Jup, er gaat weer een klassieke Ferrari onder de hamer en hoewel de verwachte opbrengst net onder die van de duurst verkochte klassieker ooit ligt, een 250 GTO, kan deze er ook zomaar overheen gaan.
Augustus 2014 wordt een Ferrari 250 GTO afgehamerd op 38 miljoen dollar, waarmee het nog steeds de auto is die het meeste opbracht bij een veiling (Een andere 250 GTO ging onderhands al eens voor 52 miljoen dollar weg). De verwachting van veilinhuis Artcurial is dat deze Ferrari 335 S zo’s 30 tot 34 miljoen dollar gaat opbrengen. Iets minder dus dan de 250 GTO. In dollars gemeten dan, want in 2014 kreeg je voor elke euro nog 1,34 dollar, vandaag de dag is dat 1,08 dollar. In euro’s gemeten zou deze 335 S dus ook als hij de verwachte opbrengst haalt, al de duurst geveilde klassieker kunnen zijn.
Toch is er ook een kans dat de auto meer gaat opbrengen dan de estimate. Het gaat hier namelijk om een meer dan bijzonder exemplaar. De auto begon zijn leven in 1957 als Ferrari 315S, met een 3.8 V12 dus. Na onder andere de 12 uur van Sebring en de Mille Miglia wordt de cilinderinhoud vergroot naar 4100cc. In deze configuratie verscheen de auto aan de start van Le Mans. De race kon door technische problemen helaas niet worden uitgereden, maar deze Ferrari is wel de eerste auto ooit die een ronde op het Circuit de la Sarthe met een gemiddelde snelheid van boven de 200 km/u reed.
Na Le Mans gaat de 315 S terug naar de Fabriek in Maranello, waar het frontje iets aangepast wordt om de remmen beter te kunnen koelen. Dat Testa Rossa-achtige neusje zit overigens niet meer op de auto, maar krijg je er wel los bij. Bonus! Tegelijkertijd met de nosejob, krijgt de wagen ook dezelfde 4-litermotor als de 335 S en Ferrari gaat ook deze auto simpelweg zo noemen. Eind 1958 gaat de Ferrari met pensioen, maar in zijn korte actieve leven hebben er enkele bekende coureurs met deze auto gereden: Peter Collins, Mike Hawthorn, Wolfgang von Trips, Maurice Trintignant, Masten Gregory en vooral Stirling Moss. Historie stuwt de prijs en dat is in dit geval zeker waar. 5 februari gaat de auto tijdens Rétromobile in Parijs onder de hamer, geïnteresseerden dienen zich wel minimaal 48 uur van tevoren te melden als potentiële koper.
v60polestar zegt
K zou het er niet voor over hebben, maar het geld heb ik ook niet dus…
tomleeuw zegt
Ik voel me dom, ken dit model niet. En ik dacht dat ik vrijwel elk model wel gezien had.
Of ik ben gewoon oud en vergeetachtig. Anyhow, mooi ding.
Dizono zegt
@tomleeuw: nee hoor, Ferrari bouwde elk jaar wel een of meerdere verschillende racewagens. Vaak niet meer dan een handvol exemplaren en onderling soms maar met relatief kleine verschillen.
tomleeuw zegt
@Dizono: Nou het was zo’n soepel verhaal dat ik dacht “dat weet iedereen” Ook de verwachte top-opbrengst deed vermoeden dat het om een bekender model gaat. Het zijn vaak toch de bekende iconen (en/of grote race successen gehad hebben, daar valt imho vroegtijding uitvallen in LM niet onder) die het meeste opbrengen.
Goed, leuk om te lezen dus.
Dizono zegt
@tomleeuw: Ja, als ik mocht kiezen zou ik ook liever de 250 TR uit 1958 hebben waarmee Olivier Gendebien en Phil Hill Le Mans wonnen…
http://www.mintmodels.com/images/products/detail/1958Ferrari250TRR2.jpg
haroldv zegt
Prachtig, dit is kunst!
JanJansen zegt
De grote vraag is of er een ondergrens is waarbij deze auto niet wordt verkocht.
Design_Driven zegt
@JanJansen: je hoopt hem voor onder de 1000 mee te kunnen nemen bij weinig interesse? :)
Daar zit ongetwijfeld een ‘reserve’ op.
JanJansen zegt
@sketcher: de meeste van dit soort auto’s worden buiten het veiling circuit verkocht. Simpelweg omdat 10% veilingkosten nogal veel is bij dit soort bedragen.
Dus vaak wordt de reserve niet gehaald en de veiling gebruikt als reclame.
E550 zegt
@JanJansen: die hanteren vaak 5%, maar ook vaak met een limiet.
JanJansen zegt
@e550: links- of rechtsom, het blijft veel geld.
gtwillem zegt
Absoluut kunststukje! Ben geen Ferrari fanaticus, maar dit is gewoon meesterwerk. Bijzonder. En tuurlijk is ie het waard. Als je mega rijk bent en een collectie Ferrari’s hebt is dit een absoluut topstuk van je verzameling.
Ook dit soort auto’s zijn voor liefhebbers, alleen hebben ze wat meer te besteden.
lekbak zegt
@gtwillem: ook dit is gewoon een bubbel. Dat een dergelijke auto een paar miljoen waard is kan ik nog snappen wegens de historie. Maar dit? Nee, dit vind ik zwaar overdreven.
nord zegt
@lekbak: probeer het eens in een ander perspectief te zien dan alleen maar je eigen..
Er zijn zat producten waar jij in de ogen van iemand anders hier op de wereld een belachelijke prijs voor betaald.
Een steak bij een goed restaurant kost (ik zeg maar wat) 38 euro terwijl dat een maandsalaris is voor iemand niet eens zo heel ver buiten de EU.
Cliché? Ja.
lekbak zegt
@nord: die paar miljoen waar ik het over had was al mijn andere perspectief. Ik zou er zelf (als ik het geld had) een tonnetje of twee voor geven. Omdat het toch een fijn stukje techniek is.
Overigens koop ik nooit iets met onlogische waarde. Ik ben niet zo van het verzamelen van mooie dingen. Als ik iets duurs koop is dat te verklaren door de kwaliteit. Mijn waterpomptang van 40 euro vinden mensen duur, totdat ik wel los krijg wat die andere niet lukt. Prijs is weer logisch.
Een auto van dit geld is niet te verklaren anders dan dat het een opgepompte prijs is door ziekelijke marktwerking. Geen normaal denkend mens zal dat ontkennen, zelfs de koper wss niet. Die hoopt slechts dat dit nog lang niet het einde is…
nord zegt
@lekbak: Je boeren wijsheid is te benijden beste Lekbak.
norge zegt
Geef er de schoot waarde voor ….Vind hem prachtig..
clarkson zegt
De 315s is ook veel mooier dan de TR. De neus dan. Dit is trouwens wel een droomauto hoor. Verdikkeme wat mooi.
rufctr01 zegt
Mooi!
oranje123456789 zegt
Wat is kunst!? Wat is kunst!? Dit is kunst!
pomoek zegt
Wat een schoonheid, hulde aan de ontwerper!
koeckenbacker zegt
Wow! Nu kan ik gerust gaan slapen, alles is gezien
csx3000 zegt
Leuke marketing van de veiling boys maar de 250 GTO is baas en blijft baas.
Je moet wel kunnen patsen met je nieuwe aanwinst, de 335S zegt niemand iets een 250 GTO daarentegen…
patrick zegt
Stiekem vind ik deze mooier dan de 250 GTO.
henkhupelschoten zegt
of je koopt het duurste appartement van NL… geld verbrassen 2.0, schitterende wagen! dat zeker kan niemand omheen maar zoveel geld… ik zou er een leuke verzameling + mooie garage van kopen!
Dutchdriftking zegt
Gaaf ding. Het liefst hoop ik dar diegene die deze auto koopt er af en toe nog mee rijd. Er hoeft niet mee geracet te worden, maar gewoon een leuk rondje op zondag morgen…
scottishcarspotter2000 zegt
@dutchdriftking: broodjes halen?
Dutchdriftking zegt
@scottishcarspotter2000: Bijvoorbeeld. Wel met een grote omweg.
escort77 zegt
Stomme vraag misschien, maar wat kan je nou met die losse neus? (behalve dan ophangen aan de muur, in de schuur leggen of de kilo-prijs incasseren)
Ik zie over de voorspatborden van de auto geen naden lopen, betekent dit dat je er de slijptol in moet zetten als je de TR-neus er op wilt hebben?
boomhauwer zegt
@escort77: is de historie die je erbij koopt…
mashell zegt
@escort77: carnaval komt eraan. De tijd van de fopneuzen.
mrrallycross zegt
Eigenlijk nog wel mooier dan de 250