Van de ‘gangbare’ brandstofsoorten begint benzine nu toch echt wel flink het onderspit te delven. Waarom worden er zo veel minder benzineauto’s verkocht?
Het is weer de eerste van de maand, en dus is het weer tijd voor verkoopcijfers. Vorige maand hadden we al wat toppers en floppers op een rijtje gezet, daarom betrekken we het vandaag even op september en wat is er gebeurd. In het kort: Tesla Model 3 en Model Y blijven krachtig, veel mensen willen een Volkswagen Polo en ook de Volvo EX30 blijft sterk. Tsja, wij zijn niet verrast.
Per brandstof
Interessanter is het lijstje autoverkoop gebaseerd op brandstof. En wel dat één brandstof nogal aan het zakken is: benzine! Een aandeel van 22,5 procent van de verkochte auto’s van januari ’24 tot nu is op benzine, terwijl dat vorig jaar nog 31,7 procent was. In absolute aantallen zijn het meer dan 62.000 auto’s, vergeleken met bijna 91.000 in 2023. In september specifiek scheelt het ‘maar’ 1.000 auto’s, maar krimpt het aandeel ten opzichte van het geheel naar 19,6 procent ten opzichte van 25 procent. En wij maar denken dat benzine nog steeds de veiligste keuze is, maar dat valt dus tegen.
EV
Eén oorzaak is de stijging van het aantal EV’s in de autoverkoop. Dat zijn er weer een ruime 5.000 meer dan vorig jaar, 90.266 in totaal (32,4 procent tegenover 29,6 procent in 2023). In september alleen al stijgt het aantal met 2.000 auto’s. Dat kost dus ook kopers die normaliter voor een benzine zouden gaan.
Hybride
De echte oorzaak zit in de verkoopaantallen van hybrides, zo lijkt het. Dat zijn er namelijk echt heel erg veel. In 2023 waren er net boven de 100.000 hybrides verkocht tot nu toe, nu staat de teller al ruim boven de 120.000. In absolute aantallen in september moet de hybride het echter wel afleggen tegen de EV, waarvan er meer verkocht zijn. Dat was in 2023 nog andersom.
De stijging van hybride en de daling van benzine gaan natuurlijk in theorie hand in hand. Als je Mild Hybrids meerekent, zijn er steeds meer hybridemotoren in de omloop. Merken die puur en alleen nog op een benzinemotor rekenen, zijn er steeds minder en liggen minder gunstig in de belasting. (via RAI Vereniging en BOVAG)
mashell zegt
Mijn werkgever zegt alleen PHEV of EV. PHEV is duurder en onhandiger (want vaker laden) dus die doe je alleen als je range anxiety of een caravan hebt.
gilettelubbers zegt
Of als je een mooie auto wilt en niet één of ander futuristisch apparaat
petroldrinker zegt
ik koop alleen maar benzine auto’s… ik koop ze alleen niet nieuw want ik houdt niet van geld verbranden….
SimonMc zegt
…of van dt-regels.
Diesel Rocks zegt
1933 taal-purist alert.
maarteno zegt
Sorry maar dit was wel de simpelste om goed te krijgen…ff terug naar school…vervangen met ‘loop’ en als je dan niet loopt hoeft te zeggen is het dus een ‘d’…
Richmond zegt
Worden de auto’s die jij hebt dan meer waard dan met de tijd? Anders verbrandt je nog steeds geld alleen minder snel
petroldrinker zegt
@richmond van de ruim 20+ autos die ik in bezit gehad heb, pas 3 verkocht met verlies (bij 2 omdat de motor was opgeblazen in (1xE46 M3, en 1x Supra MKIV) en geen zin had die auto’s weer te herbouwen, en 1 die total loss gegaan is…. (swift))
vindik zegt
Zo te zien is iig de dt-regel verbrand…
alcantara zegt
verbrand
Hoe moeilijk kan het zijn mensen, doe eens wat moeite voordat je op ‘reactie plaatsen’ drukt.
Sterker nog, je hebt gewoon nog een tijdsslot na het posten waarin je wijzigingen kunt doen, maak daar gebruik van.
O plaat zegt
Als je geen leasing van de zaak krijgt is dat nog steeds financieel het slimste.
mashell zegt
Bij een nieuwe auto schrijf je relatief veel af, bij een gebruikte auto relatief veel aan onderhoud, vervanging van slijtage onderdelen en reparaties. Ben benieuwd waar nou eigenlijk de sweetspot qua kosten ligt, mijn gevoel zegt tussen 4 en 8 jaar.
Mike zegt
Het meest gunstige is een auto van 3-5 jaar oud kopen en daarna helemaal oprijden. Als je zelf zorgt dat de auto goed wordt onderhouden heb je ook veel minder kans op problemen. Meeste mensen doen dit niet want die willen regelmatig iets anders. Ik koop liever iets waar ik blij van wordt en rij er vervolgens langer in dan gemiddeld.
launchcontrol zegt
Wij zien bij ons bedrijf dat mensen uit zichzelf al kiezen voor een EV (of incidenteel PHEV) als auto van de zaak en niet meer voor benzine of diesel als ze de keuze hebben.
rwdftw zegt
Ik ga even voor Stichting Open Deur spelen. Het aantal EV verkopen zal in het laatste kwartaal nog een extra spurt nemen. Die 15-20.000 Model 3’s die eind 2019 op kenteken werden gezet komen eind dit jaar uit de lease. Die worden ook vervangen. Een deel zal niet weer een EV nemen maar veel wel.
kniesoor zegt
Dat laatste hangt in belangrijke mate af van wat financieel het beste uitpakt en/of eventuele imago-argumenten vanuit de werkgever.
audirs3 zegt
@kniesoor dat beleid is de afgelopen 5 jaar eerder groener geworden dan fossieler denk ik. Ook wil de meerderheid van de EV rijders erna ook weer een EV, zeker als ze ervaring hebben met een ‘goede’ EV (zoals Tesla’s, met goed laad netwerk, prima range en vlotte laad snelheid).
audirs3 zegt
Alleen de echte ‘liefhebber’ koopt straks nog pure benzine. Maar de zuinige Nederlander koopt een PHEV of BEV.
David zegt
Een EV is alleen goedkoop als je op je oprit kan laden. Met openbaar laden verdampt veel van het financiële voordeel.
Een PHEV, tja. Zo heel zuinig vind ik die ook niet allemaal. Mijn BMW 318i is makkelijk gemiddeld 1 op 16 te rijden. De hybride variant is 250 tot 300 kilo zwaarder en mist 100 liter bagageruimte. Als je echt veel op stroom rijdt, dan zal het veel schelen, maar gemiddeld vraag ik me of die veel zuiniger zijn.
maotje zegt
@david
Nee hoor. Ook bij de laadpaal ben je goedkoper uit. Je moet alleen niet de duurste nemen er zitten grote verschillen daar moet je op letten. De meeste palen hier in de buurt zitten op 35 ct/kw.
20 kw voor 100 km rijden. Is 7 eur.
100 /16 = 6,25 liter benzine x 1,80 is 11,25 eur voor 100 km. De publieke laadpaal is dus 38% goedkoper dan dat jij rijd.
Heb je je al eens verdiept in de tarieven aan de laadpalen?
nautique206 zegt
Dat is het vervelende, je moet er een hele studie van maken. Ik heb een jaar elektrisch gereden, gelukkig niet zoveel km, zonder thuis te kunnen laden. De laadpaal in de straat koste al zo’n 50 cent, het is een wirwar van passen en tarieven. Dat moet echt een stuk duidelijker en transparanter gaan worden.
maotje zegt
@nautique valt wel mee daar heb je gewoon apps voor tegenwoordig.
Maar t is even opletten dat je niet de duurste pakt. Dat doe je bij benzine ook niet maar daar staat het bij de pomp aangegeven.
audirs3 zegt
@nautique206 je moet ook een beetje geluk hebben met je gemeente. In mijn woonplaats (Den Haag) betaal ik 36 cent, best okay. Zelfs met een vrij onzuinige 20kwh/100km komt dat neer op €7,20 per 100km. Met mijn ICE mag ik mijn best doen 10L/100km te rijden, of dus zo’n €20 per 100km.
Natuurlijk kunnen zowel de EV als de ICE zuiniger, maar zelfs met openbare palen zal de EV altijd wel de helft verbruiken qua kosten. En het verschil zal groter worden als straks de accijns korting eraf gaat.
audirs3 zegt
@David bij nieuwe verkoop heeft de PHEV nu vaak nog nauwelijks BPM. Scheelt vaak veel ten opzichte van pure ICE modellen.
JelmerS zegt
De extra kilo’s aan gewicht van de PHEV telt volgend jaar echt wel door in de MRB, bij te weinig kilometers is een normale benzine goedkoper. Met de onbetrouwbare en sterk ‘afhankelijk van gebruik’ gegevens van het verbruik is het een hele klus om de berekening te maken, nog los van een inschatting voor extra kosten aan onderhoud en banden
Dutchdriftking zegt
En de plug-in is ook gewoon ideaal in dagelijks gebruik, dus zo gek is het niet.
nautique206 zegt
Omdat de meeste benzine auto’s tegenwoordig een opgevoerde startmotor hebben en ineens hybride zijn
e36thuglife zegt
Drinkt een hybride dan tegewoordig koeiepis of zo want de meeste die ik ken daar moet ook benzine in?
RutgerK zegt
Welke buurt is dat. Hier kigt de prijs tussen de 53 en 57 cent per kW
Diesel Rocks zegt
Ik heb recentelijk een nieuwe dieselauto gekocht, hoewel, het blijkt nu dat dit officieel opeens geen dieselauto meer is maar een hybride, want het is een mild-hybride met een 11 pk startmotortje erin en een 0,4 kWh accu. In de statistieken wordt deze auto dus niet mee meegeteld als een dieselauto of een brandstofauto. Prima, dan doe ik toch lekker mee met de meute.
Bij vragen zeg ik nu altijd dat ik een elektrische auto heb, en bij doorvragen zeg ik: Oja, er zit ook een dieselmotor in maar het is een hybride dus geen dieselauto hè. Creatief met taal en definities, altijd lachen.
RutgerK zegt
Een mild-hybrid ondersteunt nooit zelfstandige aandrijving op een elekromotor. Ik weet niet of dit soort aandrijvingen onder de ‘hybride’ cijfers worden meegerekend.
Naar mijn weten betekent hybride in dit geval dat de auto op de elektromotor zich kan voortbewegen.
karel_baas zegt
Ik heb nu een jaar een EV (Jeep Avenger, kom er maar in met de dat is geen Jeep grappen :-) ) na eerst 2 jaar hybride gereden te hebben. Qua heen en weer rijden voor werk en zo heb ik nog nooit zo lekker gereden. En ik heb voldoende toffe bakken gehad. Maar ja, ik ben inmiddels 55, dus een oude Jaguar kom ik niet meer in of uit.
Range anxiety nog nooit gehad, ik laad waar ik werk of thuis. Er is altijd wel ergens een laadpaal voor onder de 35 ct in de buurt van het werk en anders kan ik thuis aan de granny loader voor 23 ct. Ik besef dat ik me daarmee heel gelukkig mag prijzen. (Misschien een ‘8e vinkje’ introduceren bij Joris Luyendijk?)
Ik ervaar ook de minder fijne kanten hoor. Ik rij een keer of 5 per jaar een retourtje Frankrijk (1000km) en dat duurt echt wel een anderhalf uur langer dan ‘normaal’. En daar heb ik echt niet altijd zin in. Maar goed, daar is best mee te leven, want het rijdt zo lekker.
Dus ik ga denk ik nooit meer terug naar benzine, al twijfel ik soms over een hybrid.
Gelukkig heeft ieder voorlopig nog de vrije keus om te kiezen wat het best bij hem of haar (of hen of hullie) past dus zitten we elkaar niet in de weg.
kennone zegt
Ik denk dat ook vooral het aanbod nieuwe benzine wat minder is geworden. Veel al (mild) hybride. Wat mij wel opvalt is dat er in mijn vrienden/familie kring de meeste die volledig elektrisch reden terug naar benzine of diesel zijn gegaan. De meeste zelfs naar youngtimers.
maotje zegt
@kennone Nieuwe benzine? Wat houd dat in?
Ik lees wel vaker hier dat kennisen of vrienden terug zijn gegaan van ev naar benzine. Ik heb t in reallife nog nooit gehoord. Iedereen die ik spreek met een ev vraag ik ernaar. En iedereen antwoord de volgende zal weer elektrisch worden.
sizedoesmatter zegt
Zoals hierboven al vaker is genoemd; (mild, phev) hybrides gebruiken ook brandstof. Meestal benzine, soms diesel.
Mijn diesel start ook electrisch; is het dan geen diesel meer in deze meting?
De opvolger zou ik liefst ook op diesel willen laten lopen. Rijdt fijn en heel zuinig 1:25 is goed haalbaar) en kost per liter nog maar €1,50 op dit moment. Ohja, range: 1200 km….
Dutch79 zegt
Juist nu (het nog kan) n dikke benzine-auto kopen. Daar zijn we petrolheads voor, toch?