Bovenstaande raadplaat geeft weg waarom je voorlopig geen witte of zwarte BMW moet kopen.
Een tijdje geleden zette een boot de waddenzee op stelten. Waddenzee, Waddenzee, Wat een zee, dacht een auto op de Freemantle Highway, alvorens zichzelf uit pure vreugde te ontbranden. Deze zelf-immolatie zorgde echter voor de nodige ellende. Natuurlijk in de eerste plaats betreffende het verlies van leven van een van de bemanningsleden.
Vervolgens deinde het schip een tijdje stuurloos over de woeste wateren. Todat deze gered werd en verplaatst naar de Eemshaven. Aldaar bleek dat vier van de twaalf dekken nog redelijk ongemoeid zijn gebleven door de brand. Bericht was dat met name elektrische auto’s aan boord ongeschonden uit het avontuur zijn gekomen. En dat de brand níet te wijten is geweest aan een batterij-auto.
Inmiddels zijn de auto’s die soort van heel zijn van boord gehaald. Op het oog blijken het echter zeker niet allemaal EV’s te zijn. Beelden laten zien dat er vooral 3-Serie’s gered zijn. Hier en daar zelfs wat M3’s en zelfs M3 CS-en. Het overall beeld lijkt op een Mondriaan-schilderij uit zijn kubistische periode. Heel veel wit en zwart. Hier en daar een beetje donkerblauw en spaarzaam wat rood. Het laatste vooral op Z4’s.
En dan is het natuurlijk de vraag wat er gaat gebeuren met de auto’s. Dat is in principe aan BMW. Maar tipgever Piet geeft ons al een cheeky boodschap mee: voorlopig maar geen zwarte of witte BMW kopen. Het is natuurlijk misschien niet rationeel. Maar ja, je wil toch niet het idee hebben dat je splinternieuwe auto in de zoute zeelucht een blijvend barbecue-aroma heeft opgedaan, toch?
alcantara zegt
Ik zie er ook Mercedessen tussen staan, en ook grijze, blauwe, rode, groene auto’s.
Gewoon geen auto kopen uit modeljaar 2023 dan zit je altijd safe.
PunicaOase zegt
In ieder geval niet van na augustus ‘23 ;-)
Maar zou het echt zo erg zijn. Zo in dit filmpje zie ik geen schade. Auto’s kunnen ook best wat warmte verdragen. Misschien ruiken ze wat? Maar dat verdwijnt wel weer.. Of vergeet ik iets?
Robert zegt
Ozon behandeling voor de interieurbekleding, meer is er niet nodig, volgens mij. Zoute zeelucht zouden ze toch al hebben gepakt en de roestbescherming hebben ze tegenwoordig toch wel heel aardig onder controle.
1320nl zegt
Zie het probleem niet als de auto geen rook en brandschade heeft
rwdftw zegt
Ik zag op filpmjes ook veel Mercedessen van boord komen. Eentje vond het nodig om te gaan roken en moest daarna verplicht zwemmen. Ik weet niet of het de camera was, maar een deel van de witte Mercs en Bimmers had een gele waas.
Voor een Merc ben ik nog niet oud of fout genoeg, en de Model 3 hoeft pas eind 2024 vervangen te worden.
moveyourmind zegt
Die BMW’s zullen weinig Freude am Varen hebben gehad.
PunicaOase zegt
Hahaha 😜
Frankypanky zegt
Hm,
Je zou onderhand toch wel denken dat de betreffende auto’s al besteld zijn? Of produceren autofabrikanten nog steeds a la 1981 auto’s ongeacht de vraag ernaar?
Wat is dan het nut van het ‘Just-In-Time’ – principe?
detroitv8 zegt
Deze blikken gaan de schredder in. Geen fabrikant die hier, ondanks gebrek aan gebreken, na wederverkoop garantie op wil verlenen.
Het produceren van een gloednieuw exemplaar is vele malen goedkoper.
Denk dat de VAGs op de dekken daarboven er veel minder goed vanaf gekomen zijn. Zag al eerder verkoolde Taycans en 911’s.
jaapiyo zegt
Ik zie dat ook wel gebeuren. Wel balen voor BMW. Tijd geleden zijn er ook al een boel gesneuveld met zo’n kapotte bovenleiding bij treinvervoer. Tuurlijk zijn die honderden auto’s een fractie van wat BMW jaarlijks verkoopt. Maar lijkt me toch zuur zo’n verliespost op die manier.
rutgerg zegt
Zou dat niet betaald worden door de verzekering vd transporteur?
jaapiyo zegt
In principe geldt volgens mij Averij Grosse als een boot vergaat. Iedereen betrokken bij de vaart betaalt dan voor een proportioneel deel (op basis van de waarde van de vracht) de schade.
Nu is alleen get schip niet met man en muis vergaan. En wellicht zijn er deals gesloten en/of worden rechtszaken gevoerd. Dus hoe dat uiteindelijk uitpakt: geen idee.
rutgerg zegt
Ajah dat klopt omdat anders de rederij gelijk failliet is. Dat was toen ook in t nieuws bij dat bootje wat het suez kanaal blokkeerde. Maar dan nog zullen de fabrikanten toch wel verzekerd zijn lijkt mij.
neeburman zegt
Valt me op dat er weinig auto’s tussen staan met een panoramadak. Ik dacht dat minimaal de helft vd BMW’s toch wel geleverd zou worden met deze optie
jaapiyo zegt
Het is natuurlijk alleen leverbaar op de tourings. Het is ook best prijzig, het kan kapot/lekken en het zorgt voor meer windgeruis. En in hete oorden (of als je belachelijk groot bent zoals @willeme), wil je zo’n dak niet. Dus er zijn best wat redenen om ‘m niet aan te vinken…
racerx zegt
Ik wilde mijn F11 per sé zonder, als auto’s zo tegen de 10jr oud kruipen en dakonderdelen niet goed gesmeerd/onderhouden zijn willen verouderde kunststof onderdelen nogal eens knappen. Revisie van zo’n panodak is niet goedkoop…
mustang750supersnake zegt
bmw rijders kijken alleen naar vóren😁
johan_vertegenwoordiger zegt
Niet alleen geen BMW’ koopen ( die je sowieso al niet moet kopen naar mijn voorkeur, maar dat is persoonlijk), maar ook geen Mercedes EQE in deze kleuren. Daar kwamen er ook behoorlijk wat vanaf …
TWJ zegt
Wat een achterlijke artikel weer.
“Maar ja, je wil toch niet het idee hebben dat je splinternieuwe auto in de zoute zeelucht een blijvend barbecue-aroma heeft opgedaan, toch?”
Waarom moet alles altijd extreem en jolig. Is de behoefte naar clicks zo groot? Waarom niet gewoon een rustig feitelijk artikel met een analyse van de gespotte autos afkomstig van Freemantle?