Eigenlijk moet iedereen een Jaguar kopen. Waarom koop jij geen Jaguar? Kijk dan hoe mooi!
De zoveelste wederopstanding van Jaguar lijkt op dit moment niet echt geslaagd te noemen. Wederom zijn er schandalig weinig mensen die een Brits staaltje engineering voor hun deur willen parkeren. Dat is vreemd, want voldoet Jaguar niet aan alle eisen die je stelt? Ze zijn bloedmooi, praktisch, rijden uitstekend en niet eens zo gek duur.
Daar moesten we aan denken op het moment dat het Jaguar persbericht op de digitale deurmat plofte. Jaguar heeft namelijk het programma herzien van de Jaguar XE en Jaguar XF. In Nederland krijg je nu standaard het R-Dynamic-pakket op die modellen.
R-Dynamic nu standaard op alle Jaaaags
Het R-Dynamic-pakket behelst items als dikkere bumpers, sideskirts, mooie wielen, sportstoelen en nog wat sportieve attributen die van de XE en XF een dikke auto maken. Aangezien iedereen een M Sport, AMG Line of S Line pakketje bestelt, is het zo’n gekke keuze niet. Met het verschil misschien dat de Jaguars er beter uitzien.
Objectief (discussie!) gezien zijn ze sowieso mooier dan de Duitse tegenstrevers. De Jaguars styling bestaat uit minder tierlantijnen, strakkere vormgeving en perfecte proporties. Ian Callum levert bijna altijd meesterwerken.
Jaguar heeft dus nu het gamma flink uitgekleed. Alleen de ‘populaire’ modellen kun je nog kiezen. Dat betekent een 200 pk dieselmotor (al dan niet met AWD) of een 250 pk sterke benzinemotor (altijd premium RWD).
Dit motorenaanbod geldt voor zowel de XE als de XF en XF Sportbrake. De Jaguar XE R-Dynamic kost 61.993 euro, de Jaguar XE R-Dynamic is er vanaf 67.976 euro en de Jaguar XE R-Dynamic Sportbrake moet 81.040 euro opbrengen. Niet spotgoedkoop, maar behoorlijk op ‘Duits’ niveau.
Waarom koop jij geen Jaguar?
We stellen deze vraag, want het aantal Jaguars dat er verkocht is dit jaar, is schrijnend. De teller staat op 66. Niet op 66000, 6600 of 660, maar 66. Meer niet! De E-Pace, je weet wel, die compacte crossover, was goed voor 9 exemplaren. Van de XF verkocht men 11 stuks. Nog erger is misschien wel de populairteit van de I-Pace.
De auto van het jaar 2019 is 2022 goed voor 2 verkochte exemplaren. 2! En het volumemodel dan, de XE? Daar werden er tot op heden 3 van op kenteken gezet. Even voor de goede context, Porsche verkocht deze paar maanden 158 stuks van de Porsche 911, een niche sportwagen.
Dan is het de vraag nu aan jullie? Waarom koop jij geen Jaguar? Bevalt de badge niet? Is er geen dealer in de buurt? Mis je een zescilinder uitvoering met stoffen bekleding? Kortom, weet jij de reden waarom Jaguars op dit moment zo zeldzaam impopulair zijn. Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit waren de meest bijzondere spots van 2021!
Robert zegt
Ik verbaas me over het lage aantal E-Pace en I-Pace modellen, want die zie ik toch regelmatig voorbij komen.
En inderdaad, nuchter beschouwd zijn de grote sedans 100% beter te pruimen dan de nieuwste generatie BMW’s en Audi’s. Maar dat is dus heel subjectief hè.
karhengst zegt
Kan bij onze huisleaseboer niet concurreren met de dumpprijzen van de Duitse concurrentie. Rij graag iets anders dan de rest, maar ook premium Duits is niet bepaald de norm hier in de straat.
Wellicht dat ze een leuke aanbieding kunnen doen met een uitloopmodel want de XE droogt wel heel erg lekker op zo.
Crosscabouter zegt
Mooie auto’s, maar ik heb geen idee hoe het met de betrouwbaarheid van de XE en XF zit. Mocht die op het niveau zijn van mijn Honda Accord uit 2012, dan kon het over een paar jaar een mooie opvolger zijn.
Of een Jaguar, of een Lexus……
occasiefapper zegt
Reeds 2 jaar in het bezit van een prachtige XF. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de motorisering niet overhoudt (2.0d). Echter als je de zoveelste BMW 5 of Benz E klasse ziet rijden waar deze auto mee moet concurreren, ben ik toch blij dat mijn keuze voor de XF is gevallen.
krisp zegt
Tja. Ze hebben 1 elektrisch model en qua betrouwbaarheid staan ze ook niet echt goed bekend.
vincentbaan zegt
Kans is groot dat mijn volgende weer een jag wordt. De s type is nu bijna een half jaar de deur uit maar mis hem nog steeds. De insignia die ik nu heb is op elk meetbaar punt de betere auto. Maar het is dus geen jaguar.
Vreddy_B zegt
Dan is een XF je antwoord ;-).
vincentbaan zegt
Zeker ook een kanshebber. Maar stiekem ben ik ook al een beetje aan het kijken naar een XJ van plus minus 2004.
schreute01 zegt
@vincentbaan: doe dan een XJR uit 2004. Krijg je geen spijt van!
Vreddy_B zegt
Nou ik heb jullie advies een maandgeleden opgevolgd en mezelf voorzien van een Jaguar XF sportbrake uit 2014.
Op de tweehandsemarkt zijn vergelijkbare Duitse auto’s gewoon veel duurder zijn (opties/kmstand). En ik heb hem vooral gekocht omdat ik het gewoon een van de mooiste stations ooit vindt.
En ik heb nog geen moment spijt.
En betreft betrouwbaarheid.. Hiervoor een aantal BMW’s gehad en een Zweed. Daarvan waren de facturen ook altijd meer dan premium. Dus het zal wel loslopen.
Dutchdriftking zegt
Over een jaar of vijf als opvolger van de 159 is een mooie Jaguar wagon zo gek nog niet.
Tonnie zegt
Ik wil van kinds af aan al een Jaguar. Tot nu toe nooit van gekomen. In het huidige leasebudget past geen Jaguar. Echter, als de huidige lease de deur uit gaat, ga ik denk ik wel op zoek naar een 2e hands. Jammer dat ze nieuw niet zoveel verkocht worden, maar ik zou zelf ook geen nieuwe auto kopen. Altijd hopen dat anderen nieuw een mooie specificatie kiezen die ooit op de occasionmarkt komt.
meneerdemeneer zegt
Die groene sport break vind ik wel erg mooi!
petroldrinker zegt
Nou, gezien mn oude buurman zoveel ellende had met zn f-type, dat ik een F-type niet aan durf, en ik koop alleen coupes en/of cabrios….
gregorius zegt
De grap is: Ik heb een cabrio, een station wagon en een SUV; dat is precies wat Jag ook verkoopt… of.
Mijn cabrio is hardtop en er kan een kind achterin. Kan niet in de F-type. Dus die niet. Al had de F-type wel 2 goede concurrende motoriseringen.
De XF is een mooie stationwagon. Ook in station. Maar wel verouderd. De 380pk 4×4 haalt het toch niet bij wat de Duitse 3 aanbieden in de 5/A6/E
En de F-pace was net goed toen ie uitkwam. Nu, 7 jaar later lijkt hij echt van vorige generatie. Dan doet het zustermerk het met de 7 verschillende Range Rovers toch een stuk beter.
Dus tja, allemaal mooie auto’s; maar de concurrentie heeft steeds iets beters.
Ook het ‘I have a jagggg’ imago is weg. Er is niks statigs meer aan een Jagggg en dat was wel het USP
Who_carez zegt
1 woord: Automaat
Een xkr of xk8 zou zeker mijn ding wel zijn. Maar helaas. Ik wil zelf roeren in de versnellingsbak.
Crosscabouter zegt
Mooie auto’s, maar ik heb geen idee hoe het met de betrouwbaarheid van de XE en XF zit. Mocht die op het niveau zijn van mijn Honda Accord uit 2012, dan kon het over een paar jaar een mooie opvolger zijn.
Of een Jaguar, of een Lexus……
ericc zegt
Waarom? Omdat ik Maserati’s mooier vind.
zdev zegt
Ik heb momenteel een F-Type V8 en een F-Pace SVR. Prachtige ondergewaardeerde wagens. Sjiek en wild. 5 liter V8 met supercharger. En dat geluid!
erind zegt
@zdev: haha ik ook. Ftype R en de nieuwe fpace svr. Lekker 😁
s2kdriver zegt
Leuk deze reacties, maar het gaat over een nieuwe auto. Niet de aanschaf van een 15 jaar oude xk8 of XJ.
Ik denk dat veel mensen ze wel mooi vinden maar toch snel voor een Duitse concurrent gaan ivm o.a. imago, aanbod (hybride) motoren, en waarschijnlijk omdat ze niet anders mogen van de baas. Auto’s in dit segment worden voor 95% zakelijk gereden/geleased dus dan heb je weinig te zeggen.
de XE (mooi maar gaat wel erg lang mee)
XF: gaat volgens mij nog langer mee en wel beetje oubollig
E-pace: te zwaar en daardoor hoog verbruik met als gevolg heel veel BPM
F-Pace is compleet ingehaald door de duisters qua techniek en infotainment.
F-type is compleet kapot gemaakt door de BPM aangezien je hem alleen nog als V8 kan bestellen
I-pace loopt heel ver achter qua elektrotechniek in vergelijk met een nieuwe BMW. Maar ook een Hyundai of Kia EV6 loopt mijlen voor op de Jaguar.
Richmond zegt
Omdat ze geen XJ hebben met dubbele ronde koplampen
basman147 zegt
Volgens mij zijn er een aantal redenen voor de tegenvallende verkopen aan te wijzen.
1 Het inwisselen van de oude ontwerpstijl, vooral in het interieur, voor iets wat nieuw en modern moest zijn, maar in de praktijk niet te onderscheiden is van de concurrentie, vooral in de lagere prijsklassen.
2 Te laat op de SUV Trein-gesprongen, vooral omdat men bang was RangeRover voor de voeten te lopen.
3 In plaats daarvan werd fors geïnvesteerd in krimpende marktsegmenten (sedans en sportwagens) waar de concurrentie een enorme voorsprong heeft, zonder dat Jaguar een echte USP had die aansprak bij de klant.
4 Qua infotainment heeft Jaguar altijd achter gelopen, terwijl het steeds belangrijker erf voor de klant.
5 De nieuwe segmenten die wel worden betreden, worden halfhartig aangepakt. De E-Pace is een me-too product op basis van een bejaard en veel te zwaar platform die niets doet wat een Evoque niet kan. De I-Pace is te snel op de markt gekomen met tegenvallende laadtijden en stroomverbruik als resultaat. En ook al is dat verbeterd, die reputatie is blijven kleven. En de F-Pace valt een beetje tussen 2 segmenten in, alhoewel die verder heel goed gelukt is en beter zou moeten verkopen.
Resultaat van dit alles is dat de verkopen tegenvallen, er minder geld is om te investeren in nieuwe producten en men steeds verder achterloopt bij de concurrentie. En dat terwijl er binnen de groep een merk is dat wel succesvol nieuwe segmenten heeft betreden. Dan is het duidelijk waar het geld in de toekomst naartoe gaat.
baserace zegt
Ik had graag een XE gehad… maar wel als Station… en die is er niet. Dus is het een V60 geworden.
XF station vindt ik prachtig maar is veel te groot (&duur) voor mij/ons dus daarom geen optie
sabrerator zegt
Omdat ie niet in mijn leasebudget past. En ik privé geen nieuwe kan betalen. En een Jaguar minimaal 6 cilinders hoort te hebben.
Vergeleken met de Duitse concurrenten vind ik de styling ook veel mooier, maar vergeleken met het pre-Callum tijdperk is het niet veel soeps. Vroeger hadden ze een enorm onderscheidende vormgeving (die ook niet veel verkocht) en herkende zelfs een leek een Jaguar. Nu niet meer.
Dus de eventuele opvolger voor mijn S-Type zal eerder een XJ tot 2010 worden (X350) dan een XF. De X351 (de Callum-XJ) vind ik dan wel weer aardig, omdat die in zijn segment erg onderscheidend is.
Maar die haalt het ook niet bij zijn voorganger, zeker in de laatste uitvoeringen met die kieuwen in de voorspatborden.
bischero zegt
Heel simpel, ooit geprobeerd om achterin een XE te gaan zitten? Of een kinderstoel te plaatsen als de bestuurder groter is dan welke smurf dan ook? Past niet!
Zelfs in de UK zie je ze bar weinig rijden, maar je vind de Range Rovers op iedere hoek van de straat of bij iedere Arms in ieder dorp. In SVR trim, dat dan weer wel. Overfinch minder 😇
bvlagusta zegt
Ik denk dat @karhengst wel een goed punt heeft. De leasemaatschappijen worden overspoeld met kortingen van de duitse concurrenten en in de tabelletjes zijn de toekomstige (papieren) restwaardes hoger. Hierdoor is een Jaaagggg leasen niet interessant, behalve de i-pace in het verleden maar dat werd gestimuleerd door de overheid.
Beetje zoals mijn huidige auto (Lexus is250), nieuw wil niemand ze, maar als occasion wel en prijzen hoger dan de concurrent. Al ligt dat uiteraard wellicht ook aan het uitrustingsniveau, vaak luxer en geen instapmotoren. Voordat ik mijn huidige auto aanschafte gekeken naar een Jaaagg, dus wellicht wordt het de volgende. Blijven bloedmooie modellen. Nieuw aanschaffen zal nooit gebeuren, afschrijving hierop trekt mijn portefeuille niet. Leasen ook niet, die worden afgeschaft bij ons gezien de weinige kilometers van tegenwoordig