hij reageert relax, omdat zijn team ook relax is tegen hem.

    De media klopt alles op,

    Ze willen het liefst oorlog tussen Max en Sainz, helaas de werkelijkheid is anders.

    Login om te reageren
  5. bazzelijn zegt

    20 september 2015 om 20:13

    Die kneiterharde ‘NO!!!’, fantastisch!

    Login om te reageren
  6. gieltj zegt

    20 september 2015 om 20:13

    Ik was vast niet de enige die aan het vloeken was toen ik het bericht over de boordradio hoorde…

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      20 september 2015 om 20:39

      @gieltj: volgens mij was je wel de enigste, ik zat keihard te lachen toen ik zn #NOOO hoorde. (is een instagram hit ondertussen.)

      Login om te reageren
      • gieltj zegt

        20 september 2015 om 21:37

        @gwnbmw: heb het uiteraard niet over Max z’n reactie. Hoe haalde ze het bij Torro Rosso in hun hoofd om die order te geven nadat Max zich zo geweldig heeft terug gevochten…

        Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    20 september 2015 om 20:13

    Toppie die tweet van jos
    Dat geeft zeker motivatie

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      20 september 2015 om 20:21

      @rob5nismo: ik hoop sarcasme

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        20 september 2015 om 21:08

        @csx3000: yuuup

        Login om te reageren
        • ptr zegt

          21 september 2015 om 20:39

          @rob5nismo: tweet is van Linda… Die een “Jos” reactie geeft ….

          Login om te reageren
  8. philipf zegt

    20 september 2015 om 20:16

    Held!

    Login om te reageren
  9. lambo4all zegt

    20 september 2015 om 20:31

    Tja.. Erg netjes is het niet, maar na zo’n race vergeef ik het hem graag.
    Als hij nu maar wel snapt dat hij credits bij Sainz heeft verspeelt en die dus nevernooit meer gaat wijken.

    Login om te reageren
    • roller zegt

      20 september 2015 om 20:50

      @lambo4all: Ach dan haalt hij hem toch gewoon in, lukt max bij die andere auto’s ook :)

      Al snap ik je wel, alleen vind ik dat die team order dan niet in de laatste ronde moet worden gegeven, maar 7 rondes voor het eind. In dat laatste stukje komt Sainz er ook niet meer voorbij, als hij sowieso al een kans had. Die jongen ging alleen lekker toen hij achter max aan kon..

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        20 september 2015 om 21:36

        @roller: die order werd natuurlijk al ver voor die laatste ronde gegeven, wij horen dat pas na een paar minuten.

        Login om te reageren
        • roller zegt

          20 september 2015 om 21:56

          @lambo4all: “there will be one more lap to go” zegt zijn man. Dus zoveel vertraging zit er niet tussen

          Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      20 september 2015 om 21:14

      @lambo4all: Credits? In de F1? Hahaha… Als je wat wil bereiken moet je er zelf voor strijden/vechten!

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        20 september 2015 om 21:40

        @venividivici: je snapt niet wat ik bedoel he? De relatie tussen twee rijders maakt het rijden veel moeilijker of of makkelijker. Geef elkaar de ruimte en het teamresultaat (en individu) wordt er eigenlijk altijd beter op, Max is nu de eerste geweest niet Sainz dwars heeft gezeten. Straks laat hij hem ook lekker 10 ronden lang achter hem aanrijden in abu dhabi wat zijn strategie verneukt en een top 10 verziekt voor Max. Bovendien had Max weinug te verliezen, dit heeft hij (in de ogen van sainz) puur gedaan om sainz de kans te ontnemen.

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          20 september 2015 om 21:49

          @lambo4all: Ik snap best wat je bedoelt alleen Max heeft Sainz helemaal niet nodig. Knalt hem zelfs uiteindelijk gewoon voorbij!

          Login om te reageren
  10. skylinefan zegt

    20 september 2015 om 20:34

    Als Sainz sneller was geweest dan Perez had hij ookwel voor Verstappen gereden en niet erachter…

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      20 september 2015 om 21:18

      @skylinefan: zo denk ik er ook over. Max had een veel betere racepace dus sainz moet lekker zijn mond houden. Ik vind het hem ook niet goed staan dat gezijk. Hij laat zo zelf zien wie de mindere is.

      Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      21 september 2015 om 12:56

      @skylinefan: ik volg rondetijden tijdens race en max was steeds tussen de 2 tiende en halve seconde sneller op banden die 5 ronden ouder waren, Carlos mag van geluk spreken dat hij geen penalty kreeg voor buiten de baan duwen van grosjan

      Login om te reageren
      • dmk94 zegt

        21 september 2015 om 14:55

        @thierryvth: heb ik ook gedaan en ondanks dat sainz super gereden heeft was hij absoluut niet sneller dan max .

        Login om te reageren
  11. mauricerma zegt

    20 september 2015 om 20:35

    ‘Ik had hem in zijn ballen getrapt’ en daarna overreden met zijn auto zeker ? ?

    Login om te reageren
    • gtr34 zegt

      20 september 2015 om 20:56

      @mauricerma: dit gaat wel iets te ver hoor..

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        20 september 2015 om 21:48

        @gtr34: hoezo? Senior weet wel hoe dat moet…

        Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      20 september 2015 om 21:16

      @mauricerma: Humm… aparte humor…

      Login om te reageren
      • mauricerma zegt

        20 september 2015 om 22:57

        @venividivici: huilie ?

        Login om te reageren
        • gtr34 zegt

          21 september 2015 om 08:14

          @mauricerma: nou, ik vind dat @venividivici wel gelijk heeft hoor, want dit gaat wel te ver..

          Login om te reageren
          • ptr zegt

            21 september 2015 om 20:40

            @gtr34: tweet is niet van Jos maar van een triest wijfie genaamd Linda. Beetje schraal verwoord in het bericht door autoblog

            Login om te reageren
            • gtr34 zegt

              22 september 2015 om 01:03

              @ptr: het ging me meer over het stukje van @mauricerma “en dan overrijden met de auto zeker?”

              Dat gaat te ver, de rest maakt me niet zo veel uit behalve dat het idd nogal vaag verwoord is..

              Login om te reageren
  12. Advertisement Test
  13. harrie zegt

    20 september 2015 om 20:44

    Als Sainz meent dat hij sneller was dan beide heren voor zich, is hij toch vrij om de aanval in te zetten? Er zijn geen teamorders dat hij Max niet mocht aanvallen.

    Login om te reageren
    • dmk94 zegt

      21 september 2015 om 14:58

      @harrie: dat kon Sainz wel denken maar de ronde tijden liegen niet Max en Perez waren de laatste ronden even snel en kwam Sainz geen meter dichterbij.

      Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    20 september 2015 om 21:00

    Max reed 10 ronden achter Perez, maar pas in de laatste ronde hoorden we dat bericht. Dus van welke ronde kwam t echt?
    En Sainz banden hebben toch geeneen ronde op snelheid minder gereden? Overigens wachte Sainz ook relatief netjes tijdens inhalen van max op de saubers

    Login om te reageren
  15. dutchdriver12 zegt

    20 september 2015 om 21:13

    Waarom rijd Sainz Verstappen niet gewoon voorbij als hij denkt sneller te zijn.. kortom: vechten voor je plekje weggeven hoort niet bij deze plek!

    Login om te reageren
    • dutchdriver12 zegt

      20 september 2015 om 21:14

      @dutchdriver12: excuus: bij deze sport moet het zijn.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 september 2015 om 22:18

      @dutchdriver12: het is wel een teamsport! Onderlinge gevechten (ook op de baan) zijn onwenselijk binnen een team. Sommige teams kiezen daarom voor een duidelijke 2 rijder. Bij anderen die dat niet doen rollen de coureurs met enige regelmaat vechtend over straat.

      Login om te reageren
  16. Edge zegt

    20 september 2015 om 21:40

    Nu Max heeft gezegd dat ‘ie achter zijn beslissing blijft staan en ook Tost heeft uitgesproken dat Max in zijn recht stond en de juiste beslissing maakte, is het wachten op de eerste Spaanse media die weer ellenlange artikelen gaan schrijven over dat Verstappen wordt voorgetrokken.

    Ik vind het een prima zet van Max, hij was de hele race al beter dan Sainz en had die plek op een eerlijke manier gewonnen. Geen reden om aan de kant te gaan dus. Als Sainz zo nodig achter Perez aan had willen gaan, had ‘ie gewoon meteen een move op Max moeten maken. Max is racer genoeg om Sainz de ruimte te laten als ‘ie een goede move maakt, dus bang zijn voor een dubbele DNF is niet echt aan de orde geweest.

    Login om te reageren
    • kjeld zegt

      20 september 2015 om 22:12

      @Edge: Als Verstappen echt voorgetrokken wordt dan is dit wel een mooi ingestudeerd toneel stukje om het tegendeel te beweren voor de pers daar.

      Waar dat is het natuurlijk niet

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 september 2015 om 22:20

      @Edge: een DNF door elkaar geen ruimte geveb overkomt zelfs wereldkampioenen dus bij jonge honden als Max en Carlos Jr is het altijd een risico. In het bijzonder als er 1 vrij duidelijk aangeeft de teamorders niet te zien zitten.

      Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    20 september 2015 om 21:48

    Alles is zo enorm opgeblazen! Gelukkig blijft onze Max er koel onder, en stukken volwassener dan zijn vader.

    Login om te reageren
  18. str8six zegt

    20 september 2015 om 22:22

    Toen Vettel de multi 21 deed kon het allemaal niet en was t een klootzak. Maar nu “ons” Max het doet is het een baas en een held.. Beetje hypocriet vind ik.

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      21 september 2015 om 00:27

      @str8six:

      Je kletst!
      Webber moest destijds zijn mapping terugschroeven, terwijl Vettel gewoon door bleef stomen.

      Verder vraag ik het mij af of je de race werkelijk hebt gezien. Carlos Sainz jr. zat echt tientallen meter achter Max aan te hobbelen.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        21 september 2015 om 12:55

        @FrankypankyV8: ja ik heb het gezien. Daarom is het des te vreemder dat ze vroegen hem er voorbij te laten. Tost zei dat later na de race ook.

        Maar als het iemand anders was geweest, muv Räikkönen denk ik, kan en mag het allemaal niet. Dat vind ik raar.

        Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    20 september 2015 om 23:25

    Sainz was zelfs niet dichtbij genoeg om een actie bij MAX te proberen.. Wil je er echt langs dan plaats je een actie en breekt die tijdig af.. Daarna vraag je of je er langs mag.. Dan heb je laten zien dat je sneller bent. Nu reed hij (Sainz) er bijna een halve seconde achter en liet zich niet echt zien.
    MAX had de hele wedstrijd gevochten als een leeuw dan moet je niet aankomen met zo’n teamorder. Fout van het team, tenzij Sainz echt veel sneller was.. Nou dat bleek niet uit de rondetijden of uit afgebroken inhaalacties.

    Wel zou ik als ik MAX was een gesprekje hebben met Carlos. “ja dat was een beetje vervelend voor jou maar je mocht aan het begin al voorbij rijden. Dat ik er voor reed was mijn verdienste en ik wilde deze” stunt “dan ook met plaats 8 afsluiten. Ik zal je mats en met een leuke meid (vriendin van mijn meisje) en bij de komende GP mag je slipstreamen in de Qualificatie oké?

    Login om te reageren
    • toshtie zegt

      21 september 2015 om 00:41

      @w0o0dy: Het is gewoon “Max” hoor. Met één hoofdletter…

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        21 september 2015 om 08:13

        @toshtie: autocorrect…

        Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    21 september 2015 om 08:15

    Na de quote van Joseph weten we wel waarom Max ballen van gehard staal heeft ?

    Login om te reageren
  21. lowlow zegt

    21 september 2015 om 10:17

    sjeezus, anders moeten jullie de domeinnamen maxblog.nl en maxblog.be ook nog opkopen naar hier rechtstreeks doorlinken…. Niet iedereen is zo geïnteresseerd in dit zelfingenomen mannetje!! Vroeger stond hier zo goed als nooit iets rond F1, nu 10 berichten per dag….

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      21 september 2015 om 13:30

      @lowlow: dude ga a.u.b. ergens anders zeuren. Max is alles behalve zelfingenomen maar gedreven, hongerig en zeer getalenteerd.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North