Weet u nog, dat leuke sportwagentje dat Honda eerder dit jaar presenteerde? Die is een doorslaand succes in Japan en Honda overweegt nu serieus de S660 in Amerika te verkopen. Maar waarom daar en niet hier?
In naam is de Honda S660 natuurlijk een eerbetoon aan de S500, S600 en S800. Kleine sportwagens van Honda met een motorfietsmotor met cilinderinhoud gelijk aan de naam en uiterst bescheiden proporties. Tussen 1991 en 1996 bouwde Honda ook nog de Beat, een klein sportwagentje volgens de kei car-regels. Visueel gezien is de S660 daar weer duidelijk aan verwant.
Net als de Beat voldoet ook de S660 aan de regels voor kei cars: een motorinhoud van maximaal 660cc en maximale afmetingen van 3.400 bij 1.480 centimeter. Honda maakt maximaal gebruik van deze regels met een exact 660cc-metend driecilindertje met 68 pk en buitenmaten van 3.395 bij 1475 mm.
Honda is gemengd enthousiast over de resultaten die ze boeken met de S660. Alle 8600 productieplaatsen voor 2015 zijn al gereserverd, pas in oktober neemt Honda nieuwe orders (kosten: circa 15.000 euro) aan. Wel is het koperspubliek ‘iets’ ouder dan Honda verwacht en gewild had: 80 procent is ouder dan 40. En dat is best oud voor een auto die ontworpen is voor de vlotte Japanse jongere.
Wel naar Amerika, niet naar Europa?
Gedreven door het succes, wordt nu serieus overwogen om de S660 ook in Amerika te gaan leveren. Ofwel is daar een post-BigMac-generatie opgestaan die zichzelf wel in kleine autootjes ziet rijden, of Honda maakt een serieuze inschattingsfout. Aangezien de slogan ’there’s no substitute for cubic inches’ nog steeds actueel is in Murica, is Honda wel voornemens de S660 uit te rusten met een 1000cc-torretje met turbo en zo’n 127 pk.
Concrete plannen om de auto naar Europa te halen zijn er niet en dat is jammer. Juist hier zijn we dol op kleine auto’s en een betaalbaar sportwagentje zien we wel zitten. Gewoon met het 64pk-sterke driecilindertje alsjeblieft, da’s leuk voor de bijtelling. Handjes omhoog wie er nog meer een S660 wil!
mynameisjeroen zegt
Renault Wind is that you?
deora zegt
@mynameisjeroen: je kent de geschiedenis niet van de Honda Beat? Deze heeft een middenmotor en achterwielaandrijving.
mcshine zegt
@deora: klinkt nog steeds als een Twingo…;)
bartteeuwen zegt
@mynameisjeroen: Wilde al antwoorden met: omdat de renault wind ook veel te lelijk was
sleepyj zegt
@bartteeuwen: ik kan mezelf een honda liefhebber noemen, maar dit model is ook geen parel. De vergelijking met de wind snap ik wel. Kleine 2 deurs, semi open, en niet knap. Aandrijving buiten beschouwing. De wind was een flop, en alleen al daarom zou honda het niet eens moeten proberen.
123bat zegt
Die passen daar toch helemaal niet in…
faalhaas zegt
@123bat:
Jawel, de stoelen vervangen voor 1 grote en het stuur in het midden zetten. Prima obesitasmobiel voor bij de lokale wallmart.
123bat zegt
@faalhaas: Dan komen ze met hun mollige armpjes niet meer bij het raampje om de McDrive bestelling aan te nemen ben ik bang… :D
johanw zegt
Ja waarom komt tie niet naar hier?
Wij Europeanen en zeker NLer rijden liever Duits en wat de buren ook rijden.
Onbekend maakt onbemind..
Autoblog volgens mij was de laatste Honda video test de Civic type r in 2007..beetje karig zo een aandacht is het niet? En dan nog afvragen waarom Honda geen aandacht besteed aan de EU…
We maken zelf ons aanbod steeds minder…
ralfast zegt
@johanw: Estland krijgt m wel denk ik?
jackass266 zegt
Zal geen succes worden in america daar zijn ze te dik voor zo’n klein autotje
jackass266 zegt
Waarom wij m niet krijgen, omdat we niet zulke lelijke auto’s willen
berlinetta zegt
@jackass266: Nee wij kruipen massaal in de Prius… De tranen springen me in mijn ogen als ik die zie rijden.
peugeot205 zegt
@berlinetta: dus je huilt de hele dag?
Rob zegt
@jackass266:
Je vergeet dat “wij” ook helemaal niet in een leuke/grappige auto’s willen rijden.
Zo saai mogelijk, ook als het om sportauto’s. Zo zien wij Nederlanders het graag. En laat dat in Amerika nou precies NIET het geval te zijn….
potjak zegt
15000 euro plus import en belastingen… Gaat uhm niet worden in Nederland. Als lease-auto??? Haha dan al helemaal niet hier wil je geen 60.000 km per jaar mee rijden.
ptothem zegt
Ik mis de 45km/h sticker op de achterkant
johanw zegt
@ptothem:
Denk dat je met standaard auto nog moet planken om dit autootje voor te blijven met 10sec naar 100. Top is slechts 140 kmh maar met een 1 liter denk ik dat de meeste lease gebakjes ook enkel de achterkant zien van de honda
s660 zegt
@ptothem:
Wel, mag je er dan wel mee rijden.
ptothem zegt
@s660: jij achter het stuur, ik als begeleider ernaast
mobieler zegt
Opel Tigra 3.0. Wel heel leuk
s660 zegt
?
Ik wil hem, wel de murica versie graag.
Ik denk dat er best een kleine markt voor is.
tmenges zegt
Ik vind ‘m leuk en denk dat het in america ook best succesvol kan zijn, honda is sowiezo al veel succesvoller in amerika dan hier. Misschien kunnen ze er een lijn van maken daar met nog een paar modellen ernaast zoals toyota dat daar ook doet met hun ‘scion’. Hier in nederland wordt honda (helaas) te weinig verkocht omdat naar mijn mening het echte sportieve wat het merk had in de jaren ’90/’00 , weg is. Tuurlijk is er de civic type r maar dat is dan ook het enige. En er was een poosje de crz maar die heb ik slechts 1 keer zien rijden en die was ook niet snel genoeg. Dus uiteindelijk denk ik dat het hier best zou kunnen met de s660 en maak dan gelijk een opvolger van de s2000 graag…. en de prelude…en de crx…
toyotafortuner zegt
Dat is inderdaad jammer dat wij hem niet krijgen. Al was het alleen maar om de Nederlandse wegenpark op te vrolijken met deze guitige, leuke cabriogebakje. Kei-cabrio’s zijn gewoon erg leuk, net als de S660 en net als de Daihatsu Copen (lucky Indonesiërs kunnen hem wel krijgen :()
rufctr01 zegt
Ziet er van binnen erg goed uit!
ej20g zegt
Heb net gelijk maar eens gekeken wat zo’n Beat tegenwoordig kost. Je schrikt je kapot van die prijzen.
MrSkyline zegt
There is no replacement for displacement is naar mijn mening een beter motto. Maargoed. 15k ex belastingen etc gaat hem in NL niet worden. Een smart cabrio kost je 16k inclusief nieuw, en dat vind ik al vrij prijzig.
Voor 12k incl. zou het een leuk bakkie zijn.
utregcity zegt
\////
Zo genoeg handjes?
Ja. Ik. Wil. Asteblaft.
dewitt zegt
Ja hoor laat maar door komen . Niks dat ding naar de Vs . Die hamburger happers passen er toch niet in of na een rondje Mac drive uit
stephane8200 zegt
64pk is net te weinig alhoewel je daarmee ook lol kunt hebben. Beetje smart roadster met handbak. 127pk lijkt me helemaal lollig. Meer vermogen dan een S1 Elise en Honda kennende vast een goed onderstel.
Duell zegt
64pk is meer dan genoeg in zo’n fun auto. Als die rond de 15 a 17.000 in de markt zou kunnen komen in NL dan zou ik het serieus overwegen.
deboes zegt
wij nederlanders kopen liever saaie auto’s, of om mee in de buurt te pronken en om lekker vaak mee in de garage te staan, dus kopen/leasen we standaard duits.
Dutchdriftking zegt
Ze passen er niet eens in…..
Carreza zegt
@dutchdriftking: tuurlijk wel, de perfecte éénzitter…
mashell zegt
@dutchdriftking: en de gemiddelde Nederlander steekt met de kop boven het maaiveld ehh de voorruit uit.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Dat is waar, en als dat niet zo was verzonnen we wel 35 redenen om gewoon een Polo te leasen. Groot gelijk dat de wagen niet naar Europa komt.
trustmeiamanengineer zegt
Leuk wagentje, zeker met die 1.0 turbo. Maar voor dat geld zou ik toch echt een heerlijke s2000 halen!
Edge zegt
@trustmeiamanengineer: Ik zou denk ik ook voor een S2000 gaan. Dat design oogt wat tijdlozer, en het is ook nog eens een meer potent wagentje. Desondanks zou ik die S660 wel graag naar Europa zien komen.
mashell zegt
Leuk speelgoed. En dat is meteen het probleem. Het is veel geld voor speelgoed.
Edge zegt
Heel jammer dat deze niet naar Europa dreigt te komen. Ik denk dat best wel wat jongeren en starters die nu een Polo of Fiesta rijden, graag zo’n sportief wagentje voor pakweg hetzelfde geld rijden.
philipf zegt
Omdat ie niet heel mooi is.
eduardo81 zegt
Uitverkocht, niet leverbaar in NL, nog onpraktischer dan mijn CRX en met een een origami stoffen vouwdakje…
IK WIL EM!
Esprit_de_Flandre zegt
De verklaring ligt misschien in het succes van Scion…
Niet dat ik ook maar enig idee heb hoe het zit met het succes van Scion…
windhoekgokarting zegt
Omdat Honda een achterlijk merk is geworden en heel weinig auto’s verkoopt in Europa voornamelijk door een achterlijke marketing strategie met lelijke auto’s…..