Vandaag in de aanbieding: een auto die op papier zo’n mooie vuist had kunnen maken tegen de Audi A5, Mercedes C Coupé en BMW 4 Serie. Op papier, want echt niemand kocht hem.
De vierzits coupé is sowieso een uitstervend ras, maar als men dan zo’n beeldige coupé koopt dan is het vaak eentje van een bekend merk. De enige D-segment coupés die nog een beetje het verschil konden maken in Nederland waren de BMW 4 Serie, Mercedes C Coupé en Audi A5. En eigenlijk alleen maar omdat dat drietal er naast het scala aan zescilinders ook nog met een paar viercilinders waren.
Infiniti Q60
Je gaat dus in zo’n situatie meestal niet uitwijken naar iets Japans. Premium Duits klinkt dan toch ietsje beter. Een Lexus RC was al een aardig unicum, maar er is eentje die nóg minder potten kon breken. De Infiniti Q60. Emotioneel gezien was het echter geen slechte keuze. Helemaal omdat je hem met een V6 kon krijgen. Er wordt vaak gezegd dat het een GT-R motor is, maar dat is niet helemaal juist. De VR30DDTT uit de Q60 deelt wat componenten qua architectuur, maar Nissan heeft wel echt veel aan de motor verspijkerd om er de VR38DETT voor de GT-R van te maken. Deze motor is dan weer wel bijna identiek aan de unit in de Nissan Z. Maar hey, in één zin genoemd worden met de Nissan Z en GT-R is al heel wat.
En besef wel: dat betekent dat je in deze corpulente coupé gewoon 408 pk onder je rechtervoet hebt met zes cilinders. Het is wel duidelijk een luxueus ingestelde auto in plaats van een echte bochtenridder, maar ook dat mag mooi zijn. Want de Infiniti Q60 is ook nog eens best aardig getekend. De lijnen kloppen wel, zeg maar.
Te duur
Waarom kocht niemand ‘m dan? Omdat de Infiniti Q60 met de V6 toch wel echt aan de prijs was. De Q60 3.0t AWD kostte alles vanaf 90.000 euro. Ter vergelijk: een BMW 440i of Mercedes C400 kostte je des tijds zo’n 70.000 euro. En -helemaal met de BMW- kun je hem dan ook nog wegzetten als iets sportiefs. Met de altijd vierwielaangedreven en altijd met automaat geleverde Q60 3.0t heb je het wel duidelijk meer over een GT.
Je had een basisversie, een achterwielaangedreven 2.0 turbo met 211 pk die je voor zo rond de 50 mille kon krijgen. Die motor is trouwens de Mercedes M274. Dat klinkt goed, maar is eigenlijk een nadeel. Als je toch een Mercedes 2.0 voorin je auto legt, doe dan ook gelijk een Mercedes en niet een Nissan met een chromen neus. Tenminste, zo redeneert de rationele Nederlandse koper.
11 stuks
De realiteit is keihard: er zijn 11 Q60’s verkocht in Nederland. Niet 11.000, 11. Je kunt ze bijna op één hand tellen. Met een handjevol imports erbij kom je uit op 20 Q60’s in Nederland. En wat je zeker wel op één hand kan tellen: drie exemplaren waren de V6. De occasion van vandaag is er eentje van drie in Nederland en, da’s dan wel weer bijzonder: de enige Infiniti Q60 3.0t die nieuw geleverd is in Nederland.
Afschrijving
Normaliter kun je daarmee de prijs flink opdrijven, maar de realiteit is dat echt vrijwel niemand de Inifiniti Q60 wil hebben. En dat heeft de oorspronkelijke koper van deze Q60 3.0t AWD Sport Tech geweten. Deze auto is nieuw aangeschaft voor 94.700 euro. Momenteel kun je hem van Marktplaats plukken voor 56.500 euro. Bijna de helft, na vijf jaar.
Enerzijds koop je voor 56.500 euro met deze Infiniti Q60 best een toffe coupé voor je geld. 400 pk uit een V6, vierzits, een prima assortiment aan opties en iets exotisch wat voor de juiste mensen echt wel voor draaiende nekken zorgt. Anderzijds is het toekomstbeeld van deze Q60 niet rooskleurig. Dit gaat echt nog wel meer afschrijven en dat gaat ook in zo’n zelfde tempo. Deze Infiniti kopen is dus enkel voor mensen die houden van hun geld in de fik steken.
Het is wel een stijlvolle manier van je geld in de fik steken. En dan heb je dus één van drie auto’s in Nederland waarvan jouwe de enige is die ook daadwerkelijk hier gekocht is. En ook nog eens als nieuw, want er staat maar 12.000 km op de klok. Kopen kan natuurlijk op Marktplaats. Koop dan!(?)
SpiderIV zegt
Waardeer dat altijd wel auto’s die door bijna niemand gekocht worden en die je weinig ziet.
Als Alfa Romeo rijder heb ik dat gevoel dagelijks ;-).
Johanneke zegt
Ding is, dit is een onbekend model. Ik kende het ook niet. Dus niemand zoekt er naar. Dus 2ehands zal er ook niemand naar zoeken. Dus schrijven ze af als een gek. Ongeacht of het goede of slechte auto’s zijn.
kniesoor zegt
De stilering van de oto is vrij behoudend, dat is meer geschikt voor de Aziatische en Amerikaanse markten, in Europa willen we graag een wat uitgesprokener uiterlijk, zeker qua neus.
Johanneke zegt
Misschien als de grille nep was geweest, de motor kleiner, de bumpers niet meegespoten, en de uitlaten nep, dat er een duits merk op geplakt had kunnen worden. Had ie wel verkocht.
kniesoor zegt
Ik geloof, dat dat alles niet van toepassing is op bijvoorbeeld – ik noem maar een zijstraat – een 440i van dezelfde generatie (de F32). Toch ?
Jurgen zegt
Audi gok ik?
Edge zegt
Leuk dat je dat zegt, want overal wordt telkens geschreven dat BMW die lelijke grote nieren juist doet omdat China een van de belangrijkste markten is en ze daar juist die uitgesproken neus willen.
kniesoor zegt
Ik zal het bij gelegenheid eens met m’n Chinese collega’s checken 🙂
hotze zegt
De “spleetooglampen” (niet rascistisch bedoeld) van de 7-serie en XM, daar houden ze van in China. Zal speciaal voor hen zijn ontworpen, weet alleen niet of ze er in Europa/VS zo gek op zijn.
De Q60 heeft wel wat weg van Alfa, maar zou dan voor een Alfa gaan. De Brera wellicht, geen idee wat die nu kost. De meesten (iedereen) zal voor de Duitse drie gaan, of sportiever zoals Alpine, Cayman of een oudere 911. Maar dan kom je niet snel aan 400 pk.
harrie zegt
Met een echte David Hasselhofmeister knik!
isleofman zegt
50% na 5 jaar is nog helemaal niet gek voor zo een grote GT.
ouwedibbes83 zegt
Als ie 56,5K krijgt voor iets dat 5 jaar geleden 94,7K heeft gekost, dan is dat 59,7%. Veel meer dan de helft die in t artikel wordt genoemd. 12.000km in 5 jaar is ook nog eens ontzettend weinig.
marcomanta zegt
Zal ongetwijfeld heerlijk rijden, maar het front komt mij te lief over. Een auto van dat kaliber moet een eigen stoere smoel hebben en helaas mist dat.
karhengst zegt
Mwoah, vind ‘m best zelfverzekerd voor zich uit kijken. Doet niet af aan een 3-Serie of Audi. Volgens mij was het juist het rijden waar deze generatie het af liet weten: Het drive by wire systeem werd unaniem de grond in geschreven als een erg afstandelijke, inspiratieloze besturing.
Leuk als je dan een dikke V6 onder de kap hebt, maar wanneer het stuurt als een Citroën C3 kijk je wel een deurtje verder.
AudiRS zegt
Nog steeds te duur voor een Nissan.
monsieurleloure zegt
Deze blijft wél rijden.
banderas zegt
Afschrijving valt toch wel mee? Je koopt zoveel BMW van rond de 2018 ook nu voor rond de 30.
Habanero zegt
Wat is mooi en wat is de juiste prijs daarvoor. Bijna 100000€ geven aan dit soort van auto vind ik persoonlijk al een overdrijving van jewelste. Zelfs tegen 56500€, wel ja, wel nee, ik weet het niet. De koets lijkt een kluts van allerlei Duits merk-ornamenten en stijlen, er zit ook een vleugje Jaguar in vooraan, maar iets dat alles tegelijk probeert te zijn, is niets. Zo kan je ook geen cake bakken of schilderij maken.
Ram-G-maN zegt
Deze is voorzien van een drive by wire steering. Heeft nog minder stuurgevoel dan een natte krant op een zondagochtend. Precies wat je niet wilt in een GT.
robertvanheerde zegt
Altijd al een hele mooie auto gevonden. Wel krap heb ik een keer gemerkt op de beurs in Genève. Alsof je in een hele kleine auto stapt
karhengst zegt
Zulke wagens worden of geleased, of verkocht aan een gegoede, maar conservatief, grijs koperspubliek. Leasen van zoiets is financiële zelfmoord. En de grijze duiven brigade koopt een Benz bij de dealer op de hoek.