Wij willen weten waarom JIJ geen Maserati Maserati Ghibli kocht.
Geachte genodigden, geïnteresseerden en familie. Het moment is helaas aangekomen om een afscheid aan te kondigen. Aan al het goede komt een einde. In dit geval betreft een onderwerp dat heel erg dicht bij ons staat, namelijk de Maserati Ghibli. De productie van de E-segment-sedan is namelijk gestaakt. Dat meldt Maserati Nederland aan Autoblog.
De Maserati Ghibli is de favoriete auto van jullie aller @jaapiyo. Jaap is een liefhebber van klassieke schoonheden. Zo is zijn vriendin beeldschoon (we hebben haar nooit gezien, maar we vermoeden dat ze D66-lid is) en heeft hij enkel rode achterwielaangedreven coupés in zijn garage staan. De Ghibli past dus helemaal in zijn plaatje. Statig, klassiek en stijlvol.
Introductie Maserati Ghibli (M336)
Maserati lanceerde de auto in 2013 op de Shanghai Motor Show. De naam Ghibli werd van 1966 – 1973 gebruikt voor een klassieke GT (de AM115) en van 1992 tot en met 1998 voor een sportcoupé (M336). De derde generatie Ghibli (M157) kwam in 2013 als betaalbaarder en sportiever alternatief op de Quattroporte, die op zijn beurt weer ietsje groeide.
De Ghibli was een concurrent voor de dikkere uitvoeringen van de BMW 5 Serie en Jaguar XF. Zo was de auto er enkel met dikke motoren: een 3.0 V6 (330 pk), een Ghibli S met 430 pk en een zelfs een Ghibli Diesel (met 275 pk).
Bijzonder, de basis van de benzinemotoren is van Chrysler (onderblok is een Pentastar), terwijl de diesel door Ferrari-motorenspecialist Paulo Martinelli ontwikkeld is. Dus de Diesel heeft meer Ferrari-genen dan de benzinevarianten! Qua klank is de Ghibli op benzine wel veel beter: beide benzinemotoren klinken heerlijk duur, dik en vol.
De Ghibli was meteen een enorme hit voor het merk. Nee, bij Audi lagen ze er niet wakker van, maar het Italiaanse merk verkocht meteen 6.000 stuks per jaar, veel meer dan dat ze voorheen deden.
Eerste update
De eerste modelupdate voor de Ghibli komt in 2017. De verschillen zijn niet enorm, maar het front is iets strakgetrokken. Ook zijn er enkele welkome upgrades in het interieur, toch wel het grootste zorgenkindje van de auto. De afwerking is vrij basaal en het materiaalgebruik wisselt van matig plastic tot waanzinnig fraai leder. Het is in elk geval niet saai, maar dit is een onderdeel waar de Beierse concurrentie erg sterk is.
Verdere wijzigingen van de eerste Ghibli-facelift betreffen de uitvoeringen. Nog altijd is er een standaard V6, een sterkere S en een diesel. Wel kun je nu kiezen voor een GranLusso (lekker luxe) of GranSport (lekker sportief). Een andere wijziging is dat de stuurbekrachtiging nu elektrisch is in plaats van hydraulisch.
In 2019 bouwt Maserati het 100.000ste exemplaar van de Ghibli. Gezien de oorspronkelijke plannen van Maserati niet echt denderend, maar ook niet echt slecht. Bij Audi verkopen ze veel A6’en met een standaard vierpitter en Mercedes zet een hoop E-Klasses met klein dieseltje weg. Die bouwt Maserati niet.
Nóg een facelift (en een ‘hybride’!)
Nog niet althans, want met de tweede modelupdate in 2020 komt er wél een viercilinder. De naam klinkt heel erg progressief: Ghibli Hybrid. Dat is net zoiets als een slablaadje op je baconburger gezond noemen. Het is namelijk een dikke 2.0 viercilinder met 330 pk, dus het is allerminst behelpen.
De tofste variant komt pas op het laatst, de Ghibli Trofeo. Deze krijgt de 3.9 liter biturbo V8 onder de kap met maar liefst 580 pk. Daarmee heeft de BMW M5 er ineens een concurrent uit onverwachte hoek bij.
De Ghibli is dan al op veel vlakken wat verouderd, maar dat is na 2020 echt niet erg. De ietwat old-school-beleving maakt ‘m juist extra leuk. Iemand die een Ghibli Trofeo koopt, zou nooit een Duitser overwegen. Andersom zou het verplicht moeten zijn.
Op basis van die Trofeo komen er nog enkele speciaaltjes, waarvan de Ultimae 334 de meest bijzondere is. Bij Maserati hebben ze geen herenakkoord getekend, dus loopt de snelste Ghibli harder dan 250 km/u. Wat heet, de V8 geeft zich pas gewonnen aan de luchtweerstand bij een snelheid van 334 km/u.
Laatste Ghibli
Die Ultimae 334 blijkt helaas ook meteen de laatste Ghibli te zijn die er gebouwd is. Er gingen al geruchten over dat het einde nabij is, maar die blijken waar te zijn. De productie is inmiddels gestaakt.
Een opvolger gaat er niet direct komen. De Quattroporte is er nog eventjes, maar wordt binnenkort opgevolgd door een geheel elektrisch model. Die sedan zal dan de opvolger zijn voor beide modellen. Volgens Maserati gaan veel klanten al over op de crossovers van het merk, met name de Grecale is populair.
Dan is het natuurlijk de vraag: gaan we de Ghibli missen? Nou, Jaap in elk geval wel. De legende wil dat hij een Ghibli dekbed heeft en zelfs een Ghibli-pyjama. Ook is er geen YouTube-filmpje van de Ghibli die hij niet bekeken heeft voor het slapen gaan.
Het is natuurlijk heel erg jammer dat de auto verdwijnt. Uiteraard was de concurrentie uit Zuid-Duitsland te sterk, maar ook een tikkeltje saai. De Ghibli had stijl en temperament. Dat is natuurlijk leuker dan goede afwerking en een lage bijtelling.
Ook is het nog altijd een knappe verschijning en een auto waar je je nek voor omdraait. Wanneer heb je dat het laatst gedaan voor een 5 Serie? Precies. De Maserati Ghibli werd 11 jaar oud. En nu willen wij weten waarom JIJ er geen eentje gekocht heb en wat voor 5 Serie jij dan hebt.
Fotocredit: iemand die WEL een Ghibli kocht door @stijntjehh via Autoblog Spots!
Variomatic zegt
In het echt nog veel mooier dan op de foto’s, heerlijke auto en tweedehands veel aanbod en steeds interessantere prijzen!
MaartenD zegt
Waarom ik geen Ghibli kocht? Omdat het wat mij betreft maar weinig met een echte Maserati van doen heeft. Niet exclusief genoeg, een Chrysler met Maserati badges, je hebt niet het idee dat je in iets bijzonders rijdt en ook nog is duur in onderhoud. Deze auto heeft echt niets aantrekkelijks…
erce zegt
Hoeveel Ghibli’s staan er in de autobloggarage?
rikv99 zegt
Plus minus zo ongeveer 0. Maar er is kans dat dit dit jaar met 200% gaat aantrekken.
Mike zegt
Grote kans inderdaad, 200% van 0 is nog steeds 0
piebepost zegt
Jij bent ook niet van gisteren, zeg!
Mini Joe zegt
Niet genoeg centjes…..
991TurboS zegt
Ik denk hoofdzakelijk vanwege het imago van betrouwbaarheids issues wat dit merk zich in het verleden opgebouwd heeft.
Het design kan 11 jaar later nog goed ermee door. Daar zal het zeker niet aan liggen. Tijdloze schoonheid.
tortuga zegt
Echt wel jammer want ook Alfa Romeo is veel betrouwbaarder dan vroeger.
In mijn zoek lijst op marktplaats zit deze er ook tussen. Dromen mag…
Wolflow zegt
Je bedoelt dat ze niet meer roesten in de folder?
Alfa prijst zichzelf op niveau van BMW, de kwaliteit ligt echter nog niet op zelfde level
Wolflow zegt
Denk je dat dit alleen een imago kwestie is? Ben er vrij zeker van dat het helaas op waarheid is gebaseerd dat je door de rekeningen van de garage compleet leeg loopt
alloallo zegt
Het lijnenspel heeft mij nooit overtuigd. Ik wil hem mooi vinden, omdat het een maserati is.
Ik word niet hebberig hiervan. Mijn voorkeur ligt bij qp series IV (Gandini)
lpgbarrel zegt
Viel niet in mijn lease budget… Conservatieve restwaarde schatting van de leasemij gok ik!
petroldrinker zegt
Schitterende auto, en kijk met regelmaat even om te zien hoe de prijzen zijn voor de dikkere motoren (het liefst een V8 natuurlijk) maar om antwoord te geven waarom niet gekocht (gebruikt natuurlijk) In mijn geval, omdat ik zoveel geld uitgeven aan een DAILY driver zonde van mn geld vind zolang het een keuze word tussen 1 dikke daily en niks erbij of een goedkopere daily en een mooie/leuke hobby auto erbij, en altijd iets zou hebben van “shit, ik had een quattroporte moeten kopen”.
jaapiyo zegt
De QP VI is net iets te lang. 5.21 meter. De QP V is heel fraai (hoewel de legende imo nog wel iets groter is dan de alsnog heel fraaie realiteit) maar dat is helemaal niet te doen als daily qua kosten. Tenzij je een villa aan het Como meer hebt. Dan moet die wel naast de Iso Rivolta GT en Fiat Dino staan in de garage.
petroldrinker zegt
@jaapiyo of gewoon veel voor je hobby/liefhebberij over hebben, cq meer dan de menigte, ipv 2a3x pj op vakantie 1x per jaar gaan (of nog beter helemaal niet op vakantie gaan), niet elk weekend uiteten gaan of stoppen naar de kroeg te gaan etc, zijn allemaal manieren om het betaalbaarder te maken voor jezelf, maja dat zijn dingen waar maar weinig toe bereid zijn, als ik zeg dat ik toen ik single was NOOIT op vakantie ging, of uitging als tiener etc zodat ik dan leuke autos kon betalen al op jonge leeftijd is de eerste respons die 99/100 mensen geven direct: o leven als kluizenaar of ze zeggen dan heb je ook geen leven gehad, of meer van zulke statements… is maar net wat iemand zelf wilt cq hoe graag wil je zo een auto.
bunnylebowski zegt
@petroldrinker ik vind niet uiteten gaan, geen biertje drinken en niet op vakantie anders behoorlijk de definitie van een kluizenaar.
rollingstoned zegt
Daarom zeggen 99/100 mensen dat ook ;-)
bunnylebowski zegt
Ik ben een van die 99 ;-)
petroldrinker zegt
@bunnylebowski zo heeft iedere gek zn gebrek, en dat is ieder zn eigen recht. Ik zou het echt niet anders doen als ik het opnieuw zou kunnen doen, teveel plezier gehad met mn autos, meer dan ik zou hebben van een weekje vakantie of uitgaan (ik drink sowieso geen alcohol dus dat biertje doet mij het minst van alles)
rollingstoned zegt
“Dan moet die wel naast de Iso Rivolta GT en Fiat Dino staan in de garage.”
@jaapiyo Nice! 👍
Johanneke zegt
Schijnt dat de panelgaps breed genoeg waren om een tube tandpasta in te verstoppen.
drdre1 zegt
Tesla-artikel is verderop!
Dutchdriftking zegt
Ik heb hem niet omdat ik hem niet kan betalen. Ik vind hem gaaf, zeker die V8. Maar dat Tesla stuur heb ik altijd de grootste afknapper van het interieur gevonden.
racerx zegt
Heb ooit eens een week een Ghibli mee gehad, een S Q4. Ontzettend gave auto om mee te rijden, maar mijn toenmalige auto (LCI 540i, E60) voelde op de een of andere manier gewoon beter en degelijker aan. Dat, en ik kan/kon ‘m niet betalen… 😂
SpiderIV zegt
Heel serieus naar gekeken, een “gewone” V6 met flink de kop eraf.
Vind het een geweldige auto en dat Maserati heeft iets speciaals. Overigens heeft dat merk ook wat dubbels met die gesjeestje advocaat en woningcorp directeur als uithangborden.
Mijn conclusie was dat die “eenvoudige Ghibli ten opzichte van een Alfa Giulia met de juiste specificaties niet speciaal genoeg was.
Persoonlijk vind ik de Giulia fijner rijden maar elke Ghibli onderweg zorgt wel voor een blik “had ik toch niet ……… ” .
jaapiyo zegt
Ik vind ‘m gaaf. Binnen nu en twee jaar in de AB garage moet het doel zijn denk ik.
camber24 zegt
Doen. Echt doen. Daarmee vergeven we je al je frustie politico saturday artikelen ;-)
pignon zegt
Doen! En de rest koopt m niet want dit of dat. Niks van aantrekken. Ik vind m echt mooi en aantrekkelijk. Maar ruim 10 jaar geleden reed ik QP5 en dat vond ik al geen grote auto (van binnen). Dus voor mij nog een keer een QP6
ytzenv zegt
Ooit wel een proefrit gemaakt maar de V6 3.0 was bij rustig cruisen te pregnant aanwezig. Ik hou meer van een auto met 2 koppen, rustig cruisen en trans-europa reizen versus af en toe de hooligan uithangen. Mijn huidige auto kan dat. Vergeet niet dat de pinning 30 jaar oud is, via de Chrysler 300 uiteindelijk een Mercedes E klasse tweede helft jaren 90. Met het motorblok waarvoor excl de koppen de Chrysler pentastar gebruikt is, is op zich niets mis mee.
BMW 340i GT
Petrovski zegt
Heb de auto serieus overwogen, vanuit de naïeve gedachte dat het een 5 Serie concurrent zou zijn. Helaas bleek de auto een vierzitter, waarin ik voorin licht met de kruin tegen het dak zat. Dat laatste offer had ik graag gebracht, Maar de 3 kids moeten natuurlijk wel mee kunnen…
William zegt
Productie van de Quattroporte zou al in december 2023 gestaakt zijn:
https://www.autoblog.com/2024/01/29/maserati-preparing-electric-quattroporte-for-2028/
Tonnie zegt
ik heb er geen, omdat ik op dit moment niet zoveel geld aan een auto ga uitgeven. Daarom heb ik ook geen 5-serie. Pa heeft dan wel een 5-serie en mogelijk geen ghibli vanwege een aversie voor italiaans. Dat mijn delta zich ook niet altijd als een betrouwbare partner posteert helpt dan ook niet echt.
sabrerator zegt
Wellicht zou het ooit een opvolger kunnen zijn voor de S-Type.
De Ghibli is mooier dan een XF. En ook een 275pk diesel.
maseraudi zegt
Waarom niet? Check mijn nick, ik ben Maseratisti. Dus daar ligt het niet aan.
Een paar jaar geleden heb ik van de lokale dealer een Ghibli GranSport voor het weekend gekregen.
Ja, de motor is niet van Maserati, maar die was toch wel lekker. Tussen gebrul en geroffel. Gelukkig kon je het gebrul wat zachter zetten. Anders was die auto toch echt wel wat te luid in de garage.
Motor en automaat waren voor mij prima. Maar de rest…? Nee.
Nou ja, het onderstel is ook nog OK. De vering echt keihard. Zou ik niet willen voor een auto die het doel moet hebben om ook rustig te rijden of langere ritten mee te maken. En dan nog de achterkant die weg wil breken. Lange oprit op de snelweg, 100km/u en even in de bocht doortrekken… holy moly, die achterkant wou gewoon weg! Dat had ik niet verwacht. Mijn Mercedes met ABC doet dat zo veel beter.
Dat zijn natuurlijk niet situaties die je dagelijks ervaart. Maar toch.
Het meest teleurstellende was voor mij het interieur. Het plastic, het leer, de knopjes, de media-interface. Niet waardig voor een merk als Maserati. En dat is heel jammer. Want als bestuurder is dat, wat je het meeste ziet en voelt. Ja, een mooie auto van buiten. Maar als eigenaar wil je van binnen ook verwend worden. Je betaalt er immers voor. Jammer. Kwa grootte zou ie goed zijn voor wat ik zocht.
Dan is een QP V toch echt wat anders. Dat was altijd een van mijn droom auto’s. Maar nu de kids groot zijn, heb ik zo’n limousine niet meer nodig. Who knows, misschien in de toekomst een Granturismo…
petroldrinker zegt
@maseraudi “Lange oprit op de snelweg, 100km/u en even in de bocht doortrekken… holy moly, die achterkant wou gewoon weg! Dat had ik niet verwacht” maakt het voor mij juist aantrekkelijker om zo een auto te gaan kopen zulke rij eigenschappen maken het alleen maar leuker om te autorijden dan bijv in een auto die je vol kan intrappen op een oprit en als een mak lammetje de bocht maakt….
bunnylebowski zegt
Ik vind het een geweldige auto maar geen station helaas. Dus toch maar die vijf serie. Wel met zes cilindertjes
kniesoor zegt
Kort samengevat : due porte teveel.
pier zegt
Op een of andere manier heeft deze nooit hebberig gemaakt. Zeker het interieur vind ik niet heel mooi. Heb ook geen fünfer maar een G31 540i zou me beter passen.
Bino zegt
Ik heb dan toevallig een 5 serie, maar een oudje. Ik zou de huidige Quattroporte en Ghibli niet verkiezen boven een nieuwe 5 serie. De afschrijving is enorm en ze hebben gewoon niet dat bijzondere van de gedeelde voorganger, de Quattroporte mk5. Vooral de facelift van die wagen is in mijn ogen de meest begeerlijke sedan ooit gebouwd. De schoenen die gevuld moesten worden bleken te groot. Maserati hoefde eerder niet beter te zijn dan de Duitsers, qua lijn, beleving, emotie en uitstraling werden die Duitsers namelijk verpulverd. Dat dan niet alles even perfect was vergaf je zo’n auto dan. De Ghibli doet dat niet. Leuk model hoor, niet meer zo extreem sexy. Dus tja, dan moet je ook op andere gebieden gewoon héél goed zijn.
pitapita zegt
Gefeliciteerd! je hebt met dit artikel het woord “sugarcoating” een hele nieuwe dimensie gegeven.