LaRo’s designbaas Gerry McGovern luidt de noodklok.
Het is wel een baasje die Gerry. Hij verklaarde al de oorlog aan onder andere tuners, de Bentley Bentayga en Victoria Beckham. Het zou ons daarom niet verbazen als Victoria haar Evoque inmiddels heeft ingeruild op een Bentayga. Maar het volgende doelwit van de Velar-designer heet China. De legendarische kopieerwoede van de Chinezen stuit Gerry namelijk enorm tegen de borst. Dat was overigens al een tijdje zo, maar de rechtszaken die LaRo aanspande tegen Landwind voor het schaamteloos kopiëren van de Evoque hebben kennelijk niet voldoende effect gehad. Daarom gooit Gerry er nu nog een schepje bovenop.
McGovern claimt namelijk dat Land Rover er bewust voor kiest om geen concepts meer te showen in een vroeg stadium van de ontwikkeling. In ieder geval niet zo lang het veel te makkelijk is voor andere (lees: Chinese) partijen om dingen te kopiëren:
We’re nervous about showing show cars a couple of years out as you can be copied just like that.
De ontwikkeling van een auto kost ontiegelijk veel geld en een dergelijke investering moet je volgens McGovern zelf beschermen als niemand anders het doet. Dat dingen serieus zijn voor de ontwerper blijkt uit het feit dat er geen concept van de Velar (rijtest) is getoond op beurzen. Voor 2019 staat de introductie van de nieuwe Defender op de planning. We zijn dus vast benieuwd of we die wél gaan zien voordat het doek er definitief afgaat.
Image-Credit: De Range Stormer concept uit 2004.
r55clubman zegt
Ik sta 110% achter deze man. Niet per se omdat de chinezen alle concepten maar kopiëren, maar omdat een nieuw model zoveel meer inpact heeft als deze zomaar geïntroduceerd wordt ipv een ellenlange marketing campagne ala de Honda NSX bijvoorbeeld.
r55clubman zegt
@r55clubman: impact en à la, ik wil edits…
joostie zegt
@r55clubman: Amen!
Dutchdriftking zegt
@r55clubman: Goed punt! Bij de NSX was er niks meer aan.
Design_Driven zegt
@r55clubman: I see wat you did there, Land Rover…. 110, ;)
berlinetta zegt
@r55clubman: Ik ben het helemaal met je eens. De Porsche 918 is daar ook een goed voorbeeld van.
moondustfocus zegt
China, het land van het kopieëren, zelfs de inwoners kopieëren elkaar.
vroaaar zegt
@moondustfocus: haha, dat heet toch gewoon voortplanten?
dieselkameel zegt
@vroaaar: Of incest you name it
pomoek zegt
Maar is een Chinees die zo’n landwind koopt ook een potentiële klant voor LR? Ik snap dat het voor een ontwerper kvt is als iemand je harde werk zomaar kopieert maar is dat niet iets wat bij goede(?) ontwerpen altijd wel gebeurd? Ik begrijp dat er grenzen zijn, een kopie die voor 90% op het origineel lijkt (en ik vind de landwind op het randje) gaat te ver. Maar er zijn denk ik weinig autokopers die bijvoorbeeld zo’n Mini clone verwarren met het echte werk.
lekbak zegt
@pomoek: De vraag is: Wil een potentiele klant van lr nog wel een auto waarvan je een exacte kopie kunt kopen voor een fractie van het geld? Stel je toch eens voor dat men je aanzien voor zo’n pauper in een neppert.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekbak: Mensen die het verschil niet zien tussen een echte en een kopie, daar gaan we toch geen rekening mee houden zeker?
lekbak zegt
@esprit_de_flandre: Ik niet, maar ongetwijfeld en hele hoop anderen wel. Waarom? Om dezelfe denkwijze dat er ook kopieën worden gekocht.
dirkv zegt
Een Chinees met geld koopt geen Range Rover kloon, die wil een echte. En met die echte maakt hij de blits, iedereen ziet het verschil tussen de echte en de kloon.
mashell zegt
Jaja. Zou Gerry niet door hebben dat niet de conceptcars maar de productiemodellen gekopieerd worden? Ik denk dat hij ook wel weet dat er in China nu al hard gewerkt wordt aan een auto die als twee druppels water lijkt op de Range Rover Velar. Het lijkt alsof Gerry niet hardop durft te zeggen dat de tijd van autoshows en daarmee ook de conceptcars als standvulling gewoon voorbij is.
snel70 zegt
Niet meer bouwen in de titel en niet meer showen in het artikel. Klinkt toch best anders. Uiteindelijk best een eer voor de originele als wie dan ook je auto na gaat bouwen.