Maakt ‘ie ‘m nou gewoon? Jawel! Het circuit van Spa Francorchamps heeft een snood plan en Jos Verstappen wordt daar waarschijnlijk niet blij van.
Vooruitgang, het is af en toe een gek iets. Tegenwoordig hebben veel auto’s bijvoorbeeld een digitale cockpit met touchscreens op het dash als bedieningselement. Als iemand die geboren is in de gloriedagen van Mycene, word ik daar niet per se blij van. Liever zie ik gewone mooie klokken voor mijn neus en een paar intuïtieve draai- of tastknoppen naast me. En toch, dan zie je een níeuwe auto die nog van die klokken heeft en denk je ‘hmm, verouderde techniek’.
Of we ooit niks anders meer willen dan schermen overal, valt te bezien. Maar dat vooruitgang niet altijd een verbetering is moge duidelijk zijn. Kijk maar naar overvraagde piepkleine turbotorretjes, of de afschaffing van grid girls. En ook die moderne circuits zijn eigenlijk maar knaak. Een paar lijntjes getrokken op een vierkante lap asfalt is toch niet hetzelfde als een ouderwets slangenlint dat zich door een bij voorkeur licht heuvelachtig landschap kronkelt.
Dit seizoen blijkt dat in de F1 misschien wel meer dan ooit. Door de Rony Rona, verschijnen er een paar ‘aftandse’ circuits op de kalender die in de F1 verbannen leken tot de historieboeken. We kunnen wel zeggen dat dat goed bevallen is, want de races op de ‘Ring en in Mugello waren zonder twijfel gaver dan die in Sochi.
Het lijkt er nu op dat ouderwets weer nieuwerwets wordt. Zo schijnt er een wild plannetje te zijn om de échte Nürburgring weer terug te brengen op de F1 kalender. Dat valt echter in de categorie toekomstdromen, maar ondertussen is Spa Francorchamps al concreet bezig met wat verbouwingen. Voor 80 miljoen Euro, het vroegere 40 miljoen Euro voordat de geldpersen nog voller aangingen, gaan ze de zaak wat opkalefateren. Er komen onder andere nieuwe tribunes. Maar veel belangrijker: er komen ook meer grindbakken. Bij La Source, Raidillon, Blanchimont, Les Combes and Stavelot maakt de grindbak naar verluidt een LL Cool Jesque comeback.
Carlos Sainz en George Russell juichen de terugkeer van het ‘echte mannen circuit’ (m/v) toe. ‘Chili’ hoopt wel dat Spa de 80 miljoen niet alleen aan grind uitgeeft:
Welcome back gravel and pray for more gravel in the future, and grass and everything because it’s exactly what I think we all need to make the circuits nice and spectacular again. I hope there’s something else going on at Spa and they’re not wasting €80m on gravel! But welcome back gravel, and let’s keep praying for more gravel and more grass.
Carlos Sainz, Spaanse gravelbijter
Waarvan akte. Max Verstappen heeft kennelijk nog niet expliciet zijn mening gegeven aan Autosport. Jos Verstappen ook niet trouwens.
mrcabdrivert zegt
Toch weer jammer van de Verstappen grap, heeft trouwens ook nooit met een A1 GP wagen op Spa gereden. Jammer, gewoon jammer.
mpgc zegt
@mrcabdrivert: helemaal mee eens. Ik herinner me bij Jos Verstappen in combinatie met Spa Francochamps vooral de Opel Lotus Euroseries wedstrijd waarbij hij in de regen het hele veld op 30 seconden reed.
mashell zegt
@mrcabdrivert: precies, ik vond het ook elke keer weer jammer als Jos zijn race weer in de grindbak beëindige.
clubbtraxx zegt
Jos is een totale held en word natuurlijk door japie weer belachelijk gemaakt.
Ach ja we weten wie het zegt.
vaakbenjetebang zegt
Jos Verstappen is (was?) een bijzonder goed coureur maar de kwalificatie ’totale held’ lijkt me wat al te veel eer voor iemand die bepaald niet van onbesproken gedrag is.
jaapiyo zegt
Terugkijkend was Jos wel een goede F1 coureur, maar niet zo goed als sommigen in Nederland denken. Hij kon de echte paydrivers goed hebben, maar mannen als De La Rosa konden hem prima partij bieden. Toen bij Arrows waren ze redelijk aan elkaar gewaagd. Daar is helemaal niks mis mee, als je gewoon op niveau mee kan doen in F1 is dat al een prestatie op zich. En natuurlijk, als Jos nou dat contract bij McLaren getekend had in plaats van bij Benetton, had hij zomaar de carrière van Coulthard kunnen hebben. Bij het zoeken naar een plaatje voor dit artikel wilde ik eigenlijk gaan voor Jos’ debuut in Brazilië, maar dat was weer lastig qua copyright. Ik zag echter in het Wiki artikel dat Jos destijds in de kwalificatie zo goed als twee seconden langzamer was dan Schumacher in ‘dezelfde’ auto. Nou was het zijn debuut en was het stiekem niet ‘dezelfde’ auto, maar toch. Ik kijk er gewoon realistisch tegenaan zonder oranje bril. Max is de BESTE, Jos was dat niet. Die was meer een soort Kevin Magnussen, Grosjean, misschien Hulkenberg. Waar wederom niks mis mee is. Ik herhaal het nog maar omdat mensen dit een sensitief puntje vinden nog steeds na al die jaren.
brammetjedeb zegt
@jaapiyo: je maakt in ieder geval weer wat los, jaap! ?
Turbo S zegt
Leg er een grindbak en je hoeft niemand meer uit te leggen waar de track limits zijn.
porker zegt
Dat filmpje is hilarisch. “Dat deed je expres hè!”; “eh watte?”
ruudvandermeer zegt
Spijt me voor Jaapyo, maar vind het een warrig stuk wat niet makkelijk leest. Geen P1 deze keer voor hem
dutchdriver12 zegt
Wat heb ik in hemelsnaam nou allemaal zitten lezen….