Ford introduceerde met de nieuwe Mustang GT de line-lock mogelijkheid. Vanaf toen was iedere boerenlul in staat om een burnout te doen. Niet iedereen was daar blij mee.
Wanneer je denkt dat men in geciviliseerde landen niet zo aan censuur doet: boy you’re wrong. In Australië kunnen ze er namelijk ook wat van. Wist je dat een game als GTA V verboden is in Down Under? Precies. Het land heeft nu ook de line-lock van Ford de nek omgedraaid.
De overheid was namelijk niet zo gecharmeerd van de redneck-optie en hebben het daarom verboden. Alle AUS-geleverde Mustang GT’s kunnen dan ook geen gebruik maken van de functie. Tenzij je een bezoekje brengt aan de (lokale) garage. Door middel van een software update is het mogelijk om gewoon weer ordinaire strepen op het wegdek te realiseren. Wel zo fijn.
BMW biedt op de M4 (en straks ook op de M2) een soortgelijke functie onder de noemer ‘Smokey Burnout’. Een zoekopdracht geeft mij echter niet de wijsheid om uit te vogelen of deze optie ook verboden is in het land van de kangoeroes. Dit systeem werkt nét even iets anders dan line-lock, waardoor de Duitsers mogelijk zich op het randje van de Australische wetgeving begeven. Bij de Fordjes worden de voorbanden namelijk volledig geblokkeerd. Bij de M4 en de M2 laat het systeem de voorbanden langzaam voortbewegen. Een minimaal verschil, maar voldoende om de strenge Australische wet te ontlopen.
yipikaye zegt
Line-lock ….. Weer wat bijgeleerd :-)
viezefreddyw zegt
Ooohhh for fuck sake mate!
kapitein zegt
@viezefreddyw: ‘Straya government.. bunch of cunts..
paulaner zegt
Ik zelf zie er de fun niet zo van in. Wat driften in de sneeuw, mits ‘veilig’, is een ander verhaal.
Wel zie ik de fun in van die Stang!
martijn11 zegt
Lang leve de burnout
E34M5Touring zegt
Nou en. Zonder line lock lukt net zo goed hoor.
blaze3027 zegt
@e34m5touring: zat ik nou ook te denken
Design_Driven zegt
Als bandenboer in het land downunder zou ik gelijk protest aan tekenen.
brummer zegt
Maar waaróm is het nou verboden?
RubenPriest zegt
@brummer: Australische wetgeving verbiedt dat de voorbanden zichzelf blokkeren waardoor je een stilstaande burnout kunt doen. Bij Smokey Burnout rollen de voorbanden zachtjes voort waardoor BMW de dans ontspringt.
jessepinkman zegt
@RubenPriest: Dit zou eigenlijk in het artikel moeten staan.. Met deze titel wordt gesuggereerd dat het artikel antwoord geeft. Kwalitatief slecht stukje van AB.
RubenPriest zegt
@jessepinkman: Dank voor je reactie. Ik heb het stukje aangepast en de uitleg erbij gezet!
mout zegt
@RubenPriest: Hola – dat geeft antwoord op de vraag waarom BMWs functie niet verboden is. Het geeft nog geen antwoord op de vraag waarom line-lock verboden is.
Strepen op wegdek zijn schade aan openbaar bezit.
Stuntende klunzen dragen niet bij aan de veiligheid.
Bij een burn-out kom je boven de toegestane lawaai-drempel
Tijdens een burn-out haal je de emissie-normen niet.
Nou ja – ik weet dus niet waarom het verboden is, en zit lekker te raden.
pesu zegt
@mout: Inderdaad alsnog geen antwoord.
phdg zegt
@mout: Australië is bekend voor hun (op afgesloten terrein) burn-out contests en ook zijn er veel dragstrips waar dit dan weer wel een handig iets.
clarkson zegt
@brummer: Omdat gta 5 verboden is in australie.
lekbak zegt
En ik altijd maar denken dat Australië een redelijk normaal nuchter landje is. Niet dus, dikke tegenvaller…
Ik vraag me overigens serieus af waarom je zoiets zou willen verbieden. Het is niet alsof het zonder dat systeem niet mogelijk is je banden op te roken ofzo.
granlusso zegt
Dat ze voor zoiets specifieks verbieden. Op zich wel bijzonder dat een overheidsapparaat zich zo bezig houdt met de automobielindustrie.
In Nederland zouden we nooit zo specifiek kijken. Daarom mag een Phaeton V10 TDI of Q7 V12 TDI Utrecht wel in en een Lupo 1.2 TDI uit 1999 niet…
knipperlichtje zegt
@granlusso: dat komt omdat de Phaeton en Q7 aan modernere euronormen voldoen, een Lupo 3l heeft niet eens een roetfilter
granlusso zegt
@knipperlichtje: Ik weet nuanceverschil, het was maar een voorbeeldje ;)
Rob zegt
Het alles maar willen verbieden, dát zou verboden moeten worden.
Overigens vind ik een burn-out knopje het meest infantiele wat de auto-industrie ooit bedacht heeft. Je moet ook wel redelijk infantiel zijn wil je zo’n knopje gebruiken….
berlinetta zegt
@Rob: Dat knopje is alleen bedacht, omdat dat het goed doet in de kroeg. Het zal me niks verbazen als dat hele idee van die burnoutknop ook in de kroeg is ontstaan.
lekkaah zegt
@berlinetta: alle productieautos zijn dan complete handtasjes, koop dan een lada diesel..
Klassiekerrally zegt
This is Bill.
Bill doesn’t do burnouts.
Bill thinks they’re useless.
Be smart.
Be like Bill.
vinox zegt
@Klassiekerrally: Er zijn zoveel nutteloze dingen in het leven, als we gaan stoppen met die allemaal te doen wordt het heel snel saai. Ik ben akkoord, het is nutteloos, maar het ziet er vet uit en is leuk om te doen. Also: het is mooi geweest met Bill, Emma en Kevin, het internet moet mij niet vertellen wat door de beugel kan en wat niet.
No offence by the way he gozer, ik snap je punt volledig, ik krijg het alleen op mijn systeem van dit nieuwe fadje dat overal en nergens de kop opsteekt.
Klassiekerrally zegt
@vinox: Ik zie er de humor (nog) wel van in. Snap jouw punt ook hoor, een keer is het mooi geweest. Maar als een auto elektronica nodig heeft voor een burnout… Please… Doe het dan niet.
vinox zegt
@Klassiekerrally: Eens!
boomhauwer zegt
@Klassiekerrally: go to 9gag!
volvokaj zegt
Boycotten die handel. Laat die Australiërs maar van hun Holdens genieten.
retsok zegt
Beetje trieste optie als je het mij vraagt. Zodat de ultieme noops ook kunnen spinnen? Leer rijden!
phdg zegt
@retsok: een echte burn-out , niet even een beetje wielspin bij het vertrekken, is niet zo goed voor de achterremmen.
vinox zegt
Net als de driftfunctie op de Focus RS en alle andere hulpmiddeltjes die van de grootste lompe boer een held maken… Kansloos. Koppeling laten schieten en rem indrukken, zo moeilijk is dat niet. Oh wacht, koppeling. *rollseyes*
lekbak zegt
@vinox: het valt nog niet mee om beide banden op te roken met open diff. De eerste is makkelijk. Maar dan moet je de band oproken met de meeste grip, en dat is lastig. Het enige leuke aan nieuwe banden nodig hebben is het laatste restje profiel er nog ff af branden op weg naar de bandenboer ;-)
Dutchdriftking zegt
Tjonge, en met deze software word de rubberbranding weer hoger. Sjoemelsoftware alarm!
alfablog zegt
Vind het er (erg) dom uitzien.
kennone zegt
Een burnout trekken zonder die line-lock moet toch niet zo heel moeilijke opgaven zijn??
poeperman zegt
@kennone: geen idee hoe je dat met een automaat doet eigenlijk. Met mijn 520d manueel is ’t alleszins makkelijk zat
phdg zegt
@poeperman: met een automaat? Linkervoet op de rem en rechtervoet op het gas, rempedaal dan een beetje lossen en roken maar!
bofkont zegt
Die burnouts is sowieso onzin, enkel voor de show rijders die graag aandacht willen.
robert110 zegt
Je zou toch eens lol hebben in het leven, dat is toch niet de bedoeling.
thomasthomas zegt
Heb dat nooit zo goed begrepen burn-outs. Meer iets voor Hill Billies en Rednecks.
oxymoron zegt
Australië heeft milieu- en veiligheidswetten die hier en daar een beetje doorschieten. Denk aan de verplichte fietshelm, in een land waar nauwelijks fietsers zijn. En probeer maar eens een appel of een banaan uit het vliegtuig mee het land in te nemen. Anderzijds is het een land waar een klein vonkje al enorme bosbranden kan veroorzaken. Aussies kennende zal het verbod op line lock wel ingegeven zijn door angst voor ongelukken veroorzaakt door dronken bestuurders.
gezondverstand zegt
Ik zou 4 cilinder motoren verbieden in de Mustang :)
jbowe zegt
GTA V wordt gewoon verkocht hier