Dat wordt snoeihard pingelen bij de Tesla Store.
Het is bijna zover: binnenkort kunnen de eerste klanten een Tesla Model 3 op de kop tikken. Voor mensen die één van de eerste kopers willen zijn is dat een goede reden om al het nieuws rondom de auto scherp in de gaten te houden. Ook investeerders kijken echter met argusogen naar wat de Model 3 gaat doen. Wordt het model een doorslaand succes, dan kan de toch al vrij hoge aandelenkoers van Tesla nog verder exploderen. Valt de auto tegen dan zou het tegenovergestelde het geval kunnen zijn en wordt iedereen in Shortville blij.
Analist George Galliers van het bedrijf Evercore ISI ziet reden voor optimisme. Hij denkt dat de Model 3 met een hoge bruto marge verkocht kan gaan worden. Die marge zou procentueel zelfs ongeveer net zo groot kunnen zijn als die tot op heden bij de Model S (rijtest) is geweest, namelijk zo’n 25 procent.
Dat is opvallend omdat fabrikanten op duurdere auto’s vaak meer (bruto) marge pakken dan op kleinere auto’s. Mercedes en BMW verdienen bijvoorbeeld meer aan één verkochte S of Siebener dan aan één verkochte A of Einser. Maar Galliers denkt dan ook dat de marge op de Model S nog verder kan stijgen naar zo’n 30 procent.
Elon Musk zelf heeft eerder al Porsche genoemd als het grote voorbeeld qua marges. De fabrikant uit Stuttgart opereert zoals bekend al jaren met een hoge marge waar andere fabrikanten (behalve Ferrari) slechts van kunnen dromen. Elon wil aantonen dat je dit ook kan bereiken met EV’s. Bij velen bestaat nog steeds de perceptie dat de verkoop van EV’s niet winstgevend is. Dat komt mede door het verhaal van de Chevrolet Bolt. GM verkoopt die auto feitelijk met een verlies van naar verluidt zo’n 9.000 Dollar per auto. Die auto wordt alleen gebouwd vanwege een mix van subsidies en regelgeving.
De relevantie van de marge die Porsche nog steeds weet te scoren met betrekking tot de Model 3, is dat ook Porsche haar productieaantallen flink heeft opgevoerd de laatste jaren. Dat is precies wat Tesla beoogd met haar nieuwste telg. De logische gedachte is dat minder exclusiviteit leidt tot lagere marges, maar Porsche bewijst dus dat dit niet het geval hoeft te zijn. Tesla zal uiteraard hopen dat dat ook voor hen geldt. In dat geval krijgen ze namelijk bakken vol met geld.
Heb jij vertrouwen in de marges van Tesla, of investeer je liever in Ford? (via electrek.co)
Edge zegt
Minder exclusiviteit betekent ook grotere schaalvoordelen bij de productie en inkoop. Als je die voordelen niet doorberekent naar de klant, kun je prima een hoge marge hanteren.
str8six zegt
Hoe meer ik hem voorbij zie komen, hoe lelijker ik hem ga vinden. Begrijpelijk dat ze die extra korting kunnen gaan geven.
MAB zegt
Het is nog steeds een stront lelijke auto.
Boomer zegt
De model 3 brengt tesla naar de gewone man, tegen een gewone kwaliteit, de hype zal dan snel over zijn. Want mensen verwachten een Model S en krijgen feitelijk een elektrische Golf. De tesla badge zal daarmee snel verwateren en al het kapitaal van Tesla erbij.
str8six zegt
@airc: denk dat de afwerking van de gemiddelde GTE beter is dan die van een model S.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@str8six: van een Up ook… En ik heb absoluut geen hoge pet op van de VW kwaliteit!
fanboy zegt
@str8six: Dat kan zeker zijn. Beetje jammer alleen dat de GTE meer stroom verbruikt dan een Model S.
(en op benzine meer dan een Prius)
str8six zegt
@fanboy: tja een GTE is dan ook geen van beiden.
flutterby zegt
@str8six: de Model X is al beter afgewerkt als de Model S. En ze hebben toegezegd dat de afwerking van de Model 3 vergelijkbaar wordt met het Duitse premium D segment gezien dat de directe concurrentie moet worden.
Tot nog toe heeft Tesla altijd waargemaakt wat ze beweren over toekomstige modellen.
str8six zegt
@flutterby: tja ze zeggen bij Alfa en Jaguar ook altijd toe dat de kwaliteit vergelijkbaar is met de Duitse concurrentie. Maar ik moet de eerste Jag en Alfa nog tegenkomen die die verwachtingen waarmaakt..
Boomer zegt
@str8six: Dat ontken ik ook niet. Ik zeg ook niet dat het een slechte vergelijking is. Ik heb er zelf een dus ik weet waar ik het over heb, maar de hype zal snel gaan liggen na de introductie let maar op!
pramm zegt
@airc: Dank voor het inbrengen van deze inside information. Het merendeel van ons hier op het forum heeft de afbeeldingen van de productie versie nog niet gezien, laat staan deze in levende lijve gezien of er in gereden. Dus voor de meeste van ons is het lastig de kwaliteit te beoordelen van een auto die ze niet daadwerkelijk kennen.
Dus daarom nogmaals bedankt dat je dit al vast deelt. Hoeven we over deze auto geen discussie meer te voeren.
sezz zegt
@airc: Apple vs PC maar dan voor kWh-heads.
peug206 zegt
@airc: ik denk niet dat de gemiddelde golf rijder over zal gaan op een tesla.
De gemiddelde leaserijder misschien ;)
lekbak zegt
@peug206: wat is nou precies het verschil tussen die twee?
peug206 zegt
@lekbak: dat probeer ik nog te bedenken, maar behalve iemand van 55+ die nooit wat anders als een golf heeft gehad kom ik er niet uit…
mout zegt
Kan het wezen dat ik nergens lees waarom een klant korting zou kunnen bedingen?
Integendeel: Als je 30% marge overeind wilt houden, dan is korting niet het beste middel.
pramm zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jaapiyo zegt
@mout: Seats & Sofas en Mandemakers Keukens zien je graag tegemoet als klant.
vroaaar zegt
@mout: precies! Er valt weinig te pingelen als de vraag groter is dan het aanbod. Gezien de aantallen die in de voorverkoop al werden aanbetaald, zal er voorlopig nog schaarste zijn. Tegen de tijd dat vraag en aanbod weer een beetje in balans zijn, gaat het grotere volume in het voordeel van Tesla werken en kan er wat van de prijs af zonder de procentuele marge aan te tasten.
stfu zegt
@mout: Tesla geeft sowieso niet korting op een nieuw te bestellen auto.
sezz zegt
Het enige echte nieuws over Tesla maar waar met geen woord over gerept werd alhier is dat er eentje vorig weekend is ingezet bij een wereldrecordpoging op Imola. De Sub2 marathon, 42,195 km onder 2 uur te lopen strandde op jammerlijke 24 sec.
Edge zegt
@sezz: Dat was echter een Model S van voor de facelift.
harrie zegt
Iets met vraag en aanbod en een ellenlange wachtlijst.
Succes met afdingen
blacksquad zegt
Haters gonna hate, ik heb vast aandelen Tesla inc. gekocht
pomoek zegt
30% marge? Serieus? En bij wie verdwijnt dat geld in de knip? En dat hele verhaal: “Model 3 maakt elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen”? Voor € 28.000,- is de model 3 nog veel bereikbaarder voor iedereen of bereikbaar voor bijna iedereenst.
lekbak zegt
@pomoek: wat denk je van de ontwikkeling van al dit gebeuren?
pomoek zegt
@lekbak: Tja, bij mij is het geluid te horen van iemand die van zijn voetstuk aan het vallen is….
thierryvth zegt
@pomoek: gezwets in de ruimte als je de hele aanloop naar de model 3 kent, VW komt voor 2025 met meer dan 15 electrische auto’s op 1 platform omdat in de automotive industrie iedereen in shock is van tesla. Rij een tesla en je wil niks anders meer en sinds wanneer worden honderduizenden aanbetalingen van 1000$ gedaan op een auto die niemand nog gezien of gereden had of specs bekend waren. Sterker nog, mensen hebben er voor in de rij gelegen, de model 3 heeft de hele auto idustrie wakker geschud
pomoek zegt
@thierryvth: en dit zeg je omdat?
macready zegt
@pomoek:
Wellicht omdat je de 30% niet helemaal kan plaatsen…
Het gaat hier om de brutomarge, zoals die bij de S momenteel ook in die regionen (tussen 18 en 30%) verkeert. Dat heeft Tesla nodig om de beoogde groei te kunnen bewerkstelligen. Lasten gaan uit voor de baten en een productie/afzet vertienvoudigen in een paar jaar kost een hoop centen, nog los van de ontwikkeling van nieuwe modellen. Hij heeft altijd aangegeven dat verdiensten direct terugvloeien in uitbreiding of verbetering. Tot nu toe heeft hij dat waargemaakt en is hij er op afgerekend door critici (geen winst, geen toekomst etc.).
Verschil met bedrijven als Porsche, Apple e.d., is dat die het in de zak steken en het daar vooral ook houden. De brutomarge is daar bijna nettomarge en de bankrekeningen exploderen bijkans.
pomoek zegt
@macready: Dank voor je reactie. Daar heb ik meer aan dan die rant van fanboy @thierryvth die interpunctie maar raar en ouderwets vindt. Ik duw Elon op zijn voetstuk, maar ik hou ‘m in de gaten!
stfu zegt
@pomoek: 28000? 35000 dollar met invoerrechten e.d. is eerder 40/45.000
pomoek zegt
@stfu: ah, ik had niet goed genoeg gekeken op de teslasite. Ik sta gecorrigeerd.
rulefollower zegt
Waarom is een hoge bruto marge relevant? Je wil toch onder de streep iets verdienen aan de auto’s die je verkoopt. Dat lukt Tesla niet bij de S en de verwachting is dat dat zeker niet bij de 3 gaat gebeuren.
flutterby zegt
@rulefollower: de Model 3 IS de cashcow van Tesla. De roadster, S en X waren rijdende bèta’s. De Model 3 is het eerste volume model waar geld op verdient moet gaan worden (vooral door eigen productie van accu’S).
rulefollower zegt
@flutterby: Ben benieuwd naar de pricing van de 3 dan. Op elke S maken ze USD 13.000 verlies. En de 3 zou fors onder de prijs van een S moeten komen te liggen.
Ook gerelateerd leesvoer:
http://www.zerohedge.com/news/2017-03-27/has-elon-musk-setup-tesla-epic-fail-his-model-3-production-guidance-hint-yes
macready zegt
@rulefollower:
Op elke S maken ze dikke winst (hogere marge dan de 3 grote Amerikaanse concurrenten per auto). De verliezen onder de streep komen direct voort uit uitbreiding van de capaciteit. Lasten gaan uit voor de baten…
De belangrijkste kostenpost voor deze auto’s is het accupakket en ze liggen voor op schema om die kosten te verlagen, het belangrijkste doel om de 3 tegen de beoogde prijs mogelijk te maken.
thierryvth zegt
1. hoofd reden dat chevy duur is, is omdat Chevrolet de vele electrishce onderdelen van 3e partijen af neemt
2. De Model 3 word een enorm succes want ik ben niet de enige patrolhead die om is na het rijden in een tesla/electrisch, het is simpelweg superieur voor dagelijks (woon/werk) gebruik
3. de qualiteit is bij iedere afgeleverde Tesla beter en beter, de tesla’s die nu uit de fabriek komen zijn niet te vergelijken met 3 jaar geleden of 3 maanden geleden.
4. zoals wel vaker is het niveau autoweek geworden, de leek steekt er nog wat van op maar iedereen die het een beetje volgt ligt in een deuk van alle geschreven en gereageerde lariekoek
thierryvth zegt
@thierryvth: 50K $
kobus1967 zegt
Eerst maar eens een definitieve prijsstelling van de model 3 weten, die van de Ampera-e viel in ieder geval vies tegen maar het blijkt dat GM eigenlijk helemaal geen EV wil verkopen omdat ze er verlies op maken. Als de Model 3 wel richting de 33000 euro gaat hebben ze een verkoopknaller in huis.
stfu zegt
@kobus1967: 40/45.000. Nog steeds een prima prijs als je voor 12 euro geladen hebt, onder de 6s naar de 100 zit, achterwielaandrijving, weinig slijtage en genoeg ruimte voor je gezinnetje. En dan noem ik nog niet eens de fiscale voordelen.